Om LVU och HVB, Särskilda ungdomshem och SiS-institutioner
77 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Savanten Svante skrev:Man ska kasta sten och bränna bilar. Då får man jobb.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=512999
"Vad tycker du om att bostadsbolaget Poseidon ska handplocka stökiga ungdomar på Hisingen och erbjuda dem jobb?
- Jag tycker att det är jättebra och önskar att fler företag kan se om man kan skaka fram praktikplatser och jobb."
regnif skrev:Bara man inte har en allvarlig störning så..
Efter att carl nämnde det så har jag börjat läsa vissa av dina (regnif) kommentarer som "Gary Larson"-strippar. Till ovanstående föreställer jag mig följande seriestripp:
Rubrik: Möjlig allvarlig störning
Ruta 1: Ligister som sätter eld på bilar och jagar folk med motorsåg.
Ruta 2: Två politiker som samtalar. Politiker 1: "De måste få jobb." Politiker 2: "Bara de inte har några allvarliga störningar."
Ruta 3: Samma ligister, fast nu på en arbetsplats. De sätter eld på firmabilar och jagar anställda och kunder med motorsåg.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:09:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Otroligt! Detta bekräftar att beteendevetenskapen vunnit terräng som den ledande ideologin även för vuxna människor. Hos djur har den varit det länge och i o m alla Nanny-programmen har metoden blivit populär att använda även på barn. Men nu är det alltså tydligen fritt fram för beteendemodifiering av vuxna myndiga människor mot deras vilja.
Hjärntvätt kallades det förr i tiden. När andra länder ägnar sig åt sånt brukar vi och Amnesty bli upprörda. Nu används det i Sverige som den mest naturliga sak i världen och vem som helst som inte uppför sig kan tydligen bli internerad och beteendemodifierad utan rättegång för att den inte sover på av staten sanktionerade tider! Skrämmande!
Ja, och väl sagt.
En annan aspekt är att det kostar en hel del med dessa åtgärder. Vet inte hur mycket, men varje intern i ett fängelse kostar flera tusen per dygn. LVU kan mycket väl vara ännu dyrare. Skattemedel rakt ner i sjön med andra ord (eller värre egentligen, eftersom man betalar för att dåliga saker ska utföras.)
Att utsätta människor för det här mot deras vilja och med motiveringen att det är för deras egen skull är inte bra. För att uttrycka det milt.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:09:47, redigerad totalt 1 gång.
Om ditt beteende beror på Asperger, på något annat funktionshinder eller har någon helt annan orsak saknar således betydelse. Det är beteendet i sig som är avgörande. Kan det anses som socialt nedbrytande och medför ett behov av vård, kan 3 § LVU tillämpas oavsett beteendets orsaker.
Beteendet kan väl vara "socialt nedbrytande" utan att medföra ett behov av vård, men det struntar de i. Rätten visar tydligt att de går längre än lagen uttryckligen säger, beteendemodifikationsideologin är ju inte inskriven i lagen.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:09:47, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Zombie skrev:Tråden utbruten härifrån.
Det var Titti som flyttade tråden om opteron så jag skulle kunna dela den. Tyvärr hade hon inte tid med mer än så eftersom hon var på språng. Eftersom jag inte är moderator i den här avdelningen väntar vi på barracuber eller Alien att göra en officiell moderatorsruta med informationen.
Återgå till Barn och föräldraskap