När var häromdagen?
23 inlägg
• Sida 1 av 1
När var häromdagen?
Relativt ofta hör man människor säga "Häromdagen när jag...", vilket är ett ord som stör mig (och har gjort sen jag var liten), men när var "häromdagen"?
Åsikter emottages tacksamt!
Åsikter emottages tacksamt!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
2-4 tycker jag. Annars borde man säga "för snart en vecka sen...."
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
SAOB skrev:för ett par l. några dagar sedan, en dag härförleden
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 25952.html
Senast redigerad av osäker 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
*vinkar tillbaks till Geocache*
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
En mig inte längre närstående man brukar säga "häromdagen" och med det kan avses alltifrån valfri dag inom den senast förflutna veckan till förrförra året ungefär.
Möjligen har min uppfattning om "häromdagen" ändrats med dels min egen stigande ålder och dels de långvariga depressionsperioderna jag levt i under många år (hur många är många, förresten?). Häromdagen var tidigare något fåtal dagar sedan för mig men numera kan det vara mer än en vecka sedan. "En dag i den ganska nära förflutna tiden UNS" eller nåt. Dagarna går så fort, de går i varandra och har en tendens att flyta samman.
Tid är ett svårt område att definiera. När jag mådde bättre, jobbade full tid eller pluggade minst lika mycket, var det enklare att hålla reda på dagarna. Då var "häromdagen" inte mer än ett par, tre dagar bort.
Möjligen har min uppfattning om "häromdagen" ändrats med dels min egen stigande ålder och dels de långvariga depressionsperioderna jag levt i under många år (hur många är många, förresten?). Häromdagen var tidigare något fåtal dagar sedan för mig men numera kan det vara mer än en vecka sedan. "En dag i den ganska nära förflutna tiden UNS" eller nåt. Dagarna går så fort, de går i varandra och har en tendens att flyta samman.
Tid är ett svårt område att definiera. När jag mådde bättre, jobbade full tid eller pluggade minst lika mycket, var det enklare att hålla reda på dagarna. Då var "häromdagen" inte mer än ett par, tre dagar bort.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle nog också säga 2-4 dagar, kanske något längre t.o.m.
Men ibland använder jag uttrycket även om det har gått längre tid. Det är när jag ska återberätta någon händelse och det är irrelevant att veta exakt när den inträffade. Syftet då är egentligen att förenkla bort irrelevanta detaljer. Fast jag skulle inte säga "häromdagen" ens i det fallet om det var väldigt länge sedan. Det finns ju "häromveckan", "härommånaden" och "häromåret" också. Men de kan glida in i varandra i just denna situation.
Men ibland använder jag uttrycket även om det har gått längre tid. Det är när jag ska återberätta någon händelse och det är irrelevant att veta exakt när den inträffade. Syftet då är egentligen att förenkla bort irrelevanta detaljer. Fast jag skulle inte säga "häromdagen" ens i det fallet om det var väldigt länge sedan. Det finns ju "häromveckan", "härommånaden" och "häromåret" också. Men de kan glida in i varandra i just denna situation.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:En mig inte längre närstående man brukar säga "häromdagen" och med det kan avses alltifrån valfri dag inom den senast förflutna veckan till förrförra året ungefär.
En mig fortfarande närstående kvinna (dvs min mor) har kört med den definitionen sen jag var liten (det var henne jag störde mig på).
För vissa berättelser spelar det ingen roll om häromdagen var länge sedan, men för andra berättelser gör det en enorm skillnad...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
För mig är "häromdagen" någon dag inom den senaste veckan, annars blir det "häromveckan" (vilket kan vara några veckor tillbaka) eller "häromåret" om det var för något eller några få år sen. "Härommånaden" har jag aldrig hört, då brukar man nog säga "för några månader sen".
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag stör mig något otroligt på när människor använder sig av 'häromdagen' eller 'häromveckan' när de egetligen talar om situationer som inträffade för flera år sedan. Visst, ofta spelar det ingen roll, men jag blir väldigt förvirrad när saker berättas helt tagna ur sitt tidskontext. Om det är oviktigt så kan man väl lika gärna uppge korrekt information?
För övrigt går det cirka tre 'strax' på en 'snart' och ungefär sex 'snart' på en 'stund'. En 'strax' är 3 minuter och 38 sekunder. Jag har grundat detta på tidtagning av diverse familjemedlemmar under mina tidigare år som världsutforskare. Någonstans, någon gång, hörde jag att ordet 'stund' kom från det gammeldanska ordet för 'timma'.
För övrigt går det cirka tre 'strax' på en 'snart' och ungefär sex 'snart' på en 'stund'. En 'strax' är 3 minuter och 38 sekunder. Jag har grundat detta på tidtagning av diverse familjemedlemmar under mina tidigare år som världsutforskare. Någonstans, någon gång, hörde jag att ordet 'stund' kom från det gammeldanska ordet för 'timma'.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
Nu kom jag av mig. Jag använder mig av 'häromdagen' när jag refererar till någon dag den senaste veckan, men enbart om jag är osäker på vilken dag det var. Vet jag vilken dag det handlar om så använder jag mig av 'igår', 'i förrgår' eller 'i fredags/torsdags/onsdags/tisdags'. Finns ingen anledning till att inte vara specifik om man kan det. Jag använder dock 'häromdagen' rätt ofta, eftersom jag generellt har dålig koll på dagar och kronologi.
Man skulle kunna säga att 'häromdagen-/veckan' är korrekt för den tredje dagen/veckan, räknat bakåt, från dagens datum (medan nr 1 benämns 'igår' eller 'i förra veckan', och nr 2 benämns 'i förrgår' eller 'i förrförra veckan'), fram tills när det går över i nästa storlek (shit vad allt jag skriver blir flummigt, men jag kan inte tänka ordentligt just nu), alltså är 'häromdagen' korrekt för tre till sju dagar bak i tiden, och 'häromveckan' är korrekt för tre och fyra veckor sedan, förutsatt att dessa var i samma månad som man är nu.
Ehm. Ja.
Man skulle kunna säga att 'häromdagen-/veckan' är korrekt för den tredje dagen/veckan, räknat bakåt, från dagens datum (medan nr 1 benämns 'igår' eller 'i förra veckan', och nr 2 benämns 'i förrgår' eller 'i förrförra veckan'), fram tills när det går över i nästa storlek (shit vad allt jag skriver blir flummigt, men jag kan inte tänka ordentligt just nu), alltså är 'häromdagen' korrekt för tre till sju dagar bak i tiden, och 'häromveckan' är korrekt för tre och fyra veckor sedan, förutsatt att dessa var i samma månad som man är nu.
Ehm. Ja.
Charley? skrev:
För övrigt går det cirka tre 'strax' på en 'snart' och ungefär sex 'snart' på en 'stund'. En 'strax' är 3 minuter och 38 sekunder. Jag har grundat detta på tidtagning av diverse familjemedlemmar under mina tidigare år som världsutforskare. .
Lol! Skön analys! Kan vara intressant och roligt att analysera såna här begrepp och fundera över vad dom egentligen betyder.
Hur många ögonblick går det på ett strax då?
Hur många stund går det på ett tag? (om ett tag...)
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:För övrigt går det cirka tre 'strax' på en 'snart' och ungefär sex 'snart' på en 'stund'. En 'strax' är 3 minuter och 38 sekunder. Jag har grundat detta på tidtagning av diverse familjemedlemmar under mina tidigare år som världsutforskare.
Det var friska takter må jag säga! Om bara fler gjorde det så skulle vi ju kunna ställa samman data här...
Ibland kan jag nästan bli beredd att hävda att humaniora kan bli en exakt vetenskap. Om bara naturvetarnördarna håller sitt fyrkantiga förakt borta...
Charley skrev:Någonstans, någon gång, hörde jag att ordet 'stund' kom från det gammeldanska ordet för 'timma'.
Ett [WikiSve]folketymologi[/WikiSve]skt felslut, det är tvärtom den tyska m.fl. betydelsen 'timma' som har kristalliserats ur den mer obestämda som ordet hade från början och som vi svenskar har behållit. Ordet är släkt med stanna och stånda. En stund = litet mer än ett ögonblick = man "stannar" sitt fokus en - stund -.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Lol! Skön analys! Kan vara intressant och roligt att analysera såna här begrepp och fundera över vad dom egentligen betyder.
Hur många ögonblick går det på ett strax då?
Hur många stund går det på ett tag? (om ett tag...)
'Ett ögonblick' är ett koncept som nästan uteslutande används inom service och därför är det ganska svårt att översätta från fackterm till folkmål. Det välkända 'ögonblicket' är en fackterm som närmast översätts till 'strax'. Det intressanta är att 'ögonblicket' också är en eufemism, så även om man, helt korrekt rent språkmässigt, uppfattar 'om ett ögonblick' som ungefär lika tidskrävande som 'strax', så motsvarar 'om ett ögonblick' snarare 'snart'.
Varför det är på detta viset är mycket invecklat och svårtförklarat, men det beror i grund och botten på att assistenter, receptionister och växeltelefonister vill få oss att tro att de är tidseffektiva och att vi inte hinner gå på toa medan vi väntar, vilket i sin tur grundas i någon form av pervers sadism.
Zombie skrev:Charley? skrev:För övrigt går det cirka tre 'strax' på en 'snart' och ungefär sex 'snart' på en 'stund'. En 'strax' är 3 minuter och 38 sekunder. Jag har grundat detta på tidtagning av diverse familjemedlemmar under mina tidigare år som världsutforskare.
Det var friska takter må jag säga! Om bara fler gjorde det så skulle vi ju kunna ställa samman data här...
Ibland kan jag nästan bli beredd att hävda att humaniora kan bli en exakt vetenskap. Om bara naturvetarnördarna håller sitt fyrkantiga förakt borta...Charley skrev:Någonstans, någon gång, hörde jag att ordet 'stund' kom från det gammeldanska ordet för 'timma'.
Ett [WikiSve]folketymologi[/WikiSve]skt felslut, det är tvärtom den tyska m.fl. betydelsen 'timma' som har kristalliserats ur den mer obestämda som ordet hade från början och som vi svenskar har behållit. Ordet är släkt med stanna och stånda. En stund = litet mer än ett ögonblick = man "stannar" sitt fokus en - stund -.
Åh, jag tackar så mycket för denna information. Det förtjänar du en kosmoskram för!
Charley? skrev:Man skulle kunna säga att 'häromdagen-/veckan' är korrekt för den tredje dagen/veckan, räknat bakåt, från dagens datum (medan nr 1 benämns 'igår' eller 'i förra veckan', och nr 2 benämns 'i förrgår' eller 'i förrförra veckan'), fram tills när det går över i nästa storlek (shit vad allt jag skriver blir flummigt, men jag kan inte tänka ordentligt just nu), alltså är 'häromdagen' korrekt för tre till sju dagar bak i tiden, och 'häromveckan' är korrekt för tre och fyra veckor sedan, förutsatt att dessa var i samma månad som man är nu.
Ehm. Ja.
Exakt! Nu fick du till det! Med förträfflig precision.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom avsikten med att använda begreppet "häromdagen" är att kunna berätta något utifrån ett obestämt och oprecist tidsbegrepp är det omöjligt och inte heller önskvärt att definiera hur länge sen häromdagen var.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Charley? skrev:Inger skrev:Exakt! Nu fick du till det! Med förträfflig precision.
Tack! (Hoppas verkligen att där inte fanns massor av ironi som gick mig förbi.)
Nejdå, Charley?.
Och jag håller med Inger.
Även om jag tyvärr inte är vaken nog för det intressanta experimentet att testa min språkkänsla i det avseendet.
Och
Charley? skrev:Åh, jag tackar så mycket för denna information. Det förtjänar du en kosmoskram för!
tack, den återgäldar jag med glädje!
OT: Hoppas du är rädd om dig? Blir litet orolig pga. din signatur...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret skrev:Eftersom avsikten med att använda begreppet "häromdagen" är att kunna berätta något utifrån ett obestämt och oprecist tidsbegrepp är det omöjligt och inte heller önskvärt att definiera hur länge sen häromdagen var.
Mjo, det kan väl vara önskvärt att definiera ungefär när det var, och framför allt när det inte var (igår, i förrgår eller för mer än en vecka sen).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:42:05, redigerad totalt 1 gång.