Godtyckliga aspergerutredare
29 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
alfapetsmamma skrev:Zombie for om inte president så iaf lärare på högstadiet... Jag hade älskat att höra sånt här då! Nu med, men nu behöver jag det inte så förtvivlat som jag hade gjort då...
Tack igen...
Och ja, nog finns ett sug i och runt den åldern alltid. Och nog sviker samhälle och vuxenvärld just precis då.
Albulena skrev:Tack för förklaringen
Väl bekomme! Fast eftersom det inte var jag som skrev de där båda punkterna så var det ju ingen förklaring, bara min tolkning.
alfapetsmamma skrev:Albulena skrev:Jag generaliserar i så fall mycket, för jag ser bara saker som dom är och missar saker som inte syns. Typ att någon som är dum också skulle kunna vara snäll, i vissa situationer o sånt
Även när man tror att man ser saker som de är så generaliserar man grovt, för man missar att när X säger Y så behöver det inte vara av samma skäl eller betyda samma sak som när Z säger Y. Men det är kanske det du menar med saker som inte syns? I så fall har du ju fattat!
Och båda de sakerna - att ha svårt för outtalade avsikter och dolda skeenden utan istället tolka folk så som de synes vara, och att sluta sig till samma orsak bakom samma beteende - är klassiska aspergarproblem i kontakten med andra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Albulena skrev:Tack för förklaringen
Jag generaliserar i så fall mycket, för jag ser bara saker som dom är och missar saker som inte syns. Typ att någon som är dum också skulle kunna vara snäll, i vissa situationer o sånt
Även när man tror att man ser saker som de är så generaliserar man grovt, för man missar att när X säger Y så behöver det inte vara av samma skäl eller betyda samma sak som när Z säger Y. Men det är kanske det du menar med saker som inte syns? I så fall har du ju fattat!
Nä egentligen har jag inte fattat, för jag skrev bara lite från vad jag hört folk säga, och lite tog jag från Zombies text. Egentligen så är jag jättemycket så att jag kategoriserar människor jag träffar. Typ den o den är dum i huvudet, lågbegåvad, knepig, jobbig, tjatig osv.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:alfapetsmamma skrev:Även när man tror att man ser saker som de är så generaliserar man grovt, för man missar att när X säger Y så behöver det inte vara av samma skäl eller betyda samma sak som när Z säger Y.
Och båda de sakerna - att ha svårt för outtalade avsikter och dolda skeenden utan istället tolka folk så som de synes vara, och att sluta sig till samma orsak bakom samma beteende - är klassiska aspergarproblem i kontakten med andra.
Och om det här togs upp mer än att man som aspie inte skulle vilja ha sociala kontakter så skulle det inte ske så mycket godtyckliga felaktiga och fördomsfulla bedömningar i asperger-sammanhang. (Där knöt jag ihop det med trådstarten... )
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Tror det är mycket, mycket godtyckligt. Kanske t.om så godtyckligt att diagnosen förlorar sin innebörd och blir urvattnad. Är inte ens själv säker på om jag verkligen är AS, trots att jag blev diagnostiserad med detta efter en 3-veckors RPU. Själv misstänker jag att förväxlingen mellan AS och Social fobi är särskilt hög, då dessa ytligt kan vara väldigt snarlika.
Rent kliniska AS-fall är i själva verket extremt ovanliga. Då tänker jag på de som är helt "tomma" i blicken, har påtagligt nedsatt motorik och uppseendeväckande låga sociala färdigheter. Max 1/10 000 skulle jag gissa. Man märker när man stöter på en sådan.
Känns som psykiatrikerna fäster för stor vikt vid det rent subjektiva, och för liten vikt vid det rent kliniska och synbara. Jag gissar att uppemot 90% av alla aspies har fått sin diagnos på osäkra och tvivelaktiga grunder (jag själv ingår i den gruppen).
Rent kliniska AS-fall är i själva verket extremt ovanliga. Då tänker jag på de som är helt "tomma" i blicken, har påtagligt nedsatt motorik och uppseendeväckande låga sociala färdigheter. Max 1/10 000 skulle jag gissa. Man märker när man stöter på en sådan.
Känns som psykiatrikerna fäster för stor vikt vid det rent subjektiva, och för liten vikt vid det rent kliniska och synbara. Jag gissar att uppemot 90% av alla aspies har fått sin diagnos på osäkra och tvivelaktiga grunder (jag själv ingår i den gruppen).
Återgå till Aspergare och vården