HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!
Kvasir skrev:Kringelhora skrev:serpentin skrev:Kringelhora, det är nödvändigt att ta reda på så mycket som möjligt om vi ska kunna göra något för att hjälpa.
Jag har skrivit allt jag vet, det gäller bara för er att läsa tråden.
Tyvärr är det inte tillräckligt. Viktiga delar saknas, t.ex. det som jag har efterfrågat: enligt vilken paragraf har polisen ingripit när hon har rymt? Polisen griper inte folk utan vidare, så den informationen kan ge hjälp att förstå situationen.
Polisen har inte sagt mycket inget om paragrafer, några lagar, ingentin sånt. Det har jag tidigare nämnt.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
- Anslöt: 2009-08-26
Pemer skrev:Jag ska lyssna med tjejens mamma i morgon, till att börja med, tänkte jag...
Åh, du är guld, Pemer! Jättebra att du engagerar dig!! Jag hade precis tänkt nämna detta om föräldrarna. Att någon försöker ta sig ett snack med flickans föräldrar. Och vara lugn och sansad när man pratar med dem och sakligt redogöra för hur dottern deras faktiskt har det.
Det jag också tänkte nämna är att man kanske borde prata med flickans biståndshandläggare också, den som tagit beslutet att skicka henne till Aspcenter.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev
Är det för galet för att kunna vara sant? ..
Ja det är nog för galet för att va sant.
Otroligt utstuderat om någon bara använder en viss persons namn för att dra ett avancerat practical joke för att misskreditera ASP Center på skoj...
Eller också så har det läst våra diskussioner i den andra tråden och driver med ett gäng lätt lurade aspergare
oavsett om det är några som har kul en stund, så kan det nog finnas en del som är mera sant.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:17, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora skrev:Kvasir skrev:Kringelhora skrev:[quote="serpentin"]Kringelhora, det är nödvändigt att ta reda på så mycket som möjligt om vi ska kunna göra något för att hjälpa.
Tyvärr är det inte tillräckligt. Viktiga delar saknas, t.ex. det som jag har efterfrågat: enligt vilken paragraf har polisen ingripit när hon har rymt? Polisen griper inte folk utan vidare, så den informationen kan ge hjälp att förstå situationen.
Polisen har inte sagt mycket inget om paragrafer, några lagar, ingentin sånt. Det har jag tidigare nämnt.[/quote]
Nej, ni har väl inte frågat uppenbarligen. Själv förstår jag inte hur man kan låta sig bli tagen av polisen och tillbakatransporterad utan att fråga med vilken rätt de gör det.
Alla ingripanden polisen gör ska finnas dokumenterade. Ring och fråga. Möjligen måste det vara hon själv som frågar, men jag tror inte det. Vet du när det skedde så borde du kunna få de flesta relevanta uppgifter utom namnet på den de tog, men det vet du ju redan själv.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:07:17, redigerad totalt 1 gång.
Sam skrev:Pemer skrev
Är det för galet för att kunna vara sant? ..
Ja det är nog för galet för att va sant.Otroligt utstuderat om någon bara använder en viss persons namn för att dra ett avancerat practical joke för att misskreditera ASP Center på skoj...
Eller också så har det läst våra diskussioner i den andra tråden och driver med ett gäng lätt lurade aspergare
oavsett om det är några som har kul en stund, så kan det nog finnas en del som är mera sant.
Det är fritt att tro vad man vill, men jag säger helt ärligt från djupet av mitt hjärta att det jag säger är sant. Det är upp till var och en om dom vill tro det, men det man begraver kommer alltid upp till ytan.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:17, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
Kvasir skrev:Kringelhora skrev:Kvasir skrev:[quote="Kringelhora"][quote="serpentin"]Kringelhora, det är nödvändigt att ta reda på så mycket som möjligt om vi ska kunna göra något för att hjälpa.
Polisen har inte sagt mycket inget om paragrafer, några lagar, ingentin sånt. Det har jag tidigare nämnt.[/quote]
Nej, ni har väl inte frågat uppenbarligen. Själv förstår jag inte hur man kan låta sig bli tagen av polisen och tillbakatransporterad utan att fråga med vilken rätt de gör det.
Alla ingripanden polisen gör ska finnas dokumenterade. Ring och fråga. Möjligen måste det vara hon själv som frågar, men jag tror inte det. Vet du när det skedde så borde du kunna få de flesta relevanta uppgifter utom namnet på den de tog, men det vet du ju redan själv.[/quote]
Dom lyssnar inte dom är helt inställda på att ASP är ett bra ställe, dom tvingar med henne oavsett. Hon gör motstånd, hon vägrar, men dom sliter tag i hennes arm.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:17, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
Kringelhora skrev:Dom lyssnar inte dom är helt inställda på att ASP är ett bra ställe, dom tvingar med henne oavsett. Hon gör motstånd, hon vägrar, men dom sliter tag i hennes arm.
Det där är nonsens som svar på mitt inlägg.
Du ska fråga enligt vilken paragraf hon omhändertogs. Om inte polisen svarar på det så får du gå högre upp och påtala att den lokala polisstationen inte gör sitt jobb och då kommer det göras en internutredning. Det finns inget de ska lyssna på eller tycka om. De ska bara svara på din fråga.
Där kan ju finnas en ingång, lyssna med polismyndigheten i det länet om den eller de gånger de har plockat upp och kört "hem" just den här tjejen till ASPCenter (jag har personnumret) och fråga vilket lagrum de grundad det på, och så är det då man kan hugga och fråga, "Om nu den här tjejen faktiskt inte är placerad där på något tvång då, alla som bor där är ju inte det?"
Att en 18-årig tjej i en sådan sits inte är juridiskt bevandrad och börjar fråga ett gäng poliser som plockat in en vilka lagparagrafer de grundar gripandet på, men väl protesterar att hon inte är dömd till något på stället och de bara talar lugnande att "det blir nog bra med det", det finner jag inget uppseendeväckande i för fem öre.
Men det ska bli oerhört intressant att se hur det här utvecklas, givetvis.
Självklart har man ändå alla möjliga invändningar om vad som är sant och inte i bakhuvudet och beredd på vilka förklaringar som helst.
Att en 18-årig tjej i en sådan sits inte är juridiskt bevandrad och börjar fråga ett gäng poliser som plockat in en vilka lagparagrafer de grundar gripandet på, men väl protesterar att hon inte är dömd till något på stället och de bara talar lugnande att "det blir nog bra med det", det finner jag inget uppseendeväckande i för fem öre.
Men det ska bli oerhört intressant att se hur det här utvecklas, givetvis.
Självklart har man ändå alla möjliga invändningar om vad som är sant och inte i bakhuvudet och beredd på vilka förklaringar som helst.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:17, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Där kan ju finnas en ingång, lyssna med polismyndigheten i det länet om den eller de gånger de har plockat upp och kört "hem" just den här tjejen till ASPCenter (jag har personnumret) och fråga vilket lagrum de grundad det på, och så är det då man kan hugga och fråga, "Om nu den här tjejen faktiskt inte är placerad där på något tvång då, alla som bor där är ju inte det?"
Det är ju det jag har föreslagit åtskilliga gånger nu. Polisen måste dokumentera sina ingripanden och ska kunna motivera dessa. Informationen finns och bör gå att få ut. Sedan, när vi vet hur de har motiverat ingirpandena kan man gå vidare därifrån, beroende på svaret.
Kvasir skrev:Själv förstår jag inte hur man kan låta sig bli tagen av polisen och tillbakatransporterad utan att fråga med vilken rätt de gör det.
Det förstår jag. Ung och osäker, inte insatt i paragrafer eller medborgerliga rättigheter, redan stukad och i dålig kondition, aspergare och fattar trögt, kanske också socialt villrådig och vips är det för sent, osv. osv.
Och polisen kan ju i andra situationer vara som Inger nämnde tidigare: alltför luttrad (och ingen utstrålning av några man frågar i onödan...).
Bara en detalj, men ändå.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:07:17, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie skrev:Kvasir skrev:Själv förstår jag inte hur man kan låta sig bli tagen av polisen och tillbakatransporterad utan att fråga med vilken rätt de gör det.
Det förstår jag. Ung och osäker, redan stukad och i dålig kondition, aspergare och fattar trögt, kanske också socialt villrådig och vips är det för sent, osv. osv.
Må så vara, men då kan ju Kringelhora själv fråga polisen, vilket är vad jag föreslår. Det väsentliga är att få reda på varför polisen har ingripit.
Kvasir skrev:Kringelhora skrev:Dom lyssnar inte dom är helt inställda på att ASP är ett bra ställe, dom tvingar med henne oavsett. Hon gör motstånd, hon vägrar, men dom sliter tag i hennes arm.
Det där är nonsens som svar på mitt inlägg.
Du ska fråga enligt vilken paragraf hon omhändertogs. Om inte polisen svarar på det så får du gå högre upp och påtala att den lokala polisstationen inte gör sitt jobb och då kommer det göras en internutredning. Det finns inget de ska lyssna på eller tycka om. De ska bara svara på din fråga.
Kringelhora relaterar väl såvitt jag rimligen förstår bara till hur tjejen i fråga har berättat om vad som hände, och var inte själv med...
Då ser inte jag vilken del som är nonsens, en livrädd 18 års tjej på flykt från en levande mardröm som plötsligt blir upplockad av polisen, som på fullaste allvar inte har sinnesnärvaro att ifrågasätta vilka paragrafer de grundar gripandet och återförandet på, snarare än att bara protestera och försöka göra något lite motstånd.
Kvasir skrev:Zombie skrev:Kvasir skrev:Själv förstår jag inte hur man kan låta sig bli tagen av polisen och tillbakatransporterad utan att fråga med vilken rätt de gör det.
Det förstår jag. Ung och osäker, redan stukad och i dålig kondition, aspergare och fattar trögt, kanske också socialt villrådig och vips är det för sent, osv. osv.
Må så vara, men då kan ju Kringelhora själv fråga polisen, vilket är vad jag föreslår. Det väsentliga är att få reda på varför polisen har ingripit.
Frågan är om det är bättre att hon gör det, eller att jag gör det, eller att vi båda gör det? Om vi tror på linjen "ju fler dess bättre", vill ytterligare någon annan också lyssna?
Pemer skrev:Kringelhora relaterar väl såvitt jag rimligen förstår bara till hur tjejen i fråga har berättat om vad som hände, och var inte själv med...
Då ser inte jag vilken del som är nonsens, en livrädd 18 års tjej på flykt från en levande mardröm som plötsligt blir upplockad av polisen, som på fullaste allvar inte har sinnesnärvaro att ifrågasätta vilka paragrafer de grundar gripandet och återförandet på, snarare än att bara protestera och försöka göra något lite motstånd.
Har du ens läst vad jag skrev? Det där är också nonsens.
Jag har föreslagit vad som ska göras, nämligen att kontakta polisen.
Pemer skrev:Frågan är om det är bättre att hon gör det, eller att jag gör det, eller att vi båda gör det? Om vi tror på linjen "ju fler dess bättre", vill ytterligare någon annan också lyssna?
Om du nu redan vet vem hon är så är det inget som hindrar att du frågar. Ju förr vi svar på frågan, detso bättre. Kringelhora själv verkar ju inte intresserad av att ta reda på det, låter det som.
Kvasir skrev:Pemer skrev:Kringelhora relaterar väl såvitt jag rimligen förstår bara till hur tjejen i fråga har berättat om vad som hände, och var inte själv med...
Har du ens läst vad jag skrev? Det där är också nonsens.
Jag har föreslagit vad som ska göras, nämligen att kontakta polisen.
Ah, okej, my bad, då förstår jag hur du menade!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Snälla Kvasir, i all vänlighet, ta och ge litet rådrum åt en ung människa som har varit i elden för en god vän hela dan och säkert inte är mer expert på paragrafer och myndighetskonfrontationer än de flesta andra unga människor.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:07:22, redigerad totalt 1 gång.
A skrev:Jag är SKRÄMD av den kollektiva paranoia, förtal och fördömande som forumets medlemmar ägnar sig åt i denna tråd, startad av en person som, liksom sin kompis, alldeles uppenbart inte klarar av att bedöma verkligheten på ett sansat och moget sätt.
Fy 17!
Admin:
Jag har inte läst hela tråden men det är väldigt svepande kritik du kommer med och det är svårt att förstå vad eller vem den riktar sig emot och på vilket sätt. För att föra diskussionen framåt på ett bra sätt är det viktigt att de åsikter som förs fram är konkreta och specifika så att de kan bemötas. Det är bra om du utvecklar det du skriver här så att det blir tydligare.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Jo, nog förekom tyvärr ett och annat mått av förtal. Ensamflickan som själv har bott på stället, och Kringelhora själv som har startat den här tråden, som båda borde vara något ursäktade av sin "subjektsposition", samt åtminstone också Snömannen yttrade förklenande omdömen om vd:n för stället! Så där har A absolut en poäng. Tyvärr. Och jag tog själv i rätt duktigt om att det är de här som äger asperger.se också...
Själv blir jag djupt skrämd av historien vi fått höra, och hur det än ligger till med sanningshalt och allt sådant är allt gräsligt tragiskt. Men jag ska kolla det jag kan komma åt att kolla till att börja med.
Vad som än är fel är ju något fel. I värsta fall har tjejen det handlar om LVU eller något liknande på sig, men har inte ens haft en aning om det, eller än mindre varför.
Och om det nu rent hypotetiskt, jag säger bara om, det är så att man på ASPCenter har blandat ihop i papperen, eller en enda ansvarig har missuppfattat från första början och fått för sig att den här tjejen har LVU på sig när det bara är en LSS-placering eller whatever, kryssat i fel ruta i något papper den dag hon kom dit, och att hela biten med tvång och sanktioner är ett rent sanslöst misstag... så kunde det inte vara mycket mer tragiskt...
Jag har alltså under kvällen på MSN med tjejen själv och med Kringelhora fått intryck av en bakgrund som skulle kunna sammanfattas ungefär sålunda:
Att föräldrarna må ha lite grumlig bild av vad Asperger är, och kan ha fått för sig att det skulle vara det normalaste att det är på någon form av grupp- eller serviceboende man bör bo, och att de då hörde talas om ASP Center och föreslog vår unga väninna att det kanske vore ett bra ställe att bo på. De åkte dit och tittade och hon tyckte det verkade helt okej, och valde att flytta dit på en frivilling flyttning, som LSS-boende.
Tämligen omgående ska hon ha vantrivs svårt och insett att det här går ju inte, och velat flytta därifrån, och då ska ASP Center omedelbart ha gått bärsärk och totalt nekat henne detta som om hon vore placerad där med LVU eller annan motsvarande form av tvångsvårdsinlåsning, och behandlat henne så 24/7 sedan dess.
For whatever reason.
Testade polisen nu, men det var av praktiska skäl inte möjligt att komma fram till några vettiga besked någonstans så här dags, så vi får ta det på kontorstid i morgon.
Några invändningar jag också fick var att inte ens själva polishandräckningen nödvändigtvis behövde vara en offentlig uppgift om hela insatsen har baserats på - riktig eller oriktig - grund i att det är en tvångsvårdad på rymmen som hittats och återbördats. Shit, vad mycket runt omkring. Men vi får kolla igen i morgon.
Själv blir jag djupt skrämd av historien vi fått höra, och hur det än ligger till med sanningshalt och allt sådant är allt gräsligt tragiskt. Men jag ska kolla det jag kan komma åt att kolla till att börja med.
Vad som än är fel är ju något fel. I värsta fall har tjejen det handlar om LVU eller något liknande på sig, men har inte ens haft en aning om det, eller än mindre varför.
Och om det nu rent hypotetiskt, jag säger bara om, det är så att man på ASPCenter har blandat ihop i papperen, eller en enda ansvarig har missuppfattat från första början och fått för sig att den här tjejen har LVU på sig när det bara är en LSS-placering eller whatever, kryssat i fel ruta i något papper den dag hon kom dit, och att hela biten med tvång och sanktioner är ett rent sanslöst misstag... så kunde det inte vara mycket mer tragiskt...
Jag har alltså under kvällen på MSN med tjejen själv och med Kringelhora fått intryck av en bakgrund som skulle kunna sammanfattas ungefär sålunda:
Att föräldrarna må ha lite grumlig bild av vad Asperger är, och kan ha fått för sig att det skulle vara det normalaste att det är på någon form av grupp- eller serviceboende man bör bo, och att de då hörde talas om ASP Center och föreslog vår unga väninna att det kanske vore ett bra ställe att bo på. De åkte dit och tittade och hon tyckte det verkade helt okej, och valde att flytta dit på en frivilling flyttning, som LSS-boende.
Tämligen omgående ska hon ha vantrivs svårt och insett att det här går ju inte, och velat flytta därifrån, och då ska ASP Center omedelbart ha gått bärsärk och totalt nekat henne detta som om hon vore placerad där med LVU eller annan motsvarande form av tvångsvårdsinlåsning, och behandlat henne så 24/7 sedan dess.
For whatever reason.
Testade polisen nu, men det var av praktiska skäl inte möjligt att komma fram till några vettiga besked någonstans så här dags, så vi får ta det på kontorstid i morgon.
Några invändningar jag också fick var att inte ens själva polishandräckningen nödvändigtvis behövde vara en offentlig uppgift om hela insatsen har baserats på - riktig eller oriktig - grund i att det är en tvångsvårdad på rymmen som hittats och återbördats. Shit, vad mycket runt omkring. Men vi får kolla igen i morgon.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Och jag vill veta om det ligger någon sanning i den här historien. Om det gör det finns det skäl att ge konstuktiv hjälp till Kringehora, och inte bara tröstande tycka synd om henne och hennes vännina. Om det inte är sant så ska det uppdagas snarast möjligt. Troll har vi nog av redan på forumet. Jag har valt att tro att Kringelhora inte är ett troll, trots att nicket skriker trollvarning. Men säker är jag inte.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Låter rimligt men ändå så är hora ett uttryck med negativa undertoner och det gav indikationer på att personen säljer sin kropp. Inget direkt oseriöst med det, fastän det inte har framkommit i ämnet än så länge så det är nog bara ett nick.Inger skrev:Farbror P kanske inte hänger med i tugget nuförtiden?
Kringelhora = nån som är såld på kringlor *min gissning, kan vara hur fel som helst*
Sökte kringelhoran på google och hittade en blogg:
Kringelhora! Medlem sedan:11-11-2008
Blogginlägg: 234
Kommentarer mottagna: 661
http://pussipuss.pointblog.se
Kanske hon har litet lustiga egenheter bara. (om det är samma person) Sådant är ju normalt. Har själv ett par stycken..
Borde inte vara så svårt att länka dessa två filurer iofs.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:07:22, redigerad totalt 3 gånger.
Allt lär visa sig i sinom tid.
Kan vara så enkelt som att de bara inte vill bli av med inkomsten, särskilt inte efter att ha förlorat Ensamflickan hastigt och lustigt, och därför helt enkelt bluffar och låtsas att de har rätt att hålla henne kvar. För varje dag hon är kvar trillar tusenlapparna in. Märkvärdigare än så behöver det inte vara.
Kan vara så enkelt som att de bara inte vill bli av med inkomsten, särskilt inte efter att ha förlorat Ensamflickan hastigt och lustigt, och därför helt enkelt bluffar och låtsas att de har rätt att hålla henne kvar. För varje dag hon är kvar trillar tusenlapparna in. Märkvärdigare än så behöver det inte vara.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare