Hur länge har man diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur länge har man diagnos?

Inläggav Albulena » 2009-09-05 14:22:06

Jag undrar om det kan gå till så, att en ny psykolog eller läkarkontakt, inom psykiatrin, habiliteringen etc,. bara kan stryka asperger/autismdiagnosen ifall dom anser att man inte har en sådan problematik?

Därför att en jag känner fick sin diagnos för ett halvår sen ungefär, (högfungerande autism) men när hon fick en ny psykiater, så tyckte denna inte att hon hade autism och psykologen höll med. Plötsligt hade hon ingen diagnos och ingen hjälp. Får det gå till så?
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:21:01, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav A » 2009-09-05 15:05:38

Man kan väl säga att så BÖR det inte gå till, om det nu har gått till just så som du säger.
Däremot förekommer det ju att man gör om en utredning, eller gör en ny utvärdering av en tidigare utredning, och då kommer fram till att personen ifråga inte längre uppfyller kriterierna för en diagnos.

Om det är så att den person du berättar om verkligen har en diagnos som man lättvindigt tagit bort utan att undersöka saken närmare, så ska man på något sätt överklaga detta.

Man kan först vända sig till högste verksamhetschefen för den psykiatriska verksamhet där den nye psykiatern finns. Vem det är ska växeln eller psyk-mottagningen kunna upplysa om.

Man kan också vända sig till patientnämnden i sitt landsting.
Landstingets telefonväxel vet hur man når de.

Till sist om inget hjälper kan man klaga hos HSAN, Hälso- och Sjukvårdens AnsvarsNämnd. Hur man gör och var de finns hittar du på deras hemsida, bara googla på HSAN.

HSAN kan inte ändra på beslut men de kan kritisera hur det gått till och ev ge en varning eller erinran till den kritiserade läkaren.

Behöver du mer konkret hjälp så skicka ett pm, tala då om i vilket landsting det är, jag känenr till hur man resonerar på vissa håll.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in