Blivit med bärbar dator:)
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Blivit med bärbar dator:)
Lite extempore så har jag blivit med bärbar trådlös dator. Min gamla stationära har hållit på och blixtrat i skärmen ett tag nu så jag förmodar att den är döende, så när en bekant ville sälja sin bärbara så slog jag till.
Ska en bärbar bränna/vara så här het i knäet?! *Flämt*
Lyckas inte hitta ngnting som justerar bländningen/ljuset på skärmen, nåt knep? Väldigt jobbigt ljus från skärmen tycker jag.
Pekaren och jag är inte heller överens, men det ska väl ge sig...
Datorn är en Compaq CQ-60 Notebook med Vista.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... D=20-20-20
Ska en bärbar bränna/vara så här het i knäet?! *Flämt*
Lyckas inte hitta ngnting som justerar bländningen/ljuset på skärmen, nåt knep? Väldigt jobbigt ljus från skärmen tycker jag.
Pekaren och jag är inte heller överens, men det ska väl ge sig...
Datorn är en Compaq CQ-60 Notebook med Vista.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... D=20-20-20
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 21:19:11, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Joo, iofs men varit nyfis på bärbar ett tag och nu fick jag en ursäkt till att köpa en...
Var inte jag sist i hela Sverige med att skaffa bärbar? :O
Var inte jag sist i hela Sverige med att skaffa bärbar? :O
- mondo beyondo
Har haft 3 bärbara, allihopa bränns efter en stund. Finns en "kylplatta" att ha till dom, men jag brukar ha min på ett bord för det mesta. Om du använder nån kudde eller nåt att ha emellan dig och datorn, se till att du inte blockerar ventilationen bara.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:19:11, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Re: Blivit med bärbar dator:)
mondo beyondo skrev:Ska en bärbar bränna/vara så här het i knäet?! *Flämt*
Mediamarkt säljer en sorts kylplatta du lägger under laptopen. 200-300 spänn, minns inte exakt. Fanns med i min reklam idag. Fråga din lokala Mediamarkt.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:19:11, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Pemer skrev:En skärm till den gamla stationära kan du få av mig. Jag tror jag har två gamla som står och skräpar.
Nähä? Tänk om du hade en bättre än den jag har, det vore inte fel... Du råkar inte ha en för omodern bärbar som du vill sälja billigt också?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:19:11, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag surrade med Tomtenissa om att köpa en lite äldre laptop av henne, mest som backup/reserv. Du kanske skulle gå före där om hon har den kvar och har fått den i ett skick så hon vill släppa den ifrån sig?
Skärm? Jomenvisst, ska vi försöka stämma av med någon som kunde skjutsa i bil och testa att... pja, att du får komma över hit och titta på de båda skärmarna och se vad du tror....? ...alternativt tar med bägge två och kollar hur de funkar, väljer en, och så kan Mondo Beyondo få den andra... eller något...
Skärm? Jomenvisst, ska vi försöka stämma av med någon som kunde skjutsa i bil och testa att... pja, att du får komma över hit och titta på de båda skärmarna och se vad du tror....? ...alternativt tar med bägge två och kollar hur de funkar, väljer en, och så kan Mondo Beyondo få den andra... eller något...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:19:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Jag surrade med Tomtenissa om att köpa en lite äldre laptop av henne, mest som backup/reserv. Du kanske skulle gå före där om hon har den kvar och har fått den i ett skick så hon vill släppa den ifrån sig?
Du är så himla rar!!
Jag har en vedeldad skärm som det säkert inte är nåt större fel på mer än att jag tycker det är läskigt att ha en så antik pjäs hemma, man blir ju rädd för inbrottstjuvar...
Ska äntligen iväg på lite SEMESTER snart, men sen så.
Det där med att vilja ha en bärbar handlar om att jag skulle vilja skriva mer än jag gör, inte inlägg på forum alltså, och det är så förbaskat jobbigt att sitta vid den här gammalburken som tjuter efter en liten stund. Både träsmak i rumpan och så det där tjutet, det funkar inte att skriva då riktigt. <--- prinsessan på ärten-varning, jag vet...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:19:11, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Tackar för erbjudandet Pemer men enligt Webbhallen där jag köpte routern till den bärbara, ska det kunna vara en enkel sak att åtgärda den där blixtrande skärmen. Bara byta ***kortet eller nåt. kan inte facktermerna Så vet inte om byte av skärm är så aktuellt för mig. Har ju dessutom köpt en sånhär bärbar nu.
Men skitjobbigt med det här ljuset i ögonen. Ingen som kan hjälpa?
Men skitjobbigt med det här ljuset i ögonen. Ingen som kan hjälpa?
- mondo beyondo
Re: Blivit med bärbar dator:)
barracuber skrev:mondo beyondo skrev:Ska en bärbar bränna/vara så här het i knäet?! *Flämt*
Mediamarkt säljer en sorts kylplatta du lägger under laptopen. 200-300 spänn, minns inte exakt. Fanns med i min reklam idag. Fråga din lokala Mediamarkt.
Hittade den på Mediamarkt hemsida:
OBS att Mediamarkt inte har samma kampanjer och priser över hela landet samtidigt. Detta är från Göteborgreklamen den här veckan. Du får kolla pris och sortiment på din Mediamarkt.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:19:12, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Om du tycker att pekplattan är jobbig så kan du köpa nån billig mus att ha på sidan om, väldigt bekvämt.
Bländning och färginställningar borde finnas på inställningar för grafikkortet. I ditt fall ett nvidia-kort. Nånstans (verktygsfältet, startmenyn) borde finnas en liten grön symbol där du kan komma in till inställningar och ändra både färger och ljus. Om alla drivrutiner är installerade dvs.
Alla billigare bärbara datorer börjar bränna i knät inom ett halvår-år eftersom delarna och kylningen är så pass dåliga.
Bländning och färginställningar borde finnas på inställningar för grafikkortet. I ditt fall ett nvidia-kort. Nånstans (verktygsfältet, startmenyn) borde finnas en liten grön symbol där du kan komma in till inställningar och ändra både färger och ljus. Om alla drivrutiner är installerade dvs.
Alla billigare bärbara datorer börjar bränna i knät inom ett halvår-år eftersom delarna och kylningen är så pass dåliga.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:19:12, redigerad totalt 1 gång.
Ja, köpte trådlös mus till min laptop gjorde jag i veckan. Äntligen kunde jag koppla bort denna jävla pekplatta som skapar så mycket egna knapptryckningar av sig själv och har bort arbete....
(Vanligen genom att plötsligt pekplattan precis "råkar" slå till och sätta markören någonstans utanför textfältet där man skriver exakt när man skulle radera ett tecken och trycka på backsteg, om man satt och skrev i ett formulär på en websida... omedelbart förvandlas alltså backsteg till att betyda backa till föregående sida, och när du går fram till den där du var igen är oftast det du hade skrivit i textfältet borta...)
(Vanligen genom att plötsligt pekplattan precis "råkar" slå till och sätta markören någonstans utanför textfältet där man skriver exakt när man skulle radera ett tecken och trycka på backsteg, om man satt och skrev i ett formulär på en websida... omedelbart förvandlas alltså backsteg till att betyda backa till föregående sida, och när du går fram till den där du var igen är oftast det du hade skrivit i textfältet borta...)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:19:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Ja, köpte trådlös mus till min laptop gjorde jag i veckan. Äntligen kunde jag koppla bort denna jävla pekplatta som skapar så mycket egna knapptryckningar av sig själv och har bort arbete....
Jo, det är jobbigt när man råkar komma åt pekplattan och sabba det man skriver... men samtidigt tycker jag att pekplattan är ganska lättanvänd så jag brukar försöka placera markören längst ner till höger i textfältet innan jag skriver så att oavsiktliga klick inte ställer till med något strul...
Idén med trådlös mus/tangentbord gillar jag inte alls, plötsligt är batteriet slut när man behöver det som bäst...
På den "bärbara"* jag sitter vid nu har pekplattan dött och jag har dessutom separat tangentbord (och mus), så där är problemet mindre...
------------------------------------------------------------------------------------
Skriver "bärbara" därför att den är så trasig så den knappt är flyttbar längre, skärmen sitter löst och det är glapp lite här och där, men den fungerar om den får stå still...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:19:12, redigerad totalt 1 gång.