Kunskapskanalen: Autism i nytt ljus

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kunskapskanalen: Autism i nytt ljus

Inläggav Noli » 2009-09-11 13:39:59

I kväll dvs fredagkväll kl 20.30 "Autism i nytt ljus" i Kunskapskanalen.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 21:32:31, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav MsTibbs » 2009-09-11 13:56:29

Tack för tipset! Det skall jag kolla på!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:32:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav MsTibbs » 2009-09-11 13:59:23

Autister har bland annat svårt att avläsa känsloyttringar i ett ansikte. Man försöker träna barn att öva förmågan genom att visa teckningar med olika ansiktsuttryck och genom en robot som kan visa känslor som glädje och sorg. Förhoppningen är att hitta alternativa kopplingar i hjärnan som kan ersätta dem som är defekta. Även 16/09.
MsTibbs

Inläggav Clovis » 2009-09-12 8:38:21

Jag såg också programmet.
Den äldre franska kvinnan med den korta, yviga, mystiska frisyren sa att autistiska personer/barn inte hade några känslor. Ni som såg programmet - vad tusan menade hon med det?
I ett klipp innan visade dom en ung pojke som blev väldigt känslomässigt upprörd när han hörde ett ljud (som ingen annan hörde)
Kan någon förklara den här paradoxen, tack.
Senast redigerad av Clovis 2011-05-04 21:32:31, redigerad totalt 1 gång.
Clovis

Anslöt: 2009-01-19

Inläggav Meppe » 2009-09-12 9:34:21

Hon var okunnig, hade träffat NPF som inte VISADE känslor och ansåg sig därför veta att NPF SAKNAR känslor. Det är min gissning.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:32:31, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav MsTibbs » 2009-09-12 10:58:14

Dedär prickarna som hoppade gjorde jag en liknande vuxenversion av på mitt asperger/schizofreniforskningsprojekt, det var rätt kul att låta fantasin rulla... :)
MsTibbs

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-09-12 11:32:19

Clovis skrev:Jag såg också programmet.
Den äldre franska kvinnan med den korta, yviga, mystiska frisyren sa att autistiska personer/barn inte hade några känslor. Ni som såg programmet - vad tusan menade hon med det?
I ett klipp innan visade dom en ung pojke som blev väldigt känslomässigt upprörd när han hörde ett ljud (som ingen annan hörde)
Kan någon förklara den här paradoxen, tack.

Jag såg halva programmet...
Jag blev arg på den där franska kvinnan som sa att autistiska personer hade inga känslor. Hon kanske tror så för att vissa inte uttrycker känslor på konventionella sätt. Men det är stor skillnad mellan att visa känslor och att ha känslor. Jag tvivlar stark på att det finns människor utan känslor. Det är omöjligt rent fysiologiskt. Att man upplever känslor på olika sätt och i olika situationer jämfört med majoriteten är en annan sak dock.
Man kan också undra om det inte var översättaren som klantade till det... Jag kan inte franska, så det där "inga" läste jag i texten...

Angående den pojken du nämnde (det var förresten precis då jag började se på programmet) handlade avsnittet om att perceptionen hos (en del?) personer med autism fungerar annorlunda, hyperkänsligt, hypokänsligt osv. Så pojken blev antagligen irriterad av att ljud som andra inte kunde höra,men som fanns där...

Jag vill gärna se hela programmet för att bilda en uppfattning.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 21:32:31, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo

Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Zombie » 2009-09-12 13:44:15

Missade programmet.
Men dess reflektioner i tråden fick mig att snabbt kasta ner följande:

Alla som ska syssla med autism (inklusive asperger), om så bara ibland och i någon praktisk syssla eller indirekt bakom ett skrivbord utan att träffa personen, borde bara blint råplugga in sådant som folks inlevelse eller extrapoleringsförmåga erfarenhetsmässigt inte brukar räcka till. Och det är bland annat:

- att en normal människa kan glömma att förstå en autist utifrån vad man själv märker eller kan tolka in utifrån, medan man däremot kan utgå från att autisten funkar precis som en själv i det inre mönster för känslor och behov man slarvigt brukar kalla "mänskligt", hur litet man än ser av det - alltså precis tvärtom mot vad folk brukar läsa in;

- att känslor kan finnas och troligen i någon form alltid finns där oavsett om de inte tar sig ett enda uttryck som man själv kan identifiera;

- att en autist kan uppleva saker så mycket starkare att man kan glömma att man kan förstå hur det känns i förväg, och det är fullt verkliga upplevelser och bara att respektera som man vill få sina egna sinnesorgan respekterade.

- det där om att det egentligen inte finns några "autister" lika litet som det finns några "icke autister": att den mänskliga variationen även i det förra fallet är så genomgripande att en generaliserad syn eller behandling med nödvändighet blir lika orättvis som om man behandlade alla "icke autister" som om de vore exakt som man själv.

Och sedan ska de klara stenhårda prov på det här innan de får jobba med en enda autist på något sätt alls. Det är en humanitär fråga där erfarenheten har visat att kompetenskraven måste vara stenhårda.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in