Polarn o. Pyret säljer unisex kläder för barn

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2009-08-22 2:18:41

missbutterfly skrev:Jag kommer att tänka på sådana "ta-två-joggingdressar-och-betala-för en" från OKQ8 som familjerna på campingen brukar drälla runt i. Samma färg och allt.
Jag tycker synd om barn som måste gå klädda i sådant. Snacka om att vara ett hett villebråde för mobbare när hela ens familj går runt i likadana mysdressar hela somrarna..

Så om man mobbas beror det på att föräldrarna inte är tillräckligt modemedvetna? Nej, nu gör du det för enkelt för dig. Vad angår det andra hur familjen klär sig och på sommaren går barnen inte i skolan.

Om mobbningen verkligen beror på hur barnen är klädda, så vore ju det logiska svaret att alla barn ska ha skoluniform.

Somliga prisar individualitet, men dissar ändå andras kläder. Visst får de vara individuella, men inte hur individuella som helst. :roll:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-22 21:57:10

Alien skrev:
missbutterfly skrev:Jag kommer att tänka på sådana "ta-två-joggingdressar-och-betala-för en" från OKQ8 som familjerna på campingen brukar drälla runt i. Samma färg och allt.
Jag tycker synd om barn som måste gå klädda i sådant. Snacka om att vara ett hett villebråde för mobbare när hela ens familj går runt i likadana mysdressar hela somrarna..

Så om man mobbas beror det på att föräldrarna inte är tillräckligt modemedvetna? Nej, nu gör du det för enkelt för dig. Vad angår det andra hur familjen klär sig och på sommaren går barnen inte i skolan.

Om mobbningen verkligen beror på hur barnen är klädda, så vore ju det logiska svaret att alla barn ska ha skoluniform.

Somliga prisar individualitet, men dissar ändå andras kläder. Visst får de vara individuella, men inte hur individuella som helst. :roll:

Jag är nog en av få som tycker att skoluniform är bra. Då gör det inget om ens föräldrar inte har råd att köpa nyaste superpjucken åt en. Sedan behöver det ju inte vara en raggsocksgrå tråkuniform med slips som i England...

När jag gick på dagis var min älsklingsfärg rött, men jag brukade säga rosa, eftersom alla andra flickor sade att rosa var finast. Men jag tyckte rosa var mesigt, rött var mycket finare...
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav MsTibbs » 2009-08-22 22:32:24

Kahlokatt skrev:Jag är nog en av få som tycker att skoluniform är bra. Då gör det inget om ens föräldrar inte har råd att köpa nyaste superpjucken åt en. Sedan behöver det ju inte vara en raggsocksgrå tråkuniform med slips som i England...

vissa har råd att köpa ny skjorta, andra får köpa begagnad. Så problemet kvarstår. Plus att alla matchar säkerligen inte skoluniform, det skulle verkligen synas hur fet jag är jämfört med anorektiska fjortisarna.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-22 22:49:03

MsTibbs skrev:
Kahlokatt skrev:Jag är nog en av få som tycker att skoluniform är bra. Då gör det inget om ens föräldrar inte har råd att köpa nyaste superpjucken åt en. Sedan behöver det ju inte vara en raggsocksgrå tråkuniform med slips som i England...

vissa har råd att köpa ny skjorta, andra får köpa begagnad. Så problemet kvarstår. Plus att alla matchar säkerligen inte skoluniform, det skulle verkligen synas hur fet jag är jämfört med anorektiska fjortisarna.

Skoluniformerna skulle givetvis vara gratis.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Inger » 2009-08-23 2:16:56

Skoluniformer ger mig rysningar. Själva idén med uniform är nog inte att utjäma sociala klyftor utan att:

a) markera dem. I länder där det bara är i privatskolor man har skoluniform (tror det är så i USA) blir det en statussymbol gentemot de mindre bemedlade som går i vanliga statliga skolor.

b) vänja barn vid formell klädsel tidigt så att de blir känslomässigt avstängda redan från början. I England har alla barn skoluniform om jag är rätt informerad. Slips på både pojkar och flickor är ju verkligen nödvändigt, praktiskt och bekvämt för skolbarn...

c) släta ut barnens individualitet. Min socialkunskapslärare hade varit biståndsarbetare och hon berättade att de fattiga ofta fick svälta och sälja allt de hade för att kunna skaffa barnen skoluniformer eftersom det var förutsättningen för att de skulle vara välkomna i skolan. I många asiatiska och afrikanska länder lägger man nämligen mer vikt vid skoluniform och på att barnen ska stå i led, marschera och kunna svara unisont, än på att de lär sig något av värde. Men så vill man förstås hellre ha lydiga arbetare och soldater än folk som kan tänka själva. I USA måste alla skolbarn stå på rad och svära trohet mot en flagga varje morgon oavsett om de har uniform eller inte.

d) förstärka könsskillnader. Med undantag av kommunistkina där alla skulle ha samma blå uniform (vet inte om det även gällde barnen?) så innebär skoluniform för flickor så gott som alltid kjol. Ofta väldigt kort kjol så att man undrar vad det är för pervon som designat dem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-08-23 2:25:42

Sempre la più grande problema, la realtà.

1. Inger har rätt.
2. modehysterin, sexighetskraven, konformismen på dyrkrängarnas villkor och annan stress mot och bland barn har blivit sådana att man bör kunna se en vits med skoluniform av det skälet, inte de gamla. Åtminstone som en tankelek som det ligger för mycket i för att avfärda.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-08-23 2:33:52

Tyvärr blir det fel hur man än gör.

- Med full frihet att klä sig hur som helst så blir det ändå en uniform av det rådande klonmodet som den som vill passa in har att rätta sig alt bli mobbad om de inte har råd, lust eller tillräcklig koll.

- Med skoluniform blir det antingen påtvingad fulhet, påtvingad sexighet, påtvingad stramhet eller en kombination. Färgerna och modellerna är antingen gräsliga eller passar bara vissa, redan där blir det orättvist mot den som inte har den lämpliga figuren. Dessutom är skolbarn experter på att hitta någon annan avvikelse som grund för att mobba ut vissa om de inte kan använda avvikande klädsel som ursäkt.

Har ingen lösning. Hur lär man ut tolerans?
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2009-08-23 2:44:49

Zombie skrev:Sempre la più grande problema, la realtà.

Vet att det heter il problema. Trött.

("Alltid det största problemet, verkligheten.")
Zombie

Inläggav Miche » 2009-08-23 3:12:20

Zombie skrev:2. modehysterin, sexighetskraven, konformismen på dyrkrängarnas villkor och annan stress mot och bland barn har blivit sådana att man bör kunna se en vits med skoluniform av det skälet, inte de gamla.

dyrkrängarnas?

Ursäkta, jag förstår inte det ordet!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Miche » 2009-08-23 3:15:31

Inger skrev:Dessutom är skolbarn experter på att hitta någon annan avvikelse som grund för att mobba ut vissa om de inte kan använda avvikande klädsel som ursäkt.

Det finns väl inga andra länder där pennalism är så inbyggt i systemet som i England, så skoluniform i sig löser definitivt inte problemet med mobbing!

Jag håller med er, vissa ser väldigt bra ut i uniformskläder, andra ser hemska ut och passar inte alls!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alexandra » 2009-08-23 11:20:33

Vad sägs om en skoluniform bestående av en collegetröja eller en t-shirt, i neutrala färger, kanske med skolans tryck på? Säljes till billig penning. Samt till detta jeans, med tillägget att ungarna inte får ha alltför dyra jeans i skolan. Man kan ju sätta ett maxtak för vad de får kosta. Detta är inget jag kommit på i vuxen ålder, utan faktiskt något jag tyckte redan när jag själv var barn.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-23 11:33:49

Nej, skoluniformer tror jag inte ett smack på. Jag vill inte ha ett samhälle där barn förväntas vara små lydiga robotar. Konformism är den mest förtryckande av alla normer och kom inte och säg att mobbingen försvinner hux flux bara för att eleverna tvingas ha uniform...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-23 11:39:13

Det finns ungar som skulle vägra ha uniform av princip. Jag skulle nog vägrat ha något annat än mjukisbyxor hela låg- och mellanstadiet. Ännu en meningslös regel som folk ska skickas till resursklass om de bryter mot? Nej tack. Det positiva med skoluniform är att det kanske skulle leda till fler skolbränder för att det ger ungarna mer att vara arga på.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Alexandra » 2009-08-23 11:46:17

Naturligtvis försvinner inte trakasserierna enbart för att skoluniform införs, men det kan iaf minska märkeshetsen. Lydiga små robotar? Det är inte det saken handlar om, men faktum är att många barn idag har noll respekt för vuxna.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-23 11:51:02

Visst, men det har inte heller med brist på skoluniform att göra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-23 11:56:35

Alexandra skrev:Lydiga små robotar? Det är inte det saken handlar om, men faktum är att många barn idag har noll respekt för vuxna.

Det är vad saken handlar om. Det är vad skolan handlar om. Den finns för att göra folk till lydiga robotar. Barn har alldeles för stor respekt för vuxna, och det håller på att bli värre.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Inger » 2009-08-23 11:56:57

Alexandra skrev:Vad sägs om en skoluniform bestående av en collegetröja eller en t-shirt, i neutrala färger, kanske med skolans tryck på? Säljes till billig penning. Samt till detta jeans, med tillägget att ungarna inte får ha alltför dyra jeans i skolan. Man kan ju sätta ett maxtak för vad de får kosta. Detta är inget jag kommit på i vuxen ålder, utan faktiskt något jag tyckte redan när jag själv var barn.

Bättre idé än riktiga skoluniformer men jag personligen vare sig trivs eller passar i jeans och led av att detta i det närmaste var skoluniformen på 70-talet (fast då var det skjorta med pullover utanpå som gällde upptill). Har man större frihet idag så inte missunnar jag någon den. Ekonomisk ojämlikhet går ändå inte att få bort genom att försöka tvångsdölja dess yttre manifestation hos barnen.
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2009-08-23 13:35:32

Miche skrev:
Zombie skrev:2. modehysterin, sexighetskraven, konformismen på dyrkrängarnas villkor och annan stress mot och bland barn har blivit sådana att man bör kunna se en vits med skoluniform av det skälet, inte de gamla.

dyrkrängarnas?

Ursäkta, jag förstår inte det ordet!

Dyrkrängare = de som är ute efter att kränga saker så dyrt som möjligt = i det här fallet alla kläd-, kosmetika- osv.-tillverkare som utser de mest lättlurade - barn och ungdomar - till offer. I en verksamhet som nästan ingen ifrågasätter det _hederliga_ i, vilket jag tycker i sig säger en del mindre smickrande saker om vår kultur.

Jag har svårt att finna ord, särskilt när jag är trött, så det händer att jag sätter ihop ett själv.

Alla har missat eller struntat i det där ordet "tankelek" som jag använde (just i hopp om en diskussion om det verkliga, och svårare, problemet).
Zombie

Inläggav tveskägg » 2009-08-23 22:07:43

Inger skrev:d) förstärka könsskillnader. Med undantag av kommunistkina där alla skulle ha samma blå uniform (vet inte om det även gällde barnen?) så innebär skoluniform för flickor så gott som alltid kjol. Ofta väldigt kort kjol så att man undrar vad det är för pervon som designat dem.

Du lever i det förflutna. På de flesta brittiska skolor får flickorna välja om de vill ha en byxuniform eller kjoluniform. I USA är det lag på att skolor med uniform måste tillåta en könsneutral uniform för alla.

Skoluniformer med korta kjolar förekommer mest i en viss typ av filmer. I verkligheten är skolor runt om i världen måna om att hålla en kysk längd på dem.
http://en.wikipedia.org/wiki/School_uniform
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Inger » 2009-08-24 1:00:12

OK, det var ju bra att de utvecklats lite på den fronten. Tack för informationen!
Inger
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2009-08-24 1:28:03

Jag är inte helt främmande till idén om skoluniform, ser inget fel i att skolan och samhället ställer lite krav på eleverna och hur dom ser ut.

Tycker åtminstone att skolan ska kunna ställa krav på vårdad klädsel och vårdat utseende. Typ hela och rena kläder och anständig stil.

Tycker inte att sexiga och utmanande kläder, piercingar, stora smycken, bakvända kepsar, religiösa markeringar och klädsel eller nån extrem stil typ punkutstyrsel är något som ska behöva höra hemma i skolan. Skolan har ett visst ansvar att inte bara utbilda eleverna kunskapsmässigt utan även på den sociala biten och där ingår lärdomen att man måste kunna anpassa sin stil efter vad som passar omständigheterna.

En elev sok lär sig att det är okej att ha grönt hår och skinnkläder med nitar i skolan får problem när det stilen inte funkar i arbetslivet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Inger » 2009-08-24 2:02:52

Moggy skrev:Jag är inte helt främmande till idén om skoluniform, ser inget fel i att skolan och samhället ställer lite krav på eleverna och hur dom ser ut.

Tycker åtminstone att skolan ska kunna ställa krav på vårdad klädsel och vårdat utseende. Typ hela och rena kläder och anständig stil.

Vem bestämmer vad som är "anständig stil" då? Du har inte gått med i Livets Ord va? :shock: :wink:

Tycker inte att sexiga och utmanande kläder, piercingar, stora smycken, bakvända kepsar, religiösa markeringar och klädsel eller nån extrem stil typ punkutstyrsel är något som ska behöva höra hemma i skolan.

Vaddå "hör hemma"? Vad är det med de där bakvända kepsarna som provocerar så förskräckligt?? Det är ju bara en keps.

Tänk när det var tvång på att ha hatt hela tiden, hur kul var det? Eller korsetter, turnyrer och "fadermördare"? Är det inte underbart att inte längre tvingas ha obekväma kläder och ha friheten att uttrycka sin individualitet, konformitet, grupptillhörighet, religion, åsikt, livsstil eller whatever, om man så skulle vilja?

Tror inte du skulle trivas med alternativet faktiskt. Du är ju inte precis den formella typen själv.

Skolan har ett visst ansvar att inte bara utbildna eleverna kunskapsmässigt utan även på den sociala biten och där ingår lärdomen att man måste kunna anpassa sin stil efter vad som passar omständigheterna.

Där har du fel. Skolan är inte någon uppforstringsanstalt längre, det är föräldrarnas ansvar och man lär väl bara i undantagsfall ut sociala färdigheter?

Man är där i första hand för förvaring medan föräldrarna jobbar, i andra hand för att lära sig det samhället anser att man ska kunna.

Ska man även lära sig lämpliga klädkoder för olika situationer så bör man ha särskilda lektioner i det. Just i tonåren är det extra viktigt att få uttrycka sig och ibland protestera genom provocerande kläder, det hör liksom till.

En elev som lär sig att det är okej att ha grönt hår och skinnkläder med nitar i skolan får problem när det stilen inte funkar i arbetslivet.

Det lär man väl upptäcka då! Jag tycker det är löjligt att någon annan ska bestämma vad man ska ha på sig. Tack och lov att man är född i ett land där får klä sig som man behagar!

Om inte jag får ha de kläder jag trivs och passar i så mår jag superdåligt. Är de dessutom obekväma och sitter åt på fel ställen så är det rena tortyren och gör det svårt att koncenterera sig på något annat. Jag tog gärna lite mobbing i högstadiet för att jag klädde mig i originella kläder jag själv valt. När jag var yngre fick jag sällan välja själv och kände mig ständigt obekväm och ful i de alldagliga byxorna och tröjorna trots att jag passade bättre in och inte blev mobbad.
Inger
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2009-08-24 2:09:33

Inger skrev:Tänk när det var tvång på att ha hatt hela tiden, hur kul var det? Eller korsetter, turnyrer och "fadermördare"? Är det inte underbart att inte längre tvingas ha obekväma kläder och ha friheten att uttrycka sin individualitet, konformitet, grupptillhörighet, religion, åsikt, livsstil eller whatever, om man så skulle vilja?

Ibland kan det bli för mycket frihet och jag tror att samhället mår bäst av att skolan ställer vissa krav på eleverna. Tänker inte gå på nåt djupare på varför då det blir en lång och komplicerad diskussion, men lite kort så anser jag att skolan ska ha en uppgift att åtminstone delvis fostra eleverna till kommande arbetsliv.

Inger skrev:Där har du fel. Skolan är inte någon uppforstringsanstalt längre, det är föräldrarnas ansvar och man lär väl bara i undantagsfall ut sociala färdigheter?

Det är sant, det har blivit så. Jag tycker det är tråkigt att det blivit så.

Det verkar mest råda anarki i skolan idag och det får inte ställas några krav får då kan nån bli kränkt.

Inger skrev:Ska man även lära sig lämpliga klädkoder för olika situationer så bör man ha särskilda lektioner i det. Just i tonåren är det extra viktigt att få uttrycka sig och ibland protestera genom provocerande kläder, det hör liksom till.

Visst. Men vissa behöver kanske lära sig att det finns gränser med.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2009-08-24 2:16:34

Den förfärlige snömannen skrev:Det finns ungar som skulle vägra ha uniform av princip. Jag skulle nog vägrat ha något annat än mjukisbyxor hela låg- och mellanstadiet. Ännu en meningslös regel som folk ska skickas till resursklass om de bryter mot? Nej tack. Det positiva med skoluniform är att det kanske skulle leda till fler skolbränder för att det ger ungarna mer att vara arga på.
Precis, därför tycker jag det är bra med skoluniform.
Skulle man haft en till anledning för att stanna hemma och göra det man vill.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in