Måste barnet ha bilder?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Måste barnet ha bilder?

Inläggav malininorr » 2009-09-08 21:53:08

Min son som ska utredas nu i oktober (fyller 7) har jag börjat försöka hjälpa med förberedelse. Har en whiteboard tavla, men han vill gärna skriva och läsa (älskar detta). Frågan är förstår han bättre om det är en bild?
Senast redigerad av malininorr 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
malininorr

Anslöt: 2009-08-06

Inläggav Meppe » 2009-09-08 21:56:06

förstår VAD bättre om VAD är en bild? Fattar inget annat än att du har en son som ska utredas.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav MsTibbs » 2009-09-08 21:57:46

Talar du om pictogram?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Inger » 2009-09-08 22:30:33

Kan han läsa och skriva så ska han väl få göra det!

Och måste det vara antingen eller? Jag var väldigt ivrig att få lära mig läsa och skriva men bilder underlättar också, jag tänker ofta i bilder. Om jag ska nånstans där jag inte varit förut så känns det oerhört mycket lättare att förbereda sig mental av att först ha sett stället på bild, gärna översiktskarta också.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav malininorr » 2009-09-08 22:35:25

Förlåt om jag var luddig...har skrivit en inlägg till :-) Ja bilder typ pictogram eller ritade. Vad jag menar är en bild alltid lättare att förstå än skrift för en som har As? Är det vanligare att man tänker i bilder?
(Jag är ny i Asområdet och här....... :)
malininorr

Inläggav MsTibbs » 2009-09-08 22:39:03

malininorr skrev:Förlåt om jag var luddig...har skrivit en inlägg till :-) Ja bilder typ pictogram eller ritade. Vad jag menar är en bild alltid lättare att förstå än skrift för en som har As? Är det vanligare att man tänker i bilder?

Det är inte alltid lättare. Vissa pictogram har text under, en bild på en hund och texten hund under. Kanske det vore bra ide som Inger säger?
MsTibbs

Inläggav malininorr » 2009-09-08 22:44:11

Tack för svar! Vart får man tag på pictogrambilder?
malininorr

Inläggav MsTibbs » 2009-09-08 22:50:25

http://www.pictogram.se

Dyrt iofs. Man kan också göra egna bilder liknande pictogram och plasta in så de kan användas många gånger.
MsTibbs

Inläggav Inger » 2009-09-08 22:53:29

Om han misstänks ha AS så är han alltså inte förståndshandikappad? Då borde han kunna lära sig läsa och skriva som alla andra.

Många med AS har extra stor talang för språk och vissa lär sig läsa redan innan de börjar skolan (s k hyperlexi) medan andra har svårare för skrivna ord (tendens till dyslexi).

Vilket man har lättast för, bilder eller text, kan nog skilja väldigt mycket mellan individer: en del kan ha lättare för bilder, andra för text. Kanske du kan fråga honom själv vilket han föredrar?

Sen undrar man vad är det han ska förstå? Var Mauritius ligger, var badrummet ligger, hur en motor funkar, hur man borstar tänderna, vad ni ska ha till middag? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-08 22:54:43

Hej!

Hemsidan för pictogrambilder finns här:
http://www.pictogram.se/index.php?lang=sv

Pictogram är bilder främst tänkta för personer som inte kan läsa och skriva, men inte är tillräckligt intelligenta för att kunna lära sig Bliss. Det vill säga utvecklingsstörda personer som är på en låg intelligensnivå.

Om din son har behov av en mycket tydlig struktur och har svårt att tillgodogöra sig informationen i ord, kan pictogrambilder vara bra när man jobbar med scheman. Kan din son läsa och skriva, är det bättre för honom med ett vanligt schema.

När sonen fått en AS-diagnos kan du ta kontakt med Habiliteringen där du bor. Behöver din som scheman etc. kan en arbetsterapeut på Habiliteringen hjälpa till.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav malininorr » 2009-09-08 22:58:15

Inger skrev:Om han misstänks ha AS så är han alltså inte förståndshandikappad? Då borde han kunna lära sig läsa och skriva som alla andra.

Många med AS har extra stor talang för språk och vissa lär sig läsa redan innan de börjar skolan (s k hyperlexi) medan andra har svårare för skrivna ord (tendens till dyslexi).

Vilket man har lättast för, bilder eller text, kan nog skilja väldigt mycket mellan individer: en del kan ha lättare för bilder, andra för text. Kanske du kan fråga honom själv vilket han föredrar?

Sen undrar man vad är det han ska förstå? Var Mauritius ligger, var badrummet ligger, hur en motor funkar, hur man borstar tänderna, vad ni ska ha till middag? :wink:

Läs gärna mitt längre inlägg Inger (om du orkar...blev långt :lol: ) Det jag menar är att även om man kan läsa ett ord kanske det är svårt att förstå betydelsen. Och så har jag hört att en bild stannari minnet längre än ett skrivet ord?
malininorr

Inläggav Jonte » 2009-09-09 7:04:01

"Bildstöd" är nog lite av en standardlösning för små aspisar, vare sig det behövs eller inte. Prova själv och se. Fundera på syftet först, varför alls bilder? Är det för att få struktur på dagen eller hjälp att komma ihåg att tvätta händerna? Pröva sen vad som funkar och tänk på att det kan vara olika i olika perioder.

Ett tag var grabben helt bildtokig, han älskade bilder som talade om vad han skulle göra, även om det inte riktigt behövdes. Det gick över.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Jonte

Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Saninaé » 2009-09-12 15:35:17

malininorr skrev:Förlåt om jag var luddig...har skrivit en inlägg till :-) Ja bilder typ pictogram eller ritade. Vad jag menar är en bild alltid lättare att förstå än skrift för en som har As? Är det vanligare att man tänker i bilder?

Jag förstår text och bilder lika bra som vem som helst så vitt jag vet.

Som motsats kan jag nämna tecknade serier, där jag läser mycket mer än jag ser på bilderna (ibland så långt att jag inte ser mer än det som råkar hamna i synfältet utanför pratbubblorna).

malininorr skrev:Läs gärna mitt längre inlägg Inger (om du orkar...blev långt :lol: ) Det jag menar är att även om man kan läsa ett ord kanske det är svårt att förstå betydelsen. Och så har jag hört att en bild stannari minnet längre än ett skrivet ord?

Vi är alla här på ett forum, och det verkar vanligt bland aspergare att söka sig till internet. Så att vi skulle ha svårt för att läsa eller förstå betydelsen av skrift tror jag verkligen inte på.

En mening beskriver mer än tusen bilder. ;)
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav A » 2009-09-12 23:20:00

Vill bara kommentera detta lite

"Så att vi skulle ha svårt för att läsa eller förstå betydelsen av skrift tror jag verkligen inte på. "

Som vi ju alla vet och instämmer i så är människor olika, med eller utan npf.
Många med AS har MYCKET svårt för att hänga med i bara pratade ord.
Men det gäller naturligtvis inte alla.

Ju yngre man är ju svårare kan det vara, att förstå och uppfatta beror ju också på erfarenheter och kunskap och det har man ju inte så mycket när man är liten eller ung.

För många är det också så att innebörden i ett ord/begrepp/mening inte blir tydlig förrän man också har en illustration att knyta ihop det med.
Jag har åtskilliga erfarenheter från barn/ungdomar i alla åldrar på detta.

Så man kan inte generalisera eller utgå från sig själv och sin egen förmåga. Det varierar naturligtvis från individ till individ om man behöver bildstöd eller inte.

Man kan heller inte generalisera och säga att en bild säger mer än ord, eller att en bild stannar längre i minnet.
Det gör det kanske för den som har ett visuellt minne, men det gör det nog inte för den som har ett auditivt minne!
Visuell: med synen
Auditiv: med hörseln

Jag brukar föreslå de föräldrar som jag har kontakt med att använda både bild och skrivna plus talade ord om det verkar som om deras barn har svårt för att ta in enbart muntlig information. Jag föreslår dem att de ritar o berättar o sitter ner med barnet bredvid sig o pratar om det som de vill förmedla. Har en förälder som på det här sättet med framgång lyckades få sin förkylde son att ta nässpray, en annan som fick sonen att inte busköra med leksaksbilen i Hab:s väntrum, m fl liknande anekdoter.

Så att använda bilder är inte ett måste men kan underlätta eller vara nödvändigt ibland. Särskilt om man vet eller tror att det talade ordet inte går fram.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav aspiemelly » 2009-09-13 12:02:57

Kombinera bilder och skrift/tal tycker jag verkar bra. Vet bara i mitt fall så kan jag ju skriva och för det mesta prata. Vid stress och okända/skrämmande miljöer kan bilder hjälpa. T.ex. att dom markerar var toaletten ligger med en pec-bild. Eller på min tavla över veckan, där samsas post-it med färgade (vet inte vad dom heter) bilder.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav malininorr » 2009-09-13 17:22:02

Ja det lutar åt kombinerat bild och skrift :)
malininorr

Inläggav A » 2009-09-13 20:23:58

"Ja det lutar åt kombinerat bild och skrift"

Det låter bra! Du märker ju snart om det behövs eller inte.
Viktigt att det är lugnt kring er när du sätter dig ner med din son o ritar, skriver o berättar. Och streckgubbar duger!

Har också tipsat om att förbereda ny skola t ex, genom att ta bilder på skolvägen, skolan, entredörr, klassrum mm o göra en bok av som man sedan kan använda när man pratar om den nya skolan.

Samma kan användas om man ska till doktorn, tandläkaren eller vad som helst som är okänt. Det är det okända som stressar, man kan inte i tanken föreställa sig något som man inte kan se direkt. Bilderna gör då att det inte längre är så främmande.

Så "bilda på" bara!
A

Inläggav Inger » 2009-09-14 4:32:12

Håller med A. Både och kan vara bra, och bilder i förväg är en stor stressreducerare.

När vi skulle ha Stora Forumträffen så var arrangörerna föredömligt omtänksamma och åkte dit och tog bilder så att man fick en känsla för hur det såg ut. Det underlättade verkligen!
Inger
Inaktiv

Inläggav A » 2009-09-14 21:42:37

Jättebra att göra så Inger!

Vi gjorde likadant ifjor när vi hade en stor medlemsträff, redan flera månader i förväg åkte jag runt o tog bilder på stället o alla möjliga utrymmen, vägarna dit, vägskyltar mm.

Vi hade "barnvakter" också o dem fick vi oxå bilder på. Sedan gjordes ett detaljerat väl strukturerat schema för barnen.

Allt detta kunde vem som ville få mejlat till sig.
Det kom små barn o visade stolt upp sina "bilderböcker" som föräldrarna hade gjort åt dom.

Jättekul när det blir så bra!
Tilläggas kan att det inte blev något bekymmer alls på hela dagen med barnen trots att flera hade stora svårigheter. De hade jättekul. Den enda gång vi hörde något av dem var på lunchen, då var det sorl ska jag säga!
A

Inläggav Saninaé » 2009-09-17 1:07:33

A skrev:Vill bara kommentera detta lite

"Så att vi skulle ha svårt för att läsa eller förstå betydelsen av skrift tror jag verkligen inte på. "

Som vi ju alla vet och instämmer i så är människor olika, med eller utan npf.
Många med AS har MYCKET svårt för att hänga med i bara pratade ord.
Men det gäller naturligtvis inte alla.

Ju yngre man är ju svårare kan det vara, att förstå och uppfatta beror ju också på erfarenheter och kunskap och det har man ju inte så mycket när man är liten eller ung.

För många är det också så att innebörden i ett ord/begrepp/mening inte blir tydlig förrän man också har en illustration att knyta ihop det med.
Jag har åtskilliga erfarenheter från barn/ungdomar i alla åldrar på detta.

Så man kan inte generalisera eller utgå från sig själv och sin egen förmåga. Det varierar naturligtvis från individ till individ om man behöver bildstöd eller inte.

Man kan heller inte generalisera och säga att en bild säger mer än ord, eller att en bild stannar längre i minnet.
Det gör det kanske för den som har ett visuellt minne, men det gör det nog inte för den som har ett auditivt minne!
Visuell: med synen
Auditiv: med hörseln

Jag brukar föreslå de föräldrar som jag har kontakt med att använda både bild och skrivna plus talade ord om det verkar som om deras barn har svårt för att ta in enbart muntlig information. Jag föreslår dem att de ritar o berättar o sitter ner med barnet bredvid sig o pratar om det som de vill förmedla. Har en förälder som på det här sättet med framgång lyckades få sin förkylde son att ta nässpray, en annan som fick sonen att inte busköra med leksaksbilen i Hab:s väntrum, m fl liknande anekdoter.

Så att använda bilder är inte ett måste men kan underlätta eller vara nödvändigt ibland. Särskilt om man vet eller tror att det talade ordet inte går fram.

Alltså, jag vet inte om du försökte påstå det eller ej, men jag har inte utgått ifrån mig själv. Jag nämnde mig själv som exempel, även om jag gärna nämnt något annat exempel. Det är vanligt att peka ut undantag till regler eller ge kontrast till tendenser, oberoende av om dessa faktisk existerar eller ej. Förutom att påpeka att frågan ställdes på ett forum sade jag egentligen ingenting annat.

Jag postade för att jag verkligen aldrig hört talas om att det skulle finnas större behov av bildstöd bland aspergare eller att det skulle vara svårare med tal eller skrift, annars skulle jag inte brytt mig. Så vitt jag ser så gäller dina tips för alla.

malininorr's svar på Inger's inlägg som bland annat nämner...
Inger skrev:Om han misstänks ha AS så är han alltså inte förståndshandikappad*? Då borde han kunna lära sig läsa och skriva som alla andra.

...gav inte heller mig intrycket av att h*n hade vidare högt förtroende för sonens (eller aspergares) färdigheter.
* Min egen kursiv.

Jag hoppas att jag missförstod någonting.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav malininorr » 2009-09-17 18:48:06

Saninaé skrev...gav inte heller mig intrycket av att h*n hade vidare högt förtroende för sonens (eller aspergares) färdigheter.
* Min egen kursiv.
Jag har högt förtroende för min sons färdigheter ....han är väldigt klipsk!!!
Men som jag skrev är han bara snart 7 år.
malininorr

Inläggav nano » 2009-09-18 12:40:17

Jag hade lätt för att förstå hur saker fungerade men inte människor.
Fast det att jag inte förstod människor förstod jag inte då.
Fast jag visste att saker var intressanta, så som nu gillade jag att göra system som var bra, det gjorde mig glad och gladheten gjorde mig mer skärpt o klarade mer av det som gjorde mig glad på grund av det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:29:23, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Inger » 2009-09-19 6:22:13

malininorr skrev:Jag har högt förtroende för min sons färdigheter ....han är väldigt klipsk!!!
Men som jag skrev är han bara snart 7 år.

Bra att vi fick det missförtsåndet utrett.

Många aspergerbarn är ju rätt klipska som din son (utom socialt då).
Inger
Inaktiv

Inläggav earlydayminer » 2009-09-19 6:54:21

Jag skrev och läste innan skolan, men jag har ett visuellt inlärningssystem. Om det nu är så att han har ett liknande system så föreslår jag att du åtminstone kollar upp den pedagogik som gäller för oss med visuellt inlärningssystem. Under min skoltid fanns det visserligen även andra faktorer, men ett av svårigheterna var att pedagogiken helt enkelt inte var för mig. Det är viktigt att åtminstone utforska möjligheterna.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in