Fotografering/bildpublicering

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Danne » 2009-09-04 3:43:10

Fighterbabe skrev:Du verkar inte förstå att jag har lite annat att göra än att i tiime efter timme behöva svara på inlägg från personer som inte ens har anledning att hacka på mig då de inte ens var med på bild!

Ha!! Jag tycker inte du gör annat än just det.

Och hur sjutton vet jag att du inte lägger upp en bild på mig då?
Du har ju hittills inte visat någon som helst respekt för andras integritet, och ej heller för de premisser vi diskuterade före träffen.
Fighterbabe skrev:Blev "avslöjad"? Wow du är en människa! Det visste jag inte?! Vad är det som är så farligt? Vad är det värsta som kan hända? man är fortfarande samma person, MED eller UTAN diagnos....

Nä, just det. Du kan omöjligen förstå att det kan ge konsekvenser.
ALLT handlar inte om personlig utveckling och självinsikt ska du veta.
Jag har berättat för flera forummedlemmar, som säkerligen kan intyga för dig att det verkligen påverkade mig väldigt negativt när det hände mig.
Men självfallet skulle jag aldrig berätta sånt för dig, för då lär du ju publicera det överallt var du kan.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Fighterbabe » 2009-09-04 3:49:55

Danne skrev:
Fighterbabe skrev:Du verkar inte förstå att jag har lite annat att göra än att i tiime efter timme behöva svara på inlägg från personer som inte ens har anledning att hacka på mig då de inte ens var med på bild!

Ha!! Jag tycker inte du gör annat än just det.

Och hur sjutton vet jag att du inte lägger upp en bild på mig då?
Du har ju hittills inte visat någon som helst respekt för andras integritet, och ej heller för de premisser vi diskuterade före träffen.
Fighterbabe skrev:Blev "avslöjad"? Wow du är en människa! Det visste jag inte?! Vad är det som är så farligt? Vad är det värsta som kan hända? man är fortfarande samma person, MED eller UTAN diagnos....

Nä, just det. Du kan omöjligen förstå att det kan ge konsekvenser.
Allt handlar inte om personlig utveckling och självinsikt ska du veta.
Jag har berättat för flera forummedlemmar, som säkerligen kan intyga att det verkligen påverkade mig negativt när det hände mig.
Men självfallet skulle jag aldrig berätta sånt för dig, för då lär du ju publicera det överallt var du kan.


Jodå, jag har t.o.m. hunnit med ett träningspass under kvällen, och coaching på gymmet, därför har jag prioriterat vad som jag var tvungen att svara på.

Om folk behandlar en annorlunda efter att man fått diagnosen så är de inget att ha. Pratar vi "vänner" så var de inga riktiga vänner om de behandlade dej annorlunda efter det... osv...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2009-09-04 3:50:46

earlydayminer skrev::-)007


Bild

Bild
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 2 gånger.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav regnif » 2009-09-04 3:51:09

Fighterbabe:
Jag tror inte att nån här vill att du skall tjafsa emot eller så. Det hoppas jag iallafall inte, tror inte det heller.

Jag vet också, det borde inte vara nån fara att ens diagnos skall avslöjas, det är ju bara idiotiskt att döma folks diagnoser, punkt.
Men det kan ju vara så att man sett andra hamna i bakgrunden på bilderna, då vill man kanske inte själv hamna där också? Om man redan har personligen valt att inte hamna på andras bilder hursomhelst.
Nu vet jag inte om det fanns någon otillfrågad med på bilden?
Det har nog inget att göra med att det just är din blogg.

Jag vet, jag har själv samma bild av det. Det gör inget om någon har en diagnos eller inte. För det kanske man inte vill publiceras på bilder hursomhelst. Jag har själv gått med på festival eller liknande nån gång att folk tog kort på mig, men ångrar det nästan idag då jag inte vet vad som har hänt med de korten idag, då jag själv inte ens sett bilderna, hur de blev, eller kände dem som tog kortet (antar bara att nån ville ta bild på frisyren)...och då hade jag inte ens någon AS-diagnos heller. Men jag oroade mig alltså för sådant redan innan utredning. Så, man kan ha en personlig gräns ändå. Talar alltså ur min egen synvinkel. Säger bara att det inte behöver ha med aspergerforum att göra ens. Som extremexempel.

Står inte det typ metro på din blogg och så? Finns folk som inte vill hamna i sådana sammanhang oavsett. Man behöver inte vara sämre människa enligt sig själv eller någon för att man väljer så. Somliga av oss ville ju tex. inte att någon media skulle vara på plats. Då kan det kännas lite fel att kanske hamna på sidor som kan länka till det. Vill man vara ifred från sådant så måste man kunna få det, bara?
Man kanske inte vill vara med på bild, men vara med annars? Det skall ju kunna gå bra? Det kanske inte känns bra för alla helt enkelt att vara med på alla sätt, bilder, forum, irl, allt möjligt.

Förstår om du inte tycker du har gjort något, men samtidigt så kan folk ha en stark gräns för att synas i olika sammanhang. Jag vill själv inte länkas till media tex. bara för att jag var med på träffen, som jag tycker det liknar lite i detta.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Zombie » 2009-09-04 4:02:06

Fighterbabe, du fortsätter försöka bestämma saker för andras räkning efter vad du själv förstår och inte förstår. Det är att överträda mittlinjen mellan dina rättigheter och den andras. Du behöver lära dig att respektera andra blint i saker som ligger på deras område. Hur korkat du än tycker den andra resonerar, eller hur korkad du själv än är som inte begriper det.

I de här trakterna tror jag också orsaken ligger till den irritation du väcker av och till på forumet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Danne » 2009-09-04 4:08:48

Fighterbabe skrev:Om folk behandlar en annorlunda efter att man fått diagnosen så är de inget att ha. Pratar vi "vänner" så var de inga riktiga vänner om de behandlade dej annorlunda efter det... osv...

Som sagt... du har alltså inte en aning om vad det handlar om.
Du och jag lever i olika världar, den saken står helt klart.
Det har ingenting med det du gissar på iallafall.

Men det är skit samma, jag ska inte behöva förklara "varför" för dig i efterhand, det skulle du ifrågasatt före träffen om du inte tänkte respektera det.


Men om du och jag ska avsluta denna diskussion, så vill jag bara ha denna sak klar:

Mig får du iallafall INTE publicera, oavsett om jag är liten som en nålspets på fotot, två kilometer bort i bakgrunden.
Sen struntar jag fullkomligt i hur liten eller kass din skärm är, det är DITT ansvar att kontrollera bilderna INNAN du lägger ut dom.
Hur du gör det är ditt problem, klarar du inte av det så ska du inte lägga ut dom alls.

Är detta solklart för dig :?:


Svarar du "Ja" på detta, så slipper du käfta mer med mig om detta ikväll.
För det är bara det jag har velat höra hela tiden, att du begriper detta och tänker respektera det. Bollen är din...
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 3 gånger.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav regnif » 2009-09-04 4:11:06

Jag är bra på att irritera folk på den punkten tror jag, iaf mer förut (?), så jag vet..
Jag har också att göra med folk som jag tycker beter sig irriterande just pga. det. Att de inte respekterar att jag har ett annat synsätt, alltså min gräns syns inte för dem och det är ganska frustrerande faktiskt.

Hm, oj, börjar nästan bli lite ot här känner jag.

Men du behöver inte ens ha fel, Fighterbabe, tänkte jag tillägga. Dock känns det fel för vissa av oss andra att kunna hamna i sådana sammanhang.
-------------------------------------------------
Edit: Det gäller egentligen för mig också. Vill inte heller ens vara knappnålshuvudsstor på bilden, som gäller för mig. Andra forumister kan ha annan åsikt om sig själva.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav earlydayminer » 2009-09-04 5:54:21

Vad fan pysslar ni med egentligen?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Charley? » 2009-09-04 7:17:11

Fighterbabe skrev:Men vad är det för fel på folk? :shock: Det var ett JÄVLA tjat om EN bild. *poff borta* den var borttagen för flera timmar sedan! Men folk fortsätter tjata.
Ett namn i bloggen -ändrat- fixat på två sekunder. Folk fortsätter tjäbbla med mig om portning på kommande träffar, att den och den inte vill förekomma i min blogg, att den och den inte vill synas i mitt album...
Vänta lite ska jag notera -ska försöka sammanställa allt i excel, det blev lite rörigt nu... :roll:

Är du på riktigt? Förstår du verkligen inte hur provocerane och oförskämt det är av dig att inte kunna häva ur dig en ursäkt?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2009-09-04 7:32:11

Jag blev tillfrågad om jag ville vara med på bild först efter att bilden i fråga laddats upp. Sådant ska kontrolleras innan. Samma sak gäller mitt namn.

Fighterbabe:
1. Alla är inte som du, respektera det.
2. Även om du tycker att man är samma person efter diagnos som före, så finns det massor med människor som inte tycker som du. Du kan inte agera utefter hur du tycker att världen borde se ut, utan måste acceptera hur det är. Jag antar att du inte går ut i snöstorm med enbart bikini på dig bara för att du tycker att det borde vara sommar.
3. Din attityd är nonchalant och nedvärderande. Du borde be om ursäkt för ditt beteende och visa att du förstår att du gjort fel, men istället tramsar du runt som en jävla fjortonåring och dissar folk till höger och vänster. Väx upp, be om ursäkt, skärp dig! Och sluta bortförklara dig.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-04 7:37:42

Fighterbabe det är fullt möjligt att bli arg på dig för att du inte kan respektera såpass grundläggande principer såsom andras integritet även om man personligen inte blivit drabbade av des just den här gången.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-04 9:54:10

Fighterbabe skrev:Internet är jävligt stort! Används över hela världen. Är man ingen brottsling har man ingenting att dölja... Jag är öppen och ärlig....
Du har blivit nämnd på annat håll, så det är lugnt....


Haha. Det finns många andra anledningar att hålla sig undan, och sen är det väl inget som säger att det inte var någon brottsling på plats heller.

Räds google, innan det är för sent.

Bilder på mig får inte publiceras någonstans där google kommer åt dem.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2009-09-04 10:03:31

Den förfärlige snömannen skrev:Bilder på mig får inte publiceras någonstans där google kommer åt dem.


http://www.google.com/corporate/

Google skrev:Googles målsättning är att ordna världens samlade information och göra den tillgänglig för alla.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav carl » 2009-09-04 10:58:08

Bilderna som FB lade ut är väldigt harmlösa även om det är ett gränsfall till att se vilka personerna är. Om de hade publicerats bland hundra andra så skulle personer, som kunnat känna igen de på bilden, inte känt igen dem. När man vet vilka personer är så bygger hjärnan ihop informationen väldigt bra.

Jag tänker att om jag varit med och sett mitt bakhuvud så skulle jag blivit rädd för vad mer som kan finnas. Kanske jag syns "bra" på en annan bild som ligger nån annanstans av "misstag". Det blir onödiga överraskningar hursomhelst.

FB borde förstå att människor här kan ha diverse komplex och må sämre och bättre och dessutom kanske dragit sig in i det sista för att komma.
Att bete sig så osäkert som FB gjort får inte människor på kommande träffar att känna sig trygga. Trygghet som man inte får i vanliga samhället.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav serpentin » 2009-09-04 11:46:26

Danne skrev:Det finns medlemmar här som vet om varför jag är lite försiktig med publicering, jag har alltså reella anledningar till det, det är inte bara nojighet.



Ja samma här (se fetstil ovan). Jag förväntar mig att de överenskommelser som fattades INNAN träffen nu följs.

Trots att alla som kom med på bild skulle tillfrågas FÖRE fotografering (även de som sitter i bakgrunden) har ändå personer som inte tillfrågats hamnat på bild. Det är inte ok. Jag känner en stor oro för var dessa bilder ska hamna nu och vilka som kommer att kunna se dem.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav earlydayminer » 2009-09-04 11:51:33

Quatro-post!

Skall ni göra något åt saken eller? Typ låsa tråden eller säga till att det räcker med dagistjafs nu?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav barracuber » 2009-09-04 11:52:38

earlydayminer skrev:Quatro-post!


Tog bort.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav earlydayminer » 2009-09-04 11:54:31

barracuber skrev:
earlydayminer skrev:Quatro-post!


Tog bort.


*Grinar i sönder sig* :lol:
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 2 gånger.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav serpentin » 2009-09-04 11:54:40

Fighterbabe skrev:Är man ingen brottsling har man ingenting att dölja...


Så enkelt är det inte. Det finns tusentals anledningar att vara försiktig med hur mycket man lämnar ut sig själv och sitt privata.

Att du helt saknar integritet är väl de flesta väl medvetna om men alla är inte som du. Det vore verkligen bra om du kunde försöka respektera det.

För min del handlar det om min och min familjs säkerhet och den vill väl inte du vara delaktig i att riskera? Hoppas jag slipper bli tydligare än så för då får vi ta det i PM.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:56:05, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 12:01:21

Lät min irritation löpa amok väl mycket. Tog bort.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:56:06, redigerad totalt 2 gånger.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Danne » 2009-09-04 12:01:21

carl skrev:Bilderna som FB lade ut är väldigt harmlösa även om det är ett gränsfall till att se vilka personerna är.

...*klipp*...

FB borde förstå att människor här kan ha diverse komplex och må sämre och bättre och dessutom kanske dragit sig in i det sista för att komma.

I det här fallet var det inget gränsfall, jag har en normal skärm med normal upplösning, och såg direkt vilka medlemmar som satt vid bordet i bakgrunden utan ansträngning.
Och även om jag inte var med på just den bilden, så visar FB att hon inte kontrollerar sina bilder ordentligt INNAN hon lägger ut dom.
Och jag kan ju inte veta om jag finns i bakgrunden på nästa bild hon lägger ut.

Framför allt är det inte själva "misstaget" jag stör mig på, utan hennes beteende efter detta påtalades.
Hon tog inte bort bilden direkt, som hon påstår, utan lät den ligga kvar medans godkännande från medlemmarna inväntades. Det var först då jag började skriva om detta, när bilderna med hennes vetskap legat uppe utan tillstånd i över ett halvt dygn.
Hade hon haft någon som helst förståelse för vari problemet låg skulle hon tagit bort bilden DIREKT, och inte lagt ut bilden igen förrän alla inblandade på bilden gett sitt tillstånd.

Sen visar hon också i sina svar att hon har NOLL förståelse varför vissa inte vill synas på bild.
Jag har inte någonsin tidigare kommenterat hennes synas-på-bild-fetischm hon verka ha, det är hennes sak.
Men det betyder inte att jag lever i samma värld som henne, jag har andra uppdragsgivare än hon, och har dessutom redan kommit i kläm en gång, på ett ganska jobbigt sätt.
Det har alltså ingenting med "komplex" att göra, eller "rädsla för vad vänner kan tycka", sånt har jag inga problem med.
Jag ska inte behöva förklara mig i detalj vad som hänt för henne, och det tänker jag absolut inte göra det över internet heller.
Jag blir dock riktigt orolig när en person med sådan liten verklighetsförankring och förståelse för andras människors behov, sitter på massa bilder där jag kan vara med, och sedan leker rysk roulett med forumdeltagarnas integritet på det här sättet.

Grejen är att om hon hade sagt i förväg i fototråden innan träffen att hon inte förstod att alla inte tycker som hon, så hade inte det här uppstått.
Att hålla på och tjafsa i efterhand, om de premisser vi vi kom överens om före träffen är bara fel. Det var dom premiserna som gjorde att fotografering tilläts överhuvudtaget, och då ska man inte bryta mot dom och försöka ifrågasätta detta i efterhand.

Uppenbarligen så är jag inte ensam om att tycka som jag gör heller, så detta "tjafs" lär troligtvis fortsätta tills vi fått någon form av försäkran av FB att hon tänker följa de regler som vi kom överens om före träffen.
Nu har jag ställt en fråga till henne i förra inlägget, så får vi se om man får ett vettigt och betryggande svar på den åtminstone.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav imperativ » 2009-09-04 12:23:35

Flikar in:
Det faktum att FB har samma nick på detta forum, pixbox och på sin blogg gör ett eventuellt detektivarbetet mångfalt väldigt mycket lättare. Desto mer anledning att tänka på andras integritet om man är så öppen som FB är på nätet.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:56:06, redigerad totalt 2 gånger.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav serpentin » 2009-09-04 12:29:08

alfapetsmamma skrev:Lät min irritation löpa amok väl mycket. Tog bort.


Jag tyckte inte det var så farligt. Men tur man kan ångra sig om man vill.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:56:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Savanten Svante » 2009-09-04 12:30:56

Det här påminner väldigt mycket om ett visst avatartjafs. Där var det också väldigt tydliga regler som gällde. Och samma jävla barnsliga tjafs om saker som borde vara självklara.

Då fick vi lösa det genom att ta bort möjligheten att ha avatar för henne, för inte hjälpte det att vi ändrade storleken åt henne.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Träffar



Logga in