Kan ni hamna i konstiga känslolägen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan ni hamna i konstiga känslolägen?

Inläggav Albulena » 2009-09-11 20:35:03

Jag vill fråga om ni också kan bli typ uppvarvade/utflippade vid vissa tillfällen?

Som exempel nu ikväll är jag uppvarvad med energi (inte som mani eller nåt sånt) lyssnar på musik och känner mig ganska nöjd eller glad.
Då blir det så att jag kan skrika högt, dansa jättefult samtidigt som jag skriker ord/läten på olika fula dialekter som fastnat i huvudet, och hoppar omkring, gör miner och slår i diskbänken och flippar ut helt o hållet typ. Absolut inte som tourettes med tics eller att jag gör det okontrollerat, utan jag gör det med vilje för jag känner mig sån.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav MissNervvrak » 2009-09-11 20:40:12

Sådant där är ju så härligt! :D Man måste ju få flippa ut ibland. :P Själv brukar jag spela hög musik och dansa omkring härinne med tre katter som glor på mig med en "vad-fan-är-det-frågan-om"-blick. :lol:

Det händer också att jag sätter mig på sängen och gungar till musiken (dock inte i takt eftersom jag är helt taktlös) vilket är ett typiskt aspiedrag, har jag hört.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav Albulena » 2009-09-11 20:43:21

Jaa det måste man göra ibland :D

Ibland om jag hör någon prata på ett fult sätt (dialekter, betoningar osv) så kan jag härma det jättebra o skrika ut det när jag är ensam, bara för att jag ryser i hela kroppen för det är så fult.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav antikropp » 2009-09-11 20:44:29

Jag kan göra så väldigt mycket och väldigt konstiga grejer. Fast jag är skum hela tiden också och känner igen mig kusligt mycket i det jag har läst om Tourettes. Det är ofta så att om jag väl har energi till att göra grejer så blir det på ett skumt sätt.

Om jag sorterar disk så gör jag ljudeffekter och dansanta rörelser när jag plockar undan. Om jag handlar så för jag t.ex. en gurka och sätter i höjd med skrevet och pekar på plasten och säger att det har gått hål på plasten. Jag kan ofta sätta mig och gunga snabbt fram och tillbaka och skrika långa ramsor fulsmockade med otroligt grova sexuella anspelningar och nedsättande uttryck om olika folkgrupper. Det blir alltså långa ramsor av chockerande grejer, det som känns bäst är inte just det mest snuskiga eller mest förbjudna utan det ska kännas bra i nervsystemet. Orden ska kännas snärtiga, vassa och hårda och slungas fram för att det ska kännas bra, att det är rätt ord i rätt sammanhang och om man mot förmodan råkar mynta ett nytt uttryck eller hitta en ny kombination som känns överaskande så kan det ge en otroligt skön känsla i kroppen. Jag måste inte göra så här utan det är mest för att det är som att kittla nervsystemet och känns trevligt liksom.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Albulena » 2009-09-11 20:46:45

antikropp skrev:Om jag sorterar disk så gör jag ljudeffekter och dansanta rörelser när jag plockar undan. Om jag handlar så för jag t.ex. en gurka och sätter i höjd med skrevet och pekar på plasten och säger att det har gått hål på plasten. Jag kan ofta sätta mig och gunga snabbt fram och tillbaka och skrika långa ramsor fulsmockade med otroligt grova sexuella anspelningar och nedsättande uttryck om olika folkgrupper.



Hahaha :D

Det lät jättekul som du skrev, jag skrattade jättemycket i mitt kök nu när jag läste det.

Bara du inte säger illa saker om albaner... (skämt) :D
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav antikropp » 2009-09-11 21:00:53

Albulena skrev:Bara du inte säger illa saker om albaner... (skämt) :D
Förbud mot olika sorters ramsor brukar ha totalt motsatt effekt och snarare vara utlösande än dämpande :lol:
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Albulena » 2009-09-11 21:01:26

antikropp skrev:
Albulena skrev:Bara du inte säger illa saker om albaner... (skämt) :D
Förbud mot olika sorters ramsor brukar ha totalt motsatt effekt och snarare vara utlösande än dämpande :lol:


Oh my gawd :roll:
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav tveskägg » 2009-09-11 21:10:56

Jag brukar dansa runt och försätta mig i trance när jag snabbt vill varva ner. Så har jag gjort ända sedan jag var liten, det har dock minskat med åren.

Ganska pinsamt när någon kommer på en dock, min exsambo brukade smyga på mig och tjuvtitta. "VAD håller du på med? *fniss*".
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-11 21:19:59

antikropp skrev:
Albulena skrev:Bara du inte säger illa saker om albaner... (skämt) :D
Förbud mot olika sorters ramsor brukar ha totalt motsatt effekt och snarare vara utlösande än dämpande :lol:
Det är samma sak för mig. Alban tex rimmar ju på bananskal och en banan ser ut som...

Jag har ett inre tvång, en klåda i mitt nervsystem. En sådan sak som tex det faktum att man idag inte får säga negerboll gör att jag inte kan gå förbi arraksbollar och cocosbollar utan att känna ett sting i hjärnan.

Ibland kan jag utbrista, kolla! Där är *****skallar med mjäll!!!! Åh, de har töckna där med små BAJSkorvar på huvudet också RÅTTLORTAR istället för mjäääälll wohoooo uh uh uaaaa..

Sedan kan jag börja nynna på någon könsrocklåt typ: Ollonet var för långt och förhuden för trång, han var en ledsen mongo och könlös på samma gång ahaaa aaah

http://www.youtube.com/watch?v=eezgbjeDI2w Jag har gjort videon själv. Musiken är BinnikeBengts & Roy Rövmuns Orkester. Sådan där musik behöver jag för att överleva.

Skulle jag kunna hålla inne med det? Ja, för det mesta, och då blir det tics i form av ögonblinkningar bland annat. Vilket kan vara mycket besvärande när man går, man kan snubbla och så där för att man kniper ihop ögonen för mycket. Kan även bli att jag börjar tänka på att slå någon på käften eller sätta krokben för barn.

Det är inte för att vara elak mot folkgrupper eller handikappade. Jag gör det för att jag inte får det. Om mina beteenden blev legitima och icke-chockerande skulle jag sannolikt utveckla andra beteenden. Det är kicken som får nervsystemet att må bra.

Det är skönt att vara hemma för då får man bete sig så där hur mycket man vill. För jag har inget behov av att folk ska se och höra det jag gör, det är energier som åker ut bara, en reningsprocess. Som att rensa hårddisken.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav barracuber » 2009-09-11 21:31:40

Jag kan bli sådär utflippad, rytmisk, dialektal och dansig. Det är ofta som slutet på en lång period av spänningar tex mycket hårt koncentrerande, allvar, fokusering, ensidighet. När jag blir ledig - ex när det är helg - och sätter på lite bra musik så är det bara kört. Tankar på trevliga saker - någon trevlig person, forumist till exempel - triggar på ytterligare.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-11 21:36:03

Dialekter använder jag dagligen, miest skaunska. Detta gör även min far som är odiagnosticerad Aspie. Vi snackar ofta hemsnickrad skånska med varandra. Det bara blir så.

Förortsdialekt, finsk Leifi-dialekt och att prata som en mongoloid är väl också frekvent förekommande.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Albulena » 2009-09-11 21:52:45

sugrövmanövern skrev:Dialekter använder jag dagligen, miest skaunska. Detta gör även min far som är odiagnosticerad Aspie. Vi snackar ofta hemsnickrad skånska med varandra. Det bara blir så.

Förortsdialekt, finsk Leifi-dialekt och att prata som en mongoloid är väl också frekvent förekommande.


Haha skaunska :)
Jag pratar lite skånsk dialekt (bor i malmö) men mest pratar jag dålig svenska säger dom. Blattiska kallas det här
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav MsTibbs » 2009-09-11 22:09:02

Jag flippar ur lite nu och då. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mailliw87 » 2009-09-11 22:52:50

Jag brukar göra miner eller konstiga ljud, inte av tvång utan av vilja. Eller ibland använda samma ord väldigt ofta även om det inte passar i sammanhanget, t.ex. "testifortan" som är något typ av impotens läkemedel som kommer från en replik i TV serien Berlin Alexanderplatz. Vet ej om något av det jag nämnt är aspigt eller inte dock.
Senast redigerad av Mailliw87 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Inläggav imperativ » 2009-09-11 23:04:13

Sånt gör väl alla friska människor ibland. Sällan någon vill erkänna, sånt ska man tydligen se ner på enligt normen.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav atoms » 2009-09-12 0:33:58

Jo, det där händer här också ibland. Ibland kör jag rösten som finns på tjänsten Talande Text på SVT; Väldigt monotont. Hittar även på könsramsor på kända melodier som t.ex Prästens lilla kråka skulle ut och åka... Fullt normalt tycker jag.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18286
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav error » 2009-09-12 1:03:52

jag blir oftast jätteskum när det är fullmåne, blir skitstörig (för omgivningen), jag själv känner mig mest uppåt och hyper då. och rastlös.
Senast redigerad av error 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
error
 
Inlägg: 316
Anslöt: 2009-09-06

Inläggav Saninaé » 2009-09-12 1:31:15

Sådant håller jag själv på med. Känner mig ibland rastlös om jag är överstimulerad eller av andra anledningar som jag inte vet vad dom är ännu. Och behöver då göra någontig fysiskt, fast jag isstänker att jag ibland gör mentala saker också. Jag lärde mig att knäppa fingrarna så.

Numer gör jag mer kampsportsliknande rörelser. Jag borde köpa någon bok och göra det på riktigt istället, jag lär bli en mästare utan att märka det. Någon som har förslag?

Detta är inget jag alltid pysslat med, vet inte hur jag gjorde tidigare eller om jag helt enkelt inte hade behovet. Men saken är klar att jag tänker vända det till något konstruktivt.

error skrev:jag blir oftast jätteskum när det är fullmåne, blir skitstörig (för omgivningen), jag själv känner mig mest uppåt och hyper då. och rastlös.

Jag blir mer aktiv av fullmåne, och hösten. Det är mest mentalt/själsligt dock, jag får mer energi men betéer mig inte annorlunda.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 21:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Inger » 2009-09-12 2:41:35

antikropp skrev:Jag kan ofta sätta mig och gunga snabbt fram och tillbaka och skrika långa ramsor fulsmockade med otroligt grova sexuella anspelningar och nedsättande uttryck om olika folkgrupper.

"fulsmockade" :lol:

Ovanligt passande felstavning...? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:33:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav AK » 2009-09-12 18:10:49

kan väl ärligt säga så här: varför bete sig som alla andra? de blir ju ingen variation! det är därför jag står när alla andra sitter, spelar luftgitarr och går snabbt oavsett om jag har bråtom eller inte :)

bara spring på, hoppa, rulla, glid, gå... vad du vill, bara det är unikt!
Senast redigerad av AK 2011-05-04 21:33:57, redigerad totalt 1 gång.
AK
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-09-07
Ort: södertälje

Inläggav regnif » 2009-09-12 18:31:03

Har inte känt nån skillnad av nån fullmåne, jag. Har aldrig fattat grejen: Förutom att påverkar den floder, kanske den påverkar andra också, annars vet jag inte. Förstår inte vad det är man skall påverkas utav riktigt. Jaja. Jag vet inte vad är varva ned, riktigt. Nåt jag inte verkar klara iaf. .Förutom med en sömntablett, kanske.¨

Finsk Leifi? Finska romer-dialekten (svenska)?

Och angående om nån glor eller inte (utifrån, som utanför fönstret tex) så är det deras fel om de gör det och inte kan ta det *fnys*
Vet inte, händer väl utflippade grejer då man inte är deppad. Och pga. att jag brukar vara lite uppvarvad om jag hittar på nåt så gör jag oftast inget för jag kan inte sluta, och därmed inte sova (+ det blir irriterande för andra och en själv kanske, om man upprepar låtarna man har på), etc..

Hm, Missnervvrak, dina katter är alltså inte som den där andra, här på forumet nånstans? Musikfanatikerkatten. Det var mig en kunskapstörstig kisse, det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:33:57, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav saltgurkan » 2009-09-12 19:32:15

Jag har flippat ur en eller ett par gånger. En gång upplevde jag att jag tittade mig själv i nacken, och varje gång jag gick in i rummet min bror satt i blev jag lika förvånad över att han var där.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 21:33:57, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Inläggav HISOKA » 2009-09-16 14:54:21

Jag kan känna mig väldigt rastlös från stund till stund. Känna lust till en massa saker men inte ha tålamod att göra något av dem. Försöker ofta utöva någon form utav fysisk aktivitet för att få ur mig de här känslorna. Är jag för tillfället väldigt engagerad i någonting uppfattar nog många mig som "speedad" och talar snabbare än jag tänker.

Är inte så värst spontan för övrigt men med rätt sällskap kan jag verka lite småtokig. :lol:
Senast redigerad av HISOKA 2011-05-04 21:33:57, redigerad totalt 1 gång.
HISOKA
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2009-06-12

Inläggav linek » 2009-09-21 19:20:59

sugrövmanövern skrev:Jag har ett inre tvång, en klåda i mitt nervsystem. En sådan sak som tex det faktum att man idag inte får säga negerboll gör att jag inte kan gå förbi arraksbollar och cocosbollar utan att känna ett sting i hjärnan.

Ibland kan jag utbrista, kolla! Där är *****skallar med mjäll!!!! Åh, de har töckna där med små BAJSkorvar på huvudet också RÅTTLORTAR istället för mjäääälll wohoooo uh uh uaaaa..

Sedan kan jag börja nynna på någon könsrocklåt typ: Ollonet var för långt och förhuden för trång, han var en ledsen mongo och könlös på samma gång ahaaa aaah

http://www.youtube.com/watch?v=eezgbjeDI2w Jag har gjort videon själv. Musiken är BinnikeBengts & Roy Rövmuns Orkester. Sådan där musik behöver jag för att överleva.

Skulle jag kunna hålla inne med det? Ja, för det mesta, och då blir det tics i form av ögonblinkningar bland annat. Vilket kan vara mycket besvärande när man går, man kan snubbla och så där för att man kniper ihop ögonen för mycket. Kan även bli att jag börjar tänka på att slå någon på käften eller sätta krokben för barn.

Det är inte för att vara elak mot folkgrupper eller handikappade. Jag gör det för att jag inte får det. Om mina beteenden blev legitima och icke-chockerande skulle jag sannolikt utveckla andra beteenden. Det är kicken som får nervsystemet att må bra.

Det är skönt att vara hemma för då får man bete sig så där hur mycket man vill. För jag har inget behov av att folk ska se och höra det jag gör, det är energier som åker ut bara, en reningsprocess. Som att rensa hårddisken.


För mig fungerar det litet grand som citerat nedan. En förklaring du och antikropp också kan relatera till?


Ch 7 - The Itch at The Core of ADD, Delivered from Distraction, Hallowell & Ratey '05 skrev:"Right in the middle of talking to someone I don't even know or care about I'll sometimes get this urge out of nowhere to toss my drink in his face. Just for the fun of it. Just to see how he'd react. ..."

No, he's not crazy. But he does have this prickly kind of ADD, a kind that generates an all-but-unscratchable lifelong itch, an itch that can lead to enormous success and productivity or acute embarrassment, even utter disaster.

"Everyday life is just too bloody boring for me. I always feel a need to do something to stir things up. I'll make a wisecrack or say something totally off the wall or politically incorrect. ... I try to hold back, but I just can't. What's wrong with me?"

No, it doesn't always have to be that way. She has ADD, a certain ADD that makes her always feel slightly out of kilter, slightly dissatisfied, slightly unhappy. And sometimes very unhappy---but for reasons she can't comprehend. There is no comprehensable, external reason. Her sadness derives from her internal wiring. What she suffers from is not depression. Depression comes on for an extended period, then clears up for an extended period. This woman can get attacked by sadness for a day or a week or an hour---and it can clear up in as short a time as well. That is not depression. It's this prickly kind of ADD.

[Några sidor om Reward Deficiency Syndrome, A1-allelen på dopamin-D2-receptorn och bristen på genomlyckliga konstnärer. "Candy is dandy, but liquor is quicker."]


Mekanismen och hur man undviker farorna, på format och i ton farligt nära Lättlästa nyheter:

... Ch 7 - The Itch at The Core of ADD, Delivered from Distraction, Hallowell & Ratey '05 skrev:First of all, when you can't find pleasure as easily as others do, that causes an "itch" inside you. You want to find satisfaction, but you can't. So you resort to extraordinary means. Some are adaptive and helpful; others are maladaptive and hurtful.

Second, if you are creative by nature, you live with another kind of itch. You are always inventing new expressions of that creativity: new plots for books, new melodies, new recipies, ... depending on what you do. When the first nubbin of the new idea breaks into your consciousness it causes excitement, but also a strange kind of pain. It demands attention as it vies with your other ideas to be developed to the fullest and expressed.

Those two forces combine to create a feeling that craves resolution. When you then add to this volatile cobination the genes for ADD which reduce impulse conrol as well as the ability to screen out incoming stimuli, you can see why the man at the beginning of the chapter feels the desire, out of nowhere, to throw his drink into the face of the person he is talking to. ...

With this kind of ADD, each day brings crucial moments. They are the moments when you first sense the itch. When you first feel the itch---and it can happen a hundred times a day---beware!

At that moment you can go in two dangerous directions. You may lapse into a state of depressive brooding. This is usually a prelude to compulsive or addictive activity, be it sex, drugs or risky behaviour.

Or you may lurch into action. You may actually throw the drink. Or you may make the deal you know you shouldn't. Or you may get into bed with someone you really don't want to.


... Ch 7 - The Itch at The Core of ADD, Delivered from Distraction, Hallowell & Ratey '05 skrev:The best way to scratch the itch is to engage in some creative activity. Play. Draw the person you're talking to into an unusual conversation. Maybe tell him you just had the idea of throwing a drink in his face. Tell him in a way that is not offensive, of course, but don't suppress your own need to be real. That only makes the itch worse.

...

Let the discomfort guide you by feeling it rather than trying to replace it. Most creative work begins with pain. Let the pain guide you to discover the sculture hidden in the rock, or the recipe hidden among the ingredients, or the conversation hidden between the two people standing together at the cocktail party.

...

I mean, simply, that when you feel the itch you should try to bear with the pain, instead of suppressing it, and allow it to lead you through a labyrinth. The labyrinth may be a conversation that began with you feeling bored (a sure harbinger of the itch!). Instead of gulping down your drink to alleviate the boredom, you speak to the person attentively. You allow the creative process to lead you into the unkown territory called spontaneous conversation. Being who you are, if you stay at it, the chances are good that what began as a boring conversation will turn into an interesting one. The itch will be transformed into pleasure. Your creativity will have done the scratching.

There are other readily available adaptive methods of scratching. Exercise is one of the best. ...
Senast redigerad av linek 2011-05-04 21:33:57, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in