Utnyttjande av arbetskraft? (Praktik/DV)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Utnyttjande av arbetskraft? (Praktik/DV)

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-15 19:03:37

Hej!

En kille jag känner har praktik genom daglig verksamhet på ett lager i en rätt stor butik som säljer billga varor. Han jobbar där sex timmar om dagen.

Förut var de alltid två som jobbade på lagret. Nu bytte de chef. Den nya chefen gjorde ett nytt schema för de anställda utan att prata med honom. Sedan meddelade chefen att han från och med nu får jobba ensam på lagret. Han ska vara där hela tiden och får inte ens gå på toa. Men jag antar att han har lunchrast, som alla andra.

När han kom till jobbet i måndags var det precis som när han lämnade det i fredags, ingen annan ur personalen jobbar på lagret förutom han enligt honom själv. Personalen sitter i kassorna enligt vissa scheman.

När man har praktik inom daglig verksamhet får man inte vara en ersättning för en anställd. Arbetsgivaren får inte ha någon från daglig verksamhet där istället för att anställa nån.

Jag (och flera med mig) har sagt att han ska gå till chefen och säga att han vill ha pengar för att han jobbar där, eller också slutar han. Vet inte om han vågar sätta sig upp mot chefen, tror inte det. Men vad ska han annars göra? Han säger att han har tröttnat på att jobba gratis, det har han sagt länge. Och nog gör han ett jobb som skulle kunna ge honom en halvtid, minst.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Utnyttjning av arbetskraft?

Inläggav tveskägg » 2009-09-15 19:51:06

Det är tyvärr helt normalt. Känner flera som har haft praktik hos "en butik som säljer billiga varor." Och de är inte ens aspergare, utan helt vanliga ungdomar som tidigare varit långtidssjukskrivna pga psykiska problem. Kanske pga en strulig familjesituation eller mobbning. De har blivit nästan helt friska och kan därför jobba lika bra som vem som helst. Men de har svårt att få ett vanligt jobb eftersom de inte har några meriter. Så de är hänvisade till jobbpraktik.

Lilla Gumman skrev:Vet inte om han vågar sätta sig upp mot chefen, tror inte det. Men vad ska han annars göra?

Det är väl handläggaren på arbetsförmedlingen som är ansvarig för att övervaka så att arbetsgivaren inte missbrukar praktikanter?
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav MissNervvrak » 2009-09-15 19:57:28

Jag tycker att han (och kanske någon vän/släkting kan vara med också om han vill ha lite stöd från någon) ska prata med den instans varifrån han fått praktikplatsen. Tyvärr tror jag liksom tveskägg att det här är ganska vanligt, precis som det är vanligt att praktikplatser utnyttjar skolungdomar. :?
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv

Anslöt: 2009-06-28

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-15 20:54:37

Hej!

Det är två stycken, anställda av kommunen, som jobbar på dagcenter med arbetspraktik. Det kallas för "Arbetsträningen" och de två handledarna (så kallas all personal) jobbar med att hitta praktikplatser åt de som vill ut på vanliga jobb istället för att vara på dagcenter.

Den här killen (som f.ö. har lindrig utvecklingsstörning) har känt sig utnyttjad, och då han sagt att han hellre går hemma har en av handledarna på arbetsträningen sagt att det är bra för honom att ha något att göra om dagarna. Samma sak säger hans mamma. Men i januari börjar han en fordonsutbildning, om han nu kommer in. Så han behöver bara stå ut på jobbet i tre månader till eller nånting, fram till julledigheten.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-15 20:56:30

Han har ju helt klart ersatt en anställd! Eller två?! Får han inte ens gå på toa så betyder ju det att det behövs en person på lagret 100% av tiden, och då borde minst två personer jobba på lagret alternativt att de anställer en person med stomipåse.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-15 22:31:29

Hej!

Nu vet jag inte om det med att gå på toa var en överdrift, men chefen hade sagt att han "inte fick lämna lagret" eller nåt liknande, förmodligen för att han inte skulle kunna maska och ta rast när han ville.

För övrigt, den som har arbetspraktik inom dagcenter har inte samma arbetsförmåga som de andra och arbetsgivaren kan inte kräva samma saker som av de andra anställda. I det här fallet har chefen upptäckt att han inte passar att sitta i kassan men han är duktig på lagret, alltså får han vara på lagret och de andra sitta i kassan. Eftersom han inte är anställd, får han inte vara med vid schemaläggning och annat kan jag tänka mig. Andra som har arbetspraktik får sitta utanför medan personalen har möten, men jag vet inte hur det är i hans fall.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-15 22:55:52

Lilla Gumman skrev:För övrigt, den som har arbetspraktik inom dagcenter har inte samma arbetsförmåga som de andra och arbetsgivaren kan inte kräva samma saker som av de andra anställda.
Precis, han ska vara en extraresurs, och inte ha för mycket ansvar och arbete på sina axlar.

Att ha honom ensam på lagret är inte rätt, då får han ju ansvara för lagret själv. I så fall ska han ha lön.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-16 0:09:31

Om chefen inte pröjsar ut lön kan han heller inte ställa krav.
Säg åt din polare att han inte ska behöva finna sig i detta.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav atoms » 2009-09-16 0:49:15

Även om din kompis inte är fackligt organiserad så tycker jag att ni ska vända er till det fack som han skulle ha varit med i om han hade kunnat och eftersom han är i butik så är det Handels men om de inte vill hjälpa så kan man alltid pröva med SAC-Syndikalisterna.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav missbutterfly » 2009-09-16 2:02:25

Jag förstår inte hur folk kan jobba GRATIS. Om det nu finns människor på den här jorden som försöker lura och utnyttja människor för att de har ett handikapp så är det i mina ögon DE det är fel på.
Hur faan (!) kan man gå med på "daglig verksamhet" om man är ok funtad, intellektuellt sett. Jag undrar..

Jag fick själv ett förslag för några år sedan (eller man kanske mer kan se det som ett "erbjudande") från neuropsyk. Förfrågan var om jag hade lust och möjlighet att vara med i en "kunskapscirkel" där flertalet av de andra handikappade hade Downs syndrom. Göromålen bestod bl a i att lära oss bära brickor och koka kaffe. Jag tog det förslaget som ett direkt hån mot min person och Asperger syndrom.
Den dagen bestämde jag mig för att klippa banden helt till neurohab. :idea:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav ford » 2009-09-16 9:10:38

Be honom gå till facket, det är inte meningen att han skall vara gratis arbetskraft, utan att han skall få en chans att utvecklas.

Arbetsgivaren bör enligt mig ha två val; antinget anställer han killen, eller så avbryts den dagliga verksamheten och då skall han inte få ta in några nya gratisarbetare heller, framöver.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Trampe » 2009-09-16 14:59:55

Har han praktik ska han ha en handledare som finns tillgänglig hela tiden. Med andra ord jobbar på samma ställe som han. Ensamarbete på ett laget kan inte på något sätt räknas som praktik så jag kan bara hålla med Ford om att han snarast bör ta kontakt med facket. För så får inte arbetsgivare hantera praktikanter.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Apophis » 2009-09-16 15:57:13

missbutterfly skrev:Jag förstår inte hur folk kan jobba GRATIS. Om det nu finns människor på den här jorden som försöker lura och utnyttja människor för att de har ett handikapp så är det i mina ögon DE det är fel på.
Hur faan (!) kan man gå med på "daglig verksamhet" om man är ok funtad, intellektuellt sett. Jag undrar..

Jag fick själv ett förslag för några år sedan (eller man kanske mer kan se det som ett "erbjudande") från neuropsyk. Förfrågan var om jag hade lust och möjlighet att vara med i en "kunskapscirkel" där flertalet av de andra handikappade hade Downs syndrom. Göromålen bestod bl a i att lära oss bära brickor och koka kaffe. Jag tog det förslaget som ett direkt hån mot min person och Asperger syndrom.
Den dagen bestämde jag mig för att klippa banden helt till neurohab. :idea:

Nu är det så att många personer är TVINGADE till sådana här förnedrande gratisjobb, då Arbetsförmedlingen annars kan hota att stänga av dem, med allvarliga ekonomiska konsekvenser som följd.
Handläggarna på AF är ingalunda intresserade av att fixa jobb åt de arbetssökande, utan vill i princip bara putsa statistiken eller bli av med sina klienter ett par månader.

Och daglig verksamhet vet jag inte så mycket om. Jag har dock hört en del som blivit tvingade dit av Socialen eller Försäkringskassan, och hotas av dem att bli av med ersättningar.

Jag blir så trött på folk som saknar erfarenhet av hur AF, SOC och FK fungerar, och inte har en aning om vilken psykisk stress det innebär att utsättas för dem år ut och år in.
Det här är inte det enda fallet på detta forum då jag stött på denna skenheliga, fingerviftande Bror-Duktig-Attityd.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
Apophis

Anslöt: 2008-05-15

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-16 18:22:46

Apophis skrev:Nu är det så att många personer är TVINGADE till sådana här förnedrande gratisjobb, då Arbetsförmedlingen annars kan hota att stänga av dem, med allvarliga ekonomiska konsekvenser som följd.

Precis, man är ju ofta driven av skräck. Jag vågade inte säga nej till ALU, datortek med mera när jag gick på Arbetsförnedringen.

Jag har även varit i den situationen att jag blev avstängd från A-kassan, vilket i sin tur ledde till avslag på socialbidragsansökan och jag fick vara utan pengar i en månad.

Apophis skrev:Handläggarna på AF är ingalunda intresserade av att fixa jobb åt de arbetssökande, utan vill i princip bara putsa statistiken eller bli av med sina klienter ett par månader.

Precis. Och vissa verkar leva i villfarelsen att man går till AF frivilligt. Så är det inte, man är tvingad att gå på möten där om man är arbetssökande.

Apophis skrev:Jag blir så trött på folk som saknar erfarenhet av hur AF, SOC och FK fungerar, och inte har en aning om vilken psykisk stress det innebär att utsättas för dem år ut och år in.

Endast lismande psykopater kommer undan med vettet i behåll efter sådan tortyr. Andra blir skadade av det.
sugrövmanövern

Inläggav ford » 2009-09-16 18:53:57

Har facket satt stopp för en oseriös daglig verksamhet får inte a-kassan/ersättningen dras in, även om det skett mot arbetsförsmedlingens/soc/fk:s vilja
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav tveskägg » 2009-09-16 19:20:58

sugrövmanövern skrev:
Apophis skrev:Nu är det så att många personer är TVINGADE till sådana här förnedrande gratisjobb, då Arbetsförmedlingen annars kan hota att stänga av dem, med allvarliga ekonomiska konsekvenser som följd.

Precis, man är ju ofta driven av skräck. Jag vågade inte säga nej till ALU, datortek med mera när jag gick på Arbetsförnedringen.

Jag har även varit i den situationen att jag blev avstängd från A-kassan, vilket i sin tur ledde till avslag på socialbidragsansökan och jag fick vara utan pengar i en månad.

Jag har hört många säga så, men min erfarenhet har varit den rakt motsatta. Arbetsförmedlingen har försökt få mig att sjukskriva mig (de sparar pengar om FK betalar ersättning istället för dem), men jag har valt att jobba till svältlön (aktivitetsstöd) framför att stanna hemma och titta i taket. Jag såg det som ett sorts rehab.

När man har aktivitetsstöd är ju meningen att man skall gå ett arbetsmarknadspolitiskt program, men min handläggare på AF sa under flera månader att de pga besparingar inte hade något sådant (kanske sa hon så eftersom hon tyckte jag verkade för knäpp för att kunna delta i deras ordinarie aktiviteter :evil: ), så jag behövde inte göra nånting förutom att gå dit en gång i månaden för att få ut mina pengar.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:36:12, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-23 23:50:47

Hej!

Den här killen har jobbat på samma ställe i typ 8 år eller något liknande. Den nya chefen ska se över hans arbetsvillkor. När han frågar varför han inte kan bli anställd verkar chefen tycka att han ska lära sig lite mer först.

Jag tror att killen är lite för långsam i jämförelse med en vanlig arbetare. Dock gör han ett jobb som de andra tycker är tråkigt och är lågprioriterat hos dem. Han behövs, med andra ord. Men eftersom han inte kan jobba så fort som de andra och dessutom inte sitta i kassan, så kan han inte bli anställd. Att han dessutom tycker det räcker att jobba sex timmar om dagen är en annan sak.

Fast om han kommer in på en fordonsutbildning som börjar i januari så har han i alla fall ett års studier framför sig och slipper jobba gratis.

Japp, jag vet hur det är att jobba "gratis". Men nu är det skönt att slippa.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in