Korrekturläsning, datoröversättning m.m.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-06 17:27:41

Altus skrev:
alfapetsmamma skrev:Det är svårt då folk inte inser behovet, varken sitt eget eller andras. Det ser man i hur folk reagerar på fel. Va, det där, det är väl inget viktigt, man FATTAR ju hur man menar ändåååå...

Och detta fast det är syftnings- och stavfel, kommateringsmissar och andra grova fel som inte bara är fula och störande (särskilt för mig då.. ;)) utan gör texten eller meningen trögflytande och svårbegriplig.

Tänk positivt: Deras oförmåga att skriva tydligt och korrekt gör att vårt inflytande relativt sett ökar, helt enkelt för att folk har lättare för att förstå oss. I en diskussion har man förstås en stor fördel av att kunna uttrycka sig tydligt.

Jag är glad över min språkliga förmåga, men jag får höra mer gnäll om språkfascism och ålderdomliga vändningar än begeistring.. *känner mig som gnällsmurfen nu*
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:28:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Altus » 2009-09-06 18:19:57

alfapetsmamma skrev:
Altus skrev:
alfapetsmamma skrev:Det är svårt då folk inte inser behovet, varken sitt eget eller andras. Det ser man i hur folk reagerar på fel. Va, det där, det är väl inget viktigt, man FATTAR ju hur man menar ändåååå...

Och detta fast det är syftnings- och stavfel, kommateringsmissar och andra grova fel som inte bara är fula och störande (särskilt för mig då.. ;)) utan gör texten eller meningen trögflytande och svårbegriplig.

Tänk positivt: Deras oförmåga att skriva tydligt och korrekt gör att vårt inflytande relativt sett ökar, helt enkelt för att folk har lättare för att förstå oss. I en diskussion har man förstås en stor fördel av att kunna uttrycka sig tydligt.

Jag är glad över min språkliga förmåga, men jag får höra mer gnäll om språkfascism och ålderdomliga vändningar än begeistring..

Bara när du korrigerar folk, gissar jag. Lär dig att istället skratta (inombords) åt deras oförmåga. :twisted:

Och det ökade inflytandet får man förstås oavsett vad folks inställning till språk är.

ålderdomliga vändningar

Värderingar? :)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:28:11, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Altus » 2009-09-06 18:26:24

Miche skrev:
Altus skrev:Fördelen är förstås att de kan lära sig att översätta mellan vilka två språk som helst (förutsatt att det finns böcker eller texter på båda språk som man kan mata den, vilket det förstås finns på alla språk som är relevanta för oss.)

Jo, och att böckerna är bra översatta, vilket ofta inte är fallet...

Jag har för mig att översättningarna blir bättre än med den gamla metoden, fast det behöver förstås inte betyda så mycket. Försöker googla fram mer info men jag hittar det inte nu...

Det är väl bara att hoppas på det bästa och att ingen tror att dessa program är lösningen på allt innan de är ordentligt testade. Se gärna mina länkar i mitt förra meddelande på hur människor tror att man kan använda översättningsprogram.

Jag vet att den mesta av dagens översättning är skräp.
Altus

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-06 19:09:13

Altus skrev:
alfapetsmamma skrev:
Jag är glad över min språkliga förmåga, men jag får höra mer gnäll om språkfascism och ålderdomliga vändningar än begeistring..

Bara när du korrigerar folk, gissar jag. Lär dig att istället skratta (inombords) åt deras oförmåga. :twisted:
ålderdomliga vändningar

Värderingar? :)

På ettan svarar jag Faktiskt inte. Det kan komma opåkallat, eller när jag kräkts på det språkliga förfallet i största allmänhet. Jag brukar nog inte rätta folk, i vart fall inte irl. Avskydde när min far gjorde det, särskilt mitt i mening, så man kom av sig helt...

Och på tvåan, om vändningar kontra värderingar så måste jag nog veta vad du menade om jag ska kunna svara.
alfapetsmamma

Inläggav Altus » 2009-09-06 19:20:58

alfapetsmamma skrev:På ettan svarar jag Faktiskt inte. Det kan komma opåkallat, eller när jag kräkts på det språkliga förfallet i största allmänhet.

Okej, tänkte inte på det.

För säkerhets skull så vill jag också säga att jag inte menade allvar med det där om att skratta. (Däremot har jag lärt mig att ibland tänka att folk får skylla sig själva när de är riktigt motvilliga att lära sig saker som faktiskt skulle varit dem till gagn.)

Och på tvåan, om vändningar kontra värderingar så måste jag nog veta vad du menade om jag ska kunna svara.

Det är svar nog. Jag trodde att du menade värderingar.
Altus

Inläggav earlydayminer » 2009-09-06 19:30:58

När en bit i en låt inte går som min hjärna vill att den skall gå kan jag börja må dåligt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:28:11, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-06 19:40:33

Altus skrev:
alfapetsmamma skrev:På ettan svarar jag Faktiskt inte. Det kan komma opåkallat, eller när jag kräkts på det språkliga förfallet i största allmänhet.

Okej, tänkte inte på det.

För säkerhets skull så vill jag också säga att jag inte menade allvar med det där om att skratta. (Däremot har jag lärt mig att ibland tänka att folk får skylla sig själva när de är riktigt motvilliga att lära sig saker som faktiskt skulle varit dem till gagn.)

Det är svar nog. Jag trodde att du menade värderingar.

Självklart måste man tänka Their loss för att stå ut... ;)

Och angående vändningar och värderingar så vet jag inte om jag har så gammalmodiga värderingar just. Är nog hyfsat värdekonservativ i somligt, men ganska "radikal" eller liberal i annat, så det jämnar nog ut sig. Bryr mig inte så jättemycket heller, om hur mina värderingar ligger på skalorna alltså.
alfapetsmamma

Inläggav Altus » 2009-09-06 19:48:00

alfapetsmamma skrev:Och angående vändningar och värderingar så vet jag inte om jag har så gammalmodiga värderingar just. Är nog hyfsat värdekonservativ i somligt, men ganska "radikal" eller liberal i annat, så det jämnar nog ut sig. Bryr mig inte så jättemycket heller, om hur mina värderingar ligger på skalorna alltså.

Jag menade angående språk. Språkfientliga personer kan nog uppfatta grammatik (med mera) som lite gammalmodigt...
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:28:16, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-06 20:30:34

Altus skrev:
alfapetsmamma skrev:Och angående vändningar och värderingar så vet jag inte om jag har så gammalmodiga värderingar just. Är nog hyfsat värdekonservativ i somligt, men ganska "radikal" eller liberal i annat, så det jämnar nog ut sig. Bryr mig inte så jättemycket heller, om hur mina värderingar ligger på skalorna alltså.

Jag menade angående språk. Språkfientliga personer kan nog uppfatta grammatik (med mera) som lite gammalmodigt...

Ja, där är jag grymt gammalmodig, förutom att jag gärna hittar på ord, pratar låtsastüska och så vidare. Det var nån som ifrågasatte det ganska mycket, att jag gnällde på Vart istället för var och dylikt, och sa just att Du som hittar på så mycket ord och vändningar och sätter ihop metaforer på nya sätt, hur kan du gnälla?

Såna är det nästan lönlöst att försöka förklara för, och jag minns inte vad jag sa mer än att Man ska kunna äta med gaffel och kniv innan man överger bordsskicket för att äta med händerna för att det är godare så...

Faktiskt fick jag härliga insikter av att läsa självbiografier om AS. Jag var inte ensam om det här! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:28:16, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav earlydayminer » 2009-09-06 20:42:55

Oj alfapetsmamma, elitiskt sagt!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:28:16, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Kvasir » 2009-09-24 2:18:59

Min uppfattning är att dagspressen blev markant sämre språkligt när man gick över till datoriserad typsättning och sparkade grafikerna. De lär oftast har varit vandrande ordböcker som obönhörligt rättade alla fel journalisterna gjorde.

Men visst förekom fel förr också. En gammal favorit ur SvD från tidigt 80-tal är:

Polismördare tyckte 90 % av befolkningen skulle avrättas.

OK, så han försökte börja med poliskåren då? :)

Vad gäller datoröversättningar så blir det väl bättre och bättre, men en av de roligaste jag sett var "bärbar dator" översatt till "berrywise computing". :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:28:16, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Kvasir » 2009-09-24 2:22:39

alfapetsmamma skrev:Såna är det nästan lönlöst att försöka förklara för, och jag minns inte vad jag sa mer än att Man ska kunna äta med gaffel och kniv innan man överger bordsskicket för att äta med händerna för att det är godare så...

Det är en tillämpning av den generella regeln att man måste kunna reglerna för att lära sig bryta mot dem. Eller som författarna skrev i förordet till en klassisk engelsk bok om foto: "Först lärde vi oss allt om komposition och sedan glömde vi bort det igen".
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Språket

Logga in