Fotografering/bildpublicering

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 17:37:26

Jag kommer inte dit och är inte grälsjuk, men jag hade hoppats att du kunde ta ansvar för hur du uttrycker dig. Jag har långt tidigare gett min syn på huvudfrågan i den här tråden. Läs det för all del.

Och förresten, inäggs-grejen var inget ilsket påpekande utan en av mina många, dåliga och svårförstådda ordvitsar. Vi har en del gemensamt där, märker jag.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Danne » 2009-08-19 17:43:50

Haha, du ska inte ens dit?
Ändå så bjäbbar du i trådarna som handlar om träffen, där vi som faktiskt deltar vill planera träffen.
Nä, det låter inte det minsta grälsjukt det. <--- OBS!! Ironi :lol:

Aja, back to topic please. D.v.s. fotografering på forumträffen.
Övriga diskussioner kan du ju starta egna trådar i andra forumsektioner om.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 2 gånger.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 17:48:34

Du kommer uppenbarligen inte att läsa mitt inlägg på sidan 1, så här är det igen:

Lakrits skrev:Nu kommer jag inte att medverka, men hade jag gjort det, är jag av den åsikten att en eventuell tidningsartikel i det här fallet skall bestå av en intervju med Liebert (och möjligen någon till), genomförd före träffen och någon annanstans än Flottsbro. Det ger reklam och information utan att man behöver släppa lös en journalist bland människor, som i åtminstone några fall inte vill figurera i media oavsett sammanhang.

Det blir tillräckligt stressigt för sådana som jag bara att träffa 40 personer för första gången. Lägg inte sten på börda i ett missriktat om än välmenande försök att belysa Aspergerfolkets situation och belägenhet.

---

Du är väldigt ohövlig. Har någon påpekat det tidigare? "Bjäbba" och påhopp om min ev. grälsjuka tycker jag att du skall lämna därhän.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Danne » 2009-08-19 17:53:15

Lakrits skrev:Det blir tillräckligt stressigt för sådana som jag bara att träffa 40 personer för första gången. Lägg inte sten på börda i ett missriktat om än välmenande försök att belysa Aspergerfolkets situation och belägenhet.

På den punkten är vi överens. :)
Jag ser helst att denna träff handlar om att få träffas och umgås utan några övriga agendor.
Vill man göra det till mer än så, så tycker jag man skulle nämnt det innan man anmälde sig desutom, så man fick ta ställning till det innan man betalade.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 2 gånger.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 17:55:06

Precis. Det finns sätt att informera/marknadsföra utan att ta upp själva träffen mer än som en ursäkt att ringa tidningarna. (Oj! Tänk att jag som inte ens kommer på träffen kan komma med bra förslag.) ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Danne » 2009-08-19 18:18:40

Lakrits skrev:Du är väldigt ohövlig. Har någon påpekat det tidigare? "Bjäbba" och påhopp om min ev. grälsjuka tycker jag att du skall lämna därhän.

Jag tycker du kastar lite sten i glashus där.
Jag skrev ett inlägg på 35 rader, du hänger upp dig på 3 av dom, trots att du visste att det egentligen inte hörde till ämnet. Du väljer alltså att gå igång på det. Du sparar inte heller på krutet, utan avlossar flera bredsidor p.g.a. mitt vådaskott. Mycket text, flera inlägg, och inte speciellt trevlig i tonen tycker jag du var. Du kommer även med en del påståenden och värderingar om mig som person, som jag inte riktigt delar.
Jag har kommenterat mitt inlägg som du hängde upp dig på, och bett om att undvika den sektionen där jag skenade iväg från ämnet.


Sådant här borde egentligen tas via PM, men samtidigt känns det fel att inte kommentera dina uttalanden om mig här i tråden.
Jag tycker nog iallafall att du ska läsa dina egna inlägg en gång till, och sen försöka se hur du själv kan uppfattas, innan du raljerar för mycket om andras "ohövlighet och påhopp".
Du har nog rätt i att vi kanske inte är så olika, men det kan gälla fler saker än du tänkt på också. Jag tror ingen av oss kommer få diplomatjobb som fredsmäklare i mellanöstern. :D

Vi är iaf hyfsat överens om fotograferingen, resten kan vi nog lägga till handlingarna.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 18:29:16

Jag påpekar min egen dödlighet i tråden och ger inte sken av att vara bättre än du på det här. Jag såg också ditt redigerade inlägg och håller med om att utan de där olyckliga raderna, så är det väldigt bra. Men nu fanns de där och det är obehagligt att läsa den typen av formuleringar. Sådant får aldrig stå oemotsagt, så jag tog upp frågan om vår syn på oss själva och andra. Det är allt.

Jag har för övrigt inget glashus längre. Det finns för mycket sten inomhus och det är för dyrt att ersätta de doror jag pangar.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Danne » 2009-08-19 18:37:19

Lakrits skrev:Jag har för övrigt inget glashus längre. Det finns för mycket sten inomhus och det är för dyrt att ersätta de doror jag pangar.

:lol:

PS. Du får snart PM.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-08-19 18:40:25

Citerar lätt redigerat...
Danne skrev:[...]

Jag är en AS som lever "under cover" i en NT-värld, en värld där jag inte riktigt trivs med min omgivning.
När jag träffar andra AS så kännar jag att jag träffar likasinnade, vänner, folk som mig, och som i mångt och mycket delar min syn.
En chans för mig att få vara lite "social" på mina villkor, utan att behöva göra mig till.

Det är berömvärt att vissa vill "informera"NT om oss och ge oss lite positiv PR, men

[...]

[d]en här träffen är för MIN skull, och för ER skull, och inte för NT's skull.
[Att anpassa sig till d]om stjäl tillräckligt mycket energi och utrymme av våra liv, och jag tänker inte låta dom sno en bit av den här lilla frizonen.
Jag går på den här träffen för att få vara mig själv, och för att umgås med andra som mig, utan NT's inblandning.

Det verkar som opinionen ändå är mot medias inblandning i den här träffen, så vi kanske kan avsluta den diskussionen?
Om vi inte kan vara överens på den punkten så tror jag det kan bli svårt för somliga (t.ex. mig) träffdeltagare att gå med på fotografering överhuvudtaget.
I värsta fall kanske t.o.m. avstå helt från att komma om man inte kan lita på att alla respekterar DEN biten åtminstone.

Jag föreslår att vi spikar att eventuell fotografering ENBART skall hållas internt, och INTE spridas vidare till utomstående.
Sen förståss de andra sakerna om att enbart fota folk som vill fotas, och noga kontrollera att ingen ofrivillig står i bakgrunden.

... för att kunna säga: Håller helhjärtat med.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Danne » 2009-08-19 18:55:23

Zombie skrev:Citerar lätt redigerat...
... för att kunna säga: Håller helhjärtat med.

Det tackar jag för. :D
Normalt vill man ju inte att citaten redigeras, men nu har jag ju bett om det.
Och då framgår ju budskapet lite bättre.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Duras » 2009-08-19 18:55:36

Instämmer jag också. Jag hör visserligen till dom som tycker att det skulle kunna få positiva bieffekter med nån form av artikel i nån tidning.

Men

Även om den åsikten skulle vara i majoritet så vore det helt fel att i detta sammanhang "köra över" minoriteten.

Alltså: Ingen massmedia inblandad vare sig före, under eller efter träffen.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Pemer » 2009-08-19 18:58:56

Nej, precis, det har aldrig varit tänkt som något mer än en träff för att träffas och umgås från första början.

Duras råkade nämna tanken om någon presskontakt, och sådde ett litet frö hos mig, men jag tog snabbt intryck av de reaktioner som genast kom, men var väl kanske inte tillräckligt tydlig om det.

Tror inte heller att träffen i sig är stoff för någon pressbevakning.

Det enda jag tror på för egen del nu är följande. Jag har länge sugit på karamellen att vända mig till lokaltidningarna här närmast mig, Mitt i Botkyrka och Mitt i Huddinge, om att skriva något om mig och om OA.

Nu när det knappast lär kunna hinna bli av innan Flottsbro-träffen, så kan man förmodligen tänka sig att det skulle kunna komma med någonting i stil med:

- I slutet av augusti hade vi en väldigt trevlig storträff på Flottsbro, med ett 50-tal aspergare från hela landet som träffades och trivdes.


Förutsatt att den som skriver tycker det är relevant.

Och i annat fall kan en liknande mening kanske hitta sin väg in i något jag själv skriver på Newsmill.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Danne » 2009-08-19 19:05:12

Pemer skrev:Nu när det knappast lär kunna hinna bli av innan Flottsbro-träffen, så kan man förmodligen tänka sig att det skulle kunna komma med någonting i stil med:

- I slutet av augusti hade vi en väldigt trevlig storträff på Flottsbro, med ett 50-tal aspergare från hela landet som träffades och trivdes.

Sånt är ju inget jag skulle ha nåt problem med iaf.
Tråden handlade om fotografering och det var mest det jag hade reservationer mot.
Går man inte in på för mycket på detalj, eller namnger individer, så ser jag inte textnotiser i efterhand som något farligt alls. :)

Duras: Instämmer med ditt senaste inlägg också, väl skrivet.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Danne » 2009-09-03 10:56:43

Hmm... Nu hör inte jag till personerna i bakgrunden på bilden, men jag tycker det lite fel att publicera bilden först och sen diskutera om den ska tas bort.
Det är någonting jag INTE vill ska ske med bilder jag är med på.
Folk kan redan ha kopierat bilderna, så spridningen är ju redan ett faktum och går ej att kontrollera.

Man kan se internet som ett stort hav av information.
Om man släpper ut ett par fiskar i havet och sen ångrar sig, så är det omöjligt att fånga in just dom fiskarna (och deras avkommor) i efterhand.

Så med risk för att låta gnällig så vill jag påminna om att INTE publicera någonting, utan att FÖRST kontrollerat med ALLA som syns på bilderna.
Det var ju ändå det vi hade kommit överens om innan träffen.

För egen del så gick jag med på fotografering av mig, under förutsättning att bilderna inte publiceras eller sprids på något sätt.
Jag skulle inte uppskatta om detta inte respekterades nu i efterhand.

PS. Jag kan även säga att det gäller mina fordon, om det nu av någon händelse skulle vara aktuellt.

Alien

Flyttat diskussionen om fotografering från denna tråd: http://www.aspergerforum.se/halsningar-fran-flottsbro-t11998.html
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Fighterbabe » 2009-09-03 12:37:14

Danne skrev:Hmm... Nu hör inte jag till personerna i bakgrunden på bilden, men jag tycker det lite fel att publicera bilden först och sen diskutera om den ska tas bort.
Det är någonting jag INTE vill ska ske med bilder jag är med på.
Folk kan redan ha kopierat bilderna, så spridningen är ju redan ett faktum och går ej att kontrollera.

Man kan se internet som ett stort hav av information.
Om man släpper ut ett par fiskar i havet och sen ångrar sig, så är det omöjligt att fånga in just dom fiskarna (och deras avkommor) i efterhand.

Så med risk för att låta gnällig så vill jag påminna om att INTE publicera någonting, utan att FÖRST kontrollerat med ALLA som syns på bilderna.
Det var ju ändå det vi hade kommit överens om innan träffen.

För egen del så gick jag med på fotografering av mig, under förutsättning att bilderna inte publiceras eller sprids på något sätt.
Jag skulle inte uppskatta om detta inte respekterades nu i efterhand.

PS. Jag kan även säga att det gäller mina fordon, om det nu av någon händelse skulle vara aktuellt.


Allt är relativt. Jag frågade de som jag hade tagit kort på, de personer som bilden visade. Må hända att Pemer har en bättre dataskärm ELLER bättre syn. JAG vet inte vilka det är som sitter i bakgrunden, och det är heller inte de personerna som bilden visar....

Låt säga att du skulle åka på semester och ta en bild på din kompis på stranden och så råkar det vara 100 personer i bakgrunden då det är många som vistas på stranden. Du har inte möjlighet att fråga alla dem....

Jag tror faktiskt att det finns nån regel för bilder som är tagna på offentliga platser eller innhåller fler än X antal personer...

Jag publicerade bilden efter att ha fått tillstånd från Hemlig och tvilling99 -de personerna som bilden föreställer. Det blev en diskusion efter att Pemer sagt att han kände igen folk bakom... Men han känner ju å andra sidan nästan alla....
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-03 12:42:34

Fighterbabe skrev:
Låt säga att du skulle åka på semester och ta en bild på din kompis på stranden och så råkar det vara 100 personer i bakgrunden då det är många som vistas på stranden. Du har inte möjlighet att fråga alla dem....


Det går väl inte att jämföra? Här är ni ju ett sällskap, inte en liten grupp som råkar sitta framför ett gäng okända danskar?

Tänk om man inte klivit ur sin npf-garderob, bilden kommer ut och det på den sitter några som är outade och syns offentligt som aspisar, och där sitter okände X med dem?

Jag tycker inte det är schysst alls. Nu var jag inte där men jag skulle verkligen inte uppskatta att bild på mig spreds på det viset, och förstår Danne helt och fullt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Fighterbabe » 2009-09-03 12:54:16

alfapetsmamma skrev:
Fighterbabe skrev:
Låt säga att du skulle åka på semester och ta en bild på din kompis på stranden och så råkar det vara 100 personer i bakgrunden då det är många som vistas på stranden. Du har inte möjlighet att fråga alla dem....


Det går väl inte att jämföra? Här är ni ju ett sällskap, inte en liten grupp som råkar sitta framför ett gäng okända danskar?

Tänk om man inte klivit ur sin npf-garderob, bilden kommer ut och det på den sitter några som är outade och syns offentligt som aspisar, och där sitter okände X med dem?

Jag tycker inte det är schysst alls. Nu var jag inte där men jag skulle verkligen inte uppskatta att bild på mig spreds på det viset, och förstår Danne helt och fullt.


Och jag som aspie skulle inte kunna äta på resturang på ett värdshus med fullt normala människor som vem som helst? SYNS det att personerna har asperger? STÅR det på bilderna vad det är för sällskap?? NEJ!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-03 12:55:21

Fighterbabe skrev:
Och jag som aspie skulle inte kunna äta på resturang på ett värdshus med fullt normala människor som vem som helst? SYNS det att personerna har asperger? STÅR det på bilderna vad det är för sällskap?? NEJ!


Du förstår inte vad jag menar och jag tror inte det är nån idé att jag försöker förklara, eftersom du inte förstod vad jag skrev i förra inlägget. Hoppas nån annan försöker och att det går in då.

Eller jo, jag försöker lite grann...

1. Bilderna kan mycket väl spridas härifrån till andra ställen, som Flashback.

2. Du är uppenbarligen mycket intresserad av att synas och visa upp dig, på olika sätt. Du får göra orecis vad du vill med bilder på dig själv och text om dig själv. Exhibitionist javisst, ditt val. Men ANDRA är kanske inte det, inte alls, eller t o m så att de är rädda för det av olika skäl.

3. Har du tänkt ett ögonblick på att vissa av oss har ansvar för andra människor som kanske skulle dö pinsamhetsdöden om deras anhöriga syntes i ett "mupp-sammanhang", såsom man kan se det om man är tonåring? Och att det inte står ICD och DSM-koder stämplat i pannan spelar väl ingen roll. Det räcker ju att lyfta tråden som den är och lägga in nånstans...

Är sånt skitsamma?? Ska man avstå från att gå på en träff av rädsla för att bli dokumenterad på bild och sen förevisad på ställen man inte ens vet om?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Jonte » 2009-09-03 13:02:14

Eftersom du länkat till sidan härifrån är bilderna kopplade till asperger.

Jag skulle potentiellt kunna få reda på att min granne är aspie. Eftersom ett antal personer bett om att inte förekomma på bild i detta sammanhang vore det trevligt om du respekterade det, även om publiceringen kanske inte är olaglig.

Jag skulle iofs gärna se en massa bilder från er fest men jag har full förståelse för att folk inte vill.

Edit: A-mamma hann före
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Kvasir » 2009-09-03 13:07:57

Jag tolkar punkt 3c i denna text som att man inte får publicera foton på internet utan tillstånd av personerna på bilden:
http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder_lagratt.asp

Oavsett vad lagen säger så tycker jag det är oetiskt och respektlöst att lägga ut bilder där personer kan kopplas till ett sammanhang som Flottsbroträffen, utan att ha samtligas tillstånd.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav earlydayminer » 2009-09-03 13:13:10

Det är mycket enkelt att göra ansikten suddiga.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kvasir » 2009-09-03 13:14:42

earlydayminer skrev:Det är mycket enkelt att göra ansikten suddiga.


Ja, det är en enkel lösning.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2009-09-03 13:16:20

Admin

Den som lägger ut bilder från träffen någonstans på internet utan att samtliga personer på bilden, som kan identifieras av någon enda människa, har lämnat sitt skriftliga tillstånd till detta drabbas av postningsförbud på forumet. Längden på detta bestäms beroende på hur grovt vi bedömer att överträdelsen är. Även andra påföljder kan komma ifråga så som avstängning från forumet.

I undantagsfall, där vi bedömer förseelsen som obetydlig, kan påföljden bestämmas till varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav serpentin » 2009-09-03 14:17:23

Tack Titti för tydlig information om vad som gäller.

Till FB vill jag påpeka att träffen inte var "offentlig" och därmed borde det inte vara jämförbart med att ta ett foto på allmän plats. Dessutom som någon tidigare skrev är det lätt att gå in här och läsa och då blir kopplingen tydlig att alla som finns med på bilderna också är medlemmar här.

Jag vill att barnet på en av bilderna retuscheras bort helt.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:53, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Träffar



Logga in