Sommarträffen 2010, 28-29 augusti? Vårträff också???
92 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Hej!
Varför inte en träff i Dalarna? Är det så orimligt? Eller Östergötland kanske? Måste allt vara i Stockholm eller Göteborg?
Hälsningar
Lilla Gumman
Varför inte en träff i Dalarna? Är det så orimligt? Eller Östergötland kanske? Måste allt vara i Stockholm eller Göteborg?
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:15:44, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Danne skrev:
Just det, kan ju tillägga att jag även har ett komplett 20-mannatält från försvaret, i utmärkt skick.
En kortare "eldpostutbildning" på plats, och en säck med ved, sen kan man tälta även på vintern i 30 minusgrader utan problem.
Får alltså plats med 20 pers, men 5-15st går också utmärkt.
Så extremt billig förläggning kan alltså ordnas, och jag lovar att ingen skulle bli vare sig blöt eller frysa i det tältet.
PS. Vill man så finns även kamoflagenät för att maskera tältet, och även ett extra nät om någon skull få för sig att ligga och spana på en framskjuten observationsplats på natten.
Jag kan intyga att man sover gott i ett sådant tält. Förutom när man sitter eldpost förstås. Kamouflagenät kanske vi inte kommer behöva, eller..?
Jag skulle kunna tänka mig en skogsvistelse om alla sover i tältet. Jag skulle känna mig obekväm om jag kommer på träff där inte alla sovit i tält och doftar "skog" istället för nyduschad.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Man sover ju efter kvällsminglet, så det är ju mest dagen efter som det "bekymret" uppstår.
Men då kan man ju ta det lite som det är, som vi gjorde sist, d.v.s. lite promenader och andra aktiviteter ute, och sen hemfärd.
Man behöver ju inte vara uppfixad för fest då.
Idén med 20-mannatältet var mest för att det den här gången var några som tältade i billiga småtält. Och då uppstår ju samma "nackdelar" iallafall.
Min tanke vara att erbjuda en klart mer lyxigare, och mer social form av tältning, för dom som inte vill hyra stuga.
Det kanske t.o.m. gör att fler väljer det alternativet av ekonomiska skäl, när man inte är tvungen att klara sig själv i tältet.
Och eldningen är heller inget krav, man kan ju tälta utan att tända kaminen om man vill också. Det finns ju ingen kamin i småtälten heller.
Men resurserna finns, sen kan man välja hur mycket av dom man vill använda.
Men då kan man ju ta det lite som det är, som vi gjorde sist, d.v.s. lite promenader och andra aktiviteter ute, och sen hemfärd.
Man behöver ju inte vara uppfixad för fest då.
Idén med 20-mannatältet var mest för att det den här gången var några som tältade i billiga småtält. Och då uppstår ju samma "nackdelar" iallafall.
Min tanke vara att erbjuda en klart mer lyxigare, och mer social form av tältning, för dom som inte vill hyra stuga.
Det kanske t.o.m. gör att fler väljer det alternativet av ekonomiska skäl, när man inte är tvungen att klara sig själv i tältet.
Och eldningen är heller inget krav, man kan ju tälta utan att tända kaminen om man vill också. Det finns ju ingen kamin i småtälten heller.
Men resurserna finns, sen kan man välja hur mycket av dom man vill använda.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev: En massa saker om tältning.
Jag tycker att det låter som alldeles fantastisk idé att sätta upp ett tält av den kalibern,
Vore urhäftigt att tälta på vintern,
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Nej, det blir en bra bit mer än 1000 kr. Bensin, ganska dyrt boende (med tanke på min budget), kostnad för maten (400 kr var det ju för de två måltiderna på värdshuset). Sedan viss kostnad för mat under resan. Jag åt inte mycket då, men flera köpte utemat som inte är särskilt billig.
...........
Men jag lägger gärna lite pengar på träffar, och förstår att det kan vara för dyrt för andra att åka ofta.
Jag var nöjd med träffen som sådan. Jag visste vad det skulle kosta o.s.v.
För vår del ser det ut så här: bensin 1000 kr, stuga 800, kostnad för deltagande 800, kostnad för inackordering av hundarna 1200 och dessutom "vägamat" i flera dagar. Att delas på två då. Och då skall man dessutom ha i minne att bilen egentligen kostar minst dubbelt så mycket som bensinen att köra, oavsett vilken bil man har.
Jag säger heller inget om det, jag var medveten om det i förväg och tycker tveklöst att det var värt pengarna. Men det är självklart att det inte kan bli för ofta och jag tycker en större träff om året räcker. För mig är det dessutom ganska svårt att ordna så att alla tre barnen är någon annanstans en hel helg samtidigt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker träff med övernattning i Dannes tält vore kul. Jag stödjer även kristofers namnförslag.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
En övernattning i Dannes tält kan vi väl göra som en egen grej för de/oss som vill? Så kan forumträffen finnas kvar för sig i augusti eller när det passar bäst.
Jag har ingen sovsäck men det får jag försöka lösa så småningom. Försvarets tjocka gröna var toppen att sova i men den har jag fått lämna tillbaka
Jag har ingen sovsäck men det får jag försöka lösa så småningom. Försvarets tjocka gröna var toppen att sova i men den har jag fått lämna tillbaka
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Här finns plats för stora tält
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
serpentin skrev:En övernattning i Dannes tält kan vi väl göra som en egen grej för de/oss som vill? Så kan forumträffen finnas kvar för sig i augusti eller när det passar bäst.
20-mannatältet kan naturligtvis användas vid fler tillfällen.
Både som separat evenemang, och som stödinackordering på storträffen.
Jag har även 5 av försvarets sovsäckar i mitt lilla mob-förråd, så gillar du dom så är det inga problem.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag är egentligen inte så förtjust i camping men det hela låter ändå lockande, speciellt det där med kaminen.
Fast man får se upp så man inte ordnar kolmonoxidförgiftning.
Det är inga roliga saker det.
Minns inte om det var morfar eller pappa som när någon av dem låg i lumpen så skickade någon in en flaska aceton eller om det ver bensin i kaminen och stängde, flaskan sprack snart och innehållet rann ut och brann upp i den redan rödglödgade kaminen.
Ur skorstenen tjöt det och ett stort gnistregn lade sig på taket till tältet och gjorde tusentals små hål som lät regnvatten komma in senare under natten.
Aceton i tunna med halvsurt träavfall har jag sett med egna ögon, det blir en redig smäll när det tänds av de smått brinnande stickorna i botten på den i övrigt välfyllda tunnan.
Fast man får se upp så man inte ordnar kolmonoxidförgiftning.
Det är inga roliga saker det.
Minns inte om det var morfar eller pappa som när någon av dem låg i lumpen så skickade någon in en flaska aceton eller om det ver bensin i kaminen och stängde, flaskan sprack snart och innehållet rann ut och brann upp i den redan rödglödgade kaminen.
Ur skorstenen tjöt det och ett stort gnistregn lade sig på taket till tältet och gjorde tusentals små hål som lät regnvatten komma in senare under natten.
Aceton i tunna med halvsurt träavfall har jag sett med egna ögon, det blir en redig smäll när det tänds av de smått brinnande stickorna i botten på den i övrigt välfyllda tunnan.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Fan vad kul.....ni kan inte komma till lilla Skövde då på nästa forumsträff:P
Får ett riktigt sug efter mer forumsträffar.....mådde väldigt bra när jag kom hem, kändes som jag hade övat på några sociala färdigheter iaf. när jag var på Flottsbro.
Får ett riktigt sug efter mer forumsträffar.....mådde väldigt bra när jag kom hem, kändes som jag hade övat på några sociala färdigheter iaf. när jag var på Flottsbro.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag sover gärna i "Tält 20" jag med. Jättenostalgitripp för mig, hihi! Och jag är van eldpost sedan jag gjorde lumpen. Och vill ingen ta "hundvakten" mellan... hmm... 04:00 och 05:00 har jag för mig den är, så tar jag gärna den.
En liten fråga, förresten... några fler här som "är hemma" på resning av Tält 20?
En liten fråga, förresten... några fler här som "är hemma" på resning av Tält 20?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Hej imperativ!
Ett litet "tips": kniven (Mora-kniv ) brukar man sätta i tältspislådan som man sitter på. Men Danne vill nog inte att få tältspislådan "sönderhackad".
Och ett litet tips till, för den som sitter eldpost; i lumpen då jag satt eldpost mitt i natten, trött av värmen i tältet och efter slitet på fältövningen så tog jag upp en vedklabbe och höll mellan tummen och pekfingret. Somnade jag då till så tappade jag vedklabben. Av det vaknade jag till och så tog jag upp den igen. Fungerade varje gång.
Ett litet "tips": kniven (Mora-kniv ) brukar man sätta i tältspislådan som man sitter på. Men Danne vill nog inte att få tältspislådan "sönderhackad".
Och ett litet tips till, för den som sitter eldpost; i lumpen då jag satt eldpost mitt i natten, trött av värmen i tältet och efter slitet på fältövningen så tog jag upp en vedklabbe och höll mellan tummen och pekfingret. Somnade jag då till så tappade jag vedklabben. Av det vaknade jag till och så tog jag upp den igen. Fungerade varje gång.
imperativ skrev:Danne skrev: jag tummar inte på säkerheten för fem öre.
Stålhink med vatten, ruska kort, ruska lång, eldpostschema, eldpost, alla får en kniv och ett dike runt tältet?
Nej, inte kniv till alla.
Det finns en kniv, och den skall hänga på torkställningen i sitt fodral och skall inte användas till annat.
I övrigt har ni rätt om utrustningen, förutom diket (vad skulle det vara bra för?).
Ingen erfarenhet av tält 20 kommer krävas, det kommer man lära sig på plats.
Jag är van att lära ut sånt, så det är inga problem med nybörjare.
Eldpostsystemet kanske får en viss AS- och civilistanpassning så säkerheten inte äventyras, och för att det inte ska bli för jobbigt.
Om det nu ska eldas öht.
Det finns en kniv, och den skall hänga på torkställningen i sitt fodral och skall inte användas till annat.
I övrigt har ni rätt om utrustningen, förutom diket (vad skulle det vara bra för?).
Ingen erfarenhet av tält 20 kommer krävas, det kommer man lära sig på plats.
Jag är van att lära ut sånt, så det är inga problem med nybörjare.
Eldpostsystemet kanske får en viss AS- och civilistanpassning så säkerheten inte äventyras, och för att det inte ska bli för jobbigt.
Om det nu ska eldas öht.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 2 gånger.
geocache skrev:Hej imperativ!
Jag brukade hinna med att få pedantiskt rena kängor och en visitationsvänlig Ak5 under en timmes eldpost. Det hände att jag drack en kopp te eller kaffe under tiden.
Jag har lärt mig att alla ska en kniv lättillgänglig snabbt OM det blir det absolut värsta scenariot av alla. Tältet tar eld, folk vaknar i panik, sliter upp pinnarna ur marken, tältet rasar ihop och en stackars sate blir kvar. Hoppas på det bästa, förbered för det värsta.
Ja, det vore trevligt och se hur det är med ryggmärgskunskaperna för Tält 20 några år efter lumpen.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Jag har lärt mig att alla ska en kniv lättillgänglig snabbt OM det blir det absolut värsta scenariot av alla. Tältet tar eld, folk vaknar i panik, sliter upp pinnarna ur marken, tältet rasar ihop och en stackars sate blir blir kvar. Hoppas på det bästa, förbered för det värsta.
Det är eldpostens uppgift att skära upp tältduken vid brand, det är standardrutinen.
Nu behöver vi inte måla fan på väggen här.
Diskussioner om säkerheten kan avskräcka deltagare från tältning, helt i onödan.
Ni får helt enkelt lita på att jag jag inte äventyrar säkerheten, och att jag följer säkerhetsbestämmelserna.
Kan ju nämna att jag har 20 års erfarenhet av detta, och har utbildat många gröngölingar utan incidenter.
Vidare diskussioner om tält-säkerheten kan vi ta vid annat tillfälle, och kanske på annan plats.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Var det den gröna "Mora 2000" ni använde? "På min tid" var det en klassisk röd morakniv vi använde, helt enkelt instucken i locket till tältlådan. På vilket sätt fäste ni kniven/slidan i torkställningen?
Danne skrev:Nej, inte kniv till alla.
Danne skrev:Jag har även 5 av försvarets sovsäckar i mitt lilla mob-förråd, så gillar du dom så är det inga problem.
Aah najs! Ja jag tyckte det var en skön sovsäck och den är så tjock så det blir nästan som en madrass undertill.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:15:45, redigerad totalt 1 gång.