Hur snygg är du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Saninaé » 2009-08-23 12:42:39

Jag tycker det är fel att överhuvud taget beskriva människor som onda eller goda, även enskilda handlingar. Jag ser helst att begreppen förvisas till sagorna.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 19:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav carl » 2009-08-23 14:50:39

Saninaé skrev:Jag tycker det är fel att överhuvud taget beskriva människor som onda eller goda, även enskilda handlingar. Jag ser helst att begreppen förvisas till sagorna.

Hela ondska och godhet begreppet är ju relativt till de referensramar man utgår ifrån. dvs en helt och hållet subjektiv uppfattning som därmed inte kan existera utanför dem.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:42:56, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Re: Hur snygg är du?

Inläggav Nilale » 2009-08-23 14:51:00

Josef1 skrev:Det finns en fördom om att personer med AS skulle vara fulare än andra och dessutom ha sämre hygien samt en förkärlek för att göra äckliga saker, som att klämma finnar, offentligt.

Inget av detta stämmer i alla fall på mig. Jag har lagt ned massor av tid, pengar och energi på mitt utseende och tycker jag är snyggare än de flesta, oavsett neurotyp.

Däremot kan jag nog hålla med om att detta intresse för utseende verkar vara relativt ovanligt hos personer med AS, många jag pratat med verkar inte förstå meningen i det alls. Pågrund av bland annat detta känner jag mig rätt ensam även i relation till andra med AS.

Känner ganska många irl med AS, och jag har inte märkt någon gruppskillnad varken skönhetsmässigt, stilmässigt eller hygienmässigt från mina övriga vänner/bekanta. En del ser bra ut och en del ser mindre bra ut (enligt mitt tycke). Ingen märkbart dålig hygien någonstans.
Själv ser jag väl ganska normal ut och gillar kläder/mode (även om att följa trender slaviskt aldrig har varit min grej), men är inte rädd för att visa mig ute med otvättat hår och sunkiga mjukisbyxor heller. Smink utöver lite mascara använder jag i princip bara om jag ska på fest.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 19:42:56, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav regnif » 2009-08-23 17:25:39

Duras skrev:
regnif skrev:Jo, men varför har jag då hört från vuxna: "Barn kan vara onda ibland"...? Och då har jag inte fått intrycket av att de hatar barn heller.. :?

Barn kan göra saker som ur ett vuxenperspektiv kan anses onda utan att dom för den skull ÄR onda.

Men det finns också vuxna som anser att visa barn ÄR onda vilket jag vänder mig emot.

Jo, har också tänkt såhär. Men tänker man såhär måste man tydligen börja ta hand om barn/förstå vad de menar/vara förebild för dem, så jag säger inget. ^^
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in