Världen är i kris - Hur lever du?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tänker du på krisen?

Omröstningen slutade 2009-10-16 19:36:21

Hela tiden
2
6%
Ofta
5
15%
Ibland
10
30%
Sällan
9
27%
Aldrig. Vilken kris?
7
21%
 
Antal röster : 33

Inläggav ford » 2009-09-06 23:14:36

Sant, viktigt är dokc att komma ihåg att komma ihåg att "krisen" är en naturligt återkommande del i en konjuknturcykel, som inte behöver ha någon annan reell betydelse än en tillfälligt högre arbetslöshet.
Nedskärningarna beror på regeringens förd politik och inget annat.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav regnif » 2009-09-06 23:26:35

Fast jag har handlat från USA..
Ok, det kanske inte påverkar..
Men jag tänkte att Sverige handlar/samarbetar ju med dem ganska mkt ändå? Ja, jag är politiskt ganska oinsatt, så jag är beredd att det syns.
Kanske tyder på att jag vill mer påverka åt det andra hållet som får fram min noja.

Visst går det säkert cyklar, det tänkte jag också. Men känner mig som en sån olyckskorp att detta skall komma just nu när jag tänkt få mer sysselsättning och komma ut var tanken.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-07 1:47:15

Regnif. Du och jag kan inte ta på oss skulden för krisen i världsekonomin. Det handlar om spekulation samt en avsättningspiral som inte går ihop, hjul som ska snurra för snurrandets skull för en resursförbrukning som inte jorden kan bära. Kapitalismen är felkonstruerad och leder till ständiga kriser. Tyvärr har man inte lyckats lösa det på annat sätt så vi får leva med det och försöka rafsa åt oss så gott det kan och försöka undvika att göra våld på våra medmänniskor vilket enligt systemets sätt att fungera praktiskt taget är omöjligt att undvika. Så ser jag det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-09-07 2:10:44

Håller med Krigis, Ford, Bjäbbis med flera om att finanskrisen bara är en i raden. Även om den här är lite djupare och globalare än vanligt kommer förr eller senare en vändning till uppåtpilar igen. Finns ingen anledning till att ta på sig skuld, Regnif, det är Wall Street som fuckat upp.

Kriser har alltid funnits, kommer alltid att finnas.
Kändisarna pratar om mer än bara finanskrisen:
världssvälten och klimathotet.

Den sista ser jag som det enda riktigt hotfulla, men jag hoppas insikten om problemet, viljan och teknologin att lösa det kommer om den inte redan finns.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav miserykidd » 2009-09-07 9:50:48

Jag lever rätt så precis som innan.
Branschen jag jobbar i har varit rätt opåverkad av konjunkturen, så jag tjänar som förr & jag har inte märkt att de varor jag helst ödslar mina pengar på ska ha gått upp så värst i pris (det skulle väl vara ölen då, men på den har ju skatten höjts).

Den största förändringen i mitt liv har nog varit att jag läser ekonomisidorna i tidningen & har läst spaltmeter om ekonomisk politik i brittiska & amerikanska tidningar.
Sjukt overkligt känns det, haha.

Jag är inte orolig för egen del & heller inte så vidare orolig på det stora hela.
Världen i stort har större problem än det här (för lite mat & för många människor, till exempel).

Jag tycker annars det har varit sjukt fascinerande att följa krisen & hur den kunde uppkomma till en början, med otroligheter som credit swaps & sub-prime lån.
Otroligt också hur företag som, t ex, Lehman Brothers kunde komma undan med att övervärdera sina tillgångar nåt så otroligt.

Min lillebror jobbar med investment banking, han var på just Lehman när det bröt ut, så jag hade ju en relation med branschen på sätt och vis också...


Jag har heller aldrig förstått hur den där #*%&@ industrin som gick ut på att göra mer pengar av pengar & inte så mycket annat egentligen kunde fungera, det kändes inte verklig.
Så det är ju inte utan ett mått av personlig (& politisk) förtjusning för mig heller....
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
miserykidd
 
Inlägg: 253
Anslöt: 2009-06-30
Ort: Hägersten

Inläggav Zombie » 2009-09-07 11:18:50

Håller med Bjäbbis och barracuber och säkert flera. Inklusive att ingenting av det här är regnifs fel! regnif är tvärtom en god kraft i världen.

Annars är ämnet så komplext och intressant att jag inte vet vad jag ska skriva. Som alltför ofta. :(

Mer än förstås att jag inte gör särskilt mycket i praktiken, eftersom jag har fullt upp med att klara mig själv. Vilket en handikappfobiker alltid kan använda mot mig, osv., osv...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav earlydayminer » 2009-09-07 11:38:25

Det lilla vi kan göra är att försöka hålla sams inom små formationer.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav atoms » 2009-09-07 12:21:37

Det är inte mycket jag kan göra åt den där krisen. Jag kommer ihåg den där som resulterade i en räntenivå på 500% under ett kort tag. De där jävla bankerna införde avgifter på sina kassatjänster och sa att det bara var tillfälligt. Det är 16 år sedan.

Det enda som kan rädda världen är att den som får makt måste ta ansvar för de beslut som den tar; Ett reellt ansvar.

Kris? Förtroendekris! Mitt förtroende för de som ger mig löpande insyn i de styrandes sfärer, dvs media, är mindre än det förtroende jag har för de styrande.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18182
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav barracuber » 2009-09-07 12:38:00

atoms skrev:Kris? Förtroendekris! Mitt förtroende för de som ger mig löpande insyn i de styrandes sfärer, dvs media, är mindre än det förtroende jag har för de styrande.


Svarar lite OT i tråden:

Du pratar om makthavare. Jag har ett exempel nedan som handlar om ett företag, dess kunder och nätets makt:

Läser en aktuell bok som heter <a href="http://www.buzzmachine.com/what-would-google-do/">What Would Google Do?</a>. Handlar om Google men också om nätet och oss själva. Mycket media i boken eftersom författaren (Jeff Jarvis) jobbat inom media.

Han berättar om 2006 när hela giganten Dell höll på att kursa pga en negativ bloggstorm. Det var Jarvis själv som drog igång stormen på sin <a href="http://www.buzzmachine.com/2006/07/10/well-well-dell-2/">blogg</a> efter att han köpt en Dell-laptop som hade fler fel än rätt. Dell kunde rädda sig genom att sluta vara ett ointrängligt fort och börja blogga. Inte bara blogga lite pressmeddelanden på HK-nivå. Det krävdes verkligen att VD:n, högsta ledningen och naturligtvis supporten började blogga och kommunicera DIREKT med de ursinniga kunderna. De tvingades organisera om hela sin PR-avdelning och hela sin supportavdelning. Dell kursade inte. Tvärtom steg de i popularitet igen när det visat sig att det gick att ändra på dem. De kunde erkänna misstag.

Intressant historia faktiskt. Hade inte hört om den innan. Hela boken är lite av en eyeopener för mig.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Danne » 2009-09-07 13:51:17

Vaddå kris??

Mänskligheten är ständigt i olika stadier av krisartade situationer, är det inte det ene så är det det andre.
Det är rena undret att vi klarat oss så här länge utan att utrota oss själva.

Eller som Arnold säger i Terminator 2, "Det ligger i er natur att förgöra er själva."

Krisläge är ett naturligt tillstånd för mig, så dagsläget i världen berör mig inte ett dugg.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav regnif » 2009-09-07 14:15:04

Hoppsan, min nojja där om krisen väckte visst lite uppmärksamhet här såg jag :oops:
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav barracuber » 2009-09-07 14:18:58

Danne skrev:Vaddå kris??

Mänskligheten är ständigt i olika stadier av krisartade situationer, är det inte det ene så är det det andre.
Det är rena undret att vi klarat oss så här länge utan att utrota oss själva.

Eller som Arnold säger i Terminator 2, "Det ligger i er natur att förgöra er själva."

Krisläge är ett naturligt tillstånd för mig, så dagsläget i världen berör mig inte ett dugg.


Skönt. Min teori inledningsvis, som jag hoppas visar sig felaktig, var att aspergare mår sämre av världsproblemen, eftersom vi är lite mer medvetna och faktasamlande än medel-homo-daily-show-desperate-housewifes-sapiens. Jag var lite rädd för att detta skulle visa sig stämma, eftersom medvetenhet om hur saker och ting ligger ting automatiskt riskerar att bryta ner en människa inför alltings oundviklighet. Till min glädje så är aspergare här precis lika självupptagna av sina egna anledningar som folk i gemen vilket säkert är nyttigt för hälsan. Men vi stackare är inte lika lyckligt ovetande som "dom". Kanske är det hela grunden för vår olycka? Inte vet jag. Bara vetskapen att "jag är inte som dom" är stärkande tycker jag. Sankte Per osv. *svammel svammel*
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2009-09-07 14:19:18

regnif skrev:Hoppsan, min nojja där om krisen väckte visst lite uppmärksamhet här såg jag :oops:


:lol:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:23:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav atoms » 2009-09-07 14:49:35

barracuber skrev:Skönt. Min teori inledningsvis, som jag hoppas visar sig felaktig, var att aspergare mår sämre av världsproblemen, eftersom vi är lite mer medvetna och faktasamlande än medel-homo-daily-show-desperate-housewifes-sapiens. Jag var lite rädd för att detta skulle visa sig stämma, eftersom medvetenhet om hur saker och ting ligger ting automatiskt riskerar att bryta ner en människa inför alltings oundviklighet. Till min glädje så är aspergare här precis lika självupptagna av sina egna anledningar som folk i gemen vilket säkert är nyttigt för hälsan. Men vi stackare är inte lika lyckligt ovetande som "dom". Kanske är det hela grunden för vår olycka? Inte vet jag. Bara vetskapen att "jag är inte som dom" är stärkande tycker jag. Sankte Per osv. *svammel svammel*


Det finns ett tillstånd bortom den där medvetenheten som gränsar till psykosens malström. Insikten om att allt hakar i varandra. Passivitet är också en form av aktivitet.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18182
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in