Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav regnif » 2009-08-25 19:02:02

Ja, jag vet också vad de kan lyckas med ibland, tyvärr. :/
Hotar man tex. om ny tvångsvård EN gång, så kan man ha sagt sitt.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-25 21:51:49

Man ska kasta sten och bränna bilar. Då får man jobb.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=512999

"Vad tycker du om att bostadsbolaget Poseidon ska handplocka stökiga ungdomar på Hisingen och erbjuda dem jobb?
- Jag tycker att det är jättebra och önskar att fler företag kan se om man kan skaka fram praktikplatser och jobb."
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav regnif » 2009-08-25 22:17:14

Bara man inte har en allvarlig störning så..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav opteron » 2009-08-26 0:48:28

Länsrätten sa idag:

Det är viktigt att komma ihåg att den diagnos du nu fått, Aspergers syndrom, i sig inte innebär att vården enligt LVU måste upphöra. LVU kan tillämpas även om du har Asperger och har rätt till insatser enligt LSS. Diagnosen har ingen betydelse utan enbart ditt eget beteende. Om ditt beteende beror på Asperger, på något annat funktionshinder eller har någon helt annan orsak saknar således betydelse. Det är beteendet i sig som är avgörande. Kan det anses som socialt nedbrytande och medför ett behov av vård, kan 3 § LVU tillämpas oavsett beteendets orsaker.



Det är också viktigt att veta att länsrätten inte har något med din placering att göra. Det är lika viktigt att du förstår att du inte är placerad på instutionen på grund av brott eller kriminalitet utan på grund av ditt beteende. Du behöver inte ha begått några brott för att bli placerad på en SiS-institution.


Det betyder att om folk väljer att sitta framför en dator i stort sett mesta tiden av dagen så kan de dömas för Socialt Nedbrytande Beteende och hamna på låst instution.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-26 1:29:20

Otroligt! Detta bekräftar att beteendevetenskapen vunnit terräng som den ledande ideologin även för vuxna människor. Hos djur har den varit det länge och i o m alla Nanny-programmen har metoden blivit populär att använda även på barn. Men nu är det alltså tydligen fritt fram för beteendemodifiering av vuxna myndiga människor mot deras vilja.

Hjärntvätt kallades det förr i tiden. När andra länder ägnar sig åt sånt brukar vi och Amnesty bli upprörda. Nu används det i Sverige som den mest naturliga sak i världen och vem som helst som inte uppför sig kan tydligen bli internerad och beteendemodifierad utan rättegång för att den inte sover på av staten sanktionerade tider! Skrämmande! :shock:

Borde tas upp i Debatt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav TK » 2009-08-26 2:03:24

Det är närmast att ögonen trillar ur sina gluggar.

Som sagt: Otroligt! Men så långt har det tydligen gått.

Det behövs verkligen en skarp reaktion på sådant här.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2009-08-26 2:06:02

Jag fick kopia på hela skrivelsen av Opteron, och ska definitivt maila och fråga hur man faktiskt menar. Om beteendet som beror på Aspergers syndrom är normala aspergerdrag som annorlunda behov av socialt umgänge, tendens till okonventionell dygnsrytm och en markant nedsatt förmåga att sköta arbete eller studier så kan det i sig helt riktigt klassas som "socialt nedbrytande" och konstituera en fullt rimlig grund för tvångsvård?

Ska OA gå ut med en raljant debattartikel att vi mot bakgrund av allt vad den här historien säger vill anmäla massor av vuxna aspergare till tvångsvård för våra socialt nedbrytande beteenden??? :roll:

Noteras kan, som jag nog inte tänkt på att nämna i tråden alls, att den Karlstadbaserade läkare som har varit chef för barn- och ungdomspsykiatrin i Värmland och nu driver en egen klinik i Karlstad, och som en gång per vecka besöker Klarälvsgården...

...hon betraktar hela historien utifrån alla fakta hon har klara för sig precis som så många av oss här i tråden tolkar utifrån Opterons egna ord - att det är de rena aspergerdragen enbart som är grunden för hela placeringen, och att det är vansinne.

Hon är en av de få kontakter jag nått ända fram till att få kontakt med i hela historien, och hon har vidgått denna ståndpunkt i vår mailkontakt. Fanns det massa andra aspekter som vi här på forumet inte känner till för att vi inte hört om dem av Opteron själv borde inte hon ha kunnat missa dem, tycker jag... hon har träffat honom och bedömt honom och måste ju då ha haft tillgång till hans journal och kunnat bilda sig en allsidig bild av vad som framgår i den. Något annat vore väl rimligen ytterst osannolikt!?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-08-26 2:14:02

För Länsrättens del är frågan vad som eventuellt är ren lagtolkning. Men nog kan även sådan vara bunden av såväl tidsanda som politiska vindar.

För myndigheternas del finns ju ingen sådan ursäkt, och bäst att jag inte skriver något mer för det finns ändå inga ord mot det här. Särskilt inte mot tvärsäkra nyfrälsta, förmodligen. Särskilt inte när de nyfrälsta är små kommundelsamatörer och en psykologpraktikant, förmodligen. (Hur många poäng NPF har han läst förresten? Jag har för mig att noll eller nära noll ingår i normalkursplanen.)

Bara en enkel undran om den där teorin eller dess lärjungar brukar vara helt renons på insikt i att olika problemorsaker kan kräva olika lösningar (alldeles oavsett vad de nu menar med "problem")?

************************

edit: Gick om Pemer. Tack för det beskedet!
Och ja, en artikel vore kanske något (fan, den förra :oops:, jag har varit alldeles för orkeslös...) - och en massanmälan (om det skulle hampa sig så) ställer jag gärna upp i, bara vi blir just en kritisk massa.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-26 3:13:09

Pemer skrev:Ska OA gå ut med en raljant debattartikel att vi mot bakgrund av allt vad den här historien säger vill anmäla massor av vuxna aspergare till tvångsvård för våra socialt nedbrytande beteenden??? :roll:


Skriv nåt riktigt elakt. Sov på saken. Låt nån annan läsa. Redigera om nödvändigt. Sen jävlar...


Bild
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:47:08, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav nano » 2009-08-26 8:51:30

Om man skulle aspifiera en NT på prov, förslagsvis någon ansvarig för beslutet i fråga :)

Nå nu tycker jag inte det är rätt att göra så, inte heller rätt att NTfiera en aspie utom ifall denne vill det.
Man är boende i ett visst land - man är inte landets ägodel.
Betyder självklart inte att man får bära sig dumt åt var man än kommer ifrån eller vad man tycker sig tillhära eller inte.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-08-26 12:11:15

Tycker inte det TS beskrivit verkar vara vård faktiskt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-26 12:15:27

nano skrev:Tycker inte det TS beskrivit verkar vara vård faktiskt.


Nej, det är det definitivt inte. Beteendemodifikation är det. Syftet är kontroll, inte vård. Brave new world är snällare, i övrigt är skillnaden mot verkligheten liten och snabbt krympande.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:08, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav weasley » 2009-08-26 14:38:53

Har delat av lite allmän diskussion kring omhändertagande etc. Tråden flyttades hit då den faktiskt handlar om hur det kan vara att leva med asperger i en del fall.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:47:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-08-26 14:52:06

Delat av hit: principdisk ... 11950.html

(Åtminstone jag vill ha koll även på sedermera uppbrutna sammanhang...)

edit: Kanske jag störde pågående flytt med mina länkningar; men folks skrivande pågår ju också, och det är nu jag orkar läsa...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2009-08-26 15:52:48

Zombie skrev:Delat av hit: principdisk ... 11950.html

(Åtminstone jag vill ha koll även på sedermera uppbrutna sammanhang...)

edit: Kanske jag störde pågående flytt med mina länkningar; men folks skrivande pågår ju också, och det är nu jag orkar läsa...


Hehe, jag höll på att flytta inlägg som en oljad iller och tänkte ta itu med länkarna när jag var klar... :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-08-26 16:09:06

Nu kommer jag korsposta. Här är ett hem som inte heller skötte sej ordentligt. Med hjälp av lite snokande journalister lyckades man sätta dit dem rejält.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=1308805

Kaliber i P1
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-08-26 19:25:36

Mycket intressant. De är verkligen bra på att ljuga så det ska se snyggt ut på hemsidan och inför myndigheterna.

Några borde wallraffa regelbundet på alla såna här hem. Att bara skicka dit kommunens inspektörer nån gång vart 10:e år blir väl ungefär som när man tvingade folk att se nöjda och lyckliga ut i Warsawa-ghettot om någon kom på besök - inte precis tillförlitliga intryck!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Altus » 2009-08-26 20:26:48

Inger skrev:Några borde wallraffa regelbundet på alla såna här hem. Att bara skicka dit kommunens inspektörer nån gång vart 10:e år blir väl ungefär som när man tvingade folk att se nöjda och lyckliga ut i Warsawa-ghettot om någon kom på besök - inte precis tillförlitliga intryck!


Enligt ett granskningsprogram jag såg en gång så meddelar man dessutom inspektionen i förväg, och man pratar bara med ansvariga, inte de intagna. De tar typ en trevlig fika tillsammans, sedan blir inspektionen godkänd och vanvården fortsätter.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav opteron » 2009-08-30 21:05:16

Omprövningen sker den 30:e september hos sociala utskottet.

Jag skulle lära mig att laga mat perfekt, idag kan jag bara laga enkla måltider. Typ som makaroner och falukorv, eller liknande.

De vill att jag skall lära mig matlagning perfekt. Osv och sköta hushållssysslor perfekt och ändra på sovtiderna till 08:00 och lägga sig vid 22:00.


Men vi skakade hand om detta, att jag skulle försöka lära mig det mesta tills den 30:e september.

Innan jag ens försökt ge det en chans inkommer socialtjänsten på fredag och sa de att de redan bestämt att förlänga vården i ytterligare 3 månader!


Detta är ett jävla spel! Vilka jävla skämt de är!


Edit: Väljer de att förlänga drar vi absolut inte tillbaka överklagan från länsrätten nästa gång, utan då väntar vi på länsrättens besked.

Edit:

Idag vaknade jag klockan 09:00, imorgon blir det 08:00 ;) Få se vad tokstollarna säger den 30:e september när jag lärt mig laga mat, städa perfekt och och sköta ett helt hushåll perfekt.

Det roliga är för de kriminella så torkar man arslet på dem men har man Asperger så måste man bli perfekt, de säger att de inte vill att jag skall hamna på ett särskilt boende för Aspergare och det är därför de är så hårda mot mig.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-30 21:12:05

Hej!

Håller fullständigt med dig, Opteron. De är inte riktigt kloka!

De som inte kan laga mat och städa, kan få komma till ett gruppboende eller stödboende. Du bor i en lägenhet, och så bor personalen i en annan lägenhet. Personalen och du kan tillsammans hjälpas åt att laga mat för en vecka, som du sedan fryser in och tinar i mikron. Eller så kan personalen komma till dig en gång om dagen och hjälpa till med middagen. Och om du har svårt att städa, kan personalen hjälpa till med det med.

Så du behöver inte sitta inlåst för att du inte kan laga mat och städa perfekt! För övrigt, det finns ungdomar som knappt kan göra mer än koka pasta och värma färdigköttbullar, men de lär sig efter hand.

Innan jag flyttade hemifrån hade jag knappt rört en spis, men jag började med att trilla egna köttbullar av färs (det var innan jag blev vegetarian) och utvecklade mina färdigheter i köket efter hand. Man behöver inte kunna allt på en gång, eller lära sig superfort.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav opteron » 2009-08-30 21:16:35

Lilla Gumman skrev:Hej!

Håller fullständigt med dig, Opteron. De är inte riktigt kloka!

De som inte kan laga mat och städa, kan få komma till ett gruppboende eller stödboende. Du bor i en lägenhet, och så bor personalen i en annan lägenhet. Personalen och du kan tillsammans hjälpas åt att laga mat för en vecka, som du sedan fryser in och tinar i mikron. Eller så kan personalen komma till dig en gång om dagen och hjälpa till med middagen. Och om du har svårt att städa, kan personalen hjälpa till med det med.

Så du behöver inte sitta inlåst för att du inte kan laga mat och städa perfekt! För övrigt, det finns ungdomar som knappt kan göra mer än koka pasta och värma färdigköttbullar, men de lär sig efter hand.

Innan jag flyttade hemifrån hade jag knappt rört en spis, men jag började med att trilla egna köttbullar av färs (det var innan jag blev vegetarian) och utvecklade mina färdigheter i köket efter hand. Man behöver inte kunna allt på en gång, eller lära sig superfort.

Hälsningar

Lilla Gumman


Problemet är att jag inte vill flytta till särskilda boenden eller hem.

Utan till egen lägenhet. Jag är väldigt högfungerande och kan massor av grejer, problemet är att jag inte kan ALLT, men jag hinner lära mig det senare.

Dessutom vill de att jag skall ändra på dyngsrytmen till 07:00 gradvis, från 10:00 som jag vaknar i dagsläget.

Varför frågade jag, de sa att LSS kan tvinga dig att börja arbeta klockan 08:00 om du ansöker om LSS, så därför vill de att jag skall ändra det.

Nu vill de också förlänga i 3 månader.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Zombie » 2009-08-30 22:03:49

:-)051 :-)096 :-)237 :-)074

Gäller förstås även Kringelhoras tråd.

Det mer arr-ti-ky-lee-rade (mindre "autisktiskt utbrott") som behöver sägas har ju sagts i tråden redan för länge sen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-30 23:18:00

Altus skrev:
Inger skrev:Några borde wallraffa regelbundet på alla såna här hem. Att bara skicka dit kommunens inspektörer nån gång vart 10:e år blir väl ungefär som när man tvingade folk att se nöjda och lyckliga ut i Warsawa-ghettot om någon kom på besök - inte precis tillförlitliga intryck!


Enligt ett granskningsprogram jag såg en gång så meddelar man dessutom inspektionen i förväg, och man pratar bara med ansvariga, inte de intagna. De tar typ en trevlig fika tillsammans, sedan blir inspektionen godkänd och vanvården fortsätter.


Det du säger kan stämma, det vet jag inget om. Fast det har uppmärksammats mycket om missförhållanden på HVB-hem och även gjorts radioprogram om SiS-institutionen Lövsta och deras avskiljande av ungdomar i isoleringsceller, och annat om andra ställen, så helt tyst är det inte, som tur är.

FAst jag tycker det ska fram mycket mer om att samma lösningar inte kan gälla för npf-relaterad problematik som för kriminalitet, anti-socialt beteende som beror på personlighetsstörningar, missbruk, självskadebeteende osv.

Man botar inte huvudvärk med halshuggning, eller migrän eller hjärntumör med huvudvärkstabletter, fast det handlar om att ha ont i huvudet i alla fallen. Alltså, npf-problematik ska hanteras av folk som vet vad det handlar om, varken mer eller mindre. I den mån det ska hanteras alls.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2009-08-30 23:21:33

opteron skrev:Problemet är att jag inte vill flytta till särskilda boenden eller hem.

Utan till egen lägenhet. Jag är väldigt högfungerande och kan massor av grejer, problemet är att jag inte kan ALLT, men jag hinner lära mig det senare.

Bara att du vill bo i egen lägenhet och klara dig själv borde de ju se som ett friskhetstecken. Och skulle det behövas kan man få boendestöd.

Dessutom vill de att jag skall ändra på dyngsrytmen till 07:00 gradvis, från 10:00 som jag vaknar i dagsläget.

Varför frågade jag, de sa att LSS kan tvinga dig att börja arbeta klockan 08:00 om du ansöker om LSS, så därför vill de att jag skall ändra det.

Det där misstänker jag starkt är rent skitsnack! Jag tvivlar starkt på att någon kan tvinga dig börja jobba kl 8. Arbete eller daglig verksamhet ska vara frivillig och då får ni ju komma överens om vilen typ av uppgifter som skulle passa dig.

Skulle det visa sig att du måste jobba (vilket jag inte tror) och du inte får aktivitetsersättning från FK (vilket är en stor risk) och det inte finns andra arbetstider än fr o m kl 08 (vilket jag också tvivlar på) så är det något man lär sig . Man ställer helt enkelt väckarklockan som alla andra. Sen kanske man i bästa fall somnar av ren trötthet på kvällen. Eller så funkar det inte alls och det märker man ju då.

Att påstå att du måste lära dig både perfekt matlagning och ideala sovtider innan du får egen lägenhet är så dumt att man blir mållös.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in