NT-studenter i USA tar ADHD-medicin som prestationshöjare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

NT-studenter i USA tar ADHD-medicin som prestationshöjare

Inläggav Forummedlem » 2009-09-25 14:54:19

Med nedladdningsbara filer.

P1-morgon den 16 september:
http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?progra ... 2009-09-14

Studenter drogar sig för bättre studieresultat
Under de senaste åren så har en subkultur vuxit fram på amerikanska universitet. Mediciner mot ADHD har börjat användas av högpresterande, smarta och stressade studenter som vill bli mer effektiva. Studenterna har kommit på att medicinen fungerar utmärkt som effektivitetshöjare även om man inte har den diagnosen. Reportage av Katarina Andersson.

Tendens den 10 september:
http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?progra ... 2009-09-01
http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?progra ... 2009-09-01

"Smarta droger" för att orka vara duktig?
Studenter i USA använder ”smarta droger” för maxprestation. Vad är det för mekanismer som ligger bakom behovet av att överprestera?
Möt bl.a. Heli Ristiniemi på Stressmottagningen i Solna.
Senast redigerad av Forummedlem 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Forummedlem

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Parvlon » 2009-09-25 15:14:30

Ingen nyhet direkt.
Finns mer info från staterna här: Går att översätta med google, ifall du inte kan engelska. Många sidor text.
http://www.scientificamerican.com/artic ... oll&page=1

Däremot är det en stor andel korkade människor som missbrukar skiten, tror jag. (Brukar väl vara så när det kommer från USA)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Forummedlem » 2009-09-25 19:07:58

Den länk som du anger är en sammanfattning av en artikel som handlar om att ADHD-mediciner har svåra biverkningar. Men poängen i P1-inslagen var ju något helt annat, nämligen att det i USA finns en stor subkultur bland icke diagnosticerade studenter där de utan recept (alltså via svarta marknaden) tar ADHD-mediciner som Concerta och Ritalin enbart som prestationshöjare. Jag vet inte om detta är en nyhet eller inte, men P1 har i alla fall gjort två inslag om företeelsen under innevarande månad.
Forummedlem

Inläggav Inger » 2009-09-25 19:27:20

Jag läste nån artikel om detta för flera år sen. Att det görs även i Sverige.

Tycker det är bra att det debatteras igen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2009-09-25 19:41:46

Forummedlem skrev:Den länk som du anger är en sammanfattning av en artikel som handlar om att ADHD-mediciner har svåra biverkningar. Men poängen i P1-inslagen var ju något helt annat, nämligen att det i USA finns en stor subkultur bland icke diagnosticerade studenter där de utan recept (alltså via svarta marknaden) tar ADHD-mediciner som Concerta och Ritalin enbart som prestationshöjare. Jag vet inte om detta är en nyhet eller inte, men P1 har i alla fall gjort två inslag om företeelsen under innevarande månad.
Du missade nog att den artikel jag länkar till är på många sidor.
Nej, det är ingen nyhet. För 2:a gången.
Men bra att du uppmärksammade det.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Altus » 2009-09-25 20:02:50

Har läst flera artiklar om detta de senaste åren, och även intervjuer med brukare och filosofiska diskussioner hur man ska förhålla sig till bruket.

Kommer att bli en allt mer aktuell fråga i takt med att ännu bättre (mer effektiva och biverkningsfria) läkemedel dyker upp. Det kommer inte dröja så länge innan vi dessutom kan skräddarsy läkemedel för enskilda individer, baserat på analys av gener mm.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Parvlon » 2009-09-25 21:16:22

Finns inga biverkningsfria läkemedel.
Ju bättre och mer lovande de är, desto värre biverkningar.
Jag har slutat att hoppats på att det finns ett dunderläkemedel. Människan har alltid blivit lurad/lovad detta, men har alltid blivit lurad.
Risken att vi skulle vara dem som får uppleva ett evigt kroppsligt liv, är typ lika liten. Men vi har ju trofrihet..
Tror att vi kommer få se en massa fail inom gen/nano-vetenskap innan gemene man får någon nytta av den inom medicin.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Forummedlem » 2009-09-25 21:59:23

Parvlon skrev:Du missade nog att den artikel jag länkar till är på många sidor.

Nej, jag missade inte att artikeln är på många sidor. Men så vitt jag kan förstå så går länken till en sammanfattning av artikeln, där man kan klicka på en länk för att köpa tidskriftsnumret och på så sätt få tillgång till hela artikeln.

Parvlon skrev:Nej, det är ingen nyhet. För 2:a gången.

Jag har aldrig påstått att det var någon nyhet. Syftet med min tråd var att nämna att P1 nyligen har gjort två reportage om det ämne som jag anger i trådens titel, inte (för andra gången) det ämne som behandlas i den sida som du länkar till.
Forummedlem

Inläggav tveskägg » 2009-09-25 22:16:02

Altus skrev:Kommer att bli en allt mer aktuell fråga i takt med att ännu bättre (mer effektiva och biverkningsfria) läkemedel dyker upp. Det kommer inte dröja så länge innan vi dessutom kan skräddarsy läkemedel för enskilda individer, baserat på analys av gener mm.

Jag tror att det blir en favorit i repris! 8)

1800: Alkohol botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
1880: Morfin botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
1890: Kokain botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
1900: Heroin botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
1910: Barbitursyror botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
1960: Benso botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
1990: SSRI botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
2000: Nya antidepressiva botar alla psykiska sjukdomar biverkningsfritt
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Altus » 2009-09-25 22:27:28

Många har blivit hjälpta av benso och andra läkemedel, så om man 1950 sa "snart kommer nya läkemedel som kommer att hjälpa många" så skulle man förstås ha haft helt rätt.

För att inte tala om alla de läkemedel som faktiskt räddar liv, som bromsmediciner till HIV-smittade. Många läkemedel är faktiskt rena underverken, och självklart kommer det att komma fler sådana, särskilt nu när verktygen blir allt bättre (man kan lättare mäta effekten läkemedlet har på hjärnan etc).

De jag har läst om som använder Ritalin för sina studier anser inte att det har några allvarliga biverkningar, däremot många fördelar. Men liksom mycket annat så går det förstås att missbruka.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-25 23:10:48

Snart börjar de tillsätta knarket i dricksvattnet så att människorna ska acceptera ännu mer människofientliga samhällsförändringar. Soma...

Men jag vill också ha ritalin för att kunna koncentrera mig och prestera bättre :)

Det här kan nog sluta med att staten delar ut skiten gratis till alla i individuellt anpassade doser för att folk ska bli mer lika. De kommer att kalla det för att jämna ut förutsättningarna för folk. Vilket naturligtvis är meningslöst och en omformulering av att göra alla lika, ty människans beteende determineras fullständigt av dess gener och omgivning, dvs dess förutsättningar.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Chilehead » 2009-09-26 0:26:45

Vad tyckte ni om kommentaren till tendens-programmet?
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 21:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav earlydayminer » 2009-09-26 1:21:42

Mina åsikter:
Det är tråkigt att något som är till för att hjälpa vissa individer skall missbrukas på det här viset. För mig personligen är det inte okej att sälja vidare receptbelagd medicin. Man blir erbjuden och rekommenderad att börja med medicinsk behandling för att något som skapar stora svårigheter måste åtgärdas.

Frågor angående saken:
Så hur borde man se på saken? Är det fusk?
Kan det klassas som mental doping?
Vad kan man göra åt det?
Hur skall studenterna som missbrukar medicinerna behandlas?
Borde man låta stunderna göra om prov och arbeten under sträng bevakning?
Skall studenterna tilldelas varning, kanske t o m bli avstängda under en viss tid?

Frågor angående receptbelagd medicin:
Hur är det med concerta, ritalin m fl och urinprov?
Vad händer om man går omkring med det utan bevis (recept, id-kort eller vad som nu krävs)?

Till viss del off-topic:
En av mina närmsta vänner var en pillertorsk. Det var en av orsakerna till varför jag tackade nej till medicinsk behandling förra året. Jag ville helt enkelt inte att han och hans "piller-polare" skulle tjata mig sönder och samman. Funderade ändå på att försöka med medicinsk behandling och hålla tyst om det, men jag ville inte behöva hålla allt för mig själv p g a tjatiga människor. Förmodligen hade mitt motstånd varit stabilt nog att fästa sig, det oroade mig inte speciellt mycket. Grejen med en piller-torsk vars tjat upprepar sig in i oändlighet är att det är fjäskigt, sjukt jobbigt och ganska obehagligt. Har inte råkat ut för det, men min moder har och jag har bevittnat ett par exempel. Så jag är väldigt (i stort sett överdrivet) försiktig och skeptisk till att allt kommer gå som jag vill, därför avböjer jag vissa erbjudanden som är olämpliga att ta emot under en viss tidsperiod.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in