Parfymfrihet uppskattas
29 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Parfymfrihet uppskattas
snyggsmartosexig skrev:Inger skrev:Ville bara påminna om att jag vore tacksam om deltagarna ville försöka undvika parfym och starkt doftande deo o dyl inför träffen, pga allergi så jag slipper bli sjuk.
Kommer ha medicin med mig för säkerhets skull men jag blir rätt groggy av den vilket inte är bra när man ska köra.
Tack på förhand.
Hur är det med andra dofter, ex från blommor? Det finns ju vissa parfymer som doftar blommor och inget annat, ex "Rose" som min tjej använder. Ser du till att hålla en helt doftfri tillvaro utan blommor och mat eller annat som doftar? Eller är det just bara parfym, och i så fall varför just det?
Mat går hyfsat men annars är jag känslig för allt som luktar, men i varierande grad. Starkt doftande snittblommor brukar jag reagera på efter ett tag. Undviker därför blommor hemma. Rök, trycksvärta, lösningsmedel mm funkar inte heller men gör mig lindrigare sjuk och först efter ett tag.
Parfymer och billiga, starkt doftande schampon är avgjort värst, där reagerar jag nästan direkt och blir ofta jättesjuk. Som bjäbbis säger finns det aldrig bara "blommor" i parfym utan dussintals, ibland hundratals olika kemikalier, varav vissa cancerframkallande och mer eller mndre irriterande för luftvägarna mm. Vissa får allvarliga astmaanfall eller svullnar upp i halsen så det inte går att andas och det är verkligen inte så konstigt när man kollar vad de häller i.
Själv får jag svår migrän, glappkontakt i hjärnan med tunnelseende, dyspraxi (fumlighet), dyslexi & närminnesförlust som följd, samt extrem hunger och törst i kombination med illamående & matsmältningsrubbningar, onaturlig trötthet, överkänslighet för sinnesintryck mm. Hur illa det blir beror dels på min egen dagsform (är inte i toppform den här veckan) och dels på hur starka dofterna är. Även om jag tar medicin så hamnar jag lätt som i en bubbla efteråt och behöver ibland flera timmar innan alla synapserna får kontakt igen och matsmältningen normaliseras.
Så om hon kan avstå från att hälla på sig någon extra parfym, även om den "bara luktar blommor" är jag tacksam. Hos weasley i vintras blev jag rätt sjuk efteråt pga att det var flera som hade dofter. Hade nog glömt att be om doftfrihet då. Annars brukar det som sagt vara behagligt doftfritt på många aspieträffar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:11:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag hade nog "lika mycket" parfym och sånt som vanligt, men jag tror inte att nån blev dödssjuk p.g.a. mig i alla fall....?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 21:11:50, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Re: Parfymfrihet uppskattas
Inger skrev:Ville bara påminna om att jag vore tacksam om deltagarna ville försöka undvika parfym och starkt doftande deo o dyl inför träffen, pga allergi så jag slipper bli sjuk.
Hur mår du nu så här ett antal timmar efter träffen? Gick det bra?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:11:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag är väldigt förtjust i dofter men får mycket obehag av Axe deodoranten som män använder. När det är nysprejat i luften är det som Axe lägger sig i luftvägarna och halsen svullnar upp. Den känns farlig och obehaglig för mig.
Tyvärr känner jag ingen parfymdoft på mig själv så jag använder parfym sällan. Det är så klart för min skull jag skulle använda parfym, inte för att andra ska behöva vandra i min parfymdimma.
Det finns en underbar doftfri deodorant som ej svider, ej kladdar och som ej skadar kläder. Den förhindrar ej svettning utan dödar bara bakterierna som ger lukt. Rekommenderar varmt Thai deodoranten som finns som alunsten och alunspray. Ingen alkohol eller aluminiumklorid. Bästa priset hos Bodystore på nätet men finns även i hälsokostbutiker.
På tv sa de nyligen att det finns misstankar om att anti-perspiranter orsakar bröstcancer.
Tyvärr känner jag ingen parfymdoft på mig själv så jag använder parfym sällan. Det är så klart för min skull jag skulle använda parfym, inte för att andra ska behöva vandra i min parfymdimma.
Det finns en underbar doftfri deodorant som ej svider, ej kladdar och som ej skadar kläder. Den förhindrar ej svettning utan dödar bara bakterierna som ger lukt. Rekommenderar varmt Thai deodoranten som finns som alunsten och alunspray. Ingen alkohol eller aluminiumklorid. Bästa priset hos Bodystore på nätet men finns även i hälsokostbutiker.
På tv sa de nyligen att det finns misstankar om att anti-perspiranter orsakar bröstcancer.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04