Hur angriper man ett problem på bästa sätt?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jonte » 2009-09-17 7:28:31

Duras skrev:
Sam skrev:Ofta är det självklarheterna som man är mest blind inför och har svårast att hantera för att man tar dem som så givna att de glöms bort.

Ja precis. I detta fall bör man gå tillbaks till det allra första som skrevs:

"HJÄLP, FÅNGE HOS ASPENTER"

Det handlar inte om att diskutera hur man bäst hjälper Miss X.

Det handlar om hur man bäst hjälper Miss X att komma bort från AspCenter.

Man kan ifrågasätta varje enskild detalj i det oändliga men helheten säger tveklöst att Miss X vill bort från AspCenter (och att hon fortfarande är kvar där). För mig är detta ställt bortom allt rimligt tvivel trots att jag inte har ett enda bevisat faktum.

Själv har jag inga praktiska möjligheter att göra nåt konkret i sakfrågan, alltså hur man hjälper Miss X att komma bort från AspCenter men jag vet hur jag INTE ska bete mig.

Ett sätt att MOTVERKA målet är förstås att trötta ut Inger & Co med oändlliga OT-diskussioner om saker som inte alls har med målet att göra.

Så låt nu Inger & Co jobba ifred med detta. Eller ifrågasätt om Miss X verkligen vill bort från Aspcenter eller ej eftersom detta är grundfrågan. Men kom ihåg att ett ifrågasättande av detta är samtidigt ett ifrågasättande av Kimmelies berättelser.
Amen!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Jonte

Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Altus » 2009-09-17 7:51:19

Zombie skrev:En sak att diskutera för framtiden, om nu det kan göras i en konstruktivare anda än den som har rått här: var och hur ska vi hjälpa aspergare som råkar i klammeri med myndigheterna på möjligen orättvisa grunder och som synbarligen ingen annan hjälper?

Det här forumet har nu visat sig vara en undermålig arbetsplats.
Det är förvisso inte heller avsett som en sådan. Men synd ändå, tycker jag, eftersom vi inte har något alternativ.

Öppenheten skulle man lätt kunna åtgärda genom att öppna en ny underavdelning för dessa frågor som kräver medlemsskap. Då skulle berörda myndigheter och behandlingshem inte upptäcka tråden så enkelt.

Att få till en konstruktiv anda är däremot en större utmaning. Vi kanske borde överväga att bränna alla kritiker på bål, i harmonins och den fria diskussionens namn. :twisted:
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Inger » 2009-09-17 8:15:54

Vilka kritiker? Jag har inte sett en enda kritiker här. Bara några envisa skeptiker som verkar besatta av att fortsätta bjäbba om något som redan är överspelat och nu ligger i myndigheternas händer.

Separat avdelning för hjälpsökande vore utmärkt, men Liebert har redan gjort tämligen kristallklart att han inte är intresserad av att skydda enskilda individer från allmän insyn, hur hårt detta än drabbar dessa redan utsatta personer. Kanske om tillräckligt många envisas med nyttan av detta men jag har inga höga förhoppningar.

Kanske borde man ha ett helt separat forum, arbetsgrupp eller organisation för såna saker, med personer som orkar engagera sig, och på ett mer professionellt, välinformerat och organiserat sätt än våra trevande och i vissa fall kanske förivrade försök här.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2009-09-17 8:48:51

Inger skrev:Kanske borde man ha ett helt separat forum, arbetsgrupp eller organisation för såna saker, med personer som orkar engagera sig, och på ett mer professionellt, välinformerat och organiserat sätt än våra trevande och i vissa fall kanske förivrade försök här.

För mig låter det som att OA är en bättre plats för detta än Aspergerforum, som ju är och skall vara öppet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Altus » 2009-09-17 8:50:44

Inger skrev:Vilka kritiker? Jag har inte sett en enda kritiker här. Bara några envisa skeptiker som verkar besatta av att fortsätta bjäbba om något som redan är överspelat och nu ligger i myndigheternas händer.

Jag lade inte mycket tanke bakom termen (valde den nog mest för att jag råkade se den användas lite tidigare i tråden, som jag precis hade läst innan jag skrev inlägget), och jag menar inte heller att det är den bästa benämningen. Det var inte en allvarlig kommentar och jag sparar begreppsanalysen till ett annat tillfälle.

För övrigt så har du mitt fulla stöd i nästan allting du har skrivit i den här frågan (inklusive inläggen till skeptikerna), fast det vet du ju redan. Utmärkta inlägg.

Separat avdelning för hjälpsökande vore utmärkt, men Liebert har redan gjort tämligen kristallklart att han inte är intresserad av att skydda enskilda individer från allmän insyn, hur hårt detta än drabbar dessa redan utsatta personer.

OK, synd. Fast det skadar nog inte att upprepa önskemålet då och då vid väl valda tillfällen.
Altus

Inläggav Altus » 2009-09-17 8:54:18

Titti skrev:
Inger skrev:Kanske borde man ha ett helt separat forum, arbetsgrupp eller organisation för såna saker, med personer som orkar engagera sig, och på ett mer professionellt, välinformerat och organiserat sätt än våra trevande och i vissa fall kanske förivrade försök här.

För mig låter det som att OA är en bättre plats för detta än Aspergerforum, som ju är och skall vara öppet.

Helt öppet är det inte, och att ha en sluten underavdelning till skulle inte göra så stor skillnad för just öppenheten. Större delen av forumet skulle fortfarande vara öppen.
Altus

Inläggav Inger » 2009-09-17 8:58:14

Ingen fara Altus, det bara slog mig när du använde termen att det faktiskt är viss skillnad. Fast nu ska inte jag fortsätta bjäbba heller. :oops:

Tyvärr tror jag nog Titti har rätt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2009-09-17 9:00:38

Altus skrev:
Titti skrev:

Helt öppet är det inte, och att ha en sluten underavdelning till skulle inte göra så stor skillnad för just öppenheten. Större delen av forumet skulle fortfarande vara öppen.

Det går bra att skriva om sådant i PA för dem som är medlemmar där så en sluten avdelning finns redan. De flesta forumister kan få tillträde dit men visst, vi släpper inte in vem som helst. Att släppa in en helt ny forumist där är tex inte aktuellt - vi vill ha en lite bättre bild av dem vi släpper in där. Bland annat för att inte riskera att någon registrerar sig i syfte att komma åt den slutna avdelningen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Zombie » 2009-09-17 14:18:38

Glömde att likt Jonte säga "Amen" till Duras' befriande inlägg.

Det inlägget (och Ingers, Tittis och dina egna efteråt) bör också kunna ge några exempel på vad jag menar med "konstruktiv anda" utan bålbränning, Altus. ;)
Men visst kanske det är en orealistisk förhoppning.

[dagens pretto] Jag har en viss dragning åt att formulera även sådana, när jag ser dem moraliskt berättigade.[/dagens pretto]
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in