blir galen....html länkfärg

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-10 7:10:43

L'inimitable skrev:
Bror Duktig skrev:Jag förstår inte hur du menar med anger både färg och bakgrundsfärg samtidigt.

Som du inte gjorde i ditt CSS-exempel. Där
angav du bara färg för A men inte bakgrunden.

Utveckla gärna hur du menade, och vad som blir tokigt.

Tydlig nog förklaring? http://www.canit.se/~griffon/web/writin ... ml#colours

Exempel på hur man bör göra (men bara CSS, för jag ser att HTML-bitarna inte är validerade): http://www.canit.se/~griffon/web/writin ... ctemplates

Nja, jag är ju kass på engelska så jag har lite svårt att förstå.

Men om jag förstår rätt så kan det bli fel om den som tittar på sidan (user?) har någon egen stilmall som kan ändra så att det blir fel?
Jag visste inte ens att användare kunde ha sådant.
Jag vet inte ens hur man gör en sådan till sig själv som användare.

Jag har en tjock bok om XHTML och CCS och annat, men kan inte minnas info om detta, men jag ska nog kolla igen och se om jag hittar info om detta problem (den är på svenska).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Le_inimitable » 2009-09-10 7:43:01

Bror Duktig skrev:Vad innebär den?
Kortfattat är det ett subset av HTML 4.01 Strict som inte ens tillåter attributet STYLE. Det är ISO som fastställt den och inte W3C -- och där har du anledningen till den inte är lika lätt att hitta. Och kanske inte ska vara en allmän rekommendation. T ex:
https://www.cs.tcd.ie/15445/15445.HTML
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 21:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-10 9:18:17

L'inimitable skrev:
Bror Duktig skrev:Vad innebär den?
Kortfattat är det ett subset av HTML 4.01 Strict som inte ens tillåter attributet STYLE. Det är ISO som fastställt den och inte W3C -- och där har du anledningen till den inte är lika lätt att hitta. Och kanske inte ska vara en allmän rekommendation. T ex:
https://www.cs.tcd.ie/15445/15445.HTML

Ok. Tack för upplysningen.

Jag behöver nog en och annan inline-style, men skulle kunna flytta ut en hel del till style sheet. Lite lat, jag testar direkt i koden, och "orkar" inte flytta ut sedan till CSS-filen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2009-09-10 11:23:09

Bror Duktig skrev:Jag behöver nog en och annan inline-style, men skulle kunna flytta ut en hel del till style sheet. Lite lat, jag testar direkt i koden, och "orkar" inte flytta ut sedan till CSS-filen.

Det finns en "flytta-funktion" i Dreamweaver.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:30:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav bittervittran » 2009-09-10 12:06:44

L'inimitable skrev:
bittervittran skrev:L'inimitable - jag tycker inte om din ton!
Du slipper.
Men den fick dig att förklara lite mer. (Och jag var helt uppriktig: Det går inte att hjälpa nån om det finns dolda missuppfattningar som inte kommer fram.)

självfallet gör det inte det, men arrogans har aldrig hjälpt någon.

med "tjäna pengar" menar jag att det finns en hel organisation(er?) som ägnar sig åt detta, eller tror du de arbetar ideellt, för den goda sakens skull.
Tror och tror... Jag vet hur W3C fungerar och i princip gör de faktiskt det och just därför.
De tar inte betalt för nåt och eftersom du inte betalar för att använda validatorn borde det vara lätt att lista ut att andra gör det. Sen kanske det är lite svårare att lista ut varför de gör det, men jo: Det är precis för att de tycker det är bättre med en fungerande webb.

nja, det var väl lite väl modifierad sanning. citat från deras hemsida:
"W3C operations are supported by a combination of Member dues, research grants, and other sources of public and private funding, and the Supporters Program. W3C operations are jointly administered by the MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) in the USA, the European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) headquartered in France and Keio University in Japan. W3C also has World Offices in many regions around the world. The W3C Offices work with their regional Web communities to promote W3C technologies in local languages, broaden W3C's geographical base, and encourage international participation in W3C Activities."

jag menar inte att de är en ondskefull organisation som är ute efter att suga ut pengar, men i en marknadsekonomi så finns det inget som är gratis. jag förstår syftet med en standard för webbsidor, och jag förstår även företag som har intresse i detta. att inte ta betalt betyder inte att det är gratis. som sagt, jag ifrågasätter alltid!

anledningen till att jag bryr mig om färger i detta läge är så enkel som att de jag skriver åt bryr sig om det!

I konsekvensens namn måste vi då fråga oss om du jobbar ideellt eller om vi ska ta betalt av dig för att hjälpa dig med ett betalt jobb. Eller hur?
Men det gör vi inte, precis som W3C inte gör det.

faktiskt så tar jag inte betalt i pengar. däremot tar jag betalt i tillfredsställelsen i att göra ett bra jobb, och att det indirekt gynnar mina syften.

vi kan säkert ha en lång diskussion om detta, men då får vi byta tråd.
Senast redigerad av bittervittran 2011-05-04 21:30:00, redigerad totalt 1 gång.
bittervittran

Anslöt: 2009-09-06

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-10 12:16:58

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Jag behöver nog en och annan inline-style, men skulle kunna flytta ut en hel del till style sheet. Lite lat, jag testar direkt i koden, och "orkar" inte flytta ut sedan till CSS-filen.

Det finns en "flytta-funktion" i Dreamweaver.

Jag vill inte ha dreamweaver och inga funktioner heller (förutom de som som underlättar utan att göra något speciellt).
Bror Duktig

Återgå till IT-forum

Logga in