AS och alkohol och ett socialt liv
83 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
nallen skrev:Fast det är jobbigare
Ja. Samt dyrare och tyngre att bära.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Mer social? Hm, hjälpte inte mig, då. Fast de kanske inte förstod att "jag hade AS" som var mitt problem
Så det där verkar iaf inte hjälpa mig vare sig jag är ensam eller inte. Jag tror det tar energi av mig att bli så social, blir så trött efter ett tag av att bara prata och tydligen prata högt som jag inte orkar, så jag orkar inte sätta mig i sån situation.
Men både mediciner och dryck är påfrestande för levern? Aj, börjar få ont där nu bara för det.
Så det där verkar iaf inte hjälpa mig vare sig jag är ensam eller inte. Jag tror det tar energi av mig att bli så social, blir så trött efter ett tag av att bara prata och tydligen prata högt som jag inte orkar, så jag orkar inte sätta mig i sån situation.
Men både mediciner och dryck är påfrestande för levern? Aj, börjar få ont där nu bara för det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag blir mer social av alkohol, i alla fall till en viss gräns. Sen finns det risk att man blir otrevlig.
Hur mycket alkohol som krävs handlar bland annat om hur mycket man är van att dricka, hur stor man är, hur mycket man ätit innan etc.
Jag har ingen aning om man lättare blir beroende av alkohol om man har AS eller inte, men man ska väl vara försiktig antar jag oavsett AS eller inte. Jag dricker säkert alldeles för mycket egentligen, men det skiter jag i.
Hur mycket alkohol som krävs handlar bland annat om hur mycket man är van att dricka, hur stor man är, hur mycket man ätit innan etc.
Jag har ingen aning om man lättare blir beroende av alkohol om man har AS eller inte, men man ska väl vara försiktig antar jag oavsett AS eller inte. Jag dricker säkert alldeles för mycket egentligen, men det skiter jag i.
Senast redigerad av Ardalion 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Om jag ska dricka mig social blir det svindyrt. Mina fysiologiska egenskaper gör att jag kan konsumera stora mängder, under lång tid, utan att det riktigt berör mig. Jag har också varit med om att ha en mycket hög promillehalt utan att det märks på något sätt. Det är kanske inte så jättebra.
Men det finns alkoholhaltiga drycker som smakar gott, faktiskt.
Men det finns alkoholhaltiga drycker som smakar gott, faktiskt.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Alkohol, är det bra för någon?
Jo, rent fysiskt lär 1-2 glas vin/öl till maten varje dag vara nyttigt. Fast kanske inte om man äter en massa piller dessutom, jobbigt för levern.
Rent socialt ska det hjälpa en att bli av med sina hämningar. Men personligen är jag mycket fäst vid mina hämningar, det är de som gör mig till en civiliserad och vuxen människa.
Alkohol har diskuterats förut, här är ett par trådar:
http://www.aspergerforum.se/hur-paverkas-ni-av-alkohol-t11230.html
http://www.aspergerforum.se/impulsiva-loper-storre-risk-bli-alkoholister-t9712.html
Jo, rent fysiskt lär 1-2 glas vin/öl till maten varje dag vara nyttigt. Fast kanske inte om man äter en massa piller dessutom, jobbigt för levern.
Rent socialt ska det hjälpa en att bli av med sina hämningar. Men personligen är jag mycket fäst vid mina hämningar, det är de som gör mig till en civiliserad och vuxen människa.
Alkohol har diskuterats förut, här är ett par trådar:
http://www.aspergerforum.se/hur-paverkas-ni-av-alkohol-t11230.html
http://www.aspergerforum.se/impulsiva-loper-storre-risk-bli-alkoholister-t9712.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 2 gånger.
Jag tror det hjälpte mig jättemycket i tonåren då jag var väldigt blyg och hämmad. Med lite alkohol i kroppen vågade jag släppa loss och gå på disco mm. Behövdes dock väldigt lite men det tog nåt decennium till innan jag fattade... Gjorde en del roliga saker när jag hade druckit för starkt eller för mycket och blev väldigt ohämmad.
Nu har jag inget behov av det alls och blir bara sjuk om jag skulle försöka.
Nu har jag inget behov av det alls och blir bara sjuk om jag skulle försöka.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker att vissa alkoholhaltiga drycker är goda. Själva jäsningen skapar ju nya smakämnen som man inte kan få fram utan att jäsa drycken. Så jag tror att det finns människor som tycker om alkohol, även om de flesta i sverige lider av mer eller mindre beroende.
Att alkohol skulle vara nyttigt i små mängder är väl ytterst omdiskuterat och nästan en vandringssägen för att kunna dricka. Det jag hört : det är inte skadligt att dricka 1-2 glas vin om dagen, men aldrig någonsin mer.
Ni som är oroliga över ert drickande kan ju testa http://www.alkoholprofilen.se
Den är ganska bra, men jag som testade den och var orolig för mitt drickande för att jag drack så sällan fick ett konstigt svar.
Att alkohol skulle vara nyttigt i små mängder är väl ytterst omdiskuterat och nästan en vandringssägen för att kunna dricka. Det jag hört : det är inte skadligt att dricka 1-2 glas vin om dagen, men aldrig någonsin mer.
Ni som är oroliga över ert drickande kan ju testa http://www.alkoholprofilen.se
Den är ganska bra, men jag som testade den och var orolig för mitt drickande för att jag drack så sällan fick ett konstigt svar.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Ni låter som ett gäng flickscouter...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Alkohol kan vara rätt bra för mig ibland, om jag dricker i sällskap av andra och själv är i balans när jag börjar dricka. Då blir jag gladare och mer social. Så jag tycker mycket om att dricka, men tyvärr är det inte så ofta jag har möjlighet till det, då jag så relativt sällan är i sällskap av andra som dricker.
Jag vet en till person som alkohol speciellt är vääääldigt bra för. Jag riktigt önskar varje gång jag träffar människan att h*n skall få i sig en del...
Jag vet en till person som alkohol speciellt är vääääldigt bra för. Jag riktigt önskar varje gång jag träffar människan att h*n skall få i sig en del...
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 11:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror jag hade haft svårt att överleva utan alkohol tidigare, problematiken ligger i att det blir svårt att överleva med stort alkoholintag (droger generellt) en längre tid också - därför att det leder till beroende och den personliga utvecklingen stannar där intaget börjar. Det finns inget uppbyggande i missbruk.
Nu menar jag såklart inte medicinering eller normalt nyttjande av alkoholhaltiga drycker.
Dessutom gör väl igen direkt smartare grejor under överdosering av dessa preparat? Även ganska måttlig konsumtion leder ju till (ännu värre) ångest dagen efter.
Nu blev jag moralgubbe - sorry
Nu menar jag såklart inte medicinering eller normalt nyttjande av alkoholhaltiga drycker.
Dessutom gör väl igen direkt smartare grejor under överdosering av dessa preparat? Även ganska måttlig konsumtion leder ju till (ännu värre) ångest dagen efter.
Nu blev jag moralgubbe - sorry
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Alkoholen är en av mina käraste vänner.
Blir det rom nu ikväll måntro? Hittade en skvätt Captain Morgan i skafferiet nyss...
Mmmmmmm... *suktar* . Har du prövat Stroh rum original någon gång? Det är alkohol som heter duga, det! 80 %
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
I Medelhavsdieten så ingår att dricka rött vin till maten. Däremot inte att supa sig full varje helg. Hellre litet och ofta än mera sällan och mycket.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/23/medelhavsdietens-mysterier/index.xmlEfter i genomsnitt 8,5 års uppföljning konstaterar forskarna att personer som höll sig till medelhavsdieten hade dött i mindre utsträckning jämfört med dem som inte levde enligt medelhavsdieten. För varje ökning med 2 poäng enligt den använda skalan minskade risken att avlida under uppföljningsperioden med 14 procent.
När forskarna analyserade de enskilda komponenternas betydelse för kopplingen mellan medelhavsdieten och minskad risk att dö föll måttlig alkoholkonsumtion ut som mest viktig för det observerade sambandet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Personligen tror jag det ligger mycket placeboeffekt i och med alkoholintag men kan själv uppleva mig själv något mer avslappnad och till ro efter nåt glas vin eller ett par starköl. Pratsam är jag i alla fall i rätt sällskap och sammanhang och upplever inte att jag blir mer social eller självsäker med okända, alltför annorlunda människor än mig själv när jag dricker. Inte direkt så att det sitter en liten skojig filur inuti mig som poppar upp efter X antal promille alkohol uppnåts i blodsomloppet som så många verkar tro. Känner man sig tom, olycklig inombords eller mår dåligt av olika anledningar leder det inte heller till något positivt (om jag nu får agera lite moraltant/gubbe själv här)
Men, alla funkar som sagt olika- du får väl prova själv med måttliga mängder.
Men, alla funkar som sagt olika- du får väl prova själv med måttliga mängder.
Senast redigerad av HISOKA 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 3 gånger.
Alien skrev:I Medelhavsdieten så ingår att dricka rött vin till maten. Däremot inte att supa sig full varje helg. Hellre litet och ofta än mera sällan och mycket.
Men nu bor vi inte vid Medelhavet utan uppe i brännvinsbältet.
I vår kultur funkar det inte med vin till lunchen och siesta.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Alien skrev:Alkohol, är det bra för någon?
Jo, rent fysiskt lär 1-2 glas vin/öl till maten varje dag vara nyttigt.
Har också hört det där, men känner mig skeptisk. Kan det verkligen vara bra att dricka varje dag (oavsett hur lite), ifall man inte på sikt skall utveckla ett beroende?
en halv flaska vin eller 2-3 öl på fredagskvällen och ev. en starköl/ett glas vin på lördagen och sedan en 100% vit vecka från söndag t.o.m. torsdag känns som ett sundare förhållande till alkohol, tycker jag.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 2 gånger.
Jag dricker för att bli full, det är inget att hymla om.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:17:25, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Att leva som Aspergare