56k, bredband, fiber, USA, Sverige m.m.
19 inlägg
• Sida 1 av 1
56k, bredband, fiber, USA, Sverige m.m.
Moderator Barracuber:
<a href="http://www.aspergerforum.se/post293469.html#293469">Earlydayminers förslag om en speciell "spoilerknapp" för bilder</a> skapade denna sidodiskussion
För svenska forum kanske det är huvudanledningen, men för utländska forum får man tänka på att väldigt många fortfarande sitter med 56k-modem. Jag känner en amerikan som är f.d. telekomingenjör och bor i ett av USAs telekomcentrum, och han kan ändå inte få någon bättre förbindelse hem. ADSL verkar fortfarande vara lyx i det landet, och säkerligen i många andra länder också. Har man så långsam förbindelse, och dessutom betalar per tid eller per datamängd så är det väldigt viktigt att inte ladda ner bilder i onödan.
<a href="http://www.aspergerforum.se/post293469.html#293469">Earlydayminers förslag om en speciell "spoilerknapp" för bilder</a> skapade denna sidodiskussion
barracuber skrev:På vårt forum när vi bifogar bilder så skapas en tumnagel (thumbnail) som är den som visas i inlägget - vill man se en större version får man klicka på tumnageln. Detta säkert för att spara just bandbredd.
För svenska forum kanske det är huvudanledningen, men för utländska forum får man tänka på att väldigt många fortfarande sitter med 56k-modem. Jag känner en amerikan som är f.d. telekomingenjör och bor i ett av USAs telekomcentrum, och han kan ändå inte få någon bättre förbindelse hem. ADSL verkar fortfarande vara lyx i det landet, och säkerligen i många andra länder också. Har man så långsam förbindelse, och dessutom betalar per tid eller per datamängd så är det väldigt viktigt att inte ladda ner bilder i onödan.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
[OT]
Som svensk tror man knappt det är möjligt Jag hade chattkontakt med en amerikan för några år sedan, minns inte hans anslutningstyp o hastighet men han hade "flat rate" (fast månadsavgift) som inte hade kommit till Sverige ännu då. Jag upplevde det som att Sverige fick flat rate långt efter USA. Det kanske varierar över olika delar av USA också?
Förresten, kan någon av oss svenskar egentligen minnas hur det var att betala per datamängd elle tid och inte som idag??
Fast jag skulle nästan kunna slå vad om att operatörerna tjänar mer nu än förr!
[/OT]
Kvasir skrev:barracuber skrev:På vårt forum när vi bifogar bilder så skapas en tumnagel (thumbnail) som är den som visas i inlägget - vill man se en större version får man klicka på tumnageln. Detta säkert för att spara just bandbredd.
Som svensk tror man knappt det är möjligt Jag hade chattkontakt med en amerikan för några år sedan, minns inte hans anslutningstyp o hastighet men han hade "flat rate" (fast månadsavgift) som inte hade kommit till Sverige ännu då. Jag upplevde det som att Sverige fick flat rate långt efter USA. Det kanske varierar över olika delar av USA också?
Förresten, kan någon av oss svenskar egentligen minnas hur det var att betala per datamängd elle tid och inte som idag??
Fast jag skulle nästan kunna slå vad om att operatörerna tjänar mer nu än förr!
[/OT]
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Inte en aning. Jag hade inte internet förrän 2002 och då gick jag rätt på 10 Mbps.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
barracuber skrev:[OT]
[/OT]
Jodå. Jag minns. Det är inte så hemskt många år sen jag gick över till ISDN och då i exklusiva fall till och med kunde surfa på dubbla kanaler (till dubbel kostnad så klart). Så fort åskan gick fick Telia komma hit och sätta upp en ny liten dosa på väggen för det var känsliga grejor, värre än dagens modem.
Innan vi fick ADSL här stod jag på väntelista - ju fler vi blev på listan desto snabbare skulle vi få ADSL sa Telia.
Mitt första modem var på 7,2 kbit/s... och min första onlineversion av Postgirots betalningssystem var DOS-baserat. Kopplade det ner var det bara att börja om.
Det har definitivt blivit både bättre och billigare sen dess!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:[OT]
Javisst. Vi fick fiberlina hit hösten 2001. Månaden innan kostade modemförbindelsen någon tusenlapp eller två med 56k-modem. Fast den månaden var nog extrem. Man snålade ju och stängde ner förbindelsen så ofta man kunde och väntade med att kolla upp saker till nästa gång man hade anledning att gå online. Eller så surfade man på jobbet och tog hem saker på disketter.
Jag gick online 96 och skaffade bredband (0.5Mbit/s ADSL) år 2000 (direkt när det blev möjligt). Åren innan bredbandet drog jag på mig sanslösa telefonräkningar samtidigt som min inkomst antingen var socialbidrag eller CSN. Nu har jag sjukersättning på lägsta nivå (och fortfarande bredband, förstås) men känner mig ändå rik som ett troll, för mina tidigare perioder av fattigdom var så mycket värre.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:barracuber skrev:[OT]
Javisst. Vi fick fiberlina hit hösten 2001. Månaden innan kostade modemförbindelsen någon tusenlapp eller två med 56k-modem. Fast den månaden var nog extrem. ...
Schysst hopp - från 56k till fiber!
Jag minns också att man bara surfade minsta möjliga. Det var ändå ingen njutbar upplevelse så långsamt som det gick!
Ja en lusentapp eller två var banne mig dyrt, det måste ha varit extremt. Om jag minns rätt låg min månadskostnad på nån hundralapp. När jag sedan fick ADSL låg priserna runt 200-400 vilket ledde till ramaskri. Idag betalar jag 229 för 8/1.
- barracuber
Någon tusenlapp eller två? Ibland är det bra att vara för fattig för det senaste.
Edit: Just nu betalar jag 159 SEK för 24/10. Om två månader betalar jag 359 SEK för samma uppkoppling. Man får hoppa från erbjudande till erbjudande.
Betalar även 79 SEK för säkerhetspaket som jag inte ens använder. Min dator ville inte ha kvar det. Blir att avbeställa det, men ComHem krånglar till det lite ibland. Kan ni förstå att ComHem GLÖMDE sätta på mitt nya bredband? Lol, liksom.
Köper troligtvis ett riktigt paket i samband med inköpet av Windows 7.
Edit: Just nu betalar jag 159 SEK för 24/10. Om två månader betalar jag 359 SEK för samma uppkoppling. Man får hoppa från erbjudande till erbjudande.
Betalar även 79 SEK för säkerhetspaket som jag inte ens använder. Min dator ville inte ha kvar det. Blir att avbeställa det, men ComHem krånglar till det lite ibland. Kan ni förstå att ComHem GLÖMDE sätta på mitt nya bredband? Lol, liksom.
Köper troligtvis ett riktigt paket i samband med inköpet av Windows 7.
- earlydayminer
Jag betalar ungefär 300 :-/mån för Bredbandsbolagets 100/100. Fram till för ett år sedan eller två var det 10/10, men de uppgraderade utan att höja månadsavgiften. Personligen hade jag hellre behållit 10/10 om jag hade fått en rejäl sänkning av avgiften istället.
Jag har haft internet sen jag var 11 år. Typ 93- 94-95. Då var det 28.8 modem. Pip piiiip, koppla upp och bröts när någon lyfte på telefonluren. *svordomar*
Det var antagligen fruktansvärt dyrt att ringa, men man hade ju inte så mycket att göra på internet då..
Sen blev det 56 modem.. lyxigt snabbt. En mp3 låt på en halvtimme!
Sen hade jag adsl ett tag innan jag flyttade hemifrån och skaffade först modem och sen adsl uppkoppling.
Sen kom 10 mb fiber linorna till gemene man. Jag hade sett interna nät med dessa innan och lyxen att få sån uppkoppling var inte längre nån dröm.
Sen dröjde det ett tag tills jag hade eget nät och då blev det naturligtvis 100/100 med bbb. Slut på alla jobbiga tankar med internet.. bara att vara ansluten 24/7.(lägenhetsval var beroende av anslutningsalternativen. )
Nu för ett halvår sen så har jag downgradat anslutningshastigheten för trådlöst. Så nu kör jag 25 mb utan trådar. 'Friheten är total... eh
Det var antagligen fruktansvärt dyrt att ringa, men man hade ju inte så mycket att göra på internet då..
Sen blev det 56 modem.. lyxigt snabbt. En mp3 låt på en halvtimme!
Sen hade jag adsl ett tag innan jag flyttade hemifrån och skaffade först modem och sen adsl uppkoppling.
Sen kom 10 mb fiber linorna till gemene man. Jag hade sett interna nät med dessa innan och lyxen att få sån uppkoppling var inte längre nån dröm.
Sen dröjde det ett tag tills jag hade eget nät och då blev det naturligtvis 100/100 med bbb. Slut på alla jobbiga tankar med internet.. bara att vara ansluten 24/7.(lägenhetsval var beroende av anslutningsalternativen. )
Nu för ett halvår sen så har jag downgradat anslutningshastigheten för trådlöst. Så nu kör jag 25 mb utan trådar. 'Friheten är total... eh
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Jag betalar ungefär 300 :-/mån för Bredbandsbolagets 100/100. Fram till för ett år sedan eller två var det 10/10, men de uppgraderade utan att höja månadsavgiften. Personligen hade jag hellre behållit 10/10 om jag hade fått en rejäl sänkning av avgiften istället.
[OT]
De har inte fattat potentialen och risken som det innebär att du som kund är nöjd respektive missnöjd. Om du i ditt missnöje hade startat upp en bloggstorm hade du kanske kunna fälla hela BBB , eller åtminstone fått de att ändra sig.
Läs <a href="http://www.aspergerforum.se/post287187.html#287187">Historien om hur Dell nästan gick i konken</a>.
Om du är nöjd som kund är du deras bästa partner. Vem behöver en marknadsavdelning om man har nöjda kunder? Behöver man fler kunder är det bara att peka på de kunder man redan har.
[/OT]
- barracuber
Går man längre tillbaka så har jag använt internet på jobbet sedan mitten av åttiotalet, fast då fanns bara mail och news. På den tiden bestod länken mellan Sverige och USA av att en dator i Stockholm (eller om det var Uppsala) automatiskt ringde upp en dator i USA några gånger per dygn och utväxlade den trafik som låg i kö åt båda håll.
Jag önskar att jag inte kommer behöva så här mycket bandbredd i framtiden.
Under lite mer än ett år köpte jag över över 90 cd-skivor och 15 T-shirts. Min önskan är jag skall kunna köpa all mjukvara och cd/dvd-skivor i framtiden. Min ekonomi tillåter mig inte att handla hur mycket som helst idag. Just nu ligger hårdvara högst på listan. Som tur är har jag en musiksmak där gratis nedladdning nästan alltid uppmuntras (fast inköp av cd och merch uppmuntras naturligtvis mer). Jag vill veta vad det är jag köper, ett smakprov är inte tillräckligt. Jag ser ingen poäng i att ladda ner bara för att jag kan, mer än att jag kan och det är mycket jag kan men inte gör. Min avsikt var aldrig att bli en pirat.
Att ha tillräckligt för att orka ladda sidor med mycket artiklar och så vore trevligt. Det bästa vore om alla sidor var så primitiva som möjligt. Lite som notepad. Sådana sidor tycker jag om, man slipper alla färger och glittrande ads. Om jag någonsin gör en hemsida skall den vara über-strippad på design som framkallar huvudvärk.
Under lite mer än ett år köpte jag över över 90 cd-skivor och 15 T-shirts. Min önskan är jag skall kunna köpa all mjukvara och cd/dvd-skivor i framtiden. Min ekonomi tillåter mig inte att handla hur mycket som helst idag. Just nu ligger hårdvara högst på listan. Som tur är har jag en musiksmak där gratis nedladdning nästan alltid uppmuntras (fast inköp av cd och merch uppmuntras naturligtvis mer). Jag vill veta vad det är jag köper, ett smakprov är inte tillräckligt. Jag ser ingen poäng i att ladda ner bara för att jag kan, mer än att jag kan och det är mycket jag kan men inte gör. Min avsikt var aldrig att bli en pirat.
Att ha tillräckligt för att orka ladda sidor med mycket artiklar och så vore trevligt. Det bästa vore om alla sidor var så primitiva som möjligt. Lite som notepad. Sådana sidor tycker jag om, man slipper alla färger och glittrande ads. Om jag någonsin gör en hemsida skall den vara über-strippad på design som framkallar huvudvärk.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Att ha tillräckligt för att orka ladda sidor med mycket artiklar och så vore trevligt. Det bästa vore om alla sidor var så primitiva som möjligt. Lite som notepad. Sådana sidor tycker jag om, man slipper alla färger och glittrande ads. Om jag någonsin gör en hemsida skall den vara über-strippad på design som framkallar huvudvärk.
Det händer mycket på området. Det beror också på vad hemsidan har för budskap och vad du som besökare är ute efter. Söker du bara så mycket information som möjligt så ska ju det framhävas och inte drunkna i lullull. Om sajten vill sälja på dig någonting vill de ju att ditt besök ska vara en "trevlig upplevelse" för dig och då de vill nog slänga på lite multimedia och flash. Men trenden går helt klart mot minimalism:
<a href="http://vandelaydesign.com/blog/design/minimalistic-web-designs/">25 Beautiful Minimalistic Website Designs</a>.
Undrar bara när företag som Volvo, H&M och SonyEricsson ska börja inse det.
- barracuber
Kul tråd! Själv började jag näta runt 95... 14,4-modem och uppringd ppp-anslutning i DOSfönster. Kan fortfarande det lösenordet man var tvungen att ange VARJE gång man loggade in... vilket kunde bli flera ggr per dag...
I Uppsalas studentlägenheter blev det bredband indraget runt 98 så mellan 98/99 till 2005 hade jag nån sorts kvasibredband. Det var ju ett studentnät avsett för studierelaterade saker, så de ströp hejvilt och lekte med L7-filtrering och allt möjligt skit. Innan bredbandet drogs in satt jag dock med ett (wow!) 36k-modem till universitetets modempool så det kostade faktiskt bara som ett vanligt telefonsamtal.
Sedan jag flyttade bort från studentlägenheten till en civil bostad visade det sej att det BARA går att få telias ADSL och endast 8/1. Pinsamt deluxe, eftersom mitt föräldrahem ligger strax utanför ingenting och ändå kan de få 24/1 samt digitalTV utan problem. Och här bor jag i Sveriges fjärde största stad och harvar på 8/1. Skämmigt!
I Uppsalas studentlägenheter blev det bredband indraget runt 98 så mellan 98/99 till 2005 hade jag nån sorts kvasibredband. Det var ju ett studentnät avsett för studierelaterade saker, så de ströp hejvilt och lekte med L7-filtrering och allt möjligt skit. Innan bredbandet drogs in satt jag dock med ett (wow!) 36k-modem till universitetets modempool så det kostade faktiskt bara som ett vanligt telefonsamtal.
Sedan jag flyttade bort från studentlägenheten till en civil bostad visade det sej att det BARA går att få telias ADSL och endast 8/1. Pinsamt deluxe, eftersom mitt föräldrahem ligger strax utanför ingenting och ändå kan de få 24/1 samt digitalTV utan problem. Och här bor jag i Sveriges fjärde största stad och harvar på 8/1. Skämmigt!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Sedan jag flyttade bort från studentlägenheten till en civil bostad visade det sej att det BARA går att få telias ADSL och endast 8/1. Pinsamt deluxe, eftersom mitt föräldrahem ligger strax utanför ingenting och ändå kan de få 24/1 samt digitalTV utan problem. Och här bor jag i Sveriges fjärde största stad och harvar på 8/1. Skämmigt!
Ja det är märkligt. Folk som bor i villor o sånt brukar ofta ha möjlighet att gå samman och göra en bra upphandling på fiber och annat trevligt.
Jag bor ändå i en grannkommun till Sverige näst största stad men det hindrar inte att jag bor några steg för långt från telestationen för att få ens 24.
- barracuber
Kvasir skrev:Jag betalar ungefär 300 :-/mån för Bredbandsbolagets 100/100. Fram till för ett år sedan eller två var det 10/10, men de uppgraderade utan att höja månadsavgiften. Personligen hade jag hellre behållit 10/10 om jag hade fått en rejäl sänkning av avgiften istället.
Och så fick jag just reda på att föreningen har anslutit sig till något nyttt slags grupavtal med BB så föreningen i fortsättningen betalar månadsavgiften. Någon hyreshöjning är såvitt jag vet inte aviserad heller pga. detta. Trevligt.