HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav narran » 2009-08-30 20:32:25

Om tjejjen är över 18 har hennes föräldrar inte ett dyft med hur vården av henne läggs upp.Hon kan anmäla personalen för sekretessbrot om de mot hennes vilja uttalar sig om henne för föräldrarna. Herre gud de rättpsykiatriska klinikerna har ju försökt att förbjuda intagna att ha egna mobiltelefoner efter att de kontaktat och hotat personer som anmält dem för brott, men fått nej i kammarrräten då undrar jag verkligen hur en person som är frivilligt placerad enligt SOLkan hidras att ringa.
När det gäller den rättspykitatriska vården rör det sig om mördare och våldtäktsmän som ansets för sjuka för fängelse
Senast redigerad av narran 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 1 gång.
narran

Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Kringelhora » 2009-08-30 20:37:13

narran skrev:Om tjejjen är över 18 har hennes föräldrar inte ett dyft med hur vården av henne läggs upp.Hon kan anmäla personalen för sekretessbrot om de mot hennes vilja uttalar sig om henne för föräldrarna. Herre gud de rättpsykiatriska klinikerna har ju försökt att förbjuda intagna att ha egna mobiltelefoner efter att de kontaktat och hotat personer som anmält dem för brott, men fått nej i kammarrräten då undrar jag verkligen hur en person som är frivilligt placerad enligt SOLkan hidras att ringa.
När det gäller den rättspykitatriska vården rör det sig om mördare och våldtäktsmän som ansets för sjuka för fängelse

Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna. Personalen vakar henne 24/7 så hon har inga som helst möjligheter att kunna ringa. Hon får inte ens ha mobil, nu vill även föräldrarna att dom ska ta den. Tar dom den så är den borta föralltid...
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora

Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Inger » 2009-08-30 20:38:02

Bra påpekande, narran! Tänkte också just på det där med hur hennes föräldrar kan ha rätt att bestämma vad de får göra med henne om hon är myndig. Låter helt sjukt.

Om hon nu inte får mat och blir utsatt för fysisk bestraffning är det verkligen illa. Är det för att de upptäckt den här tråden och vill straffa henne eller är det något annat?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Meppe » 2009-08-30 20:38:59

Duras har en bra poäng med att inte bli hemmablind. Genom att acceptera en behandling blir det lättare för personalen att göra situationen värre.

Vi kan inte ge upp hoppet nu. Det skulle vara effektivaste sättet att göra vad personalen vill.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Kringelhora » 2009-08-30 20:42:09

Inger skrev:Bra påpekande, narran! Tänkte också just på det där med hur hennes föräldrar kan ha rätt att bestämma vad de får göra med henne om hon är myndig. Låter helt sjukt.

Om hon nu inte får mat och blir utsatt för fysisk bestraffning är det verkligen illa. Är det för att de upptäckt den här tråden och vill straffa henne eller är det något annat?

Dom vill att hon ska lyda dom helt enkelt, när hon gör precis som dom vill så får hon tillbaks saker. Hade dom sett den här tråden så hade hon blivit av med sin dator.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora

Inläggav Meppe » 2009-08-30 20:42:23

Jag hoppas att de inte hittat tråden. Jag bad redan tidigare att den skulle flyttas till en dold avdelning, men fick svaret "Vi flyttar inget till OT".
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-30 20:42:35

Hej!

Jag är totalt chockad! Hur kan man ens komma på tanken att bete sig så!

Jag önskar att ett gäng kunde åka upp och frita henne direkt, bara storma in ... men till det behövs pengar som en del (inklusive jag själv) inte har, det är trots allt ett stycke upp till Boden med omnejd.

Om vi ska storma in och frita henne, det är i runda slängar 1800 kronor per person tur och retur. Och vad händer om typ 10 forumister stormar in, är vi säkra på att få ut henne? Och vart ska hon ta vägen sen? Är någon av forumisterna beredd att låta henne bo hos sig till historien är uppklarad?

Jag kan inte riktigt släppa tanken på den här historien ... men det är ju säkrast att det får gå genom Pemer och Inger, som engagerat sig i detta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Inger » 2009-08-30 20:43:17

Fritagning i det här läget tror jag vore dumt och löser inte problemet på sikt utan kanske bara förvärrar situationen för henne. Bättre att saker får gå via de berörda myndigheterna så att vi kan få en permanent lösning.

Kringelhora skrev:
Inger skrev:Bra påpekande, narran! Tänkte också just på det där med hur hennes föräldrar kan ha rätt att bestämma vad de får göra med henne om hon är myndig. Låter helt sjukt.

Dom vill att hon ska lyda dom helt enkelt, när hon gör precis som dom vill så får hon tillbaks saker. Hade dom sett den här tråden så hade hon blivit av med sin dator.

OK, det låter ju betryggande. Antar att den inte är så lätt att hitta om man inte vet att den finns och aktivt letar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:08, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav Meppe » 2009-08-30 20:46:07

Skulle också gärna frita henne... Ännu ett bevis på hur opraktiskt det är att befinna sig i Finland. Studerande och vet ingen som skulle betala resan.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Inläggav Duras » 2009-08-30 20:57:39

Meppe skrev:Jag hoppas att de inte hittat tråden. Jag bad redan tidigare att den skulle flyttas till en dold avdelning, men fick svaret "Vi flyttar inget till OT".

Jag har också bett om det.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Duras

Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Duras » 2009-08-30 20:59:41

Inger skrev:Fritagning i det här läget tror jag vore dumt och löser inte problemet på sikt utan kanske bara förvärrar situationen för henne. Bättre att saker får gå via de berörda myndigheterna så att vi kan få en permanent lösning.

Blir hon fysiskt misshandlad så är läget akut!
Duras

Inläggav Kringelhora » 2009-08-30 21:04:54

Duras skrev:
Inger skrev:Fritagning i det här läget tror jag vore dumt och löser inte problemet på sikt utan kanske bara förvärrar situationen för henne. Bättre att saker får gå via de berörda myndigheterna så att vi kan få en permanent lösning.

Om du läser föregående inlägg så ser du vad hon har varit med om idag.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-30 21:05:44

Hej!

Kringelhora skrev:

OK, det låter ju betryggande. Antar att den inte är så lätt att hitta om man inte vet att den finns och aktivt letar.

Inger, du har rätt i det om att fritagning inte löser några problem på sikt. Men polisen tror ju inte på historien. Alltså måste vi få socialen att tro på den. Och socialen måste agera snabbt.

Man kan leva utan mat i 2-3 veckor, innan man dör. Om man får så pass mycket mat att man överlever men inte mer, uppstår undernäring och näringsbrist. Därför anser jag att situationen är akut.

Jag är trött och frustrerad, men ska lägga band på mig och låta det gå myndighetsvägen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-30 21:08:27

Kan det inte tvärtom vara bra om de ser tråden? Så de vet att de har ögonen på sig. Det borde sätta press på dem... Och som någon skrev, den här tråden hamnar bland de första om man googlar på Asp Center, så andra som funderar på att flytta dit, och är intelligenta nog att söka information på Internet om stället, kan bli avskräckta och inte flytta dit. De får ju massvis med dålig reklam för det här... Det vill de nog inte ha...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Duras » 2009-08-30 21:09:47

Kringelhora skrev:
Duras skrev:

Om du läser föregående inlägg så ser du vad hon har varit med om idag.

Jag vet ju inte eftersom jag inte själv har sett det, men jag har ingen anledning att betvivla det. Därav min formulering.
Duras

Inläggav Kringelhora » 2009-08-30 21:11:11

Ensamflickan skrev:Kan det inte tvärtom vara bra om de ser tråden? Så de vet att de har ögonen på sig. Det borde sätta press på dem... Och som någon skrev, den här tråden hamnar bland de första om man googlar på Asp Center, så andra som funderar på att flytta dit, och är intelligenta nog att söka information på Internet om stället, kan bli avskräckta och inte flytta dit. De får ju massvis med dålig reklam för det här... Det vill de nog inte ha...

Dom kommer säkert att straffa henne för det här, det är synd om dom hittar denna tråd för då kan dom ju snygga upp henne sits! Då kommer ju ingen tro ett skit mera på oss :(
Kringelhora

Inläggav Meppe » 2009-08-30 21:11:53

Jag börjar stark tvivla på myndighetsvägen... Vet någon om Pemer kontaktat DN? Jag har ännu kvar mitt erbjudande att kontakta dem.

Det hjälper henne inte att vi sitter här och undrar hur personalen kan behandla henne så här, hur länge hon kan överleva osv. ...
Meppe

Inläggav Inger » 2009-08-30 21:13:12

Ensamflickan skrev:Kan det inte tvärtom vara bra om de ser tråden? Så de vet att de har ögonen på sig. Det borde sätta press på dem... Och som någon skrev, den här tråden hamnar bland de första om man googlar på Asp Center, så andra som funderar på att flytta dit, och är intelligenta nog att söka information på Internet om stället, kan bli avskräckta och inte flytta dit. De får ju massvis med dålig reklam för det här... Det vill de nog inte ha...

Det är ju en aspekt som kan göra det bra i längden bara att denna tråd finns om det förekommer sådana övergrepp där.

Men just NU är det nog bättre om de inte ser den för att de inte ska kunna a) straffa flickan för att hon sökt hjälp och skära av hennes kommunikationsmöjligheter totalt ; b) få veta hur mycket vi vet och c) inte ska hinna polera ytan inför en ev granskning.

Edit: Kringelhora hann svara före.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav Heliora » 2009-08-30 21:13:58

Kringelhora skrev:Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna.

Jag menar inte att vara elak på något sätt, men du ger ett ganska naivt intryck, och verkar inte veta riktigt hur saker går till - mycket genom din unga ålder. Så jag tror att det är därför folk inte riktigt tar dig på allvar. Särskilt inte om du använder samma näsvisa attityd som du gör här. Då har nog folk svårt att lyssna på dig.

Och sen blir jag lite konfunderad, det här blir ju bara mer och mer groteskt. Hon får ligga och sova på ett hårt golv, hon får ingen ätlig mat, blir agad, inlåst i en skrubb och får inte ens gå på toaletten??! Varför ringer hon inte polisen om förhållandena är sådana? Eller varför gör inte du det? Eller kan det kanske vara så att det hela är lite överdrivet...? :roll:
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 2 gånger.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Meppe » 2009-08-30 21:14:05

har ännu en gång bett att den ska flyttas.

Admin:

Vi flyttar inga trådar till Aspergare Off-topic.
Meppe

Inläggav Kringelhora » 2009-08-30 21:15:44

Heliora skrev:
Kringelhora skrev:Hon har hindrats ifrån att kunna ringa, hon har försökt många gånger att anmäla till polisen, även jag har försökt. Men dom tror inte på oss. Dom säger bara "vi har inte tid med det här" "du hittar bara på" "Så kan det väl ändå inte alls vara" dom vägrar att lyssna.

Jag menar inte att vara elak på något sätt, men du ger ett ganska naivt intryck, och verkar inte veta riktigt hur saker går till - mycket genom din unga ålder. Så jag tror att det är därför folk inte riktigt tar dig på allvar. Särskilt inte om du använder samma näsvisa attityd som du gör här. Då har nog folk svårt att lyssna på dig.

Och sen blir jag lite konfunderad, det här blir ju bara mer och mer groteskt. Hon får ligga och sova på ett hårt golv, hon får ingen ätlig mat, blir agad, inlåst i en skrubb och får inte ens gå på toaletten??! Varför ringer hon inte polisen om förhållandena är sådana? Eller varför gör inte du det? Eller kan det kanske vara så att det hela är lite överdrivet...? :roll:

MEN LÄS!! VI HAR RINGT! FLERA GÅNGER!!! MEN DOM LYSSNAR INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kringelhora

Inläggav Meppe » 2009-08-30 21:16:06

Heliora skrev:

För det första gör det inte saken bättre att inte tro på Kringelhora. För det andra har hon sagt att polisen inte tror på det flera gånger än jag kan räkna.
Meppe

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-30 21:16:10

Hej!

Meppe skrev:Jag börjar stark tvivla på myndighetsvägen... Vet någon om Pemer kontaktat DN? Jag har ännu kvar mitt erbjudande att kontakta dem.

Det hjälper henne inte att vi sitter här och undrar hur personalen kan behandla henne så här, hur länge hon kan överleva osv. ...

Det har varit helg. Låt Pemer få chansen att "ligga på" myndigheterna på måndag. Och om ingen myndighet vill svara eller agera på låt oss säga en vecka eller högst två, då är det läge för oss att börja fundera på fritagningsförsök. För läget är akut, enligt mitt sätt att se på det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Meppe » 2009-08-30 21:18:57

Ser att Kringelhora hann före.

Men seriöst. Kringelhora skriver i princip att de håller på att svälta hennes kompis. Jag vet av egen erfarenhet att många här inte litar på nya medlemmar. MEN SKULLE HON REGISTRERA SIG, POSTA HÄR I FLERA MÅNADER INNAN NÅGON LITAR PÅ HENNE OCH SEN FÖRST BE OM HJÄLP?! DE SKULLE JU HINNA SVÄLTA HENNES KOMPIS PÅ DEN TIDEN!!!!!!!!!!!!!!!
Meppe

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in