Riskabelt att bli medlem i DeviantART?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Riskabelt att bli medlem i DeviantART?
Jag gillar att kolla på konstverk på DeviantART.com och skulle vilja bli medlem (det är tydligen gratis). Men hur pass riskabelt är det att fylla i ett formulär där? De vill ha ens riktiga namn (aldrig i livet att jag lämnar ut det!) och naturligtvis e-mail, osv.
Så här ser det ut när man skall fylla i medlemskap:
https://www.deviantart.com/join/
Törs man lita på det?
Jag är mer eller mindre datoranalfabet.
Törs man lita på det?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
Re: Riskabelt att bli medlem i DeviantART?
Kahlokatt skrev:Jag gillar att kolla på konstverk på DeviantART.com och skulle vilja bli medlem (det är tydligen gratis). Men hur pass riskabelt är det att fylla i ett formulär där? De vill ha ens riktiga namn (aldrig i livet att jag lämnar ut det!) och naturligtvis e-mail, osv.
Törs man lita på det?
Skriv bara vadsomhelst som riktigt namn. typ ett nick. Sen åldersgrejen är nog bara för censurens skull. Testa fylla i så lite som möjligt och se om du får göra det.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag är med på ett gäng olika sidor. Måste man fylla i riktigt namn så gör jag det. Men det är bara sidans ägare som har mitt namn, de som häckar på sidan har bara mitt nick. Verkar rätt säkert.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag är med på ett gäng olika sidor. Måste man fylla i riktigt namn så gör jag det. Men det är bara sidans ägare som har mitt namn, de som häckar på sidan har bara mitt nick. Verkar rätt säkert.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
En gång hörde jag om att jag borde bli medlem där visst, men jag tror att det man har där kommer det hända något med. Och jag är också lite sådär: Måste man alltså skriva ut namnet? etc..
Känns lite slösigt att sätta upp det man ritar där och så.
Känns lite slösigt att sätta upp det man ritar där och så.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag skriver aldrig in mitt riktiga namn på sidorna, anger alltid ett påhittad namn, vill dom även ha adress och telefonnummer så har jag påhittade där också, har aldrig haft några problem med sidorna.
Senast redigerad av fingal12 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
- Kod: Markera allt
Kahlokatt.Ghostline.Lies.AcceptableWhiteLieExcuses.append("Information Security")
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju bara skriva in vad som helst.
Jag brukar skriva Fred Flinta, fast du kan skriva Barney Gumble.
http://www.fakenamegenerator.com/gen-random-sw-sw.php
Jag brukar skriva Fred Flinta, fast du kan skriva Barney Gumble.
http://www.fakenamegenerator.com/gen-random-sw-sw.php
Senast redigerad av Paprika 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
Och jag som trodde aspergare inte kunde ljuga...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:27:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Författare brukar (brukade?) använda fejkade namn. En sida med tonvis av medlemmar som bara bryr sig om namn och ålder, men inte ens kräver att man specifierar kön, lär inte bry sig ifall du gör likadant. Dessutom är det väl ingen chans att man blir identifierad ändå, hur många 25åriga Anna finns det, typ.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 21:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Om man skriver sitt riktiga namn eller inte beror helt på vad man ska använda DA till och vad man känner för.
Ska man t.ex. sitta och skriva elaka kommentarer (som man själv kanske anser är mer eller mindre konstruktiv kritik) så är det nog inget vidare att uppge sitt riktiga namn.
Ska man lägga ut erotiska bilder (mjukporr säger jag, konst säger "artisterna") är det inte någon höjdare heller.
Ska man ladda upp egenproducerade konstverk (teckningar/foton/dikter etc.) så kan man välja mellan att skriva sitt riktiga namn, delar av sitt riktiga namn eller ett smeknamn. Du kan skapa två olika konton ifall du vill vara mer seriös på det ena än på det andra.
Ska du ladda upp egenproducerade verk för att skapa en portfolio och genom det söka jobb kan det vara smart att använda ditt riktiga namn eller något namn som är lätt att koppla till dig: ett namn som du använder på fler sidor utöver DA som t.ex. conceptart.org.
Jag har två konton:
Ett där jag lägger upp all fanart commissions som jag får från olika ställen. Nicken där är så att de flesta vet vem jag är från de sidorna.
Det andra har mitt riktiga namn eftersom jag delvis använder det i syfte att söka jobb. D.v.s. när potentiella arbetsgivare skummar igenom sidorna kan de på en gång se mitt arbete/koppla lättare till t.ex. en ansökan med mitt namn som ligger i en ansökningshög på skrivbordet framför dem.
EDIT:
Det är verkligen blandad kvalitet på DA. En del är färdiga verk som har gjorts på fritiden av riktiga yrkesverksamma illustratörer, designers, konceptare, storyboardare etc.
Andra saker kan vara upplagda av t.ex. 12-åriga Sara från Boden som precis börjat våga visa sina grejer för omvärlden.
I princip så fungerar DA precis som vilket annat community som helst: är du verksam på fler liknande forum och uppdaterar dina grejer ofta så minskar risken att någon annan kan sno dina verk eller på annat sätt påverka dig negativt..
Den största "risken" utöver art thieves är att man får en del taskiga kommentarer av (oftast) yngre människor som inte förstått skillnaden mellan konstruktiv kritik och sågande.
Ska man t.ex. sitta och skriva elaka kommentarer (som man själv kanske anser är mer eller mindre konstruktiv kritik) så är det nog inget vidare att uppge sitt riktiga namn.
Ska man lägga ut erotiska bilder (mjukporr säger jag, konst säger "artisterna") är det inte någon höjdare heller.
Ska man ladda upp egenproducerade konstverk (teckningar/foton/dikter etc.) så kan man välja mellan att skriva sitt riktiga namn, delar av sitt riktiga namn eller ett smeknamn. Du kan skapa två olika konton ifall du vill vara mer seriös på det ena än på det andra.
Ska du ladda upp egenproducerade verk för att skapa en portfolio och genom det söka jobb kan det vara smart att använda ditt riktiga namn eller något namn som är lätt att koppla till dig: ett namn som du använder på fler sidor utöver DA som t.ex. conceptart.org.
Jag har två konton:
Ett där jag lägger upp all fanart commissions som jag får från olika ställen. Nicken där är så att de flesta vet vem jag är från de sidorna.
Det andra har mitt riktiga namn eftersom jag delvis använder det i syfte att söka jobb. D.v.s. när potentiella arbetsgivare skummar igenom sidorna kan de på en gång se mitt arbete/koppla lättare till t.ex. en ansökan med mitt namn som ligger i en ansökningshög på skrivbordet framför dem.
EDIT:
Det är verkligen blandad kvalitet på DA. En del är färdiga verk som har gjorts på fritiden av riktiga yrkesverksamma illustratörer, designers, konceptare, storyboardare etc.
Andra saker kan vara upplagda av t.ex. 12-åriga Sara från Boden som precis börjat våga visa sina grejer för omvärlden.
I princip så fungerar DA precis som vilket annat community som helst: är du verksam på fler liknande forum och uppdaterar dina grejer ofta så minskar risken att någon annan kan sno dina verk eller på annat sätt påverka dig negativt..
Den största "risken" utöver art thieves är att man får en del taskiga kommentarer av (oftast) yngre människor som inte förstått skillnaden mellan konstruktiv kritik och sågande.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08