MISSA INTE: TV-intervju om annorlundaskap
11 inlägg
• Sida 1 av 1
MISSA INTE: TV-intervju om annorlundaskap
Vad ni gör, missa inte den här TV4-intervjun med Mikael Andersson. Inte asperger, men han föddes utan armar och ben.
Läkarna (detta var på 60-talet) ville lämna bort honom på institution.
Idag är han gift, trebarnsfar och egen företagare.
Han säger många vettiga och intressanta saker, t ex hur det var på gymnastiklektionerna i skolan.
Han ville aldrig ha proteser.
Bör ses av alla som känner sig det minsta annorlunda.
Mikael Anderssons hemsida: http://www.mikael-unlimited.se/index.php?p=boken
Idag är han aktuell med boken om sitt liv: http://www.bokia.se/armlos-benlos-men-i ... os-4368938
Moderator Alien: Tog på begäran bort inte längre fungerande länkar och ersätte dem med andra.
Läkarna (detta var på 60-talet) ville lämna bort honom på institution.
Idag är han gift, trebarnsfar och egen företagare.
Han säger många vettiga och intressanta saker, t ex hur det var på gymnastiklektionerna i skolan.
Mikael skrev:Det är ok att ge upp ibland för ibland kan motståndet bli för övermäktigt.
Han ville aldrig ha proteser.
Mikael skrev:Den tidens sätt att se på saker och ting utgick från hur man tyckte en kropp borde se ut. Man utgick från de normala. Jag upplevde att man alltför mycket fokuserade på vad som saknades på min kropp och försökte tillföra någonting som såg ungeför likadant ut som armar och ben. Istället borde man ha fokuserat på det friska, den kraft och de resurser som finns inom mig att utveckla mitt eget sätt att ta mig fram.
Bör ses av alla som känner sig det minsta annorlunda.
Mikael Anderssons hemsida: http://www.mikael-unlimited.se/index.php?p=boken
Idag är han aktuell med boken om sitt liv: http://www.bokia.se/armlos-benlos-men-i ... os-4368938
bokia skrev:Mikael Andersson var dömd till ett liv på institution när han föddes armlös och benlös för drygt fyrtio år sedan. Följ hans väg från barndomens kamp mot rådande fördomar fram till hans liv idag som egen företagare och trebarnsfar.
I boken beskriver Mikael vad som fört honom framåt i livet. Genom hans mycket personliga berättelse får vi en inblick i betydelsen av drivkraft, aktiva val och eget ansvar för att uppnå det mål han satte upp för över 40 år sedan. Mikaels dröm var ett självständigt liv. En målsättning som under åren utvecklades till att allt mer innefatta ett liv utifrån hans fulla potential, att leva fullt ut. Idag har han nått sitt mål. Mikael lever sin dröm och vi får i boken veta hur det gick till.
Hur kan man, utan armar och ben, ta sig fram i livet på det sätt som Mikael gör? Han berättar om sitt eget sätt att angripa problem och övervinna självskapade begränsningar och hur detta gradvis förändrade hans egen livssituation. Med en vinnande attityd tar han sig fram i livet. Denna attityd och Mikaels smittande leende räddade en gång livet på en djupt deprimerad människa som var på väg att ta sitt liv.
Mikael beskriver sina egna upplevelser kring att välja livet. "Jag skapar min egen verklighet och är ansvarig för vad som händer mig i livet. Det är tankens kraft som avgör om jag väljer livet eller inte." Han är medveten om att för en del kan detta uppfattas som provocerande, men när Mikael säger det får orden en annan innebörd.
Moderator Alien: Tog på begäran bort inte längre fungerande länkar och ersätte dem med andra.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag såg det i Tv:n! Det var ren tur för jag hade suttit och kollat på inslaget före. Denna killen är helt fantastisk.
Mikael skrev:
Det är ok att ge upp ibland för ibland kan motståndet bli för övermäktigt.
Det gillar jag skarpt. För en sådan personlighet som jag ä det viktigt att få höra sådant. Jag tycker sällan det är okej att ge upp.
Mikael skrev:
Det gillar jag skarpt. För en sådan personlighet som jag ä det viktigt att få höra sådant. Jag tycker sällan det är okej att ge upp.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Jag såg det! Det var ren tur för jag hade suttit och kollat på inslaget före. Denna killen är helt fantastisk.
Mikael skrev:
Det är många i ens närhet eller t.ex. habpersonal och annat, så ofta pratar om att man aldrig ska ge upp.
Så det budskapet (Ok att ge upp) är mycket viktigt.
Jag brukar ta liknelsen "om man tränar sig på att gå, men inte har några ben, slösar man inte bort livet om man inte tänker efter, slutar att envetet försöka gå, och i stället tar reda på hur man ska ta sig fram i stället?".
(Blir lättare att få fram när jag pratar faktiskt, trots att det brukar vara tvärtom. Och kanske låter liknelse dum när det ovan skrivs om en person som vägrar proteser...)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Ola Skinnarmo säger att
"Om du sätter begränsningar för vad du tror du kan, så sätter du begränsningar för vad du kan."
"Om du sätter begränsningar för vad du tror du kan, så sätter du begränsningar för vad du kan."
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Jag har hört honom live. Då visade han bl.a. att han kan spela innebandy, "zorra" bollen på klubban och t.o.m. snurra klubban från axel till axel! Han är helcool.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:sommar skrev:Jag såg det! Det var ren tur för jag hade suttit och kollat på inslaget före. Denna killen är helt fantastisk.
Mikael skrev:
Det är många i ens närhet eller t.ex. habpersonal och annat, så ofta pratar om att man aldrig ska ge upp.
Så det budskapet (Ok att ge upp) är mycket viktigt.
Jag brukar ta liknelsen "om man tränar sig på att gå, men inte har några ben, slösar man inte bort livet om man inte tänker efter, slutar att envetet försöka gå, och i stället tar reda på hur man ska ta sig fram i stället?".
(Blir lättare att få fram när jag pratar faktiskt, trots att det brukar vara tvärtom. Och kanske låter liknelse dum när det ovan skrivs om en person som vägrar proteser...)
Jag tycker du var glasklar. Och håller med.
Och ja, han verkade fantastisk.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag såg intervjun och gillade honom skarpt. Synd bara att han fick så lite tid i rutan. De kunde skippat Backstreet Boys och Coco Chanel-inslagen och låtit honom utveckla sina resonemang.
Han är en sån som man lyssnar på, en sån som står ut från det allmänna tv-bruset av ytligheter och nonsenskändisar.
Han har något att säga och vet vad han snackar om till skillnad från alla Gynnings.
Respekt.
OT
(Jag tycker Gynning är en rätt motbjudande figur. Ful som stryk är hon också)
Han är en sån som man lyssnar på, en sån som står ut från det allmänna tv-bruset av ytligheter och nonsenskändisar.
Han har något att säga och vet vad han snackar om till skillnad från alla Gynnings.
Respekt.
OT
(Jag tycker Gynning är en rätt motbjudande figur. Ful som stryk är hon också)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
<a href="http://www.fma.se/2mikael.php">Mikaels föreläsningar hösten 2009</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:35:21, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10