Middagsträff 8 september, Sthlm
Tack detsamma, miserykidd
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:17:37, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
MissNervvrak skrev:Tack allihop för en jätterolig kväll!!
Buffén var ofantligt god också. Tack vare alla goda tillbehör (De var sannerligen inte snåla med tillbehör. Vilket bord!!) så gick det alldeles utmärkt för mig som är vegetarian att äta tacos utan färs!
Aura Lux: Nejdå, du var inte alls för pladdrig. Däremot funderade jag på vägen hem om jag var det... Jag blir för det mesta väldigt uppe i varv av att träffa folk... men som sagt, det blir så ibland.
Haha, jag läste "tacos utan bärs" först nästan...
Ja, det var väldigt gott..
Önskar nästan jag tagit med mig lite mat så jag kunnat äta lite mer nu. Hade kanske inte orkat hem om jag ätit mer Där...
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:17:37, redigerad totalt 1 gång.
Jag tyckte verkligen inte Aura Lux var för pladdrig, jag önskar vi hade suttit närmare så jag hade fått pladdra lite mer. Men det blir fler tillfällen, vi ses snart igen, förstås. Om fjorton dagar är det ju dags igen, och lördagen efter slår jag själv upp portarna här. Bara två formellt anmälda än, så fler är välkomna! Sist vi var hemma hos mig stannade det väl på 18 eller 19 pers. *måste kolla*
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:17:37, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak skrev:Buffén var ofantligt god också. Tack vare alla goda tillbehör (De var sannerligen inte snåla med tillbehör. Vilket bord!!) så gick det alldeles utmärkt för mig som är vegetarian att äta tacos utan färs!
Visst funkade buffén jättebra om man var vegetarian!
*mätt*
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 21:17:37, redigerad totalt 1 gång.
- miserykidd
- Anslöt: 2009-06-30
regnif skrev:
oh nej, visst var det bärs
- miserykidd
Suveränt att mängden tillbehör upplevs som såpass väl tilltagen av er som är vegetarianer! Det är en sådan detalj som jag funderat på, men inte vetat något om. Kanon att ni är så nöjda också!
miserykidd skrev:MissNervvrak skrev:Buffén var ofantligt god också. Tack vare alla goda tillbehör (De var sannerligen inte snåla med tillbehör. Vilket bord!!) så gick det alldeles utmärkt för mig som är vegetarian att äta tacos utan färs!
Visst funkade buffén jättebra om man var vegetarian!
*mätt*
Du var också veg. ?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:17:37, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:MissNervvrak skrev:Tack allihop för en jätterolig kväll!!
Buffén var ofantligt god också. Tack vare alla goda tillbehör (De var sannerligen inte snåla med tillbehör. Vilket bord!!) så gick det alldeles utmärkt för mig som är vegetarian att äta tacos utan färs!
Aura Lux: Nejdå, du var inte alls för pladdrig. Däremot funderade jag på vägen hem om jag var det... Jag blir för det mesta väldigt uppe i varv av att träffa folk... men som sagt, det blir så ibland.
Ja, det var väldigt gott..
Önskar nästan jag tagit med mig lite mat så jag kunnat äta lite mer nu. Hade kanske inte orkat hem om jag ätit mer Där...
Hehehe
Jag önskar också att jag hade tagit med mig lite mat hem för nu börjar det kurra i magen igen... får väl bli nåt snabbt innan jag kryper till kojs.
Pemer: Ja, buffén var verkligen toppen! Den godaste tacobuffé jag ätit!
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:17:37, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
Jag är inte mer hungrig nu heller, blev som vanligt alldeles för mätt.
Jag hade lärt mig bättre att inte ta för mycket, men har visst blivit sämre igen på den punkten. De senase gångerna har jag fått lämna onödigt mycket oätet som jag inte orkat. Måste lära mig bara ta två gånger om jag tar såpass mycket på tallriken per gång som jag gör...
Jag hade lärt mig bättre att inte ta för mycket, men har visst blivit sämre igen på den punkten. De senase gångerna har jag fått lämna onödigt mycket oätet som jag inte orkat. Måste lära mig bara ta två gånger om jag tar såpass mycket på tallriken per gång som jag gör...
Pemer skrev:Suveränt att mängden tillbehör upplevs som såpass väl tilltagen av er som är vegetarianer! Det är en sådan detalj som jag funderat på, men inte vetat något om. Kanon att ni är så nöjda också!
jo, det var väldigt gott om käk för oss kaniner också!
så inga problem för oss
regnif skrev:miserykidd skrev:regnif skrev:
Jo, jag tänkte lite samma där
regnif skrev:Du var också veg. ?
Yup
regnif skrev:Ja, det var inte mkt fel på den, inte.
*har lite liknande mat här faktiskt såg jag. iaf lite. får väl se på måendet imorgon då..*
hehe, inneboende hade viss köpt hem nachos också
- miserykidd
miserykidd skrev:Pemer skrev:Suveränt att mängden tillbehör upplevs som såpass väl tilltagen av er som är vegetarianer! Det är en sådan detalj som jag funderat på, men inte vetat något om. Kanon att ni är så nöjda också!
så inga problem för ossregnif skrev:miserykidd skrev:regnif"]
[quote="regnif skrev:Du var också veg. ?
Yup
*har lite liknande mat här faktiskt såg jag. iaf lite. får väl se på måendet imorgon då..*
hehe, inneboende hade viss köpt hem nachos också [/quote]
Hehee, inspirerad/småavis, där?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:17:46, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:miserykidd skrev:Pemer skrev:Suveränt att mängden tillbehör upplevs som såpass väl tilltagen av er som är vegetarianer! Det är en sådan detalj som jag funderat på, men inte vetat något om. Kanon att ni är så nöjda också!
så inga problem för ossregnif skrev:miserykidd"][quote="regnif"]
[quote="regnif skrev:Du var också veg. ?
Yup
hehe, inneboende hade viss köpt hem nachos också [/quote]
Hehee, inspirerad/småavis, där? [/quote]
hehe, det är jag som äter upp dem ändå
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
- miserykidd
Ja, den är inte dum alls, denna härna buffén, men en Nacho deluxe-tallrik på Taco Bar, eller när man gör dylik mat hemma är förstås ett strå vassare... gurka saknar jag nog faktiskt i utbudet här! Hemma brukar jag nöja mig med hackad gurka, tomat och lök, och bara eventuellt öppna en burk med majskorn. Ja, och så en burk skivad jalapeño, då!
Mitt recept när jag gör det som en smarrig mysmiddag sådana där mysiga hemmakvällar som alldeles för ofta tillbringas ensamma:
En taco tub, värms med riven ost i botten. I med köttfärs och värm eventuellt lite till i micron. På med hackad lök, någon stark tacosås, strössla över gurka och tomat, eventuell majs, och ett par jalapeño-skivor, toppa med gräddfilen som är smaksatt med vitlök och lite salt. Och eventuellt allra överst 3-4 nachos som ett lock, om man vill.
Mycket av poängen med riven ost i de här sammanhangen är ju att "skalen" ska värmas precis innan de fylls och äts, så att osten smälter... mums... De spricker dessutom inte lika lätt när de är uppvärmda.
Käka en taco tub uppvärmd innan blir oftast som att äta en macka, ungefär, men en vansinnigt god macka. Att det vid varje tugga i regel verkligen blir just den tuggan som lossnar från hela härligheten, och inget mer.
Det andra alternativet är att göra i princip samma sak som en Nacho deluxe-tallrik själv: Bred ut nachos på tallriken, klicka upp en lagom mängd köttfärs på var och en, strö över rivna osten och in i micron. När osten smält, fram med härligheten och klicka på grönsakerna, starka såserna och gräddfilen i fina doser, och voíla - färdigt!
Tisdagarna på Vasa's har gett de klassiska tacosen en renässans i mitt tex mex-ätande, jag hade övergett dem permanent för taco tubs någon gång sådär 2002, tror jag. Men smaken är sannerligen som baken, min egen syster med familj har testat taco tubs, men inte fastnat för dem alls. Så på Vasa's och om det blir "tex mex" hos syrrans familj - tacos. Gör jag det själv hemma, och är ensam - taco tubs. Har jag gäster också helgarderar jag med alla varianter.
Som de som var med minns brassade jag själv tacobuffé på mina två första tullingeträffar och så småningom en gång till. Det var riktigt populärt, men blev väldigt mycket lugnare när jag ställde om till att var och en får ordna sin mat själv vid mina träffar. Men någon enstaka gång kanske det skulle kunna bli repris on popular demand...
Något varumärke kallar förresten taco tub för taco tray i stället. Det som heter La Casa Fiesta eller något sådant, tror jag.
Mitt recept när jag gör det som en smarrig mysmiddag sådana där mysiga hemmakvällar som alldeles för ofta tillbringas ensamma:
En taco tub, värms med riven ost i botten. I med köttfärs och värm eventuellt lite till i micron. På med hackad lök, någon stark tacosås, strössla över gurka och tomat, eventuell majs, och ett par jalapeño-skivor, toppa med gräddfilen som är smaksatt med vitlök och lite salt. Och eventuellt allra överst 3-4 nachos som ett lock, om man vill.
Mycket av poängen med riven ost i de här sammanhangen är ju att "skalen" ska värmas precis innan de fylls och äts, så att osten smälter... mums... De spricker dessutom inte lika lätt när de är uppvärmda.
Käka en taco tub uppvärmd innan blir oftast som att äta en macka, ungefär, men en vansinnigt god macka. Att det vid varje tugga i regel verkligen blir just den tuggan som lossnar från hela härligheten, och inget mer.
Det andra alternativet är att göra i princip samma sak som en Nacho deluxe-tallrik själv: Bred ut nachos på tallriken, klicka upp en lagom mängd köttfärs på var och en, strö över rivna osten och in i micron. När osten smält, fram med härligheten och klicka på grönsakerna, starka såserna och gräddfilen i fina doser, och voíla - färdigt!
Tisdagarna på Vasa's har gett de klassiska tacosen en renässans i mitt tex mex-ätande, jag hade övergett dem permanent för taco tubs någon gång sådär 2002, tror jag. Men smaken är sannerligen som baken, min egen syster med familj har testat taco tubs, men inte fastnat för dem alls. Så på Vasa's och om det blir "tex mex" hos syrrans familj - tacos. Gör jag det själv hemma, och är ensam - taco tubs. Har jag gäster också helgarderar jag med alla varianter.
Som de som var med minns brassade jag själv tacobuffé på mina två första tullingeträffar och så småningom en gång till. Det var riktigt populärt, men blev väldigt mycket lugnare när jag ställde om till att var och en får ordna sin mat själv vid mina träffar. Men någon enstaka gång kanske det skulle kunna bli repris on popular demand...
Något varumärke kallar förresten taco tub för taco tray i stället. Det som heter La Casa Fiesta eller något sådant, tror jag.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Va, jo, det gjorde du väl, regnif? Det var bara synd att man inte fick chansen att bekanta sig med alla, eftersom vi satt vid olika bord. Har en ond aning om att Heliora och jag pratade sår i öronen på Linek, han såg mer och mer lidande ut...
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Ja, den är inte dum alls, denna härna buffén, men en Nacho deluxe-tallrik på Taco Bar, eller när man gör dylik mat hemma är förstås ett strå vassare... gurka saknar jag nog faktiskt i utbudet här!
Det kan jag gott tänka mig! Wasas är ju inget riktigt tacoställe, så därför kan de inte ha så bra tacos heller som riktiga tacobarer. För mig lämnar tacobuffén på Wasas mycket att önska. Gurka, avocado, tacokryddad köttfärs, varma skal, salsasås...
Köttfärsen på Wasas har ju ingen tacokrydda, det brukar jag själv få ta med när jag går dit. Igår var den dessutom helt torr, uppvärmd en andra gång, så att den var mer oätlig än vanligt. Salsasåsen deras är heller ingen riktig salsasås, bara något eget hopkokat utan dess riktiga smaksättning.
Jag blir alltid lika besviken varje gång, och det är därför jag sällan är med på Wasas - samt även för bullret.
Nu kommer väl Sam flyga upp i taket för att man kritiserar "hennes" ställe, liksom hon gjort vid tidigare tillfälle. Hon brukar ju ha lite svårt att acceptera att alla inte gillar Wasas lika mycket som hon.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Jag trodde orsaken att det blir vasas för det mesta är att det inte är tämligen ok priser och att det inte är så fantastiskt mycket ljud och man kan prata där utan att bli överröstad av sorl och musik.
Ibland har det iofs varit mer ljud än annars, bäst ljud brukar blir det iofs frammåt 22 tiden när det inte är så mycket gäster kvar.
Ibland har det iofs varit mer ljud än annars, bäst ljud brukar blir det iofs frammåt 22 tiden när det inte är så mycket gäster kvar.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Nu kommer väl Sam flyga upp i taket för att man kritiserar "hennes" ställe, liksom hon gjort vid tidigare tillfälle. Hon brukar ju ha lite svårt att acceptera att alla inte gillar Wasas lika mycket som hon.
Du var bara tvungen att säga nåt sånt? *suck*
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Mot bakgrund av det pris som buffén har så finner jag maten vara helt ok. Jag tror att det är bättre att vi satsar på ett billigare ställe, t.ex. Vasas, och gör ett litet avkall på gourmékraven. Det är ju, tyvärr, inte ovanligt att många med asperger har en ansträngd privatekonomi. Ett dyrare alternativ skulle nog göra det omöjligt för vissa att kunna delta. Dessutom är det nog inte heller så lätt att hitta en restaurang som kan stå värd för ett så stort sällskap som vi är utan krav på att hela restaurangen abonneras.
Tack för en trevlig kväll!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Mot bakgrund av det pris som buffén har så finner jag maten vara helt ok. Jag tror att det är bättre att vi satsar på ett billigare ställe, t.ex. Vasas, och gör ett litet avkall på gourmékraven. Det är ju, tyvärr, inte ovanligt att många med asperger har en ansträngd privatekonomi. Ett dyrare alternativ skulle nog göra det omöjligt för vissa att kunna delta. Dessutom är det nog inte heller så lätt att hitta en restaurang som kan stå värd för ett så stort sällskap som vi är utan krav på att hela restaurangen abonneras.
Ett stort tack till alla som kom. Totalt blev vi 26 st. Vilket nog är rekord, men också smärtgränsen för hur många en sådan här träff kan ta emot.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:17:47, redigerad totalt 1 gång.