Lömskt!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Lömskt!

Inläggav mnordgren » 2009-09-27 2:46:07

Jag gick in på en sida av en slump och så dök det här meddelandet upp. Nån som ville att man skulle installera en "bar" av nåt slag (en sådan där grej som dyker upp under webbläsaren).

Are you sure you want to quit the ------ installation? To quit and not install ------ click OK. To continue installing ------ and cancel this note, click cancel

Det första man tänker om man inte vill installera är såklart att trycka cancel/avbryt, men hade jag gjort det så hade alltså programmet installerats. Som tur var läste jag meddelandet noga innan jag tryckte och tog OK.

För övrigt så ska man väl egentligen undvika sådana där "bars" (eller vad det nu kallas)?

EDIT: jag får en känsla av att jag eller någon annan redan har skrivit om detta...men det är nog bara inbillning.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-09-27 7:30:50

Inte ovanligt att man råkar ut för sånt. Rätt fräckt. Vissa rutor är omöjliga att bli av med: spelar ingen roll var man klickar så laddar det ner sig, eller slussar en vidare till deras hemsida. Enda sättet att slippa är ibland att släcka ned sidan eller t o m stänga av datorn.

Själv har jag flera gånger råkat få med ett irriterande "säkerhetsprogram" när jag laddat ner nåt annat program för att jag missat att kryssar ur en liten ruta. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kimmelie » 2009-09-27 11:15:48

Brukar inte Alt + F4 vara det lämpligaste i såna lägen? Men det kanske stänger ner hela webbläsaren också? Jag skulle inte våga klicka på nånting om det kom upp nåt sånt där...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav barracuber » 2009-09-27 12:16:25

Kimmelie skrev:Brukar inte Alt + F4 vara det lämpligaste i såna lägen? Men det kanske stänger ner hela webbläsaren också? Jag skulle inte våga klicka på nånting om det kom upp nåt sånt där...

Alt-F4 borde fungera eftersom den stänger ner active window dvs det fönster som har fokus, dvs markerad blå överlist om man kör Windows, oftast det man klickade på senast.

MEN det är inte alltid Windows har koll på vilket som är active window - framför allt inte när det handlar om den här typen av program, som ofta är hafsigt programmerade. OCh då fungerar det inte med Alt-F4.

Då brukar jag ta upp Task Manager - Ctrl+Alt+Delete - och titta genom de två vänstra flikarna. Hittar man nånting som ser skumt och annonlunda ut och gör man bara End Task.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till IT-forum

Logga in