Samvetet fick honom att starta eget bolag

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Samvetet fick honom att starta eget bolag

Inläggav Redaktören » 2009-09-18 4:00:02

Skånskan.se: Samvetet fick honom att starta eget bolag

artikeln skrev:Samvetet fick honom att starta eget bolag

Kenneth Urkedal lämnade ett jobb som inte kändes rätt, satsade och startade eget. I dag har hans företag <a href="http://www.tindra-ab.se/valkommen.html">Tindra Personlig Assistans AB</a> mer än hundra anställda och en omsättning på 30 miljoner kronor.

Tydlighet, integritet, närhet, delaktighet, respekt och ansvar. Tindra med andra ord.

Företagsnamnet valde Kenneth Urkedal valt med stor omsorg.

– Jag funderade på ord som var viktiga för mig och så hjälptes min fru och jag åt att pussla ihop dem. Det var så det blev Tindra, säger han.
Och Tindra har det varit sedan 2005 då företaget bildades. Innan dess arbetade Kenneth Urkedal som enhetschef för personlig assistans på Klippans kommun.

– En händelse fick mig att fundera över min anställning och jag hamnade i en samvetskonflikt. Jag visste inte längre vem jag skulle vara lojal mot. Arbetsgivaren eller vårdtagarna? säger han.

Efter en del övervägande fattade Kenneth Urkedal ett beslut, sa upp sig från sitt arbete och startade eget.

Företaget arbetar med uppdragsgivare med med de flesta former av funktionsnedsättningar. En stor del har någon form av neuropsykiatriska funktionshinder, exempelvis Autism och Aspergers syndrom.
Att arbeta med människor var något Kenneth Urkedal tidigt visste att han ville göra. Under sin tid som läkarstudent vid universitetet i Lund sommarjobbade han som behanlingsassistent.

– Jag fastnade för yrket direkt och kände att detta vill jag arbeta med, säger han.

Kenneth Urkedals företag Tindra Personlig Assistans AB har utvecklats i rekordfart. Företaget startades för fyra år sedan och har idag en omsättning på 30 miljoner kronor. foto: mohammed kadum
Därför blev det aldrig tal om några vidare studier på läkarlinjen.

– Nä, jag visste vad jag ville. Jag tyckte att det var spännande och otroligt stimulerande och det tycker jag fortfarande.

– Det är en otrolig tillfredsställelse att kunna hjälpa människor. Att se till att de kan leva ett självvalt liv oberoende av sin funktionsnedsättning.
Till en början drev Kenneth Urkedal företaget helt på egen hand men utvecklingen gick i rasande fart.

– Jag jobbade dygnet runt och kände att det var dags att anställa personal, säger han.

Tindra Personlig Assistans AB har för tillfället 30 uppdragsgivare och ett par stycken på väg in.

– De yngsta är tre år gamla och de äldsta är i 60-års åldern, säger Kenneth Urkedal.

Han tror att en av sina styrkor är sin syn på människan.

– Jag jobbar inte med folk med funktionshinder. Jag jobbar med människor. Det finns inte någon människa som inte kan få det bättre. Det finns inga hopplösa fall, säger han.
Att det skulle gå pass bra för företaget som det gjort vågade han inte hoppas på från början.

– Det känns overkligt. Jag kunde inte i mina vildaste fantasier drömma om att det skulle gå så bra.

Läs mer...
Senast redigerad av Redaktören 2011-05-04 21:38:52, redigerad totalt 1 gång.
Redaktören

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav barracuber » 2009-09-18 13:55:25

Hemsidan är inte så fullmatad om man säger så. Ingenstans nämns ordet Asperger eller Neuropsykiatri till exempel.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:38:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav nano » 2009-09-18 17:23:36

Det är kanske för att som han skriver att han han (eller de antar jag) jobbar med människor, inte människor med funktionsnedsättningar (även om de har det så är inte det det man stirrar sig blind på (klart bra enligt mig)).
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:38:58, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav barracuber » 2009-09-18 18:00:28

nano skrev:Det är kanske för att som han skriver att han han (eller de antar jag) jobbar med människor, inte människor med funktionsnedsättningar (även om de har det så är inte det det man stirrar sig blind på (klart bra enligt mig)).

Ja det är en bra och viktig tanke.

Jag tänkte mer ur exponeringsynpunkt beroende på vilka mottagare man vill nå ut till för att göra sajten och företaget känd. Men det kanske inte är deras huvudsyfte just nu iofs.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:38:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zombie » 2009-09-18 18:17:23

Det låter ju helt underbart.

Så djävla synd bara att man aldrig någonsin kan lita ett spår på hur det låter, som vi har sett på andra håll, och att man måste uppamma så mycket misstro som man måste när det handlar om människor som är utlämnade med sina liv åt en bransch som uppenbarligen inte är effektivt kontrollerad.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:38:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-18 22:18:07

Tindra som i *tindra med ögonen* eller?

Nej, såna här nyliberala omsorgskoncept får mig inte att tindra särskilt mycket. Det finns plötsligt lite för många "fantastiska kreatörer" inom ett område som borde vara statligt och till för alla.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in