Västra Götaland - Borås
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Västra Götaland - Borås
Det lutar åt att jag kommer att bli utredd i Borås, finns det någon som känner till det teamet och vet hur de är, om de är väl ansedda, hur pass grundliga de är och ja, jag vill nog veta allt som går att veta egentligen. Någon med erfarenhet?
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag stod på kö dit i flera år utan att komma fram så jag sökte mig till slut till Falköping. Det betyder inte att de är odugliga i Borås men de har i vart fall för några år sen varit otroligt underdimensionerade. Dessutom hade de en policy om att ge alla ungdomar (18-24 ungefär om jag minns rätt) förtur så vi äldre kom ingen vart i köerna.
Jag har emellertid det senaste året haft två kortare kontakter med dem och de har varit positiva. Men utredning vet jag, som sagt, inget om.
OT: Har du sett tråden i Träffar?
Jag har emellertid det senaste året haft två kortare kontakter med dem och de har varit positiva. Men utredning vet jag, som sagt, inget om.
OT: Har du sett tråden i Träffar?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Titti: ja, jag såg den! Men jag vågar inte tror jag. Och jag är ju inte diagnosticerad och så. Fast det lät lite roligt. Kanske nästa gång
Men hur gjorde du för att söka till fkpg istället? Kan man använda vårdgarantin på något sätt? Jag är också för gammal enligt de gränserna, så risken finns väl att det drar ut på tiden för mig också. Hemskt att tänka sig att behöva vänta i flera år!
Man kanske skall försöka remitteras till flera instanser samtidig, kan man det, tro? Göteborg kanske har större möjlighet?
Men hur gjorde du för att söka till fkpg istället? Kan man använda vårdgarantin på något sätt? Jag är också för gammal enligt de gränserna, så risken finns väl att det drar ut på tiden för mig också. Hemskt att tänka sig att behöva vänta i flera år!
Man kanske skall försöka remitteras till flera instanser samtidig, kan man det, tro? Göteborg kanske har större möjlighet?
Du behöver inte vara diagnosticerad för att komma på forumträffar. Det är det fina med alla träffar som anordnas här, att alla är välkomna.
Jag kommer från Borås och jag har för mig att ni numera har något liknande Vårdval Stockholm, dvs att man har rätt att välja vart man vill söka vård. Om det sedan infattar all vård, även psykiatri, vet jag inte men kolla det! Isåfall borde du kunna vända dig till Göteborg om du hellre vill göra en utredning där.
Jag kommer från Borås och jag har för mig att ni numera har något liknande Vårdval Stockholm, dvs att man har rätt att välja vart man vill söka vård. Om det sedan infattar all vård, även psykiatri, vet jag inte men kolla det! Isåfall borde du kunna vända dig till Göteborg om du hellre vill göra en utredning där.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
Du kan söka vart du vill i ditt eget landsting och även i andra landsting så länge det gälelr sjukvård på basnivå, dit räknas den vanliga psykiatrin.
Sen är den du söker till inte skyldig att ta emot dig.
Men i F-ing brukar det inte vara nga problem, mest isf med kvaliten på deras utredningar enl nga som varit där.
Andra har varit nöjda.
Men i F-ing brukar det inte vara nga problem, mest isf med kvaliten på deras utredningar enl nga som varit där.
Andra har varit nöjda.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
A skrev:Du kan söka vart du vill i ditt eget landsting och även i andra landsting så länge det gälelr sjukvård på basnivå, dit räknas den vanliga psykiatrin.
Andra har varit nöjda.
Finns det något sätt att få reda på väntetiderna? Får man något preliminärbesked när remitteringen kommit fram, eller förväntas man bara rulla tummarna tills de kallar?
Om Borås har lång väntetid så är det absolut värt att söka någon annan stans.
Du kan alltid själv ringa, mejla eller skriva brev, till de som ska sköta utredningen, och ställa de frågor du ställer här.
Det är så olika på olika håll i landet så man måste fråga direkt där det gäller.
Det är så olika på olika håll i landet så man måste fråga direkt där det gäller.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
A skrev:Du kan alltid själv ringa, mejla eller skriva brev, till de som ska sköta utredningen, och ställa de frågor du ställer här.
Tack så mycket A. Och förlåt för mina rookie-frågor. Jag vill gärna kolla upp hur jag ska göra innan jag gör det, ha allting klart för mig innan jag kontaktar tex en vårdinstans, annars blir jag bortkollrad direkt...
Försöker bumpa tråden med en ny fråga:
Har fått veta att köerna till Borås är långa, och att det står mig fritt att istället välja falköping, men att den undersökningen är ganska ytlig, medan den i Borås är långt mer grundlig. Jaha? Vad ska jag göra med den infon? Fatta ett beslut om att antingen ställas i kö till en ytlig undersökning, eller ställas i kö till en undersökning som aldrig kommer bli av?
Jag undrar om någon har erfarenhet av Göteborg, där måste det väl också finnas npf-utredare? Hur är det med köerna där? Grundligheten? Någon som vet?
Har fått veta att köerna till Borås är långa, och att det står mig fritt att istället välja falköping, men att den undersökningen är ganska ytlig, medan den i Borås är långt mer grundlig. Jaha? Vad ska jag göra med den infon? Fatta ett beslut om att antingen ställas i kö till en ytlig undersökning, eller ställas i kö till en undersökning som aldrig kommer bli av?
Jag undrar om någon har erfarenhet av Göteborg, där måste det väl också finnas npf-utredare? Hur är det med köerna där? Grundligheten? Någon som vet?
IckyFlix skrev:
Kontakta Henrik Ragnevi som är ordförande för Attention i Göteborg. Han har nog en viss koll.
http://ragnevi.blogspot.com/
Här är <a href="http://attention.vgl.se/index.php?option=com_weblinks&Itemid=23">Attention Göteborgs länksida</a>. Kolla speciellt länken <a href="http://attention.vgl.se/index.php?option=com_weblinks&catid=28&Itemid=23">Utredning, privat, offentlig, i och utanför Gbg</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
IckyFlix skrev:A skrev:Du kan alltid själv ringa, mejla eller skriva brev, till de som ska sköta utredningen, och ställa de frågor du ställer här.
Tack så mycket A. Och förlåt för mina rookie-frågor. Jag vill gärna kolla upp hur jag ska göra innan jag gör det, ha allting klart för mig innan jag kontaktar tex en vårdinstans, annars blir jag bortkollrad direkt...
Och här är vi nog några som känner igen den sortens behov.
(Ville bara säga det, håller till i annan del av landet.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:IckyFlix skrev:Tack så mycket A. Och förlåt för mina rookie-frågor. Jag vill gärna kolla upp hur jag ska göra innan jag gör det, ha allting klart för mig innan jag kontaktar tex en vårdinstans, annars blir jag bortkollrad direkt...
Och här är vi nog några som känner igen den sortens behov.
(Ville bara säga det, håller till i annan del av landet.)
Tack Zombie! Det är väl ett ganska aspigt drag det där, antar jag...
Det här är så fascinerande, alla de här småsakerna som jag alltid funderat över varför jag avviker på, alltihop, nästan, verkar gå att knyta till AS-diagnosen.
Återgå till Aspergare och vården