HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!
Meppe skrev
Varför ifrågasättar man det som Kringelhora skriver?! Det finns ju andra på forumet som varit där och kan intyga!
Jag kan bara svara för min egen del.
För det första finns det en hel del saker som i historien som får mig att undra.
Sedan så har boendet kommit till genom LSS eller ett SOL beslut i någon form och av någon andledning.
Frågan är väl om tjejen förstod vilken typ av boende hon accepterade och varför hon erbjöd en plats där.
Vill man komma ifrån sina föräldrar och är myndig så finns det andra alternativ än att välja ett boende som drivs av ett företag som är inriktad på "behandling" och med den här inriktningen.
Att hon vantrivs och känner sig kränkt, tvivlar jag inte på. Att stället kan vara ett av de som inte tillhör 10 i topp kan också vara mycket möjligt.
Om ett och samma ställe dyker upp som ett mindre lämpligt ställe vid flera tillfällen och deras arbets metoder är tvivelaktiga så är det absolut något att undersöka och lyfta upp till granskning.
Att ta ställning en fråga om ett personligt fall där jag inte har tillgång till mer fakta är för mig omöjligt och skulle kännas väldigt fel.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Du får tro vad du vill.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
- Anslöt: 2009-08-26
serpentin skrev:Kringelhora, det är nödvändigt att ta reda på så mycket som möjligt om vi ska kunna göra något för att hjälpa.
Jag har skrivit allt jag vet, det gäller bara för er att läsa tråden.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
- Kringelhora
- Anslöt: 2009-08-26
Kringelhora om du går in på deras hemsida och läser om stället tycker du då att det framställs som ett ställe som man bara kan komma och bo på ett tag typ som ett "hotell"
För min del kan jag redan från börja inse genom deras info, att det här stället är ett ställe som man placerar folk på, som bedöms ha ett omsorgsbehov av något slag. INTE erbjuder de en lägenhet, rum där man kommer och går och själv bestämmer/styr över sitt liv iaf.
För min del kan jag redan från börja inse genom deras info, att det här stället är ett ställe som man placerar folk på, som bedöms ha ett omsorgsbehov av något slag. INTE erbjuder de en lägenhet, rum där man kommer och går och själv bestämmer/styr över sitt liv iaf.
Oj lång tråd vill bara tacka för varningen har själv varit i kontakt med detta center för att eventuellt söka plats för min son när det är dags för honom att flytta hemmifrån. nu vet jag att jag inte ska göra det eftersom behandlignen där verkar vara så att det verkligen riskerar att trigga i gång de sämsta sidorna hos honom.
Jag har dock några frågor kompisen som det talas om är 21 år om jag inte har fattat det fel, har inte lvu men blir ändå förhindrad att ta sig därifrån. Tydligen orkar heller inte hennes föräldrar med henne längre.
Eftersom att polisen ändå tvingat henne tillbaka undrar jag följande har hon god man eller förvaltare utsedd? Det finns inga lagliga möjligheter att tvinga en myndig 21 åring att stanna på ett behandlingshem.Såvida hon inte är där med stöd av någon av tvångslagarna lvu,lpt eller lvm. Hennes föräldrar han inget att säga till om längre eftersom att hon är över 18 hon kan förbjuda behandlinghemmet att informera dom om henne. Har hon däremot godman eller förvaltare kan de lägga sig i. Förvaltare i högre utsträckning än en god man.
Jag har dock några frågor kompisen som det talas om är 21 år om jag inte har fattat det fel, har inte lvu men blir ändå förhindrad att ta sig därifrån. Tydligen orkar heller inte hennes föräldrar med henne längre.
Eftersom att polisen ändå tvingat henne tillbaka undrar jag följande har hon god man eller förvaltare utsedd? Det finns inga lagliga möjligheter att tvinga en myndig 21 åring att stanna på ett behandlingshem.Såvida hon inte är där med stöd av någon av tvångslagarna lvu,lpt eller lvm. Hennes föräldrar han inget att säga till om längre eftersom att hon är över 18 hon kan förbjuda behandlinghemmet att informera dom om henne. Har hon däremot godman eller förvaltare kan de lägga sig i. Förvaltare i högre utsträckning än en god man.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Sam skrev:Kringelhora om du går in på deras hemsida och läser om stället tycker du då att det framställs som ett ställe som man bara kan komma och bo på ett tag typ som ett "hotell"
Det står "LSS-boende". Det finns, som du säkert vet, många olika grader av LSS-boende, från gruppboende till egen lägenhet eller hus. Hur mycket man klarar sig själv avgör hur mycket hjälp man får. Friheten varierar från ställe till ställe. Och även inom samma ställe.
Det framgår ingalunda av hemsidan vilken typ det är frågan om. Tydligen har just detta oförtjänt gott rykte och därigenom kan man mycket väl få uppfattningen att det är ett bra ställe med så mycket frihet man behöver.
Ensamflickan har ju bott där, läste du inte hennes inlägg? Tycker det låter som om du försöker misstänkliggöra trådstartaren eller hennes kompis bara för att detta låter orimligt. Men orimliga saker händer hela tiden och det är just för att folk inte tror att det kan hända som det fortsätter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 2 gånger.
Sam skrev:Kringelhora om du går in på deras hemsida och läser om stället tycker du då att det framställs som ett ställe som man bara kan komma och bo på ett tag typ som ett "hotell"
Det är inte intressant om det ser ut som ett fängelse, det intressanta är om de har rätt att vara ett fängelse.
Sam skrev:För min del kan jag redan från börja inse genom deras info, att det här stället är ett ställe som man placerar folk på, som bedöms ha ett omsorgsbehov av något slag. INTE erbjuder de en lägenhet, rum där man kommer och går och själv bestämmer/styr över sitt liv iaf.
Om de bara inriktade sig på tvångsomhändertagna skulle väl det stå uttryckligen på hemsidan?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Se på deras propaganda:
Det är ju nästan så man tror det är ett skämt. Hjärntvätt. Det är väl vad det där "kognitiva förhållningssättet" handlar om...
http://www.asperger.se/own_documents/foldrar/asa.pdf
I en annan propagandafolder står det som många undrat:
http://www.asperger.se/own_documents/foldrar/ftgpres%20asp.pdf
Min fetning. Det där låter läskigt tycker jag.
Jag tyckte ASP Centers regler var skit.
Idag förstår jag att jag behövde dem.
Det är ju nästan så man tror det är ett skämt. Hjärntvätt. Det är väl vad det där "kognitiva förhållningssättet" handlar om...
http://www.asperger.se/own_documents/foldrar/asa.pdf
I en annan propagandafolder står det som många undrat:
Placeringarna sker enligt LSS eller SOL.
http://www.asperger.se/own_documents/foldrar/ftgpres%20asp.pdf
Vi har mer än 25 års erfarenhet av arbete med
människor som har neuropsykiatriska funktionshinder.
Vår långa erfarenhet, i kombination med
våra kognitivt orienterade metoder och vårt dygnetrunt-
täckande individuella stöd, är nycklarna bakom
våra goda resultat.
Min fetning. Det där låter läskigt tycker jag.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Sam skrev:Att det finns ett omsorgbehov behöver inte betyda att det handlar om tvångsvård.
Jag vet. Det är ju det som det handlar om. Det spelar ingen roll vad de tycker om omsorgsbehovet, är det frivilligt så är det...
- Inaktiv
De anser dock att gatan kan leda till större kostnader för samhället på sikt än om de placeras på behandlingshem och behandlas.
Så tänker de om folk som inte kan ta hand om sig själva eller behöver omsorg.
Så tänker de om folk som inte kan ta hand om sig själva eller behöver omsorg.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Till den här typen av stället är jag kritisk, Tyvärr är det nog så att npf är en nisch som många vill tjäna pengar på, Där man nog i många fall har en teoretisk kunskap om npf. Men att kunna och vara bra på det och att omsätta den i ett praktisk bemötande är något annat.
Jag tivlar inte på ensamflickans beskrivning av stället. Jag tvivalar inte att tjejens upplever det som för jävligt.
Däremot så är jag inte lika säker på att hennes väninna vet så mycket som hon tror sig veta, så att det skulle vara en total sanning av hela storyn. Det hon vet är det hennes kompis uppfattning och förmedlade upplelevels.
Hur ser tjejens dokumentation på soc ut?
Vad finns dokumenterat hos LSS?
vilken roll har hennes föräldra?
Faktum är att kanske inte ens tjejen själv vet exakt detta.
Jag tivlar inte på ensamflickans beskrivning av stället. Jag tvivalar inte att tjejens upplever det som för jävligt.
Däremot så är jag inte lika säker på att hennes väninna vet så mycket som hon tror sig veta, så att det skulle vara en total sanning av hela storyn. Det hon vet är det hennes kompis uppfattning och förmedlade upplelevels.
Hur ser tjejens dokumentation på soc ut?
Vad finns dokumenterat hos LSS?
vilken roll har hennes föräldra?
Faktum är att kanske inte ens tjejen själv vet exakt detta.
OBS!
Hypotetiskt så kan man bli tillfrågan om man kan tänka sig att flytta till stället X. Om man svar ja, så kan upplevelsen vara att man har gått med på det frivilligt vilket man på ett sätt har gjort. Och upplevelsen är att man är där frivilligt. Det man gjort är att man samtyckt till "placeringen" (boendet).
Hade man däremot svarat nej, så hade de kunnat använda sig av någon av de lag som finns för att beröva någon ens frihet. Om de anser att det finns ett beov.
Så på ett sätt befinner man sig i detta läge i moment 22.
(Hur det har gått till i det aktuella fallet är en annan historia och inget jag vet något om)
Hypotetiskt så kan man bli tillfrågan om man kan tänka sig att flytta till stället X. Om man svar ja, så kan upplevelsen vara att man har gått med på det frivilligt vilket man på ett sätt har gjort. Och upplevelsen är att man är där frivilligt. Det man gjort är att man samtyckt till "placeringen" (boendet).
Hade man däremot svarat nej, så hade de kunnat använda sig av någon av de lag som finns för att beröva någon ens frihet. Om de anser att det finns ett beov.
Så på ett sätt befinner man sig i detta läge i moment 22.
(Hur det har gått till i det aktuella fallet är en annan historia och inget jag vet något om)
Det där låter som ett ställe som skulle behöva närmare granskning...
Men, hur som helst, även om man är där på frivillig basis så är det kanske inte så lyckat att bara sticka helt utan vidare. Det jag skulle rekommendera är att tjejen i fråga ber om att få ett samtal med de som basar över stället och lugnt och sansat talar om att hon inte längre vill bo kvar där och varför, och tillsammans diskuterar nya lösningar. Så hon kanske kan få hjälp att hitta något annat. Kanske ett serviceboende för aspergare eller en helt egen lägenhet med hjälp av boendestöd. Kanske kompisen Kringelhora kan vara med på samtalet som ett moraliskt stöd och för att ge mer tyngd åt beslutet.
Men, hur som helst, även om man är där på frivillig basis så är det kanske inte så lyckat att bara sticka helt utan vidare. Det jag skulle rekommendera är att tjejen i fråga ber om att få ett samtal med de som basar över stället och lugnt och sansat talar om att hon inte längre vill bo kvar där och varför, och tillsammans diskuterar nya lösningar. Så hon kanske kan få hjälp att hitta något annat. Kanske ett serviceboende för aspergare eller en helt egen lägenhet med hjälp av boendestöd. Kanske kompisen Kringelhora kan vara med på samtalet som ett moraliskt stöd och för att ge mer tyngd åt beslutet.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev
Det går att ta reda på. Om inte annat så lär väl ev journalister ta reda på fakta innan de skriver nåt.
En del saker som rör tjejens historia är nog sekretessbelagda Eller syftar du på stället?
Hur bra man är på npf bemötande är jag inte säker på att en journalist skulle kunna avgöra. Utifrån ett NT-tänk och sätt att fungera och se på livet så låter det ganska bra, skulle jag gissa.
För media så ska historien ha ett nyhetsvärde som säljer.
Hon får inte ens sådana samtal, de bara hånflinar när hon framför minsta kritik. Hon blir t o m misshandlad, har jag fått höra sedan jag talat på MSN med båda tjejerna. Och håll i er - hon klagade på att sängen var hård och obekväm, och då tog de bort den och lät henne klara sig utan. Hon får sova på en filt på golvet. Hon får inte tillträde till kök och laga egen mat heller, och blir just bara serverad oätligt skit, och får i sig på tok för lite.
Är det för galet för att kunna vara sant? Pja, jag fick ju hennes (ovanliga) namn och kan i alla fall kontrollera att hon finns på riktigt.... Otroligt utstuderat om någon bara använder en viss persons namn för att dra ett avancerat practical joke för att misskreditera ASP Center på skoj...
Låter onekligen som en historia för media att hugga tänderna i...
Är det för galet för att kunna vara sant? Pja, jag fick ju hennes (ovanliga) namn och kan i alla fall kontrollera att hon finns på riktigt.... Otroligt utstuderat om någon bara använder en viss persons namn för att dra ett avancerat practical joke för att misskreditera ASP Center på skoj...
Låter onekligen som en historia för media att hugga tänderna i...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Hon får inte ens sådana samtal, de bara hånflinar när hon framför minsta kritik. Hon blir t o m misshandlad, har jag fått höra sedan jag talat på MSN med båda tjejerna. Och håll i er - hon klagade på att sängen var hård och obekväm, och då tog de bort den och lät henne klara sig utan. Hon får sova på en filt på golvet. Hon får inte tillträde till kök och laga egen mat heller, och blir just bara serverad oätligt skit, och får i sig på tok för lite.:
Detta torde vara olagligt. Borde anmälas och inte bara till media.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora skrev:serpentin skrev:Kringelhora, det är nödvändigt att ta reda på så mycket som möjligt om vi ska kunna göra något för att hjälpa.
Tyvärr är det inte tillräckligt. Viktiga delar saknas, t.ex. det som jag har efterfrågat: enligt vilken paragraf har polisen ingripit när hon har rymt? Polisen griper inte folk utan vidare, så den informationen kan ge hjälp att förstå situationen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Kringelhora skrev:serpentin skrev:Kringelhora, det är nödvändigt att ta reda på så mycket som möjligt om vi ska kunna göra något för att hjälpa.
Tyvärr är det inte tillräckligt. Viktiga delar saknas, t.ex. det som jag har efterfrågat: enligt vilken paragraf har polisen ingripit när hon har rymt? Polisen griper inte folk utan vidare, så den informationen kan ge hjälp att förstå situationen.
Det skulle vara som det sas tidigare att det kan vara polisen som inte bryr sig om vars personen kommer ifrån.
Som jag sagt tidigare så ligger ett lvu hem en halv kilometer därifrån.
Jag vet inte vad de grips på för grunder, men förmodligen samma.
Min undran är om det finns vårdinsatser som ger polisen rätt att gripa människor? Jag berörde lto tidigare, men det existerar ju inte som jag fick klart för mig, men det finns ju liknande omhändertagningslagar.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare