Bra artikel om Asperger!
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Bra artikel om Asperger!
Det är möjligt att den här tråden ska ligga i Tipsa medlemmarna...
Hittade (via DN) en artikel på Newsmill som jag tycker är väldigt bra.
Skolan var ett ensamt kaos för mig som har Asperger syndrom.
I artikeln refereras till en kille med autism och ADHD, det finns en artikel om just det fallet här!
Hittade (via DN) en artikel på Newsmill som jag tycker är väldigt bra.
Skolan var ett ensamt kaos för mig som har Asperger syndrom.
I artikeln refereras till en kille med autism och ADHD, det finns en artikel om just det fallet här!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bra artikel om Asperger!
Miche skrev:Det är möjligt att den här tråden ska ligga i Tipsa medlemmarna...
Den ligger nog bra där den ligger eftersom Tipsa medlemmarna är en underavdelning under Annat än Asperger.
Bra artiklar förresten.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:35:51, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Intressant!
Jag känner till Harry från politiska sammanhang sen de år jag bodde i Blekinge.
Jag känner till Harry från politiska sammanhang sen de år jag bodde i Blekinge.
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 21:35:51, redigerad totalt 1 gång.
- miserykidd
- Anslöt: 2009-06-30
Flia skrev:MsTibbs skrev:Intressant, känner igen endel och inte annat. Personen ser ut som en aspergare.
Hur ser en aspergare ut?
Jag vet inte, jag får bara den känslan, svårt att sätta fingret på det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag har nämnt det nyligen, men jag skulle tippa på att det handlar om kroppspråk, kläder, frisyr, socialt förhållningssätt mm. Likt många tycker att stillbilder på dom själva är fula eller inte gör dom rätt då en del av helhetsintrycket försvinner. Men även kan det ibland märkas att någon är i en bubbla, alltså "för sig själv" eller "inte med", utan att för den skull ha stirrig blick eller stel kroppsmimik.Flia skrev:Aha, finns det en As-Radar (som t.ex gaydar)?
Detta är förstås min egen uppfattning.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 21:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Flia skrev:Aha, finns det en As-Radar (som t.ex gaydar)?
Ja det tror jag. Av det som kan ingå är stel mimik, stekt kroppsspråk, entonig röst, sätt att uttrycka sig på, om personen har lätt för kafferastsnack, om personen har stims (handflapping är autistiska exemplet), avvikande ögonkontakt, känslouttryck på vad man säger, vad personen verkar intressera sig för... psykiatern säger att de lär sig med åren att i hög grad "känna" vilken diagnos personen har, även andra diagnoser än AS. Psykologen sa till mig att hon inom tre minuter visste att jag skulle få AS och ADHD som resultat på de flera dagar långa testerna.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé skrev:Jag har nämnt det nyligen, men jag skulle tippa på att det handlar om kroppspråk, kläder, frisyr, socialt förhållningssätt mm. Likt många tycker att stillbilder på dom själva är fula eller inte gör dom rätt då en del av helhetsintrycket försvinner. Men även kan det ibland märkas att någon är i en bubbla, alltså "för sig själv" eller "inte med", utan att för den skull ha stirrig blick eller stel kroppsmimik.Flia skrev:Aha, finns det en As-Radar (som t.ex gaydar)?
Detta är förstås min egen uppfattning.
Fast "bubblan" kan lika gärna vara ADHD.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:35:51, redigerad totalt 1 gång.
"bubblan" kan vara blyghet, deppression...en hel mängd saker.
vanskligt att börja placera folk i fack. varför finns behovet av att avläsa folk som aspie? jag skulle fan inte vilja bli bedömd som en aspie i första hand, för det är inte allt vad jag är.
att en psykiater kan "känna av" vilken diagnos folk har efter tre minuter är inte trovärdigt. däremot gör en läkare en hel del observationer och kan förhoppningsvis se saker som du inte själv kan uttrycka, eller ens är medveten om.
det finns alltid ett större perspektiv!
vanskligt att börja placera folk i fack. varför finns behovet av att avläsa folk som aspie? jag skulle fan inte vilja bli bedömd som en aspie i första hand, för det är inte allt vad jag är.
att en psykiater kan "känna av" vilken diagnos folk har efter tre minuter är inte trovärdigt. däremot gör en läkare en hel del observationer och kan förhoppningsvis se saker som du inte själv kan uttrycka, eller ens är medveten om.
Senast redigerad av bittervittran 2011-05-04 21:35:56, redigerad totalt 1 gång.
- bittervittran
- Anslöt: 2009-09-06
bittervittran skrev:"bubblan" kan vara blyghet, deppression...en hel mängd saker.
Rätt beskrivet.
Senast redigerad av Aspie?! 2011-05-04 21:35:56, redigerad totalt 1 gång.