HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!
Inger skrev:Har hon mejlat och bett om fullmakt?
Flera gånger, men jag säger åt henne att göra det igen.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
- Anslöt: 2009-08-26
Bra! Detta är nog den bästa vägen att gå. Förstår om varje dag är en plåga för henne men det är bäst om hon kan försöka stå ut lite till så att hon kan få komma därifrån för gott sen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
Oavsett av vilken anledning hon har hamnat på hemmet så måste det finnas någon form av avtal skrivet. Någon har tagit ett beslut, antingen hon själv eller någon annan, att hon ska bo där. Någon betalar också för vistelsen. Alltså måste någon form av kontrakt eller avtal finnas, och där bör rimligen nämnas på vilka villkor hon är där. Be henne begära ut en kopia av det papperet. (Jag misstänker att det kan vara svårt för andra att få ut det, så att det måste vara hon själv eller ett ombud).
Om de påstår att något sådant papper inte finns så ska hon begära en skriftlig redogörelse för varför hon är på hemmet och vilka villkor som gäller.
Om hon säger att hon förvägras detta så måste man försöka få ut ett sådan papper på annan väg, t.ex. via ett juridiskt ombud eller en person med fullmakt.
Och återigen, när det gäller polisen. Vet du när någon av händelserna inträffade att hon blev hämtad och återbördad av polisen? I så fall ska du, eller vem som nu kontaktar polisen, försöka få besked om enligt vilken paragraf polisen gjorde sin insats. Det måste finnas loggat hos polisen. Däremot kan det kanske vara hemligstämplat i vissa fall, t.ex. om tjejen faktist är under tvångsvård, vilket Pemer konstaterade.
Frågan är om inte alla polisinsatser finns tillgängliga offentlig, om än ibland i censurerad form av sekretesskäl. Dagstidningar listar ofta händelser under senaste dygnet där polis och räddningstjänst har ingripit. Likaså finns en del sådan information på polisdistriktens hemsidor. Fast det kan tänkas att det bara är ett urval händelser som betraktas som i allmänt intresse som listas där.
Om de påstår att något sådant papper inte finns så ska hon begära en skriftlig redogörelse för varför hon är på hemmet och vilka villkor som gäller.
Om hon säger att hon förvägras detta så måste man försöka få ut ett sådan papper på annan väg, t.ex. via ett juridiskt ombud eller en person med fullmakt.
Och återigen, när det gäller polisen. Vet du när någon av händelserna inträffade att hon blev hämtad och återbördad av polisen? I så fall ska du, eller vem som nu kontaktar polisen, försöka få besked om enligt vilken paragraf polisen gjorde sin insats. Det måste finnas loggat hos polisen. Däremot kan det kanske vara hemligstämplat i vissa fall, t.ex. om tjejen faktist är under tvångsvård, vilket Pemer konstaterade.
Frågan är om inte alla polisinsatser finns tillgängliga offentlig, om än ibland i censurerad form av sekretesskäl. Dagstidningar listar ofta händelser under senaste dygnet där polis och räddningstjänst har ingripit. Likaså finns en del sådan information på polisdistriktens hemsidor. Fast det kan tänkas att det bara är ett urval händelser som betraktas som i allmänt intresse som listas där.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Man får nog inte ut nåt hos polisen, det är väl sekretess på sånt.
Min tanke var att man kanske inte ska utgå från personuppgifterna utan från tidpunkten när polisens ingripande skedde. Frågan är om det inte då måste kunna redögra för insatsen? Dvs. man frågar inte om vem de grep, utan bara vilken typ av ingripande det handlade om.
"det finns inge kontrakt jag har frågat om det flera gånger"
Det är vad hon säger. Men jag har sagt att hon ska begära papper på det hon skulle.
"jag kan inte maila dom för då vet dom att jag har internet"
eftersom dom har tagit det och hon plankar på ett trådlöst. jag försöker prata med henne, för mer kan jag inte göra.
Tack för svaret, hoppas på att hon får iväg ett mejl, får hon svaret att hon inte har med det att göra eller vad som nu sägs så får vi bevis för det.
Jag minns inte om tidigare rymningar, när hon blev hämtat. Men senaste rymningen har jag ju bevis på telefonen. Där det står att polisen hämtat henne och vad som hänt. Tidpunkter och så.
Det är vad hon säger. Men jag har sagt att hon ska begära papper på det hon skulle.
"jag kan inte maila dom för då vet dom att jag har internet"
eftersom dom har tagit det och hon plankar på ett trådlöst. jag försöker prata med henne, för mer kan jag inte göra.
Tack för svaret, hoppas på att hon får iväg ett mejl, får hon svaret att hon inte har med det att göra eller vad som nu sägs så får vi bevis för det.
Jag minns inte om tidigare rymningar, när hon blev hämtat. Men senaste rymningen har jag ju bevis på telefonen. Där det står att polisen hämtat henne och vad som hänt. Tidpunkter och så.
- Kringelhora
Självklart.
Tyvärr har de inte ringt än. De satt i möte och skulle ringa när de blev klara, men har inte hört av sig än så räknar jag inte med att det blir idag. (Har f ö lite problem med rösten just nu p g a min migrän så mig passar det nästan bättre imorgon.)
Dessutom kanske det är bra om vi hinner ge tjejen en chans att försöka få fullmakten fixad själv först, innan man drar in fler i det. Om det verkligen inte funkar så tänkte jag be de lokala myndigheterna åka dit och se till att få en fullmakt.
Kringelhora, har hon alltså redan mejlat soc om fullmakt men har inte fått någt sådant papper tillsänt sig? I så fall undrar man om det a) är soc som skitit i att skicka det eller b) om vårdhemmet inte delar ut inkommen post. Har vi tur är det b. Är det a så har vi problem.
Tyvärr har de inte ringt än. De satt i möte och skulle ringa när de blev klara, men har inte hört av sig än så räknar jag inte med att det blir idag. (Har f ö lite problem med rösten just nu p g a min migrän så mig passar det nästan bättre imorgon.)
Dessutom kanske det är bra om vi hinner ge tjejen en chans att försöka få fullmakten fixad själv först, innan man drar in fler i det. Om det verkligen inte funkar så tänkte jag be de lokala myndigheterna åka dit och se till att få en fullmakt.
Kringelhora, har hon alltså redan mejlat soc om fullmakt men har inte fått någt sådant papper tillsänt sig? I så fall undrar man om det a) är soc som skitit i att skicka det eller b) om vårdhemmet inte delar ut inkommen post. Har vi tur är det b. Är det a så har vi problem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Självklart.
Hon säger att hon har gjort det tidigare några gånger, jag bad henne att göra det igen. Men då blev hon väl sur. Jag frågade iaf om hon har kvar mejlen med svar, men hon svarade inget mer. Socialen svarar bara till henne att dom hon inte har med det att göra. :S
- Kringelhora
Kringelhora skrev:"det finns inge kontrakt jag har frågat om det flera gånger"
Bra. Någon form av avtal måste finnas. Annars har hemmet inte ens något löfte om betalning för vistelsen, och det är jag övertygad om att de har försäkrat sig om. Frågan är om hemmet verkligen vägrar, eller om det är din kompis som har svårt att få fram budskapet? Men oavsett vilket så måste det finnas ett avtal, och hon måste rimligen ha rätt att få ta del av det.
Det räcker egentligen med ett enda fall. Det viktiga är att försöka få reda på med vilken rätt polisen ingrep, och det spelar ingen roll vilken av gångerna det gäller. Antingen har polisen en rimlig anledning att ingripa och då säger detta något om varför din kompis sitter på hemmet. Eller så har polisen gjort fel, och då räcker det med ett enda fall för att påtala detta.
Eftersom kommunen betalar för hennes boende så finns det ett avtal, kommunen har inga anpassade boenden. Så måste finnas som du säger.
Det senaste borde dom inte ha svårt för. Polisen hade tagit henne hos en kompis till henne som hon bodde hos, om han vet någonting vet jag inte, men jag kan alltid fråga honom om han var där. Dom tog henne till stationen och sen hennes bror som skulle hjälpa henne att packa. Dom sa att antingen fick hon åka polisbilen tillbaks eller buss med eskort av polis. Jag kan försöka höra med hennes kompis och ev. brodern vad dom vet. Om kompisen var där så kan han intyga om hon varit bråkig eller inte. Jag testar och mejlar honom.
Kvasir skrev:Kringelhora skrev:
Det räcker egentligen med ett enda fall. Det viktiga är att försöka få reda på med vilken rätt polisen ingrep, och det spelar ingen roll vilken av gångerna det gäller. Antingen har polisen en rimlig anledning att ingripa och då säger detta något om varför din kompis sitter på hemmet. Eller så har polisen gjort fel, och då räcker det med ett enda fall för att påtala detta.
Det senaste borde dom inte ha svårt för. Polisen hade tagit henne hos en kompis till henne som hon bodde hos, om han vet någonting vet jag inte, men jag kan alltid fråga honom om han var där. Dom tog henne till stationen och sen hennes bror som skulle hjälpa henne att packa. Dom sa att antingen fick hon åka polisbilen tillbaks eller buss med eskort av polis. Jag kan försöka höra med hennes kompis och ev. brodern vad dom vet. Om kompisen var där så kan han intyga om hon varit bråkig eller inte. Jag testar och mejlar honom.
- Kringelhora
Kringelhora skrev:Det senaste borde dom inte ha svårt för. Polisen hade tagit henne hos en kompis till henne som hon bodde hos, om han vet någonting vet jag inte, men jag kan alltid fråga honom om han var där. Dom tog henne till stationen och sen hennes bror som skulle hjälpa henne att packa. Dom sa att antingen fick hon åka polisbilen tillbaks eller buss med eskort av polis. Jag kan försöka höra med hennes kompis och ev. brodern vad dom vet. Om kompisen var där så kan han intyga om hon varit bråkig eller inte. Jag testar och mejlar honom.
Det är ointressant om hon var bråkig. Den viktiga frågan är varför polisen ingrep alls. Det kan vara en bra idé att fråga dessa andra personer om polisen gav någon förklaring. Men i annat fall så tycker jag fortfarande att någon ska försöka fråga polisen i efterhand.
Jag kanske har missat det förut, men har hon alltså en bror som bor i närheten av hemmet? Hur förhåller han sig till det hela? Går det att ta hjälp av honom? Han kanske kan ha lättare att få information genom sin släktskap med henna.
Kvasir skrev:Kringelhora skrev:Det senaste borde dom inte ha svårt för. Polisen hade tagit henne hos en kompis till henne som hon bodde hos, om han vet någonting vet jag inte, men jag kan alltid fråga honom om han var där. Dom tog henne till stationen och sen hennes bror som skulle hjälpa henne att packa. Dom sa att antingen fick hon åka polisbilen tillbaks eller buss med eskort av polis. Jag kan försöka höra med hennes kompis och ev. brodern vad dom vet. Om kompisen var där så kan han intyga om hon varit bråkig eller inte. Jag testar och mejlar honom.
Det är ointressant om hon var bråkig. Den viktiga frågan är varför polisen ingrep alls. Det kan vara en bra idé att fråga dessa andra personer om polisen gav någon förklaring. Men i annat fall så tycker jag fortfarande att någon ska försöka fråga polisen i efterhand.
Jag kanske har missat det förut, men har hon alltså en bror som bor i närheten av hemmet? Hur förhåller han sig till det hela? Går det att ta hjälp av honom? Han kanske kan ha lättare att få information genom sin släktskap med henna.
Jag svarar bara så gott på saker i den mån jag kan, jag vet faktiskt inte hur jag ska förmedla allt på bästa sätt. Allt är ointressant. Jag orkar snart inte mer. Jag klarar inte av att ta tag i polisen och fråga, dom lyssnar inte. Jag vet inte heller hur jag ska fråga. Hennes bror bor inte i närheten, han bor på samma ort som jag.
Jag vill bara hjälpa henne och när jag misslyckas så känns det så oerhört tungt.
- Kringelhora
Kringelhora skrev:Jag svarar bara så gott på saker i den mån jag kan, jag vet faktiskt inte hur jag ska förmedla allt på bästa sätt. Allt är ointressant. Jag orkar snart inte mer. Jag klarar inte av att ta tag i polisen och fråga, dom lyssnar inte. Jag vet inte heller hur jag ska fråga. Hennes bror bor inte i närheten, han bor på samma ort som jag.
Jag vill bara hjälpa henne och när jag misslyckas så känns det så oerhört tungt.
Du har inte lyckats på lite över ett dygn, det betyder väl inte att du har misslyckats.
Jag skulle vilja veta om hon följde med direkt eller sa nej först. Hon borde provat att bara stänga dörren, men det är väl lite sent för det nu. Det funkar mot allt utom poliser, men poliser på fel sida lagen kanske fegar ur om de måste bryta sig in hos folk.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Kringelhora.
Det du ska göra är att ringa till polisdistriktet och säga ungefär detta:
"Jag vet att min kompis blev hämtad av polis den-och-den dagen, den-och-den tiden på den-och-den platsen. Under vilken lagparagraf skedde denna hämtning?"
Strunta i allt annat. Det är just nu inte viktigt. Det viktiga är att ta reda på om hon är där under tvång, då det är tillåtet att hämta folk med polis. Eller om hon är där frivilligt, då det inte är tillåtet att hämta folk med polis.
Det du ska göra är att ringa till polisdistriktet och säga ungefär detta:
"Jag vet att min kompis blev hämtad av polis den-och-den dagen, den-och-den tiden på den-och-den platsen. Under vilken lagparagraf skedde denna hämtning?"
Strunta i allt annat. Det är just nu inte viktigt. Det viktiga är att ta reda på om hon är där under tvång, då det är tillåtet att hämta folk med polis. Eller om hon är där frivilligt, då det inte är tillåtet att hämta folk med polis.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 2 gånger.
Nej du har du nog rätt i. Jag har försökt hjälpa henne på så många sätt som jag hittils kommit på eller blivit föreslagen till.
Även om jag inte ger upp och inte har tänkt göra det heller. Jag försöker hålla mina känslor inne så gott jag kan. Men tillsist så orkar jag bara inte längre. Jag blir väldigt ledsen när jag inte kan hjälpa henne och det känns som om jag sviker henne på det sätt jag önskar att jag kunde. Även om jag vet att det inte är mitt fel och att vi inte är ensamma, att det finns folk som hjälper oss.
Hon har sagt nej, jag tänker INTE fara tillbaks till BODEN! Senast sa hon att dom bara hade gått in. Men så får dom ju inte bara göra så igentligen. Jag vet inte om hon öppnade, så gick dom in eller om dörren var stängd och dom gick in. Jag vet bara att det inte är någon omöjlighet att dom gör så.
Även om jag inte ger upp och inte har tänkt göra det heller. Jag försöker hålla mina känslor inne så gott jag kan. Men tillsist så orkar jag bara inte längre. Jag blir väldigt ledsen när jag inte kan hjälpa henne och det känns som om jag sviker henne på det sätt jag önskar att jag kunde. Även om jag vet att det inte är mitt fel och att vi inte är ensamma, att det finns folk som hjälper oss.
Hon har sagt nej, jag tänker INTE fara tillbaks till BODEN! Senast sa hon att dom bara hade gått in. Men så får dom ju inte bara göra så igentligen. Jag vet inte om hon öppnade, så gick dom in eller om dörren var stängd och dom gick in. Jag vet bara att det inte är någon omöjlighet att dom gör så.
- Kringelhora
Meppe skrev:Vet hennes bror om situationen?
Det vet vi inte.
- Kringelhora
Kringelhora skrev:Även om jag inte ger upp och inte har tänkt göra det heller. Jag försöker hålla mina känslor inne så gott jag kan. Men tillsist så orkar jag bara inte längre. Jag blir väldigt ledsen när jag inte kan hjälpa henne och det känns som om jag sviker henne på det sätt jag önskar att jag kunde. Även om jag vet att det inte är mitt fel och att vi inte är ensamma, att det finns folk som hjälper oss.
Det låter hemskt att vara utsatt för den vanmakt du måste känna just nu. Usch. Lider med dej.
Men kan du kolla med polisen vilken lagparagraf de använde för att hämta din kompis?
Ett litet tips för att det ska bli enklare att se med vem du talar: Om du tittar till höger på varje inlägg finns det en knapp det står Citera på. Tryck på den så kan du svara på ett specifikt inlägg. Då blir det enklare för oss som följer tråden att se vem du pratar med.
Och en sak till: Det har bara gått en dag sen du kontaktade forumet. Du har ju lyckats engagera en hel massa människor till förmån för din väninna. DET är det verkligen inte många som gör, så JAG tycker att du ska känna dej lite stolt ändå samtidigt!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Kringelhora skrev:Även om jag inte ger upp och inte har tänkt göra det heller. Jag försöker hålla mina känslor inne så gott jag kan. Men tillsist så orkar jag bara inte längre. Jag blir väldigt ledsen när jag inte kan hjälpa henne och det känns som om jag sviker henne på det sätt jag önskar att jag kunde. Även om jag vet att det inte är mitt fel och att vi inte är ensamma, att det finns folk som hjälper oss.
Det låter hemskt att vara utsatt för den vanmakt du måste känna just nu. Usch. Lider med dej.
Men kan du kolla med polisen vilken lagparagraf de använde för att hämta din kompis?
Ett litet tips för att det ska bli enklare att se med vem du talar: Om du tittar till höger på varje inlägg finns det en knapp det står Citera på. Tryck på den så kan du svara på ett specifikt inlägg. Då blir det enklare för oss som följer tråden att se vem du pratar med.
Och en sak till: Det har bara gått en dag sen du kontaktade forumet. Du har ju lyckats engagera en hel massa människor till förmån för din väninna. DET är det verkligen inte många som gör, så JAG tycker att du ska känna dej lite stolt ändå samtidigt!
Tack.
Jag hade tänkt ringa och prata med dom, men är det 114 14 man ringer? Vem ska man be att bli kopplad till?
- Kringelhora
Kringelhora skrev:Tack.
Jag hade tänkt ringa och prata med dom, men är det 114 14 man ringer? Vem ska man be att bli kopplad till?
Be att få prata med den polisstation som gjorde utryckningen för att hämta din kompis. Jag tror du skrev i tråden tidigare att du visste var upphämtningen skett, i vilken trakt alltså. Om inte annat har du uppgifterna om person och tidpunkt och eftersom det SKA finnas i loggen så kan nog en hjälpsam växelpersonal slussa dej rätt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Kringelhora skrev:Tack.
Be att få prata med den polisstation som gjorde utryckningen för att hämta din kompis. Jag tror du skrev i tråden tidigare att du visste var upphämtningen skett, i vilken trakt alltså. Om inte annat har du uppgifterna om person och tidpunkt och eftersom det SKA finnas i loggen så kan nog en hjälpsam växelpersonal slussa dej rätt.
Den skedde i Umeå på ett område där. Min kompis säger att dom hämtade henne innan hon sände sms:et, hon skickade det när dom lämnat henne hos brodern några timmar senare. Så den tid jag har är inte tiden då dom hämtade henne, men jag frågade henne så sa hon 11 kanske. Jag fick smset någon minut efter 13. Vad ska jag göra då?
- Kringelhora
Det borde räcka att du vet vad hon heter och vilken dag det var.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:29, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Återgå till Att leva som Aspergare