Ideellt arbete

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Ideellt arbete

Inläggav Hemlig » 2009-09-02 16:27:59

Någon som har jobbat eller jobbar med ideellt arbete?
Själv gick jag utbildning förra hösten och idag ska jag få mitt första uppdrag inom Brottsofferjouren som stödperson. Ska vara där om en halvtimma. Det mesta av arbetet sker via telefon så det är inte så farligt. Jag trivs ju också att arbeta en och en så jag är faktiskt inte så nervös.
Skulle egentligen arbeta som stödperson i våras men jag hade fullt upp med tre skolkurser som gick i varandra så det var omöjligt att få tiden att räcka till då.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig

Anslöt: 2008-06-24

Re: Ideellt arbete

Inläggav barracuber » 2009-09-02 16:38:50

Hemlig skrev:Någon som har jobbat eller jobbar med ideellt arbete?
Själv gick jag utbildning förra hösten och idag ska jag få mitt första uppdrag inom Brottsofferjouren som stödperson. Ska vara där om en halvtimma. Det mesta av arbetet sker via telefon så det är inte så farligt. Jag trivs ju också att arbeta en och en så jag är faktiskt inte så nervös.
Skulle egentligen arbeta som stödperson i våras men jag hade fullt upp med tre skolkurser som gick i varandra så det var omöjligt att få tiden att räcka till då.

Det låter lite intressant. Just nu har jag andra saker på gång men en annan gång kanske. Har aldrig jobbat ideellt.

Fast man får säkert höra mycket jobbiga saker. Men sånt är livet. Face it eller stick huvet i sanden. Jag tror faktiskt man växer som människa av att höra att andra kan ha det sämre än en själv. Det låter som ett väldigt meningsfullt och viktigt jobb om man bryr sig om människor.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav carl » 2009-09-02 17:04:44

Jag har jobbat mycket ideellt, men då i olika sorters föreningar.
Det är väldigt skönt eftersom det är ganska så kravlöst och man tar på sig så mycket och så litet som man kan för stunden.
Väldigt praktiskt för mig eftersom mitt arbetstempo kan variera extremt mycket.

Fast det var ett bra tag sen nu.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav MsTibbs » 2009-09-02 18:14:37

Jag har jobbat som nattsäkerhet på Arvikafestivalen.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Hemlig » 2009-09-02 21:02:22

Fick mitt första fall förut och det gick jätte bra! Har ju tystnadsplikt så kan inte berätta så mycket om fallet. Mitt första fall var ganska milt, men man ska ju mjukstarta lite i början. Jag vill ju gärna ha ett arbete där jag arbetar med människor så detta ser jag som en bra praktikplats och merit.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig

Anslöt: 2008-06-24

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-02 21:10:07

Jag har jobbat för och med olika föreningar och organisationer, och så har jag varit lekmannaövervakare, ett uppdrag jag ombads ta efter att ha tolkat många gånger på samma ställe. Slutade när jag tyckte det blev för mycket att vara både mamma och det andra, det gick ut över mina närmaste för mycket.

På sätt och vis är att ta sig tid och ork att besvara tusen gånger samma fråga om man tror att nån anhörig eller man själv kan ha AS eller ADHD osv en form av frivilligt arbete, om än inte i organiserad form...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-09-03 2:28:11

Har haft ideella uppdrag i föreningar från det jag allra först engagerade mig politiskt och gick med i SSU (!) i åttan. Det första möte som fanns att gå på var SSU Skogås årsmöte och redan där och då fann jag mig nominerad till en styrelsepost, och blev invald. Tror faktiskt t o m att det var som ledamot, och inte bara som suppleant.

Inom något år hade jag vänt blickarna åt helt andra håll politiskt, och i tredje ring blev jag invald på posten "utbildningsansvarig" i styrelsen i Kungsholmens Gymnasiums MSU (Moderat skolungdom). Och våren samma läsår, våren 1987, blev jag invald som sekreterare i Svenska Rymdrörelsen.

Sedan har det bara fortsatt... sekreterare i dåvarande Supporterklubben Red Tigers, ett år ordförande där, sekreterare i Flemingsbergs IF, halkade in i Astma- och Allergiföreningen i Huddinge-Botkyrka-Salem och blev ledamot där och ombud till länsföreningens årsmöte, och vips var jag invald som ungdomsansvarig där.

Sekreterare när vi återupplivade nygamla supporterklubben Red Tigers Huddinge, och så började det bildas något med förkortningen OA....

Och det här var väl bara det allra mest officiella. Jag har själv grundat mer eller mindre lyckade projekt som (åtminstone) Pantern Supporterklubb Stockholm*, Galaktiska Liftarrörelsen, Mikael Persbrandt Fan Club och Crystal Lake Campers Sweden.

Den sistnämnda - fanklubb för Jason och Fredagen den 13:e-filmerna - har tagit sig som "riktig" förening, med medlemskort, medlemsavgift och det finns redan en handfull betalande medlemmar.

*IK Pantern är det charmiga andralaget i Malmö, som gjorde fyra säsonger i dåvarande näst högsta serien i hockey, division 1, i början av 90-talet, och gick till kval till elitserien på våren de tre första säsongerna (och åkte ur den fjärde). Både första och tredje säsongen slog de i första omgången ut ärevördiga Södertälje SK ur kvalet. Vid det andra tillfället hade jag och en kompis sinnesnärvaron att åka till Scaniarinken och se den tredje avgörande matchen. Vi trodde inte Pantern skulle upprepa bedriften från två år tidigare, men om de gick och gjorde det ville vi inte missa det. De vann och slog sedan ut ett blivande elitserielag (2004-09), Mora, i nästa omgång, för att däremot åka ut mot Boden i sista play off-omgången. Polarn och jag bildade PSS på stående fot, och jag såg till att låna matchvideon och dra varsin kopia åt oss båda. Pantern hade inte fått någon av SSK, så de fick ett ex av supporterklubben i Stockholm, och Sven Melander (som har spelat i Pantern) fick ett brev om att han var utsedd till hedersmedlem. Sedan hände nog aldrig mer. IK Pantern hörde aldrig av sig och tackade för videon, och inte Melander för hedersmedlemskapet heller.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2009-09-03 2:32:12

Och nu räknade jag inte de politiska uppdragen, de räknas väl inte som ideella. Men de är inte så många: Ersättare i taxeringsnämnd 1989-91, ledamot i kyrkofullmäktige i Huddinge församling, ersättare i kyrkofullmäktige i Huddinge kyrkliga samfällighet, och ersättare i kommunala handikapprådet (wow, det var ju helt rätt valt, med facit i hand! :)) i Huddinge 1991-94.
Pemer

Inläggav Pemer » 2009-09-03 2:32:42

alfapetsmamma skrev:På sätt och vis är att ta sig tid och ork att besvara tusen gånger samma fråga om man tror att nån anhörig eller man själv kan ha AS eller ADHD osv en form av frivilligt arbete, om än inte i organiserad form...

Ligger mycket i det också....
Pemer

Inläggav Parvlon » 2009-09-03 2:41:51

Jag har arbetat gratis med allt möjligt. Bara för folk jag känner och släkten dock. (och mig själv ;))
Ser det som tjänster&gentjänster. Arbetade en hel sommar för brorsan bara för mat och sovplats.
När jag slutade så hade jag rätt mycket pengar som kom från annat håll.
Dem skulle jag inte haft om jag inte hjälpt brorsan från början.

Skulle kunna tänka mig att arbeta med djur eller något i den stilen, men hade nog inte orkat med alla kärringar på de ställena. Djur är roliga dock.
Sen hade jag nog inte pallat att vara en människa vid möten med människor som vanvårdar djur.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:18:06, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav MsTibbs » 2009-09-03 11:13:52

Räknas mer föreningar osv har jag suttit i gymnasienämnden för Folkpartiet, Varit på kongresser med Fp och LUF (liberala ungdomsförbundet), Varit scoutledare ett par år och är med i Hemvärnet. Gjorde också frivillig julberedskap i lumpen.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in