Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav serpentin » 2009-09-07 20:15:22

rdos skrev: Det finns ju forskning som visar en snabb ökning av huvudomfånget under det första året hos autistiska barn.


Min dotters huvud låg lite i underkant och växte sakta. Det verkar lovande. Jag kände oro men fick höra på BVC att det inte var någon fara.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 10:54:02, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-09-07 20:50:12

rdos skrev:
miserykidd skrev:Well, Sverige har ju redan provat det där med tvångssterilisering...
Inte ett av de kapitel i landets historia det direkt skryts om, va?


Inte bara det, utan man tillämpar fortfarande sina rasläror, nu med hjälp av SoL och LVU istället.

Det känns ju tyvärr så, ja. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-07 21:09:55

Det har sagts mycket vettigt och tänkvärt och mycket förfärligt och skrämmande den här tråden. En grej jag inte sett (eller missat) är att man inte är antingen en lågfungerande och ovärdig människa och/föräldrer eller en fullvärdig samhällsmedborgare och avelshingst/sto.

Man kan mycket väl vara rejält eljest och udda, men en fin förälder för det mesta eller tillräckligt ofta för att få hyfsat harmoniska ungar, trots att man kanske inte är rik större delen av sitt liv, inte har det finaste jobbet (bästa exemplet att kopiera), roligaste och mest utvecklande fritien osv.

Och man kan vara en bra vän, kollega och människa fast man kanske missar en del när det gäller barnuppfostran.

Liksom man säkert kan vara en högfungerande välsedd samhällsmedborgare med fet lönecheck och tadelfria gener, men en riktig sopa till förälder.

Har sett och upplevt mycket av alla varianter som finns, och ser gärna att det fortsätter finnas så mycket variation som det bara går, fast jag personligen gärna såg att vissa inte ynglade av sig. Men det är inget jag skulle vilja att man lagstiftade om för att ändra, det är bara något jag önskar för egen del.

Till dem jag önskar liv utan ansvar för det uppväxande släktet hör folk med extrema åsikter i stil med trådstartarens.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Moggy » 2009-09-07 21:15:41

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Mig veterligen har man tidigare friskt antagit att stort huvudomfång automatiskt innebär högre intelligens, men att man numera inte ser ngt samband.

Så; vad säger de senaste medicinska/psykiatriska rönen?


Att det finns en korrelation, som visserligen inte är så stor, men den finns iaf.


+1

Mycket bra uttryckt!
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav regnif » 2009-09-07 21:30:44

rdos: Hoppas inte det är så riktigt.
Man skulle också slippa undan risken att gå ut och få ett myggbett ibland också. Ja, om nån förstår hur jag menar.

Det finns väl så mkt mer än staten och soc och allt möjligt.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Zombie » 2009-09-07 21:37:14

alfapetsmamma skrev:Det har sagts mycket vettigt och tänkvärt och mycket förfärligt och skrämmande den här tråden. En grej jag inte sett (eller missat) är att man inte är antingen en lågfungerande och ovärdig människa och/föräldrer eller en fullvärdig samhällsmedborgare och avelshingst/sto.

Man kan mycket väl vara rejält eljest och udda, men en fin förälder för det mesta eller tillräckligt ofta för att få hyfsat harmoniska ungar, trots att man kanske inte är rik större delen av sitt liv, inte har det finaste jobbet (bästa exemplet att kopiera), roligaste och mest utvecklande fritien osv.

Och man kan vara en bra vän, kollega och människa fast man kanske missar en del när det gäller barnuppfostran.

Liksom man säkert kan vara en högfungerande välsedd samhällsmedborgare med fet lönecheck och tadelfria gener, men en riktig sopa till förälder.

Har sett och upplevt mycket av alla varianter som finns, och ser gärna att det fortsätter finnas så mycket variation som det bara går, fast jag personligen gärna såg att vissa inte ynglade av sig. Men det är inget jag skulle vilja att man lagstiftade om för att ändra, det är bara något jag önskar för egen del.

Till dem jag önskar liv utan ansvar för det uppväxande släktet hör folk med extrema åsikter i stil med trådstartarens.

Skriver under rakt av. Inklusive att även jag har sett de flesta kombinationer av nämnda parametrar.

Kan lägga till att det kanske också kan vara klädsamt att ligga lågt i så här komplicerade ämnen innan man är både gammal nog och erfaren nog (sammanfaller inte alltid) att ha gjort det. Inte heller något att gärna lagstifta om, men, ska vi säga, en prövosten för privatmoralen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav miserykidd » 2009-09-07 21:41:26

Zombie skrev:
alfapetsmamma skrev:Det har sagts mycket vettigt och tänkvärt och mycket förfärligt och skrämmande den här tråden. En grej jag inte sett (eller missat) är att man inte är antingen en lågfungerande och ovärdig människa och/föräldrer eller en fullvärdig samhällsmedborgare och avelshingst/sto.

Man kan mycket väl vara rejält eljest och udda, men en fin förälder för det mesta eller tillräckligt ofta för att få hyfsat harmoniska ungar, trots att man kanske inte är rik större delen av sitt liv, inte har det finaste jobbet (bästa exemplet att kopiera), roligaste och mest utvecklande fritien osv.

Och man kan vara en bra vän, kollega och människa fast man kanske missar en del när det gäller barnuppfostran.

Liksom man säkert kan vara en högfungerande välsedd samhällsmedborgare med fet lönecheck och tadelfria gener, men en riktig sopa till förälder.

Har sett och upplevt mycket av alla varianter som finns, och ser gärna att det fortsätter finnas så mycket variation som det bara går, fast jag personligen gärna såg att vissa inte ynglade av sig. Men det är inget jag skulle vilja att man lagstiftade om för att ändra, det är bara något jag önskar för egen del.

Till dem jag önskar liv utan ansvar för det uppväxande släktet hör folk med extrema åsikter i stil med trådstartarens.

Skriver under rakt av. Inklusive att även jag har sett de flesta kombinationer av nämnda parametrar.

Kan lägga till att det kanske också kan vara klädsamt att ligga lågt i så här komplicerade ämnen innan man är både gammal nog och erfaren nog (sammanfaller inte alltid) att ha gjort det. Inte heller något att gärna lagstifta om, men, ska vi säga, en prövosten för privatmoralen.



Ah, sådär ja, riktigt bra!
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
miserykidd
 
Inlägg: 253
Anslöt: 2009-06-30
Ort: Hägersten

Inläggav Hemlig » 2009-09-07 22:33:14

Jag vill inte någon något illa med den här tråden. Jag tycker det är en rätt intressant diskussion. Ska vi kunna eliminera de med dåliga gener och ska vi kunna manipulera gener med de karaktärsdrag vi önskar?
Det behöver ju inte vara nån nazism i det här. Alla är lika mycket värda, svarta, vita, homopsexuella, transvestiter, heterosexuella, handikappade, Svenssons, pedofiler mfl.

Jag vet att neuropsykiatriska diagnoser som autism och asperger skulle eliminerad fast asperger är ju egentligen något bra, jag förstår det och jag är så himla trött på att andra människor inte fattar hur underbara aspergermänniskor kan vara, så ärliga och oskuldsfulla (många av dem). Jag gillar variationer av människor men var finns det plats för oss i samhället?

Jag har inte vänt sida nu, tycker fortfarande inte vem som helst ska få skaffa barn och jag tycker vi ska sträva efter att bli bättre och bättre- vad det nu är. Att vara NT är egentligen inte något jag beundrar. Men AS har också sina nackdelar.

Förlåt om jag har gjort människor upprörda men jag tycker om att presentera åsikter som är lite konstiga, provocerande. Tycker det är intressant att tänka över dessa idéer även om jag inte har tid att sitta här på internet och underhålla min tråd. Tycker det är väldigt intressant att läsa era inlägg och ja, man får en liten kick av att göra människor upprörda.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Moggy » 2009-09-07 22:40:09

Hemlig skrev:Jag vill inte någon något illa med den här tråden. Jag tycker det är en rätt intressant diskussion. Ska vi kunna eliminera de med dåliga gener och ska vi kunna manipulera gener med de karaktärsdrag vi önskar?

...
Jag har inte vänt sida nu, tycker fortfarande inte vem som helst ska få skaffa barn och jag tycker vi ska sträva efter att bli bättre och bättre- vad det nu är. Att vara NT är egentligen inte något jag beundrar. Men AS har också sina nackdelar.

Förlåt om jag har gjort människor upprörda men jag tycker om att presentera åsikter som är lite konstiga, provocerande. Tycker det är intressant att tänka över dessa idéer även om jag inte har tid att sitta här på internet och underhålla min tråd. Tycker det är väldigt intressant att läsa era inlägg och ja, man får en liten kick av att göra människor upprörda.




Det är bara trevligt att det dyker på trådar med kontroversiella ämnen och åsikter, sånt hör hemma på ett bra forum.

Det hela är en intressant och viktig fråga som ska diskuteras då det ändå är så att folk har olika åsikter i den.

Min åsikt är att det så småningom är oundvikligt att vikommer att börja genmodifiera människan och plocka bort dåliga anlag och förbättra andra. Dock är vi långtifrån mogna att börja med det nu, vi ska minst vänta några årrtionnden tills vi har fått ökad kunskap i ämnet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Jonte » 2009-09-07 22:45:02

Hemlig skrev:..och ja, man får en liten kick av att göra människor upprörda.
Du trollar alltså. En varning eller banning på sin plats i så fall.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Hemlig » 2009-09-07 22:50:09

Jonte skrev:
Hemlig skrev:..och ja, man får en liten kick av att göra människor upprörda.
Du trollar alltså. En varning eller banning på sin plats i så fall.


Nä jag är inget jävla troll, jag är mer extrem än vad någon ens kan fantisera om. Får man inte göra folk lite upprörda i forum? Du har inte hört talas om att man kan se saker från olika perspektiv va?

Tycker det är ganska trångsynt att ha en åsikt utan att kunna blicka från andra synvinklar. Jag kan ibland välja att ha en åsikt jag inte ens står för pga. att jag vill lyfta fram den åsiktens styrkor.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-07 23:01:24

Jonte skrev:
Hemlig skrev:..och ja, man får en liten kick av att göra människor upprörda.
Du trollar alltså. En varning eller banning på sin plats i så fall.


Förutom provokation så verkar syftet med tråden även vara seriös diskussion, men du kanske missade resten av hemligs inlägg?

Det är ganska naturligt att gilla tvångssteriliseringar om man tycker samhället har någon sorts självständigt existensberättigande oberoende av männniskan, som många tycker. Tycker man det är okej att ändra på människan så är genteknik en metod i mängden, inte konstigare än någon annan. Det är en natur vs kulturdebatt...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Micke » 2009-09-07 23:11:35

Hemlig skrev:Jag vill inte någon något illa med den här tråden. Jag tycker det är en rätt intressant diskussion. Ska vi kunna eliminera de med dåliga gener och ska vi kunna manipulera gener med de karaktärsdrag vi önskar?
Det behöver ju inte vara nån nazism i det här. Alla är lika mycket värda, svarta, vita, homopsexuella, transvestiter, heterosexuella, handikappade, Svenssons, pedofiler mfl.

I samma andetag som du deklarerar att alla är lika mycket värda, så undrar du om vi borde kunna eliminera personer med dåliga gener?
Härlig retorik. :roll:
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Moggy » 2009-09-07 23:19:15

Micke skrev:
Hemlig skrev:Jag vill inte någon något illa med den här tråden. Jag tycker det är en rätt intressant diskussion. Ska vi kunna eliminera de med dåliga gener och ska vi kunna manipulera gener med de karaktärsdrag vi önskar?
Det behöver ju inte vara nån nazism i det här. Alla är lika mycket värda, svarta, vita, homopsexuella, transvestiter, heterosexuella, handikappade, Svenssons, pedofiler mfl.


I samma andetag som du deklarerar att alla är lika mycket värda, så undrar du om vi borde kunna eliminera personer med dåliga gener?
Härlig retorik. :roll:


Varför ska bi ha en diskriminerande utrotningspolitik när vi lika gärna kan utrota på bred front?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav nallen » 2009-09-07 23:21:28

Låt dig utrotas idag - imorgon kan det vara för sent!
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav tveskägg » 2009-09-07 23:28:37

Jag är generellt emot tvångssterilisering, men i sådana här fall tror jag att det är det bästa:
Slog sin dotter blind
Män uppvaktar Christine Schürrer
Anders Eklund har flickvän
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 10:54:04, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-08 0:12:51

Hemlig skrev:Jag gillar variationer av människor men var finns det plats för oss i samhället?
AS vs Samhället, ja i just den frågan, där måste samhället modifieras, snarare än gener.

Samhället är stressigt och elitistiskt idag. I för hög grad så att allt för många människor kraschar så fort de avviker det minsta lilla.

Folk som passade in för 30 år sedan skulle inte ha en suck på dagens arbetsmarknad tex.

Här har man någonting att bita i, hur kan man förändra samhällsklimatet så att färre lider och blir sjuka för att de inte passar in i förutbestämda kakformar?


Bild

Den som kan svara på vad som är avvikande med pepparkaksgubben här ovan får en virtuell pepparkaka! Varför ser han inte ut som en vanlig pepparkaka?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:54:05, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kvasir » 2009-09-08 0:14:41

sugrövmanövern skrev:Bild

Den som kan svara på vad som är avvikande med pepparkaksgubben här ovan får en virtuell pepparkaka! Varför ser han inte ut som en vanlig pepparkaka?


Han har asperger. Det ser man ju på långt håll.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Danne » 2009-09-08 0:20:53

sugrövmanövern skrev:Bild

Den som kan svara på vad som är avvikande med pepparkaksgubben här ovan får en virtuell pepparkaka! Varför ser han inte ut som en vanlig pepparkaka?

För att det inte är en pepparkaksgubbe alls, den ger ett skenbart intryck av att vara det, men är egentligen uppbyggd av något annat än pepparkaksdeg.

Minst lika god, och i många fall bättre än en "riktig" pepparkaka är den dock.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-08 0:24:51

Vet inte om han har AS :P .

Danne skrev:För att det inte är en pepparkaksgubbe alls, den ger ett skenbart intryck av att vara det, men är egentligen uppbyggd av något annat än pepparkaksdeg.
Korrekt.

Danne skrev:Minst lika god,

Fel.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Danne » 2009-09-08 0:28:28

sugrövmanövern skrev:
Danne skrev:Minst lika god,

Fel.

Det var iofs en asperger-referens från min sida.
Just den där ser inte ut att vara i ett speciellt gott material. :wink:
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-08 0:32:49

Pepparkaksmannen ska enligt tillverkaren inte förtäras, och det är troligt att de som smakar på honom börjar spotta och fräsa, snarare än att bli snälla, som man som bekant anses bli av att äta pepparkakor.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2009-09-08 0:55:56

Skitgubbe?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-08 2:36:12

Okej, sanningen skall fram, pepparkaksgubben är en tvål!

https://www.lush.co.uk/index.php?page=s ... &Itemid=80

Och vad det verkar så är han både älskad och hatad av kunderna. Men de kunder som diggar honom skulle bli ledsna om han slutade tillverkas.
:-)100
I CAN'T stand this disgusting and revolting smell. Wherever the soap is, the whole room smells like ginger.

My fave LUSH product has returned. The gingerman soap smells amazing and lasts ages. My first ( and perhaps favorite) LUSH product.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:54:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in