Har jag glömt något?

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav evilmaster » 2009-08-24 22:15:08

Duras skrev:
evilmaster skrev:
Miche skrev:Tyvärr sätter sig röklukten i kläder, hår och på hud, det är inte så lätt att bli av med, men det finns några saker rökare kan tänka på för att minska risken att andra ska drabbas!
Använd luftdrag så att röken drar bort från dig, andra människor och lokaler. När du fimpat, ta gärna ett antal djupa andetag utomhus och vädra ur den värsta röken. Ha gärna en jacka med luva på dig som skyddar dig och håret från röken och ta av den innan du går tillbaka till de andra och tvätta som sagt gärna händerna, gärna ansiktet med.
Tipsen är från min fästmö som är allergisk mot tobak.

Min sons förslag (som avskyr rökare): Sluta rök!

Sluta rök?
Dina råd hamnade precis i papperskorgen, för sånt tjafs gör mig uppriktigt sagt förbannad.

Lugn och fin nu. Du får göra precis hur du vill, men iaf på träffen tycker jag alldeles bestämt att man ska visa hänsyn!

Jag instämmer i det jag fetmarkerat för jag vet att det är så och kommer att följa de fetmarkerade råden också utom möjligen det sistea som jag inte brukar göra. Men jag ställer upp på handtvättning också om nån ber mig. Brukar ofta också ta en halstablett efteråt.

Jag har heller inga problem att röka mindre än vanligt på träffen men jag klara troligen inte att avstå helt.

Ett knep jag ibland använder är att "röka upp mig", dvs ta 2-3 st på rad vilket gör att jag därefter klarar mig ganska länge till nästa.

Fast det är ju lite trist att rökare numera är en utrotningshotad art :wink:

Jag har all rätt till att bli upprörd. Man säger väl inte "sluta ät" till feta människor t.ex.?

Hur som helst så gör jag det jag anser är rimligt för att visa hänsyn. Tvätta händerna efteråt samt röka där röken är utom räckhåll för andra människor är något som jag kan göra utan större besvär.

Som rökare kräver jag inte att ickerökare bär gasmask, men jag kanske borde göra det. Varför ska alla kraven vara riktade på ett håll?
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Anslöt: 2009-06-03

Inläggav Duras » 2009-08-24 22:37:37

Hur som helst så gör jag det jag anser är rimligt för att visa hänsyn. Tvätta händerna efteråt samt röka där röken är utom räckhåll för andra människor är något som jag kan göra utan större besvär.

Ja det är jättebra! Då är vi ju överens betr träffen. Lägg märke till att den här tråden ligger i forumträff-avdelningen (men kanske borde knoppas av). En allmän diksussion om rökning och AS mm bör nog vara i en annan tråd.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Duras

Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Pemer » 2009-08-24 23:10:39

Tycker det låter jättebra att du sträcker dig såpass långt. Att Miche lade till kommentaren från sonen var väl inte heller menat som en seriös uppmaning här och nu.

Själv förstår jag ju inte hur någon i ungefär min egen ålder och nedåt på fullaste allvar har kunnat börja från början, vi kan ju inte påstå att vi inte har vetat om hälsoriskerna, och ändå fortsätter det ännu i denna dag spridas samma attityd bland de så kallade "tuffa" ungdomarna att det är "tufft" att röka. Jag tycker det är smått otroligt, det får jag ju erkänna.

Men det var onödigt att lägga till sonens kommentar, en såpass hänsynsfull rökare som du redan hade visat att du var förtjänar massor av cred för att du är det! Respekt!

Admin:

Tog bort den lilla texten här eftersom den finns återgiven i den tråd Miche hänvisar till i länken i nästa inlägg och passar bättre där.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Miche » 2009-08-24 23:13:54

Jag startade en egen tråd om det...

Avknoppad diskussion om rökning
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-26 0:30:50

Jag gillar inte rök, och skulle inte klara av att BO i rök, eller med en rökare. Men jag kan t.o.m. vistas i rök om sällskapet går ut och röker på en fest/krogen. Om det är områden med rökförbud, eller där man bör ta hänsyn till folk kan en tumregel vara att gör a som man gör när man uträttar andra behov. Jag menar inte att man ska smyga in och röka på toaletterna, men att man diskret kan smyga iväg och befinna sig utom syn/lukt-håll. Att tvätta ansiktet efter en cigg känns väl lite väl överdrivet.... :roll: Men visst, tvätta gärna händerna och tuggummi/halstablett efteråt är inte helt fel.... Sedan behöver man ju inte flåsa nån i ansiktet när man kommer tillbaka. En del kan tycka att "närkontakt" är obehagligt oavsett om personen rökt eller inte....
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-26 0:34:40

evilmaster skrev:Man säger väl inte "sluta ät" till feta människor t.ex.?

Nej, det gör man verkligen inte! Då problemet inte sällan är tvärtom....
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Återgå till Träffar

Logga in