HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!
Heliora skrev:Kringelhora skrev:Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna.
Jag menar inte att vara elak på något sätt, men du ger ett ganska naivt intryck, och verkar inte veta riktigt hur saker går till - mycket genom din unga ålder. Så jag tror att det är därför folk inte riktigt tar dig på allvar. Särskilt inte om du använder samma näsvisa attityd som du gör här. Då har nog folk svårt att lyssna på dig.
Näsvis får inte jag intryck av, snarare frustrerad. Men säkert kan åldern spela in, att man inte tar unga människor på lika stort allvar.
Och sen blir jag lite konfunderad, det här blir ju bara mer och mer groteskt. Hon får ligga och sova på ett hårt golv, hon får ingen ätlig mat, blir agad, inlåst i en skrubb och får inte ens gå på toaletten??! Varför ringer hon inte polisen om förhållandena är sådana? Eller varför gör inte du det? Eller kan det kanske vara så att det hela är lite överdrivet...?
Men lägg av nu! Detta har Kringelhora redan förklarat om och om igen. Nästan alla frågor som ställts på de sista 5 sidorna eller så är redan besvade flera gånger om. Kan förstå om hon börjar tröttna på att upprepa sig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Om hon lyckas fly och hålla sej gömd i kanske en eller två månader så borde hon väl i alla fall garanterat slippa det där stället, eftersom hon helt enkelt borde förlora sin plats där då. Det är väl till största delen därför dom vill att hon ska vara kvar också, eftersom om dom förlorade henne så skulle dom behöva hitta någon ny stackare som kan flytta dit, eller vara tvungna att avskeda personal.
Senast redigerad av Durr 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Och sen blir jag lite konfunderad, det här blir ju bara mer och mer groteskt. Hon får ligga och sova på ett hårt golv, hon får ingen ätlig mat, blir agad, inlåst i en skrubb och får inte ens gå på toaletten??! Varför ringer hon inte polisen om förhållandena är sådana? Eller varför gör inte du det? Eller kan det kanske vara så att det hela är lite överdrivet...?
Skall jag vara ärlig så ger TS mig också ett naivt intryck, dels av på sättet hon skriver och dels av hur hon svarar på vissa inlägg.
Dock tror jag på att det hon säger är för det mesta sant. Det finns vissa hem som behandlar folk på det viset.
Och det finns tider då varken polis eller socialtjänsten bryr sig föga, de har annat jobb att göra som de istället fokuserar på.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 2 gånger.
Kringelhora skrev:Heliora skrev:Kringelhora skrev:Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna.
Jag menar inte att vara elak på något sätt, men du ger ett ganska naivt intryck, och verkar inte veta riktigt hur saker går till - mycket genom din unga ålder. Så jag tror att det är därför folk inte riktigt tar dig på allvar. Särskilt inte om du använder samma näsvisa attityd som du gör här. Då har nog folk svårt att lyssna på dig.
Och sen blir jag lite konfunderad, det här blir ju bara mer och mer groteskt. Hon får ligga och sova på ett hårt golv, hon får ingen ätlig mat, blir agad, inlåst i en skrubb och får inte ens gå på toaletten??! Varför ringer hon inte polisen om förhållandena är sådana? Eller varför gör inte du det? Eller kan det kanske vara så att det hela är lite överdrivet...?
MEN LÄS!! VI HAR RINGT! FLERA GÅNGER!!! MEN DOM LYSSNAR INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Läs gärna vad jag skrev ovan också. Jag kom med en trolig förklaring till varför de inte lyssnar. Samt en fråga till dig jag inte fått svar på. Om sakerna är så allvarliga att hon blir misshandlad, inlåst i en skrubb och knappt ens får gå på toaletten, varför ringer ni inte polisen?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Heliora skrev:Kringelhora skrev:Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna.
Näsvis får inte jag intryck av, snarare frustrerad. Men säkert kan åldern spela in, att man inte tar unga människor på lika stort allvar.
[...]
Jo, och det är frustrerande att man inte blir tagen på allvar pga sin ålder.
Tänk på att det är äldre människor som sitter i myndigheterna vi pratat om. Och ändå vet man så mycket bättre för att man är äldre.
Det är liknande som jag känt av att man inte haft problem av sin diagnos om man är ung. Kringelhoras kompis är 1 år äldre en jag är, och inte förnekar man att hon fått problem.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Kringelhora skrev:Heliora skrev:[quote="Kringelhora"]Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna.
MEN LÄS!! VI HAR RINGT! FLERA GÅNGER!!! MEN DOM LYSSNAR INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Läs gärna vad jag skrev ovan också. Jag kom med en trolig förklaring till varför de inte lyssnar. Samt en fråga till dig jag inte fått svar på. Om sakerna är så allvarliga att hon blir misshandlad, inlåst i en skrubb och knappt ens får gå på toaletten, varför ringer ni inte polisen?[/quote]
Jag tycker att "VI HAR RINGT! FLERA GÅNGER!!!" är ett ganska tydligt svar.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Läs gärna vad jag skrev ovan också. Jag kom med en trolig förklaring till varför de inte lyssnar. Samt en fråga till dig jag inte fått svar på. Om sakerna är så allvarliga att hon blir misshandlad, inlåst i en skrubb och knappt ens får gå på toaletten, varför ringer ni inte polisen?
Du har fått svar flera gånger. Polisen har kontaktats men vägrar göra något. Och du har inte alls gett någon trovärdig förklaring på någonting.
Näsvisa är vad myndighetskramarna har varit, inte kringelhora.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Jag kan gärna ringa polisen och anmäla för vanvård och misshandel. Jag behöver bara namn och personuppgifter på flickan i fråga. Är det verkligen så som beskrivits i tråden så måste ju någon ringa och anmäla.
Heliora skrev:Jag kan gärna ringa polisen och anmäla för vanvård och misshandel. Jag behöver bara namn och personuppgifter på flickan i fråga. Är det verkligen så som beskrivits i tråden så måste ju någon ringa och anmäla.
PM:a ts, det skulle nog bryta mot PUL att skriva in dem här offentligt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
opteron skrev:Heliora skrev:Jag kan gärna ringa polisen och anmäla för vanvård och misshandel. Jag behöver bara namn och personuppgifter på flickan i fråga. Är det verkligen så som beskrivits i tråden så måste ju någon ringa och anmäla.
PM:a ts, det skulle nog bryta mot PUL att skriva in dem här offentligt.
Jag menade naturligtvis inte att hon skulle skriva ner dessa uppgifter här!
Heliora skrev:Kringelhora skrev:Heliora skrev:[quote="Kringelhora"]Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna.
Läs gärna vad jag skrev ovan också. Jag kom med en trolig förklaring till varför de inte lyssnar. Samt en fråga till dig jag inte fått svar på. Om sakerna är så allvarliga att hon blir misshandlad, inlåst i en skrubb och knappt ens får gå på toaletten, varför ringer ni inte polisen?[/quote]
LÄS! VI HAR JU RINGT! MEN DOM LYSSNAR JU INTE!! Ska det vara så svårt att förstå?
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
- Anslöt: 2009-08-26
Heliora skrev:Jag menade naturligtvis inte att hon skulle skriva ner dessa uppgifter här!
Jag tror jag gav ut mitt personnummer till Pemer, och A här på forumet. Men egentligen är det inte bra att ge ut sådant till vem som helst.
Speciellt om man har dessa personnummer kopplade till sitt bankkonto, dock så är jag fattig och har inte en endaste krona.
Men det kanske är skillnad med den hära flickan? Det torde väl regelmässigt räcka med hennes namn så kan de väl söka på sina maskiner.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
opteron skrev:Heliora skrev:Jag menade naturligtvis inte att hon skulle skriva ner dessa uppgifter här!
Jag tror jag gav ut mitt personnummer till Pemer, och A här på forumet. Men egentligen är det inte bra att ge ut sådant till vem som helst.
Speciellt om man har dessa personnummer kopplade till sitt bankkonto, dock så är jag fattig och har inte en endaste krona.
Men det kanske är skillnad med den hära flickan? Det torde väl regelmässigt räcka med hennes namn så kan de väl söka på sina maskiner.
Jag lämnar inte ut några uppgifter om henne till någon som hon inte känner att hon kan lita på eller vill att jag ger ut till.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
- Anslöt: 2009-08-26
Kringelhora skrev:Jag lämnar inte ut några uppgifter om henne till någon som hon inte känner att hon kan lita på eller vill att jag ger ut till.
Namn är dock inte farligt det kan man hitta på t.ex eniro och liknande, alla som fyllt 15+ kan man hitta.
Men det är inte heller bra om hennes namn offentliggörs för det skulle förstöra hennes liv ännu mer om man fick veta vem det är som blivit behandlat å detta viset.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Om jag trodde att det skulle hjälpa så skulle jag själv ringa polisen, men de verkar som sagt ha bestämt sig för hur bra det är på ASP och att de intalade bara ljuger, rymmer och bråkar och därför inte är trovärdiga. För ett polisingripande behövs bevis för brott, t ex inspelning av misshandel el dyl.
Sen tycker jag att nu när vi för tillfället verkar ha myndigheternas förtroende så är det dumt att i detta skede dra in andra, inkl journalister. Jag tycker man bör ge myndigheterna en chans att granska detta först och göra vad de kan för att ställa allt till rätta. Sen om inte de gör något, har man en ännu större skandal att gå till pressen med.
Kringelhora, kan du inte be din kompis att försöka hålla låg profil ett tag och inte provocera personalen i onödan så hon råkar ännu mer illa ut? Hjälp är på väg, kanske detta kan få henne att stå ut lite till?
Be henne dokumentera allt hon kan, t ex om hon blivit utsatt för fysiskt våld bör hon ta kort på det och skriva ner allt de säger och gör så ordagrant som möjligt. Gärna en sorts dagbok med så detaljerade beskrivningar som möjligt, inkl tider etc, som hon skickar till dig så detta finns någon annanstans ifall de hittar det på hennes dator. Typ som ni redan gjort fast ännu mer exakt. Om hon kan, får och orkar.
Sen tycker jag att nu när vi för tillfället verkar ha myndigheternas förtroende så är det dumt att i detta skede dra in andra, inkl journalister. Jag tycker man bör ge myndigheterna en chans att granska detta först och göra vad de kan för att ställa allt till rätta. Sen om inte de gör något, har man en ännu större skandal att gå till pressen med.
Kringelhora, kan du inte be din kompis att försöka hålla låg profil ett tag och inte provocera personalen i onödan så hon råkar ännu mer illa ut? Hjälp är på väg, kanske detta kan få henne att stå ut lite till?
Be henne dokumentera allt hon kan, t ex om hon blivit utsatt för fysiskt våld bör hon ta kort på det och skriva ner allt de säger och gör så ordagrant som möjligt. Gärna en sorts dagbok med så detaljerade beskrivningar som möjligt, inkl tider etc, som hon skickar till dig så detta finns någon annanstans ifall de hittar det på hennes dator. Typ som ni redan gjort fast ännu mer exakt. Om hon kan, får och orkar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Den här tråden har spårat ut de senaste sidorna.
Om det sker misshandel på hemmet så är det bara att ringa sos alarm och anmäla så måste polisen komma dit så fort som möjligt.
Att hålla på att befria någon vid så tydliga brott är ju som att ge upp hoppet om hela samhällets rättsprocesser.
Jag bor förhållandevis väldigt nära aspc men aldrig att jag skulle stötta en desperat fritagning utan någon som helst fakta och jag tycker det är ansvarslöst att påstå att det är en vettig åtgärd.
Även om en fritagningsaktion skulle vara lämplig om det var politiskt motiverat och att man då gjorde det helt öppet om det var ett gränsfall i vanvård m.m.
Ingen här vill väl att hon ska bli flykting i x antal månader bara sådär utan planering?
Om det sker misshandel på hemmet så är det bara att ringa sos alarm och anmäla så måste polisen komma dit så fort som möjligt.
Att hålla på att befria någon vid så tydliga brott är ju som att ge upp hoppet om hela samhällets rättsprocesser.
Jag bor förhållandevis väldigt nära aspc men aldrig att jag skulle stötta en desperat fritagning utan någon som helst fakta och jag tycker det är ansvarslöst att påstå att det är en vettig åtgärd.
Även om en fritagningsaktion skulle vara lämplig om det var politiskt motiverat och att man då gjorde det helt öppet om det var ett gränsfall i vanvård m.m.
Ingen här vill väl att hon ska bli flykting i x antal månader bara sådär utan planering?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag har fått lite tankar efter att ha läst de senaste inläggen.
För det första, polisen bedömer vad som verkar trovärdigt. Per telefon kan de neka att göra en anmälan, de har för lite resurser. Om man gör en anmälan skriftligt måste de diarieföra den. Den kan i och för sig komma längst ner i utredningshögen, men den finns ändå där.
För det andra, hur en anmälan tas emot när man ringer beror också på vem som ringer och hur det sägs. Ålder på den som ringer, om man är saklig och lugn eller upprörd, allt sådant spelar också in. Där har Helliora en liten poäng.
Men jag förstår att Kringelhora inte vill ge ut uppgifter om sin kompis hur som helst, och det är helt rätt. Hon kan inte veta vilka personer som döljer sig bakom nicken här, och på nätet kan man inte vara nog försiktig.
Om någon ska få Kringelhoras kompis namn och personnummer, ska det ske via pm och inte öppet.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har fått lite tankar efter att ha läst de senaste inläggen.
För det första, polisen bedömer vad som verkar trovärdigt. Per telefon kan de neka att göra en anmälan, de har för lite resurser. Om man gör en anmälan skriftligt måste de diarieföra den. Den kan i och för sig komma längst ner i utredningshögen, men den finns ändå där.
För det andra, hur en anmälan tas emot när man ringer beror också på vem som ringer och hur det sägs. Ålder på den som ringer, om man är saklig och lugn eller upprörd, allt sådant spelar också in. Där har Helliora en liten poäng.
Men jag förstår att Kringelhora inte vill ge ut uppgifter om sin kompis hur som helst, och det är helt rätt. Hon kan inte veta vilka personer som döljer sig bakom nicken här, och på nätet kan man inte vara nog försiktig.
Om någon ska få Kringelhoras kompis namn och personnummer, ska det ske via pm och inte öppet.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Heliora skrev:Särskilt inte om du använder samma näsvisa attityd som du gör här. Då har nog folk svårt att lyssna på dig.
Jag har inte upplevt TS som näsvis, bara frustrerad, vanmäktig, arg/ledsen/rädd och så hörs det att hon är ung, men det är ju inget konstigt att vara mindre erfaren när man haft mindre tid på sig att skaffa erfarenhet.
Att kalla nån näsvis när den är i den här belägenheten är inte särskilt trevligt eller medkännande däremot. Vem som helst som känner sig utlämnad, ensam om att kämpa för nån eller nåt den tror på, och dessutom verkar ha dåliga erfarenheter av myndigheter/vuxna i bagaget skulle kunna låta minst lika uppbragt. Och mer.
Därmed inte sagt att inte jag eller andra skulle kunna se på hela historien på ett annat sätt än TS och hennes kompis gör, men det är en helt annan femma.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ensamflickan skrev:Kan det inte tvärtom vara bra om de ser tråden? Så de vet att de har ögonen på sig. Det borde sätta press på dem... Och som någon skrev, den här tråden hamnar bland de första om man googlar på Asp Center, så andra som funderar på att flytta dit, och är intelligenta nog att söka information på Internet om stället, kan bli avskräckta och inte flytta dit. De får ju massvis med dålig reklam för det här... Det vill de nog inte ha...
Betänk att andra skrivit om SINA erfarenheter här och i tråden som Opteron startade och dessa kanske inte vill ha sina inlägg outade mer än nödvändigt... Det kan säkert straffa sig för hela forumet och alla nuvarande och blivandra medlemmar. Tänker jag, naturligtvis också av egenintresse.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Tja det är mycket möjligt att de har haft tillgång till den här tråden hela tiden så vitt vi vet....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
De på SiS har ingen vetskap om min tråd här, inte min socialtjänst eller. Jag har mejlat dem länken men de vägrar kolla och avvisar mig och Anders Pemer som att vi inte har insikt om vårat "problem".
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 2 gånger.
Skulle man inte kunna prova att göra en polisanmälan och lämna in en fullständig skriftlig redogörelse över allt som hänt till polisen på någon annan ort, där polisen inte är kompisar med aspcenter-personalen? Det är viktigt att det framgår tydligt att polisen i Boden inte tar det på allvar. Det är lämpligt att gå till polisstationen för att göra det tror jag.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
alfapetsmamma skrev:Heliora skrev:Särskilt inte om du använder samma näsvisa attityd som du gör här. Då har nog folk svårt att lyssna på dig.
Jag har inte upplevt TS som näsvis, bara frustrerad, vanmäktig, arg/ledsen/rädd och så hörs det att hon är ung, men det är ju inget konstigt att vara mindre erfaren när man haft mindre tid på sig att skaffa erfarenhet.
Att kalla nån näsvis när den är i den här belägenheten är inte särskilt trevligt eller medkännande däremot. Vem som helst som känner sig utlämnad, ensam om att kämpa för nån eller nåt den tror på, och dessutom verkar ha dåliga erfarenheter av myndigheter/vuxna i bagaget skulle kunna låta minst lika uppbragt. Och mer.
Därmed inte sagt att inte jag eller andra skulle kunna se på hela historien på ett annat sätt än TS och hennes kompis gör, men det är en helt annan femma.
Inger skrev:Nästan alla frågor som ställts på de sista 5 sidorna eller så är redan besvade flera gånger om. Kan förstå om hon börjar tröttna på att upprepa sig.
Håller med.
Dessutom pågår hjälparbete, som sagt. Så fritagning eller ännu en polis-/SOS-anmälan är inte aktuella ens redan av det skälet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare