Sommarträffen 2010, 28-29 augusti? Vårträff också???

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2009-09-01 15:31:23

Danne skrev:
Miche skrev:Nja, jag fick nog av det i lumpen, toan var värst och alla klagade på att jag eldade för mycket så det blev för varmt (de sa ju att kaminen skulle vara rödglödgad...)

Men absolut viktigast är att det hålls en jämn värme i såna tält.
Därför bestämmer man en viss nivå, sen bör alla hålla ungefär samma färg på kaminen under deras eldposter.
Om en eldar på jättemycket, och nästa låter den svalna, sen leda på igen o.s.v., då blir det inge bra alls.
Men sånt går att lärasig ganska enkelt, och med lite information före tältningen så bör det nog funka utan problem.

Jo, men då måste ju befälen berätta så att även en Aspie förstår (även om ingen, inte ens jag visste då att jag var en Aspie)... Jag fick den klara uppfattningen att det skulle eldas på så att den blev rödglödande (att det sen inte var så kallt ute tänkte ju inte jag på...)

Charley? skrev:Vad säger ni om att ta buss + tält + galning (dvs, Danne) och åka till slumpmässig, iskall skog i typ Finland och tälta? Jag tycker att det verkar otroligt roligt.

Ball idé, men jag tycker nog inte att din beskrivning på Danne stämmer speciellt väl (han är inte mer galen än många av oss andra...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:15:38, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-01 16:31:25

Miche skrev:Nja, jag fick nog av det i lumpen, toan var värst och alla klagade på att jag eldade för mycket så det blev för varmt (de sa ju att kaminen skulle vara rödglödgad...)

Det hade varit ännu roligare om den hade ökats på tills den blev blå.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:15:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Danne » 2009-09-01 16:35:50

Miche skrev:
Charley? skrev:Vad säger ni om att ta buss + tält + galning (dvs, Danne) och åka till slumpmässig, iskall skog i typ Finland och tälta? Jag tycker att det verkar otroligt roligt.

Ball idé, men jag tycker nog inte att din beskrivning på Danne stämmer speciellt väl (han är inte mer galen än många av oss andra...)

Mjo, den kan nog stämma ganska bra. :D
Jag har skrivit det i någon annan tråd i den här avdelningen, att jag har fler sidor än det ni sett av mig.
Charley? har hört en liten del av det redan, så jag vill påstå att hon har rätt bra personkännedom i det här fallet.

Ju större odjuret i oss är, desto skickligare måste vi bli på att dölja det för omvärlden. 8)
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:15:38, redigerad totalt 1 gång.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Charley? » 2009-09-01 17:18:57

Danne skrev:

Hahaha... ska vi förklara krig mot Finland nu också? :lol:

YES! KRIG MOT FINLAND! Oh yeah! Jag är så jävla på. (Notera att jag är fullt seriös.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:15:38, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Miche » 2009-09-01 17:37:54

Bror Duktig skrev:

Det hade varit ännu roligare om den hade ökats på tills den blev blå.

Då hade jag behövt något annat bränsle än de vedträn som fanns att tillgå...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kristofer » 2009-09-01 17:39:41

Självklart ska nästa års träff (Torgny Lindgren Allstar 2010) vara i Raggsjö, Torgny Lindgrens födelseort.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kristofer » 2009-09-01 17:45:39

Jag tror, som det tidigare påpekats, att vi bör begränsa forumträffar till en gång per år. Annars riskerar vi att det inte blir så speciellt och därmed kan nedprioriteras till förmån för annat med motiveringen att det snart är ett nytt tillfälle.

Fast det är ju inget som hindrar att vi har vanliga träffar på mer kontinuerlig basis.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sommar » 2009-09-01 18:03:08

Kristofer skrev:Jag tror, som det tidigare påpekats, att vi bör begränsa forumträffar till en gång per år. Annars riskerar vi att det inte blir så speciellt och därmed kan nedprioriteras till förmån för annat med motiveringen att det snart är ett nytt tillfälle.

Fast det är ju inget som hindrar att vi har vanliga träffar på mer kontinuerlig basis.

Håller helt klart med! Är intresserad av att komma på stor forumträff (och ska vara ut i god tid den gången om träff blir av) men för mig räcker det med en gång per år av olika anledningar.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Danne » 2009-09-01 19:54:21

Det finns klart en poåäng med att inte ha denna träff för ofta.
Jag fick en idé som jag tänkte bolla ut här.

Efter träffen så har jag fått en liten eftersmak, speciellt från de trådar som handlar om träffen.
Och det är att jag känner att jag inte riktigt träffat alla som jag skulle vilja träffa.
Ändå flängde jag runt en hel del, men jag tror helt enkelt det var lite för kort tid att hinna tillbringa kvalitetstid med alla deltagarna.
Såhär i efterhand så har jag märkt flera som jag skulle vilja få en andra chans att lära känna, vissa av dom har uttryckt att dom känt sig lite utanför på träffen.

Dessutom tyckte jag upplägget kan behöva revideras, då jag tror många med mig fick alldeles för lite sömn mellan lördagen och söndagen.
Många avstod även från att komma på söndagen, säkerligen till stor del p.g.a. den korta tiden därimellan.
Så vissa deltagare fick en flerdagarsträff, medans andra begränsades till en.

Så istället för att förlägga nästa träff till en kväll och efterföljande morgon, så kanske man skulle sära lite mer på de två.
Så att man startade lite tidigare på lördagen, och började lite senare på söndagen, och lät träffen officiellt fortsätta till söndag eftermiddag/kväll.
T.ex. Lördag 14:00-01:00 Söndag 10:00-14:00, eller liknande?

På så sätt så tror jag att man får mer tid att umgås, utan att det blir på bekostnad av sömnen.
Sen kanske fler återkommer/stannar kvar på söndagen, och stannar lite längre.
Självklart är detta valfritt, men för egen del så tror jag det skulle vara bättre.
Speciellt om det nu är så pass sällan vi ska ha denna storträff, då är det ju bra om man verkligen utnyttjar hela helgen lite mer.

Även om det fortfarande finns dom som kommer långtifrån som inte kan vara med i början och slutet, så kan det kanske vara bättre.
Om man hinner umgås med alla andra först, så kan man vika lite extra tid på kvällen till dom man som nyligen anlänt.
Nu fick man ju försöka hinna med alla på samma gång istället.

Vad tror ni andra?
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Danne

Inläggav rapchic » 2009-09-01 20:09:24

har småläst lite om den här träffen och man blir lite sugen...
men är det bara sörlänningar där eller kommer det folk här upp ifrån också?

däremot är det nog inte så många som vill träffa mig efetrsom jag inte gör så mycket väsen om mig här på forumet :oops:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Jossan » 2009-09-01 20:33:54

weasley skrev:

LOL!!!!

Instämmer!
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-01 21:08:40

Jag tycker att det var väldigt positivt att det här blev av och det känns inte som folk har tackat Liebert tillräckligt.

Anledningen att många inte ville sova över var säkerligen kostnadfrågan. Enda sättet att pressa priset om man fortfarande ska ha råd att övernatta är väl att hyra något ställe där många kan få plats med möjligheter till bekvämare boenden i närheten och sedan själva fixa maten.

I princip så är bygdegårdar, friluftsgårdar och scoutstugor, mestadels en bit ifrån Stockholmsområdet billigare alternativ att hyra in sig i och går säkert att hitta med stugor eller mer avskilda boenden i närheten.
Men då får man väga det mot längre resor från den stora grupp som faktiskt bor i Stockholmsområdet.

Med tanke på alla detaljerade uppfattningar om mat boende och bekvämlighet bland folk här på forumet så låter det på mig som en det skulle vara en besvärlig uppgift även för en van kurs/lägerarrangör att hålla i det arrangemanget. Detta även om jag givetvis vet att finns många goda skäl till folks noggrannhet.

Själv tycker jag att det var jättemysigt på Flottsbro men jag skulle mycket hellre gå låglandsled med Danne och bära mitt eget dricksvatten än att ordna ett bekvämt arrangemang för en massa kräsna aspisar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Danne » 2009-09-01 21:24:33

Jag vill poängtera att jag tycker denna träff var mycket väl ordnad, all heder åt Liebert, Pemer & co som fixade detta.

Sen tror jag faktiskt att de flesta som inte sov över på Flottsbro var deltagare som inte hade så långt hem, eller kunde inhysas hos någon i närheten.
Att man sen inte orkar komma på söndagen tror jag kan bero på för lite sömn och lite halvknepiga förbindelser.
Jag vet själv att jag knappt fick 4 timmars sömn, och då lämnade jag tillställningen redan vid 02:00, d.v.s. en timme före stängning.
Det var inte lätt att släpa sig upp för att hinna med frukosten dan efter kan jag säga. :D
Danne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-01 21:44:32

Danne skrev:Sen tror jag faktiskt att de flesta som inte sov över på Flottsbro var deltagare som inte hade så långt hem, eller kunde inhysas hos någon i närheten.

Vilket inte står i motsättning till att det finns vissa medlemmar som tyckte det var för dyrt eller har en mycket begränsad ekonomi och därför inte kom.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Danne » 2009-09-01 21:53:44

Bjäbbmonstret skrev:
Danne skrev:Sen tror jag faktiskt att de flesta som inte sov över på Flottsbro var deltagare som inte hade så långt hem, eller kunde inhysas hos någon i närheten.

Vilket inte står i motsättning till att det finns vissa medlemmar som tyckte det var för dyrt eller har en mycket begränsad ekonomi och därför inte kom.

Det har du säkert rätt i. :)
Danne

Inläggav nano » 2009-09-02 0:09:36

rapchic skrev:men är det bara sörlänningar där eller kommer det folk här upp ifrån också?

däremot är det nog inte så många som vill träffa mig efetrsom jag inte gör så mycket väsen om mig här på forumet :oops:
Det är människor/utomjordingar som kommer och har det bra.
Man måste inte vara från någon speciell plats.

Jag träffar dig gärna, skulle tro att de flesta gärna träffar en ny :)
Skulle du få för dig att åka till Stockholm någon gång så är jag tämligen säker på att vi ordnar en extra träff bara för att en långväga forumit kommer.

Kan tänka mig att detsamma gäller om du får för dig att åka till någon annan stad.
Bara du berättar några dagar innan att du planerar o komma för det är inte alltid det går att ordna på kort varsel men oftast går det nog.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Fighterbabe » 2009-09-02 0:18:50

Sam skrev:Gärna en gång om året, men man ska komma ihåg att dessa träffa långt ifrån är billiga för dem som bor på annan ort.
Har man det flera gånger per år så finns det nog en risk att man tänker jag går vid nästa tillfälle.

När jag räknar samman alla kostnader för resor, deltagaravgift, och boende så blev det 1276:- för mig. PLUS mat på resande fot till och från träffen. Och F-kassan betalar inte ALLT....

Man KAN få bidrag från F-kassan. Ni som inte ansökt om ersättning innan träffen KAN söka om det i efterhand också, ni kan inte få mer än ett nej....

Använd er av denna blankett http://www.forsakringskassan.se/filer/Dokument/Blanketter/5030.pdf
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Alien » 2009-09-02 1:48:26

rapchic skrev:har småläst lite om den här träffen och man blir lite sugen...
men är det bara sörlänningar där eller kommer det folk här upp ifrån också?

Jag pratade iaf med en forumit från Västerbotten på träffen.

Det var flera nya där, som inte heller gjort sig kända på forumet. Så det behöver du inte oroa dig för.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-02 7:14:23

Fighterbabe skrev:
Sam skrev:Gärna en gång om året, men man ska komma ihåg att dessa träffa långt ifrån är billiga för dem som bor på annan ort.
Har man det flera gånger per år så finns det nog en risk att man tänker jag går vid nästa tillfälle.

När jag räknar samman alla kostnader för resor, deltagaravgift, och boende så blev det 1276:- för mig. PLUS mat på resande fot till och från träffen. Och F-kassan betalar inte ALLT....

Man KAN få bidrag från F-kassan. Ni som inte ansökt om ersättning innan träffen KAN söka om det i efterhand också, ni kan inte få mer än ett nej....

Använd er av denna blankett http://www.forsakringskassan.se/filer/Dokument/Blanketter/5030.pdf

FK? Menar du genom aktivitetsersättning då?

Jag undrar om man kan ansöka om kortidsvistelse i efterhand (LSS då förstås) men risken är att de bara bokför detta och sedan för all framtid avslår sådana ansökningar eftersom man bevisat klarade en sak själv.

PS Träffen kostade 2000 kr för mig. Inget jag kan göra ofta precis.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2009-09-02 8:54:38

Bror Duktig skrev:PS Träffen kostade 2000 kr för mig. Inget jag kan göra ofta precis.

Ändå delade ni på bensinen?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:15:44, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-02 9:05:49

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:PS Träffen kostade 2000 kr för mig. Inget jag kan göra ofta precis.

Ändå delade ni på bensinen?

Ja.
Men så tillkom boende, träffkostnaden (de där 400 kr) och lite annat.
Kanske inte ända upp till 2000 kr :S Jag räknade nog lite fel i hastigheten. :oops:
För dyrt för att göra ofta i vilket fall som helst.
Bror Duktig

Inläggav earlydayminer » 2009-09-02 9:31:39

Det finns ingen chans i riket att priset kan resa sig till 2000 kronor om man använt förnuftet? Vad fasiken handlade ni? Det där lilla andra? Köpte ni godis för 1000 kronor eller?

Var ni inte nöjda med träffen? Är det därför det handlar om pengar? En gång om året är verkligen inte ofta. Jag hade sur jävla otur den här gången. Chansen fanns och jag var så nära på att ta den, jag väntade en dag extra för säkerhets skull och då kom smällen.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:15:44, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Sam » 2009-09-02 10:11:27

Många av oss har bara någon form av ersättning, som inte höjs och följer med i den prisutveckling som sker i samhället. Vilket gör att det ekonomiska utrymmet trots allt är begränsat även om viljan finns.
Jag bor ändå nära så att jag slipper en boendekostnad,ändå så gör det ett avtryck i min ekonomi som det inte finns utrymme för hur ofta som helst.

Så en gång om året känns som en rimlig nivå. Sedan ska man veta att arrangera en sådan här träff kräver också en hel del av den som anordnar den både i energi och tid.
Det är betydligt lättare att bara vara en vanlig deltagare.

En storträff kanske gör att vilja att anordna mer lokala träffar ökar i bästa fall.
Lägger man ut de lokala träffarna på forumet så finns det ändå en möjlighet för mer långväga att ansluta sig till en sådan träff för att träffa andra från andra delar av landet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-02 11:18:25

Nej, det blir en bra bit mer än 1000 kr. Bensin, ganska dyrt boende (med tanke på min budget), kostnad för maten (400 kr var det ju för de två måltiderna på värdshuset). Sedan viss kostnad för mat under resan. Jag åt inte mycket då, men flera köpte utemat som inte är särskilt billig.

Jag har kass sjukersättning med noll bidrag på det. Ligger strax ovanför garantibelopp och utan bidrag alltså. Med bidrag hade man kunnat dra ned på vissa saker och fått lite mer över.

Och många har det ännu sämre än jag. Jag har rätt billigt boende och lite annat som hjälper till.

Men jag lägger gärna lite pengar på träffar, och förstår att det kan vara för dyrt för andra att åka ofta.

Jag var nöjd med träffen som sådan. Jag visste vad det skulle kosta o.s.v.
Bror Duktig

Återgå till Träffar

Logga in