Hälsningar från Flottsbro
Heliora skrev bla:"Det var en trevlig träff, men också deprimerande. Alla andra verkade så sociala och minglade, pratade och skämtade lite här och var. Och själv hade jag svårt att öht få ihop ett samtal med folk jag kom att sitta vid samma bord som... Tråkig, och osocial. Jag vet ju inte ens hur man pratar med folk! Och än mindre kan jag ju vara rolig, som många andra är."
Känner ungefär likadant. Vet ju om att jag inte är något flockdjur, men hade väl ändå någon slags illusion om att det skulle vara lättare med aspisar. Tyvärr märkte min hjärna inte av någon skillnad. Den blev precis lika utmattad av att vara bland en massa folk som den brukar...
Känner ungefär likadant. Vet ju om att jag inte är något flockdjur, men hade väl ändå någon slags illusion om att det skulle vara lättare med aspisar. Tyvärr märkte min hjärna inte av någon skillnad. Den blev precis lika utmattad av att vara bland en massa folk som den brukar...
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Jag tyckte det var skitbra. Jag hade gärna pratat med fler men jag blev lite osocial (eller åtminstone mindre social än jag ville vara) av att det var så många människor på samma plats och pratade mest med folk jag träffat tidigare. Så intresse finns för fler storträffar...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Optek skrev:daneel31 skrev:Jag märkte återigen (:() att jag har en hel del svårigheter att ta kontakt med andra människor som jag inte känner (även er tyvärr - beroende på mig, inte er; det hade säkert, rationellt sett, gått jättebra att ta kontakt med vem som helst av er. Rationellt är dock en sak, jag är - ibland - en annan ).
Jag tror definitivt det är lättare att komma in i gemenskapen om man börjar i lite mindre sammanhang så kom på de vanliga träffarna istället.
Tack. Ska prova när jag känner att jag är redo för en träff igen (trodde/hoppades att det kanske skulle kunna vara lättare att komma in i en AS-gemenskap, men det var ju ingen större skillnad för mig )
Senast redigerad av daneel31 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig skrev:Jag hade också svårt att komma med i gemenskapen. En och en går ofta bra men när man är i en stor grupp har jag svårt att tillföra något i diskussionen om jag känner att man diskuterar om ett ämne jag inte behärskar eller som jag finner ointressant.
Ja precis.
Har för min del också en del att göra med turtagningsproblematik i samtalet när flera pratar i grupp.
Lite som en flashback från barndomen: att försöka hoppa in i ett snurrande hopprep som två andra vevar runt (nu ska jag in, nu ska jag in, nu ska jag in, nu ska jag in, nu, nu, nu, nu... Nähä)
Senast redigerad av daneel31 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
Det är säkert svårare om man kommer som nykomling på en stor träff där många redan känner varandra och gärna sätter sig vid samma bord för att det känns tryggast så. I en mindre grupp skulle det säkert gå mycket bättre att få kontakt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
Vi satt helt ensamma vid ett bord under middagen, jag och min dotter. Vi såg väl inte farliga ut? Okej hon slängde lite mat omkring sig men det kan man ju tvätta bort
Hade gärna sett att någon kom och gjorde oss sällskap. Men de flesta hade kanske redan hittat en plats då.
Hade gärna sett att någon kom och gjorde oss sällskap. Men de flesta hade kanske redan hittat en plats då.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Vi satt helt ensamma vid ett bord under middagen, jag och min dotter. Vi såg väl inte farliga ut? Okej hon slängde lite mat omkring sig men det kan man ju tvätta bort
Oh, ja, jag tänkte på det. Jag hade redan fastnat i en "konversation" när jag upptäckte det, och trodde att ni kanske ville sitta avskillt. Vågade inte riktigt sätta mig vid er (vissa barn är ju krångliga som fan med maten och många föräldrar jag känner försöker undvika att sitta med andra och äta för att barnen blir för jobbiga då).
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Och det barn som var med var helt förtjusande, inte störande alls.
Det gläder mig verkligen att få veta. Jag var lite orolig att hennes livlighet skulle uppfattas som störande.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Det gläder mig verkligen att få veta. Jag var lite orolig att hennes livlighet skulle uppfattas som störande.
Loppa var ju hur charmig som helst, något högljudd ibland, men vilken tvååring är inte det? Ärligt talat kände jag att hon är minst lika väluppfostrad som mina barn var vid den åldern (och vi har alltid fått beröm för våra barn).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig skrev:... och det märktes att folk hade bristande social förmåga på olika sätt, därför var det svårt att prata med vissa människor. En del pratar för mycket, en del pratar om samma ämne flera timmar utan att fråga om den andra ens är intresserad av att höra om ämnet. Andra sa fel saker vid fel tidpunkt, avbröt när folk pratade osv. Jag kritiserar alltså inte folks beteenden men jag observerade vissa saker som jag tyckte var intressant att notera. Det märktes m.a.o att många hade tydliga aspiedrag.
Du måste ha en jäkla iakttagelseförmåga. Jag märkte inte alls mycket av det där. Tänker aldrig på sånt. (Men jag har väl kanske inte behövt tänka så mycket på det heller eller också är jag allmänt omedveten.)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:13:09, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Inger skrev:daneel31 skrev:En tanke inför kommande träffar kan därför kanske vara att använda sig av namnskyltar eller motsvarande som ett sätt att underlätta kommunikation för de som känner att de behöver det genom att ge en sorts "självpresentations-/kommunikationsplattform" i form av små fritt valda budskap: (...)
Jag tror detta med en alternativ kommunikationskanal hade underlättat för mig, kanske hade det underlättat för flera?
Inte för mig, jag skulle bli distraherad av texten i sig och känna mig tvungen att tillgodo se de önskemål som stod på lapparna (mitt problem iofs).
Det hade nog som sagt underlättat för mig.
Och inget tvång avsett - varken att ha lapp, att läsa eller tillgodose önskemål.
Inger skrev:Det bästa tror jag är om man kan träna sig i att visa vad man önskar med kroppspråk samt att lära sig tolka andra. Kan man lära sig det i sådan kravlös miljö - där det inte är hela världen om man tolkar fel - så har man nytta av det i andra sammanhang också.
Kan så vara, men jag tycker varken det ena eller det andra är direkt jättelätt...
Tanken var att erbjuda en alternativ och eventuellt mer lätt-tolkad kanal/ingång för de (tex. jag) som inte litar på sin förmåga att läsa nyanserna i kroppsspråkiska.
Inger skrev:"jag vill prata med dig, men kan/vågar inte börja - men om du börjar prata om något så hänger jag på"
Om man sällar sig till en liten grupp så brukar oftast någon annan börja prata om något och då kan man välja om man vill hänga på. På direkt uppmaning att börja prata skulle i alla fall jag få tunghäfta.
En "innehållsdeklaration"/inbjudan...
Men jag ska ta med mig det där att sälla mig till en grupp och se vad som händer. Ska bara komma över det där med att hoppa in i snurrande hopprep..
Inger skrev:"jag är intresserad av... är du det också/vill du veta mer om mig/det?"
Hm, man kanske skulle ha sina specialintressen utskrivna på namnskylten nästa gång?
!
Inger skrev:Annars brukar de ju ofta framgå på forumet. Eller i konversationer.
Vill någon veta mer om just dig så brukar de fråga.
Eller inte.
Inger skrev:"jag vill gärna prata om... vill du det också, eller om något helt annat?"
Det visar sig ju i konversationen.
Eller inte.
Inger skrev:"jag tycker (inte) om småprat men/och pratar gärna om..."
Ingen annan gillar småprat heller så detta är liksom självklart på en aspieträff och behöver inte anges specifikt.
Tycker jag visst kan vara fallet men kanske ska formuleras tydligare/mer utförligt.
Definitioner av småprat kan väl fö variera?
Inger skrev:"jag lyssnar helst..."
Mycket enkelt: det är bara att hålla näbben och låta andra sköta snacket. På de flesta aspieträffar så är det alltid någon eller några som är helt tysta och verkar nöjda med det - vilket förstås är helt ok.
Fast ibland kan det förstås vara svårt att veta om de som är tysta eller lite avsides är det för att de valt det eller om de skulle vilja vara med i samtalet men bara är för blyga eller inte vet hur de ska börja.
Jo, just det.
Inger skrev:Detta är väl egentligen det enda av ovanstående som ev skulle behöva meddelas på något sätt.
Eller flera.
Inger skrev:Men jag är tveksam till detta med lappar. Bättre vore t ex ett system av mentorer för såna som är nya och/eller blyga. Att de som är mer vana och sociala tar sig an en nykomling och tar reda på i hur stor grad den önskar delta och hjälper den att komma in i samtal om man fått reda på att så önskas. Detta bör man då ha kommit överens om i förväg. Dock har många problem med orken och klarar bara nätt och jämnt av att vaka över sig själv på träffen; en till kan bli mer än man orkar.
Ja, det var bara en från mig som nying på forumet och jag ska inte lägga mig i/stöta mig mer än nödvändigt: ville bara framföra min syn på saker och ting - och en som sagt... (*tycker om smiliesarna på det här forumet*)
Senast redigerad av daneel31 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Ärligt talat kände jag att hon är minst lika väluppfostrad som mina barn var vid den åldern (och vi har alltid fått beröm för våra barn).
Det låter lovande. Att uppfostra ett barn är mitt livs hittills absolut svåraste uppdrag.
I dag blev jag efterlyst i högtalaren på Bromma flygplats. Flyget väntade på oss medan jag försökte springa ikapp och fånga in en övertrött och icke samarbetsvillig tvååring. Tur kanske att jag själv var för trött för att bli generad över situationen. Kul var det inte. Men vi kom hem till slut.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker också att det var en trevlig och lyckad träff. Det blir lite annorlunda än de "vanliga" träffarna när det kommer så väldigt många människor. Jag tror jag hann få grepp om vem (i stort sett) alla var, men jag varken hann eller orkade att prata med mera än en mindre andel av er. Några kände jag sedan tidigare, och andra var nya trevliga bekantskaper.
De flesta av oss var så sociala att vi nog riskerar att bli avdiagnosticerade.
De flesta av oss var så sociala att vi nog riskerar att bli avdiagnosticerade.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Inger skrev:Och det barn som var med var helt förtjusande, inte störande alls.
Det gläder mig verkligen att få veta. Jag var lite orolig att hennes livlighet skulle uppfattas som störande.
Jag tycker inte hon var livlig (på det sätt jag definierar livlig). Däremot lugn och sansad, men ihärdig, uthållig och kanske envis.
Hörde någon förfasa sig över att hon fick springa iväg så långt utan tillsyn, men så funker det ju inte. Hon har lärt sig gå vilket ger en förträfflig möjlighet att börja utforska världen. Hindrar man sånt är det inte bra och jag är rätt säker på att mamma hade god koll på den lilla.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:De flesta av oss var så sociala att vi nog riskerar att bli avdiagnosticerade.
Ord på även min reflexion!
Duras skrev:serpentin skrev:Inger skrev:Och det barn som var med var helt förtjusande, inte störande alls.
Jag tycker inte hon var livlig (på det sätt jag definierar livlig). Däremot lugn och sansad, men ihärdig, uthållig och kanske envis.
Hörde någon förfasa sig över att hon fick springa iväg så långt utan tillsyn, men så funker det ju inte. Hon har lärt sig gå vilket ger en förträfflig möjlighet att börja utforska världen. Hindrar man sånt är det inte bra och jag är rätt säker på att mamma hade god koll på den lilla.
Håller helhjärtat med. Jag njöt i fulla drag av både den lilla och er kommunikation!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Om jag tar rätt på person nu så var du den smala och söta "soliga" tjejen (det betyder inte att jag skulle lägga in en stöt eller så) som enligt mina fördomar nog var en klart social person och jag hann prata med alldeles för lite.pointblank skrev:Känner ungefär likadant. Vet ju om att jag inte är något flockdjur, men hade väl ändå någon slags illusion om att det skulle vara lättare med aspisar. Tyvärr märkte min hjärna inte av någon skillnad. Den blev precis lika utmattad av att vara bland en massa folk som den brukar...
Brukar iofs alltid gilla något hos de flesta människor så även denna gång, fast sällan samma saker hos varje människa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Daneel31, det var i alla fall tänkvärda idéer, inget fel alls att komma med förslag. Säg till nästa gång du vill komma på träff så får vi se om och hur vi kan underlätta lite för dig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Om jag tar rätt på person nu så var du den smala och söta "soliga" tjejen (det betyder inte att jag skulle lägga in en stöt eller så) som enligt mina fördomar nog var en klart social person och jag hann prata med alldeles för lite.pointblank skrev:Känner ungefär likadant. Vet ju om att jag inte är något flockdjur, men hade väl ändå någon slags illusion om att det skulle vara lättare med aspisar. Tyvärr märkte min hjärna inte av någon skillnad. Den blev precis lika utmattad av att vara bland en massa folk som den brukar...
Brukar iofs alltid gilla något hos de flesta människor så även denna gång, fast sällan samma saker hos varje människa.
Och jättetrist att jag missade - mycket knappt dessutom - att ens träffa PB. Det hade jag verkligen velat!
Hur dags droppade folk av rent allmänt under söndagen?
Preliminära beskedet från killen på Nordisk Film om hur länge söndagens inspelningar skulle kunna beräknas pågå var till "strax efter lunch"/"tidig eftermiddag", men blev förstås halv fyra i slutändan. Frågan är hur många till man hade hunnit träffa om man hade kunnat vara på Flottsbro så där en tre timmar tidigare?
Nu hann jag - efter proviantering på vägen - lagom med den sista av de fyra bussturerna ända fram till Flottsbro och var där 17.29, och hade Serpentin, lilla X, och efter ett tag torATandet och så nano och regnif att umgås med, och sedan umgicks vi så länge som realistiskt sett gick, till 22-tiden.
Som sagt, nästa gång ska jag vara på plats hela tiden, något annat finns inte!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.
daneel31, var du en av de som valde att vara anonym och inte ha ditt nick på namnskylten?
Kan inte komma ihåg att jag såg ditt nick på någon namnskylt.
Jag tycker iaf att det är lättare att knyta en kontakt om man har ett namn eller nick på personen i en sådan här stor grupp.
Om du vill så är du välkommen att göra ett nytt försök antingen på tacosträffen 8 sept. eller i diskussiongruppen 22 sept eller någon annan träff under hösten
Kan inte komma ihåg att jag såg ditt nick på någon namnskylt.
Jag tycker iaf att det är lättare att knyta en kontakt om man har ett namn eller nick på personen i en sådan här stor grupp.
Om du vill så är du välkommen att göra ett nytt försök antingen på tacosträffen 8 sept. eller i diskussiongruppen 22 sept eller någon annan träff under hösten
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:13:15, redigerad totalt 1 gång.