Fotografering/bildpublicering

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-09-05 1:01:07

Kan du inte bara svara på frågan helt enkelt, FB?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Savanten Svante » 2009-09-05 1:02:48

Pemer skrev:Kan du inte bara svara på frågan helt enkelt, FB?


Nej det kan hon inte, det kan inte liebert heller.

Och det är MITT fel.



BANNA mig nu då.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Titti » 2009-09-05 3:09:00

Admin

Nu har jag läst och läst och läst... många inlägg i flera trådar kring just detta med fotografering. Före träffen diskuterades det i början av denna tråd (sidorna 1-4 ungefär) och där framfördes en del synpunkter från några av forumisterna, de flesta sådana som skulle komma att delta i träffen. Något egentligt beslut fattades inte där, inte entydigt och uttalat från varken forumadministrationen eller träffarrangörerna.

Efter träffen diskuteras bildpublicering främst i den senare delen av denna tråd. Det visar sig att det finns lite olika uppfattningar om vad som egentligen har överenskommits, föga förvånande. Min erfarenhet av beslut i olika frågor är att de måste vara extremt tydliga, konkreta och specifika. Det fanns knappast några sådana här utan frågan lämnades öppen för tolkningar av vad som är etiskt och moraliskt försvarbart och lämpligt. Någon kommer att invända att "det hade vi visst klarat av innan" men jag kan inte hitta något som stöder det. Tyvärr, det hade varit så mycket enklare.

Till följd av den diskussion som följde och den bildpublicering som Fighterbabe gjorde med därpå följande mer eller mindre hätsk debatt gjorde jag ett klarläggande här av vad som är acceptabelt på forumet. Utanför detta rår inte ens jag (eller någon annan här). Normalt lägger vi oss inte i vad som sker utanför forumet men den här gången gick jag ett steg längre och bestämde påföljder på forumet även för saker som händer utanför detta. Mig veterligt är det första gången så sker. Vi rår inte över publicering av bilder utanför forumet men vi kan bestämma straff på forumet för detta. Det faller under forumreglernas skrivning om

• avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.

och jag valde att låta detta gälla även utanför forumet. Vad samhällets lagar i övrigt säger, tex PUL, är möjligen tillämpligt vad gäller publicering av bilder på privatpersoner men det är en fråga jag saknar kompetens att bedöma.

När jag publicerade min tolkning av reglerna tog Fighterbabe bort den omtvistade bilden. Gott så. På detta följde en upprörd diskussion om vilka regler som gällde och vad som egentligen överenskommits i frågan. Föga förvånande visade det sig att det fanns olika uppfattningar. Att rikta kritik mot Fighterbabe för att hon publicerade bilden med personer som inte gett sitt samtycke innan publicering finns fog för. Hon tog också bort den. Mig veterligt har hon heller inte publicerat fler bilder, som förtjänar kritik av det skälet. Som jag ser det finns inte fog för att agera mer mot henne i just den här frågan och där tror jag att samtliga här håller med.

Vad gäller framtida träffar och fotografering/bildpublicering kommer det att komma tydliga regler innan. Jag var för ett fotoförbud på träffen men skrev inte det då jag insåg svårigheten med att övervaka detta. Dessutom är det trevligt med bilder för internt bruk oss emellan som var där. Vi har ju redan sett varandra så där ser jag inga problem. Man ska dock vara medveten om att om vi tillåter fotografering så kan vi egentligen bara reglera det som gäller själva forumet, utanför det är det en fråga för rättsväsendet och det är troligtvis ingen högprioriterad fråga där. Det är i mycket hög grad en fråga om etik, moral, respekt för andras integritet och inte minst en fråga om att försöka förstå att andra kan se annorlunda på saken än man själv gör. Det är inte alltid enkelt, tvärtom. Men även om man inte förstår hur andra ser på saken så måste man ovillkorligen godta att de gör det och respektera det. Det som är nästintill livsviktigt för en del på forumet kan förefalla som oväsentligt för andra. Det har Fighterbabe svårt att förstå och detta måste hon lära sig för att få umgänget med andra att fungera. I sammanhanget måste påpekas att detta gäller inte bara henne - utan att namnge fler just här och nu, det finns inte skäl till.

Med detta långa inlägg vill jag ha stopp på tjafsandet i tråden. Det kommer inte längre nu. Inför nästa träff kommer frågan att tas upp igen och då skall vi dels fastslå vad som gäller innan något händer eftersom vi aldrig kan tillämpa regler retroaktivt och dels fastslå huruvida det alls får förekomma fotografering då. Smygfotografering kan naturligtvis ske, det kan man aldrig gardera sig emot. Ett sätt att komma lite närmare säkerhet kan vara att låta en utsedd deltagare fotografera på ett minneskort som sedan överlämnas till forumadministrationen. Om ni litar på oss. Då har vi lite mer koll på bilderna.

Sov gott nu, alla. Det skall jag göra.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:56:11, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Crash course i bildredigering.

Inläggav hektiske hektor » 2009-09-05 5:49:10

sugrövmanövern skrev:Några happy campers, förevigade på bild. De tre personerna till vänster är tillfrågade och har godkänt att bilden läggs ut på internet. Vad göra?
http://sv.tinypic.com/r/2880f2e/3

Enklast är att öppna bilden i paint, använda den där pilgrejen som dyker upp när man sätter muspekaren i hörnet av fotot. Så skär man bort de personer som inte ska vara med.
http://sv.tinypic.com/r/2jcpz6/3

Så fint blev det! Men, plötsligt kommer ett pm från snubben i pyjamasbrallor. Han ba: Näääh, jag hade ju pyjamasbrallor på mig, jag vill inte vara på internet i pyjamas!
Så det hade varit bäst att maila bilderna till berörda personer först, för nu kan folk ha kopierat bilder där han står och snackar med ungdomar iklädd pyjamas, hebefilryktet är ett faktum, har han inte en bula på byxan etc...

Då gör man samma sak igen, skär bort honom. 2 happy campers!
http://sv.tinypic.com/r/2ilj0ps/3

Men som sagt, bilden med pyjamasmannen kan ha spridits.

För mer komplicerade bilder bör man använda photoshop, då kan man lägga till skuggor, tex om en person skymtar mellan två personer. Man kan även sudda ut ansikten osv.


Det där inlägget gjorde min morgon. Vansinnigt roligt. :D
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 20:56:11, redigerad totalt 1 gång.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Re: Crash course i bildredigering.

Inläggav barracuber » 2009-09-05 7:33:53

hektiske hektor skrev:
sugrövmanövern skrev:Några happy campers, förevigade på bild. De tre personerna till vänster är tillfrågade och har godkänt att bilden läggs ut på internet. Vad göra?
http://sv.tinypic.com/r/2880f2e/3

Enklast är att öppna bilden i paint, använda den där pilgrejen som dyker upp när man sätter muspekaren i hörnet av fotot. Så skär man bort de personer som inte ska vara med.
http://sv.tinypic.com/r/2jcpz6/3

Så fint blev det! Men, plötsligt kommer ett pm från snubben i pyjamasbrallor. Han ba: Näääh, jag hade ju pyjamasbrallor på mig, jag vill inte vara på internet i pyjamas!
Så det hade varit bäst att maila bilderna till berörda personer först, för nu kan folk ha kopierat bilder där han står och snackar med ungdomar iklädd pyjamas, hebefilryktet är ett faktum, har han inte en bula på byxan etc...

Då gör man samma sak igen, skär bort honom. 2 happy campers!
http://sv.tinypic.com/r/2ilj0ps/3

Men som sagt, bilden med pyjamasmannen kan ha spridits.

För mer komplicerade bilder bör man använda photoshop, då kan man lägga till skuggor, tex om en person skymtar mellan två personer. Man kan även sudda ut ansikten osv.


Det där inlägget gjorde min morgon. Vansinnigt roligt. :D


Obetalbart! :lol: :lol:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav nallen » 2009-09-05 10:49:47

Admin/Titti skrev:När jag publicerade min tolkning av reglerna tog Fighterbabe bort den omtvistade bilden. Gott så.

Nej, det är inte gott så! Skadan är ju redan skedd.
I tredje stycket i det här inlägget skriver jag om varför det är irrelevant att att "ta bort bilden" när den en gång publicerats. Förstår man inte så grundläggande principer för hur WWW fungerar så bör man ta och läsa på.

Eftersom jag inte är direkt inblandad i den här konflikten ska jag inte tjata mer om påföljden, eller snarare den sedvanliga bristen på sådan, just nu. Jag är dock rörande överens med t.ex.. Jossan.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Kvasir » 2009-09-05 11:07:49

nallen skrev:
Admin/Titti skrev:När jag publicerade min tolkning av reglerna tog Fighterbabe bort den omtvistade bilden. Gott så.

Nej, det är inte gott så! Skadan är ju redan skedd.
I tredje stycket i det här inlägget skriver jag om varför det är irrelevant att att "ta bort bilden" när den en gång publicerats. Förstår man inte så grundläggande principer för hur WWW fungerar så bör man ta och läsa på.



Och vad vill du att Titti ska göra åt det då? Backa tiden? Jag tror inte hon har sådana befogoenheter. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2009-09-05 11:09:53

nallen skrev:
Admin/Titti skrev:När jag publicerade min tolkning av reglerna tog Fighterbabe bort den omtvistade bilden. Gott så.

Nej, det är inte gott så! Skadan är ju redan skedd.
I tredje stycket i det här inlägget skriver jag om varför det är irrelevant att att "ta bort bilden" när den en gång publicerats. Förstår man inte så grundläggande principer för hur WWW fungerar så bör man ta och läsa på.

Eftersom jag inte är direkt inblandad i den här konflikten ska jag inte tjata mer om påföljden, eller snarare den sedvanliga bristen på sådan, just nu. Jag är dock rörande överens med t.ex.. Jossan.


Admin:

Jag är väl medveten om att skadan redan är skedd. Men det finns inget man kan göra för att göra den ogjord! Alltså är det "gott så" att den tas bort. Mer kan inte göras.

Man kan inte strypa folk som beter sig dumt. Och även om vi både kunde och gjorde det - gick till handgripligheter - så är skadan redan skedd i alla fall och kan inte göras ogjord. Ingen kan backa tiden.

En bild som legat ute hur kort tid som helst kan finnas kvar i evighet, Även om man tar livet av den som gjort det. Det förändrar inget i sak. Därför anser jag att det viktigaste är att bilden togs bort så snart som möjligt och att vi försöker hitta sätt att undvika att det upprepas.

Vedergällning ligger utanför min repertoar. Det är dessutom fullkomligt meningslöst i det här fallet. Oavsett om jag ger Fighterbabe aldrig så många varningar eller stänger av henne härifrån för tid och evighet så har bilden fortfarande legat ute en tid. Du får acceptera att människor ibland beter sig dumt och att det inte alltid går att förhindra det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nallen » 2009-09-05 11:17:28

Jaha, då måste jag tugga om påföljder iallafall. Det har diskuterats förr.

Med en snabb och hård påföljd uppnår man två saker:
1. Man blir av med personen som orsakat problemet från början
2. Man statuerar avskräckande exempel för liknande idioter som i framtiden skulle kunna få för sig att göra liknande saker.
Dessutom, som en bonus, får de utsatta ett visst mått av hämnd.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Titti » 2009-09-05 11:26:49

Admin:

Jag kan förstå din synpunkt men delar den inte i det här fallet. I ett annat fall hade jag möjligen gjort en annan bedömning. Det jag skrev ledde till omedelbar rättelse, vilket var det primära. Att varna Fighterbabe hade inte förändrat saken och knappast uppfyllt det du önskar i alla fall.

Hämnd ägnar jag mig inte åt. Varken för egen del eller åt andra.

Ytterligare diskussioner kring modereringen tas i rätt forumavdelning. Du får gärna starta en tråd om olika påföljder där med citat härifrån.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sommar » 2009-09-05 13:06:09

Jag tycker något "straff" hade varit på sin plats. Håller med nallen i frågan. Om min tråd är på fel plats, så får någon mod. flytta den. Jag satte den här för att jag tycker den hör till sammanhanget.

Tycker det är bra att Titti tog tag i det men är inte riktigt rätt att Liebert sticker huvudet i sanden och Titti får ta i sk*ten. Därmed inte sagt att hon inte valt det själv men Liebert har ett ansvar, särskilt med tanke på att han skrev något i tråden.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Danne » 2009-09-05 13:37:16

Jag är inte intresserad av straff, moderering, ursäkter eller vedergällning.
Det enda jag ville försäkra mig om är att Fighterbabe nu förstår vad som gäller och tänker respektera det i framtiden.
Jag vet inte hur jag kan skriva det på ett tydligare sätt. :roll:

Det är nämligen så att FB visat total oförståelse för andras integritet, utan lägger hellre ner energi på att käfta emot och ifrågasätta varför det är så.
Oavsett om det inte spikats någon formell regel innan forumträffen, så har saken ändå diskuterats ordentligt i förväg, och alla som deltagit i den diskussionen (d.v.s. även FB) hade möjlighet att ifrågasätta då.
Om det var någonting som man var osäker på, eller ville ifrågasätta så skulle man tagit det då, inte efteråt.

Dessutom delar jag inte Admins's åsikt att detta inte är kontrollerbart från forumets sida.
Forumträffen ordnades av forumets personal och medlemmar, för forumets presonal och medlemmar.
Förutsättningarna för fotograferingen diskuterades på forumet, av forumets personal och medlemmar före träffen.
Så nog sjutton kan jag tycka att forumet har något att säga till om i detta även nu.

Det är alltså inte själva bilden som folk är upprörda över, utan den totala brist på förståelse som hon visat i sina över 20-talet inlägg i tråden efteråt. Så vi har inte hittills fått någon kvittens på att hon förstår budskapet, så det inte händer igen.
Att hon dessutom vägrar svara på den enkla fråga som är ställd gör knappast saken bättre, det känns som hon medvetet VILL att vi andra ska känna oss osäkra på hennes hantering av våra bilder.

Därför är det inte konstigt att jag, och många med mig, vill ha ett svar på den frågan nu.
Så med risk för att få banning från moderatorerna nu så avslutar jag med följande:

Om man nu vill ha slut på tjafset, så är det väl bara för Fighterbabe att svara på den förbannade frågan nån gång !!!!

Alltså, HAR hon förstått, och KOMMER hon respektera det i fortsättningen.
JA eller NEJ ?


:-)096
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-09-05 13:46:53

Danne skrev:Dessutom delar jag inte Admins's åsikt att detta inte är kontrollerbart från forumets sida.
Forumträffen ordnades av forumets personal och medlemmar, för forumets presonal och medlemmar.
Förutsättningarna för fotograferingen diskuterades på forumet, av forumets personal och medlemmar före träffen.
Så nog sjutton kan jag tycka att forumet har något att säga till om i detta även nu.


Admin:

Vi kan ha synpunkter och det har jag haft. Att faktiskt kunna kontrollera är något helt annat. Hur har du tänkt dig att det skall kunna gå till? Husrannsakan och kroppsvisitering?

Däremot kan jag inte finna något tydligt uttalat beslut i någon form innan träffen. Jag delar emellertid din inställning att Fighterbabe har agerat i allra högsta grad oetiskt och fullkomligt oförsvarbart även om jag inte direkt kan se vad jag skulle kunna göra åt det.

Dock instämmer jag i att hon är skyldig både dig och alla andra ett svar på frågan hur hon kommer att göra nästa gång. Jag begär inte att hon skall förstå men väl att hon skall respektera och rätta sig efter det som gäller.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sommar » 2009-09-05 13:47:28

Jag vill påpeka att jag står fast vid åsikten jag skrev innan denna i samma tråd (och vill att den respekteras) men förstår och respekterar de andra åsikterna.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Danne » 2009-09-05 14:04:36

Titti skrev:
Danne skrev:Dessutom delar jag inte Admins's åsikt att detta inte är kontrollerbart från forumets sida.
Forumträffen ordnades av forumets personal och medlemmar, för forumets presonal och medlemmar.
Förutsättningarna för fotograferingen diskuterades på forumet, av forumets personal och medlemmar före träffen.
Så nog sjutton kan jag tycka att forumet har något att säga till om i detta även nu.


Admin:

Vi kan ha synpunkter och det har jag haft. Att faktiskt kunna kontrollera är något helt annat. Hur har du tänkt dig att det skall kunna gå till? Husrannsakan och kroppsvisitering?

Tja, jag ser forumträffen som en slags förlägning på själva forumet, ungefär som jag skrev. Så man kan ju tycka att forumets regler ska gälla även där.

Speciella regler för Aspergerforum

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.

• avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.
• publicera aldrig vad någon annan skrivit till dig eller någon annan privat utan att ha fått lov till det.
• diskutera inte ämnen och personer härifrån på andra forum.

Take your pick.

Jag ser t.ex. ingen skillnad på att avslöja någons riktiga namn, och visa deras bild utan tillåtelse. I bägge fallen röjer man identiteten på en forummedlem.
Och om en forummedlem visar att dom inte respekterar reglerna, så brukar man väl bli avstängd på något sätt?

Men som sagt, jag vill bara ha svar på den j-la frågan nån gång, så vi kan släppa detta.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Crash course i bildredigering.

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-05 14:31:26

barracuber skrev:
hektiske hektor skrev:
sugrövmanövern skrev:Några happy campers, förevigade på bild. De tre personerna till vänster är tillfrågade och har godkänt att bilden läggs ut på internet. Vad göra?
http://sv.tinypic.com/r/2880f2e/3
................ [ genomgripande tutorial]



Det där inlägget gjorde min morgon. Vansinnigt roligt. :D


Obetalbart! :lol: :lol:
Säg inte det, rätt vad det är kanske jag dyker upp som bildredigeringscoach, och då kommer det att kosta :P . Självlärda coacher är ju otroligt uppskattade sedan förut här, så jag tror jag skulle kunna göra fina pengar här!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-05 15:00:39

Danne skrev:Jag är inte intresserad av straff, moderering, ursäkter eller vedergällning.
Inte jag heller, hon råkade lägga ut en bild, fine, shit happens. Hon råkade outa en forummedlems riktiga namn på sin blogg, ok, nu börjar det likna intriger. Sedan börjar hon säga till alfapetsmamma att hon minsann pratat om henne med någon annan, men det är hemlis vad de pratade om. Alltså ursäkta, men i det skedet spikar jag att det handlar om ren grälsjuka, Fighterbabe har åter tagit tillfället i akt att få jiddra. Men okej, även det kan man väl se mellan fingrarna lite med.

Danne skrev:Det enda jag ville försäkra mig om är att Fighterbabe nu förstår vad som gäller och tänker respektera det i framtiden.

Ja, det skulle nog många uppskatta. Ett enkelt löfte och kvitto på att hon har förstått budskapet.

Danne skrev:Det är nämligen så att FB visat total oförståelse för andras integritet, utan lägger hellre ner energi på att käfta emot och ifrågasätta varför det är så.

Det var det som gjorde mig så jävla förbannad. Jag menar, jag har sett klassiska Fighterbabebråk förut, hon gillar att tjafsa och är otroligt grälsjuk. Hon använder gärna sina bikinibilder tex för att reta upp folk. Jag bryr mig inte ett skvatt om sådant.

Men denna gång handlade det om andras integritet, och det är inte en sak man använder som redskap i sina gräl-lekar anser jag.

Fighterbabe, har du förstått vad som gäller vid fotografering och hur man agerar om man vill lägga ut bilder av andra från forumsträffar här på internet?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:56:12, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav junkandshit » 2009-09-05 16:04:24

Är denna bild av Liebert godkänd av folk i bakgrunden?

Bild

Med lite trixande framträder människorna i bakgrunden!

Bild



Admin:

Jag kan inte identifiera någon av människorna på bilden men har för säkerhets skull retuscherat dem nu. Inte särskilt snyggt men fullt användbart.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 20:56:17, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Miche » 2009-09-05 16:10:41

På den bilden framträder inget ansikte som jag kan identifiera, och jag vet ändå vilka som var med samt några av de som satt i bakgrunden. Jag vet vem som hade det blåa klädesplagget som syns till höger och jag tror mig veta vilka som syns till vänster om JOR!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:56:17, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Jossan » 2009-09-05 16:54:43

Noterar att vi fortfarande inte fått se Fighterbabe svara Danne på hans fråga eller bett Charley? om ursäkt, vilket verkligen är uselt.

Att hon inte har gjort det förstnämnda tolkar jag som att hon inte begriper vikten av svara Danne troligtvis för att hon inte kan se det utifrån Dannes perspektiv utan bara utifrån sin egen trångsynta lilla värld.
Att hon inte har gjort det andra tolkar jag som att hon inte verkar förstå hur elakt det faktiskt var att göra så mot Charley?.

Båda sakerna är exempel på låg fattningsförmåga.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 20:56:17, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav regnif » 2009-09-05 17:31:14

Jag förstår inte varför man skulle lägga upp bikinibilder bara för att reta upp andra, faktiskt, ser inte riktigt logiken. Ja, inte med flit iallafall. Dock ser jag logiken i vad som annars tas upp i denna tråd. Hoppas också verkligen att detta reder ut sig snart.

Wow, jag visste inte att man kunde förtydliga en bild på det där sättet, även fast jag sysslat med något redigeringsprogram någon gång själv.
-----------------------------------------
Det är inte samma sak att ta bilder på sig själv, själv bestämma om man lägger ut dem eller inte, som när det gäller andra på bild.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:17, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Fighterbabe » 2009-09-06 4:20:10

Om jag bara skulle svara JA, jag har förstått och kommer inte lägga upp nån mer bild utan att fråga varenda kott på bilden så skulle alla vara nöjda och glada. Men jag är inte en person som ljuger -och jag håller vad jag lovat. Alltså lovar jag inte mer än vad jag kan hålla.

DÄRFÖR svarar jag (trots risken att få 100 inlägg med motargument efter det här) att jag faktiskt agerade som det var bestämt.

Jag lade upp bilder vartefter jag hade fått godkännande. En efter en sa att de kunde vara med på bild och jag lade då upp bilder efter att folk godkänt det. Sedan att det finns folk med "översyn", gigantiska dataskärmar, eller världens bästa kunskaper om photoshop är inget jag kan råda över. JAG kunde inte identifiera några i bakgrunden.

När jag fick vetskap om att någon kunde identifiera personer i bakgrunden, men att det trolgtvis inte var särskilt många som skulle igen dem på rak arm, ställde jag frågan direkt om jag skulle ta bort den igen. Svaret blev då att de berörda skulle tillfrågas om vad de tyckte. Fri tolkning -ska jag ta bort den tills alla svarat, eller ska bilden vara kvar så de beröra kan se vad det handlar om?
Hur som helst så kom det sedan ett konkret meddelande från admin/mod att bilden skulle tas bort. Och visst kan jag göra det -det var ju faktiskt den frågan jag ställde redan från början.

Jag tog inte illa upp av att någon krävde att den skulle tas bort. Men däremot blev jag ganska less på allt tjafs kring felaktigt agerande av mig, av mods, mordhot om hämd, att jag skulle förstört allas förtroende inför kommande träffar och gjort att folk inte skulle våga komma, någon krävde att ALLA bilder där han/hon var med skulle bort, även om personen bara var ett knappnålshuvud stort o.s.v....

Jag kan ju då tillägga att det finns folk på vybilderna och en person långt upp i skidbacken när jag fotade. Inte ens IRL kunde jag identifiera personerna, men de är ju större än ett knappnålshuvud. Så om någon känner sig förevigad på någon av de bilderna kan ni väl tala om det så får jag ta bort bilden alt. anlita en datasupport som redigerar bilderna åt mig....

Jag har nu sagt mitt, men jag lovar inget som jag inte håller!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:56:17, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Charley? » 2009-09-06 8:29:56

Du är ta mig fan helt jävla urblåst.

Liebert:
Långt över gränsen Charley. Detta ger dig en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Sam » 2009-09-06 9:43:52

FB skrev:
Jag lade upp bilder vartefter jag hade fått godkännande. En efter en sa att de kunde vara med på bild och jag lade då upp bilder efter att folk godkänt det. Sedan att det finns folk med "översyn", gigantiska dataskärmar, eller världens bästa kunskaper om photoshop är inget jag kan råda över. JAG kunde inte identifiera några i bakgrunden.


FB det handlar inte om vilka du känner och kan identifiera, utan vilka som kan bli identifierad även av andra än dig.

I ett slutet sällskap som detta var. Där bilden länkas från detta forum till ditt album och dessutom använder du ditt nick även på andra sidor än denna, så ökar risken att bilden kan missbrukas och gör skada för den enskilde individen. Så det är väldigt viktigt att man till frågar alla som syns på bilden, inte bara de två frontfigurerna.Vet man inte vilka alla på bilden är så får man låta bli att lägga ut den.

Jag har absolut ingen jätte skärm eller knivskarp syn (jag har grå star) men ändå kunde jag identifiera ett flertal av de i bakgrunden utan svårigheter utan hjälp av photoshop.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Träffar



Logga in