Om LVU och HVB, Särskilda ungdomshem och SiS-institutioner
77 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
regnif, jag ber om ursäkt för att ha missförstått din signatur. Jag trodde att du själv hade den åsikten/uppfattningen om personer med cp-skada. Det var därför jag reagerade så starkt.
Hade du satt dit citattecken så hade det varit tydligare. Nu läste jag det som att det var din egen uppfattning och att du tyckte så som du skrev.
Jag är verkligen hemskt ledsen för detta. Hoppas du kan ta emot min ursäkt.
Hade du satt dit citattecken så hade det varit tydligare. Nu läste jag det som att det var din egen uppfattning och att du tyckte så som du skrev.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Altus skrev:Den förfärlige snömannen skrev:Inger skrev:Eller är vi på väg mot ett totalitärt samhälle där befolkningen ska vara dresserade robotar utan egen vilja som i alla framtidsdystopier?
Ja. Att det ännu finns de som frågar sig den frågan Vi får hoppas att det är brave new world snarare än 1984.
Pga orgierna?
Observera att de var obligatoriska och att man inte fick välja bort någon, vare sig att ha sex eller gruppsex med. "Everybody belongs to everybody else."
Och just Brave New World var väl den första bok där beteendemodifiering fanns med. Först alkoholen i provröret för att skapa en klass lydiga dumskallar. Sen hjärntvätten under sömnen. Och så klassisk pavlovsk betingning för att få barnen att känna avsky och rädsla inför saker som är enkla och naturliga (i exempelfallet en blomma) så att de inte skulle kunna få idén att glädjas åt eller roa sig med något som är gratis och inte kräver dyra redskap.
Modern beteendemodifikation är ju baserad på samma ideologiska grund fast metoderna blivit lite mer sofistikerade nu, plus att man på fullt allvar verkar tro att det är "för individens eget bästa". Fast man egentligen bara vill ha ännu en lydig idiot som uppför sig så att det passar in i maskineriet - trots att det idag inte finns någon yttre nödvändighet att gå upp tidigt för att mjölka korna eller lägga sig tidigt för att spara på vaxljus och fotogen utan det bara är en förlegad tradition som man till varje pris inte vill överge eftersom den funkat för att hålla pli på folk under hela industrialismen.
Vet inte vad som är värst: när maktmänniskor visar sin övermakt helt öppet, eller när de försöker förklä den till "omsorg" och lyckas lura t o m sig själva.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Enligt själva lagtexten så kan man inte få LVU om samtycke krävs. Under 15 föräldrarnas samtycke, över 15 krävs både föräldrarnas och den unges samtycke. Problemet är dock när föräldrar och den unge förespråkar en typ av vård medan soc kräver en annan. Då vinner oftast soc.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.HTM
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.HTM
Senast redigerad av narran 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Sam skrev:Det där de hade sagt om Pemer visar att de har en ideologisk övertygelse att aspergare ska assimileras in i NT-samhället istället för att ha en livsstil anpassad till våra personligheter. Hade de varit ute efter att hjälpa hade de tvärtom sagt att bara en aspergare kan se detta ur rätt perspektiv och välkomnat Pemers inblandning.
Det dom gör är att gå i försvar. Vilket de flesta gör när de hamnar i en pressad situation.
Vilket inte behöver innebära att de anser att Pemer har totalt fel. men att ge kredit till någon som för dem är amatör, sitter nog långt inne. Berör man, når man fram trots allt.
Det är ett väldigt oprofessionellt beteende och ovana.
Om en bilmekaniker beter sig så mot kunder, så blir han omplacerad eller kan t.o.m. få sparken.
Men på soc m.fl. ställen så verkar det vara fritt fram att låta känslor ta över.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jo, har man tillräckligt stor makt gentemot sin motpart är man den som i alla lägen kan bete sig hur som helst, så enkelt är det ju. En bilmekaniker, en frisör, ett butiksbiträde osv som tappar koncepten och blir känslomässig och otrevlig kan man välja bort.
Det är ju just därför det är viktigt att alla sammanhang där man har att göra med någon annan som har makt att bestämma otäcka saker till ens nackdel om han/hon blir personlig och avogt inställd präglas av stor insyn och kontroll av opartiska bedömare.
Vilket vi alltså ser att det mesta i den här stilen inte gör i tillräckligt hög grad. Här bygger det i stället på en DDR-mentalitet hos alla på myndighetssidan att:
Alla på vår sida har garanterat rätt, för vi representerar makten och makten HAR alltid rätt. Och börjar den lilla medborgaren bli dum mot någon av oss, ska vi alla visa enad front och sätta den lilla medborgaren på plats, och vi ska inte lyssna på och låtsas om något som någon säger för att tala för den lilla medborgarens sak. Vi har rätt. Vi har rätt. Vi har rätt. Vi har rätt....
Helt enkelt när makt går före rätt.
Hur stor betydelse det har att man anser sig ha med funktionsnedsatta små muppar att göra kan vi bara spekulera i. Stor, påstår jag!
Det är ju just därför det är viktigt att alla sammanhang där man har att göra med någon annan som har makt att bestämma otäcka saker till ens nackdel om han/hon blir personlig och avogt inställd präglas av stor insyn och kontroll av opartiska bedömare.
Vilket vi alltså ser att det mesta i den här stilen inte gör i tillräckligt hög grad. Här bygger det i stället på en DDR-mentalitet hos alla på myndighetssidan att:
Alla på vår sida har garanterat rätt, för vi representerar makten och makten HAR alltid rätt. Och börjar den lilla medborgaren bli dum mot någon av oss, ska vi alla visa enad front och sätta den lilla medborgaren på plats, och vi ska inte lyssna på och låtsas om något som någon säger för att tala för den lilla medborgarens sak. Vi har rätt. Vi har rätt. Vi har rätt. Vi har rätt....
Helt enkelt när makt går före rätt.
Hur stor betydelse det har att man anser sig ha med funktionsnedsatta små muppar att göra kan vi bara spekulera i. Stor, påstår jag!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Väl sammanfattat, utom att jag faktiskt tror man måste akta sig för att tillskriva myndighetsfolk så mycket medveten eller ospecificerad omänsklighet och maktlystnad som man ofta gör.
Det räcker gott med ett system som lätt deformerar även hyggliga människors yrkesroller vare sig rollinnehavarna vill eller inte, ett system som tvingar folk att utöva makt på områden där de inte ens kan ana hur litet de kan och som de i många fall inte heller skulle hinna sätta sig in i, och med det faktum att de flesta människor, de på soc precis som alla andra, är antingen psykologiska analfabeter och klåpare i självkännedom eller väldigt osäkra nybörjare i det.
Och detta, att ta reda på hur ens _vedersakare_ är och se dem så i stället för att demonisera dem, kan faktiskt göra såpass stor skillnad för hur man sedan angriper problemet att den blir skillnaden mellan nederlag och framgång och mellan att göra sig omöjlig för all framtid och att vinna en viss respekt i _motståndar_lägret.
Det räcker gott med ett system som lätt deformerar även hyggliga människors yrkesroller vare sig rollinnehavarna vill eller inte, ett system som tvingar folk att utöva makt på områden där de inte ens kan ana hur litet de kan och som de i många fall inte heller skulle hinna sätta sig in i, och med det faktum att de flesta människor, de på soc precis som alla andra, är antingen psykologiska analfabeter och klåpare i självkännedom eller väldigt osäkra nybörjare i det.
Och detta, att ta reda på hur ens _vedersakare_ är och se dem så i stället för att demonisera dem, kan faktiskt göra såpass stor skillnad för hur man sedan angriper problemet att den blir skillnaden mellan nederlag och framgång och mellan att göra sig omöjlig för all framtid och att vinna en viss respekt i _motståndar_lägret.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Väl sammanfattat, utom att jag faktiskt tror man måste akta sig för att tillskriva myndighetsfolk så mycket medveten eller ospecificerad omänsklighet och maktlystnad som man ofta gör.
Word!! Zombie for president!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
serpentin skrev:regnif, jag ber om ursäkt för att ha missförstått din signatur. Jag trodde att du själv hade den åsikten/uppfattningen om personer med cp-skada. Det var därför jag reagerade så starkt.
Ok. Jodå. Det finns de som gör värre saker mot mig så ingen fara
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
A mamman skrev:
Sam> Visst kan man bli placerad och få LVU utifrån en problematik som nästan uteslutande bottnar i npf och de missförstånd, konflikter, clincher med andras förväntningar som uppstår ur det. Det vet du väl från annat ställe där du är med?
Säkert kan det vara så, men i de fall som finns på de andra ställena där jag finns med, så brukar jag hålla mig neutral.
Eftersom jag inte har alla olika perspektiv eller har träffat personerna irl för att kunna göra en egen bild och bedömning, utifrån en mer nyanserad helhetsbild.
Detta innebär inte att min tolkninga är mer rätt eller sann än någon annans.
Oavsett vilket forum och fall det gäller så har man bara den utsattes version av vad som sker och varför det händer och hur dumma alla andra är. Vilket är deras sanning som jag inte bara kan köpa rätt av som en total sanning, även om det är deras sanning.
Att npf problematik kan utgöra en grund för att man har en ökad risk att hamnar i lägen, situationer och handlingar som leder vidare till LVU och andra åtgärder och att man lättare hamnar i missförstånd, konflikter, clincher råder det nog inte heller någon tvekan om.
Varför vissa individer är mer sårbara än andra, är jag däremot inte lika säker på att jag bara vill tillskriva en npf problematiken.
Däremot tycker jag att det är klart olyckligt att individer med npf -problematik/diagnoser sätts på ställen som saknar kunskap och kompetens om npf.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Zombie som president lät lite kul. De som är det, är de inte redan det egentligen?
Fast då kanske av ett helt annat släkte..?
Inlägg som detta är bland annat det som gör att jag uppskattar regnifs inlägg så mycket.
Det är som en gary larson ruta som man känner är rolig, men man kan inte lista ut varför. Väldigt gäckande!
Fortsätt skriva regnif!
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Sam skrev:Oavsett vilket forum och fall det gäller så har man bara den utsattes version av vad som sker och varför det händer och hur dumma alla andra är. Vilket är deras sanning som jag inte bara kan köpa rätt av som en total sanning, även om det är deras sanning.
Självklart är det så!
Sam skrev:Att npf problematik kan utgöra en grund för att man har en ökad risk att hamnar i lägen, situationer och handlingar som leder vidare till LVU och andra åtgärder och att man lättare hamnar i missförstånd, konflikter, clincher råder det nog inte heller någon tvekan om.
Varför vissa individer är mer sårbara än andra, är jag däremot inte lika säker på att jag bara vill tillskriva en npf problematiken.
Däremot tycker jag att det är klart olyckligt att individer med npf -problematik/diagnoser sätts på ställen som saknar kunskap och kompetens om npf.
Håller med.
Vilken imponerande konsensus!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Inger skrev:Altus skrev:Den förfärlige snömannen skrev:
Ja. Att det ännu finns de som frågar sig den frågan Vi får hoppas att det är brave new world snarare än 1984.
Pga orgierna?
Observera att de var obligatoriska och att man inte fick välja bort någon, vare sig att ha sex eller gruppsex med.
Med en gnutta tur behöver det inte vara så dåligt.
Modern beteendemodifikation är ju baserad på samma ideologiska grund fast metoderna blivit lite mer sofistikerade nu, plus att man på fullt allvar verkar tro att det är "för individens eget bästa". Fast man egentligen bara vill ha ännu en lydig idiot som uppför sig så att det passar in i maskineriet - trots att det idag inte finns någon yttre nödvändighet att gå upp tidigt för att mjölka korna eller lägga sig tidigt för att spara på vaxljus och fotogen utan det bara är en förlegad tradition som man till varje pris inte vill överge eftersom den funkat för att hålla pli på folk under hela industrialismen.
Välkommen till den paranoida och konspiratoriska sidan... (fast du kanske har varit här hela tiden).
Vet inte vad som är värst: när maktmänniskor visar sin övermakt helt öppet, eller när de försöker förklä den till "omsorg" och lyckas lura t o m sig själva.
De sista. Fast det är väl ganska vanligt med båda delarna samtidigt, personer som agerar drygt och överlägset och med motiveringen att åtgärderna (som kan vara djupt orättvisa och kränkande) är för patientens/klientens bästa. Folk kan drivas av maktlust utan att vara helt medvetna om det, och då är det ju bekvämt att ha en position i ett system som gör det möjligt att leva ut det inom systemets egna regler. Och samtidigt få en fet lön och uppskattning för sin (skenbara) medmänskliga gärning. Perfekt upplägg för en maktperson.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:regnif skrev:Zombie som president lät lite kul. De som är det, är de inte redan det egentligen?
Fast då kanske av ett helt annat släkte..?
Inlägg som detta är bland annat det som gör att jag uppskattar regnifs inlägg så mycket.
Det är som en gary larson ruta som man känner är rolig, men man kan inte lista ut varför. Väldigt gäckande!
Fortsätt skriva regnif!
Jag vet inte vad är Gary Larson men det är nån seriestripp kanske?
Kul det kan uppskattas iaf
Altus skrev:Inger skrev:Altus skrev:Pga orgierna?
Observera att de var obligatoriska och att man inte fick välja bort någon, vare sig att ha sex eller gruppsex med.
Med en gnutta tur behöver det inte vara så dåligt.Modern beteendemodifikation är ju baserad på samma ideologiska grund fast metoderna blivit lite mer sofistikerade nu, plus att man på fullt allvar verkar tro att det är "för individens eget bästa". Fast man egentligen bara vill ha ännu en lydig idiot som uppför sig så att det passar in i maskineriet - trots att det idag inte finns någon yttre nödvändighet att gå upp tidigt för att mjölka korna eller lägga sig tidigt för att spara på vaxljus och fotogen utan det bara är en förlegad tradition som man till varje pris inte vill överge eftersom den funkat för att hålla pli på folk under hela industrialismen.
Välkommen till den paranoida och konspiratoriska sidan... (fast du kanske har varit här hela tiden).Vet inte vad som är värst: när maktmänniskor visar sin övermakt helt öppet, eller när de försöker förklä den till "omsorg" och lyckas lura t o m sig själva.
De sista. Fast det är väl ganska vanligt med båda delarna samtidigt, personer som agerar drygt och överlägset och med motiveringen att åtgärderna (som kan vara djupt orättvisa och kränkande) är för patientens/klientens bästa. Folk kan drivas av maktlust utan att vara helt medvetna om det, och då är det ju bekvämt att ha en position i ett system som gör det möjligt att leva ut det inom systemets egna regler. Och samtidigt få en fet lön och uppskattning för sin (skenbara) medmänskliga gärning. Perfekt upplägg för en maktperson.
Mm, bekvämt, ja. Något som alla parter får ta del utav.
Altus skrev:Inger skrev:Modern beteendemodifikation är ju baserad på samma ideologiska grund fast metoderna blivit lite mer sofistikerade nu, plus att man på fullt allvar verkar tro att det är "för individens eget bästa". Fast man egentligen bara vill ha ännu en lydig idiot som uppför sig så att det passar in i maskineriet - trots att det idag inte finns någon yttre nödvändighet att gå upp tidigt för att mjölka korna eller lägga sig tidigt för att spara på vaxljus och fotogen utan det bara är en förlegad tradition som man till varje pris inte vill överge eftersom den funkat för att hålla pli på folk under hela industrialismen.
Välkommen till den paranoida och konspiratoriska sidan... (fast du kanske har varit här hela tiden).
Jag bara noterar vissa tendenser. Tyvärr brukar jag ofta få dem bekräftade, ibland just när jag själv börjat tro att jag kanske trots allt överdrev mina farhågor. Blir periodvis så trött på det att jag medvetet väljer att tro något annat för att stå ut. Och jag vet också att det finns undantag överallt i samhället. Önskar bara att det fanns fler.
Jag för min del känner så väl igen själva grundsynen från andra håll, både från bota-autismsajter och det där programmet om kontrolltagning där de ansvariga hela tiden upprepade "men hon har ju utvecklats på vårdhemmet" som om ändamålen helgar medlen till vilket pris som helst.
I den debatten framkom med all oönsvärd tydlighet att det är beteendevetenskapens iskalla syn som gäller just nu och att man faktiskt ser dressyr av handikappade som den bästa metoden för att få dem "normala". Samt lägger oproportionerligt stor vikt vid detaljer som att inte bara somna utan även vakna på av överheten sanktionerade tider.
I exempelfallet använde man en nödvärnsmetod som bestraffningsmetod på flickan med Downs syndrom för att hon hade 'fräckheten' att vakna och gå upp "för tidigt" och för att hon inte ville se på TV när personalen bestämt det. Tror inte man behandlar folk så ens i fängelse. Möjligen i kinesiska gulager. Men tydligen är det inte helt ovanligt att sånt förekommer i Sverige på 2000-talet.
Lägg därtill alla rapporter om rena övergrepp på div behandlingshem + mina egna erfarenheter av institutionspsykvård så ser i alla fall inte jag någon anledning att misstro Opterons version även om det är beskrivet ur hans perspektiv.
Edit: ojdå, nu hann jag skriva detta innan jag såg Admins ruta. Varsågod och ta bort mitt inlägg om det är opassande, jag står i alla fall för min åsikt. Jag tycker man ska ha rätt att ifrågasätta den officiella policyn och att det ämnet inte kan debatteras nog. Möjligen kanske sådana mer generella diskussioner passar bättre i egen tråd, då går det ju bra att flytta mer övergripande diskussioner till en sådan.
I den debatten framkom med all oönsvärd tydlighet att det är beteendevetenskapens iskalla syn som gäller just nu och att man faktiskt ser dressyr av handikappade som den bästa metoden för att få dem "normala". Samt lägger oproportionerligt stor vikt vid detaljer som att inte bara somna utan även vakna på av överheten sanktionerade tider.
I exempelfallet använde man en nödvärnsmetod som bestraffningsmetod på flickan med Downs syndrom för att hon hade 'fräckheten' att vakna och gå upp "för tidigt" och för att hon inte ville se på TV när personalen bestämt det. Tror inte man behandlar folk så ens i fängelse. Möjligen i kinesiska gulager. Men tydligen är det inte helt ovanligt att sånt förekommer i Sverige på 2000-talet.
Lägg därtill alla rapporter om rena övergrepp på div behandlingshem + mina egna erfarenheter av institutionspsykvård så ser i alla fall inte jag någon anledning att misstro Opterons version även om det är beskrivet ur hans perspektiv.
Edit: ojdå, nu hann jag skriva detta innan jag såg Admins ruta. Varsågod och ta bort mitt inlägg om det är opassande, jag står i alla fall för min åsikt. Jag tycker man ska ha rätt att ifrågasätta den officiella policyn och att det ämnet inte kan debatteras nog. Möjligen kanske sådana mer generella diskussioner passar bättre i egen tråd, då går det ju bra att flytta mer övergripande diskussioner till en sådan.
Inger: Var det i Sverige det hände med flickan? Kalla det för fräckhet liksom om man har en annorlunda dygnsklocka..
Vad jag förstått så kan människor ha olika.
Få ett straff för det. Jag har i allmänhet mkt svårt för sådant, hur lite jag än vet om opterons fall utanför tråden.
Jag har sett att man kan bli ifrågasatt om man inte kollar på TV när personalen undrar om man inte gillar tv. Undrar vad som är felet liksom? Gillar man inte att kolla, då gör man annat, punkt slut. Känns löjligt med sånt. Det är liksom ett modernt västland, väl? Är att kolla på tv tvång i det här landet?
Ja, samma här som Inger. Har sett så mkt dåligt om sådant där innan, så man vill inte misstro i onödan. Och samma här, detta är efter Admin, men står också för detta. Att frihetsberövande kan inte diskuteras nog. Jag tycker det är en mänsklig rättighet. Jag tycker det är fräckt det, att med tvång ändra andras mallar. Rent i allmänhet, när denna tråd nu tar upp sådant. Kommer man så långt med tvång i allmänhet?
Heh. Angående det där med om man utvecklats, när jag själv togs in med tvång (pga slarv med mitt dygn kan man säga) så fick jag "göra som de sa", vare sig jag själv trodde på det eller inte, bara för att få komma ut därifrån, i friheten. Det är så hemskt att vara inlåst av lagen. Den som inte vet hur det är att låsas in utan att ha gjort nåt fel mot samhället vet nog inte hur (kränkande och orättvist) det känns. Om det är med tvång, inte av egen vilja. Om man dessutom inte tycker sig komma fram till en vettig lösning. Tycker det är oavsett en taskig situation. När man ändå inte har gjort ett brott.
Ja, bra Inger. Man Ska vilja komma bort från ett frihetsberövande. Det är väl mänskligt att kräva sin frihet tillbaka? Kan ju vara olika med hur länge man stannar, men det är väl bra att han vill ut därifrån? Oavsett om psykologen är hemsk eller inte. Han har ju rätten till en annan tillvaro.
Jag undrar bara, är det inte mer värt att prata vett eller något med patienten innan man i förväg redan Bestämmer Åt och Om den att den skall tas in nånstans? Om man inte begått brott. Jag vet att sånt händer, tyvärr. Hur har något i den här världen funkat med tvång? Hur länge håller något sådant? Jag tycker det vore läskigt att inte kunna säga sin mening om sådana här saker.
Vad jag förstått så kan människor ha olika.
Få ett straff för det. Jag har i allmänhet mkt svårt för sådant, hur lite jag än vet om opterons fall utanför tråden.
Jag har sett att man kan bli ifrågasatt om man inte kollar på TV när personalen undrar om man inte gillar tv. Undrar vad som är felet liksom? Gillar man inte att kolla, då gör man annat, punkt slut. Känns löjligt med sånt. Det är liksom ett modernt västland, väl? Är att kolla på tv tvång i det här landet?
Ja, samma här som Inger. Har sett så mkt dåligt om sådant där innan, så man vill inte misstro i onödan. Och samma här, detta är efter Admin, men står också för detta. Att frihetsberövande kan inte diskuteras nog. Jag tycker det är en mänsklig rättighet. Jag tycker det är fräckt det, att med tvång ändra andras mallar. Rent i allmänhet, när denna tråd nu tar upp sådant. Kommer man så långt med tvång i allmänhet?
Heh. Angående det där med om man utvecklats, när jag själv togs in med tvång (pga slarv med mitt dygn kan man säga) så fick jag "göra som de sa", vare sig jag själv trodde på det eller inte, bara för att få komma ut därifrån, i friheten. Det är så hemskt att vara inlåst av lagen. Den som inte vet hur det är att låsas in utan att ha gjort nåt fel mot samhället vet nog inte hur (kränkande och orättvist) det känns. Om det är med tvång, inte av egen vilja. Om man dessutom inte tycker sig komma fram till en vettig lösning. Tycker det är oavsett en taskig situation. När man ändå inte har gjort ett brott.
Ja, bra Inger. Man Ska vilja komma bort från ett frihetsberövande. Det är väl mänskligt att kräva sin frihet tillbaka? Kan ju vara olika med hur länge man stannar, men det är väl bra att han vill ut därifrån? Oavsett om psykologen är hemsk eller inte. Han har ju rätten till en annan tillvaro.
Jag undrar bara, är det inte mer värt att prata vett eller något med patienten innan man i förväg redan Bestämmer Åt och Om den att den skall tas in nånstans? Om man inte begått brott. Jag vet att sånt händer, tyvärr. Hur har något i den här världen funkat med tvång? Hur länge håller något sådant? Jag tycker det vore läskigt att inte kunna säga sin mening om sådana här saker.
Några trådar i samband med Ingers inlägg nyss:
autism-kan-botas-t7580.html
uppdrag-granskning-ikvall-kontrolltagning-t4962.html
overgrepp-pa-funktionshindrade-t4980.html
ett-forsvar-sort-of-for-kontrolltagning-inom-varden-t5035.html
uppdrag-granskning-om-gruppboenden-igen-t5754.html
Kanske också
beteendeterapi-t11629.html
Därmed inget sagt om de trådarnas tillämplighet på just opterons fall. Att dra paralleller rakt av på individplanet är givetvis idiotiskt.
Men i den allmänna frågan tycker jag mig ha märkt ungefär detsamma som Inger.
Inger skrev:Jag för min del känner så väl igen själva grundsynen från andra håll, både från bota-autismsajter
autism-kan-botas-t7580.html
Inger skrev:och det där programmet om kontrolltagning där de ansvariga hela tiden upprepade "men hon har ju utvecklats på vårdhemmet" som om ändamålen helgar medlen till vilket pris som helst.
I exempelfallet använde man en nödvärnsmetod som bestraffningsmetod på flickan med Downs syndrom för att hon hade 'fräckheten' att vakna och gå upp "för tidigt" och för att hon inte ville se på TV när personalen bestämt det.
uppdrag-granskning-ikvall-kontrolltagning-t4962.html
overgrepp-pa-funktionshindrade-t4980.html
ett-forsvar-sort-of-for-kontrolltagning-inom-varden-t5035.html
uppdrag-granskning-om-gruppboenden-igen-t5754.html
Kanske också
beteendeterapi-t11629.html
Därmed inget sagt om de trådarnas tillämplighet på just opterons fall. Att dra paralleller rakt av på individplanet är givetvis idiotiskt.
Men i den allmänna frågan tycker jag mig ha märkt ungefär detsamma som Inger.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Det här svenska företaget som vi nyligen diskuterade använder också den av myndigheterna rekommenderade beteendemodifieringsmetoden (som de åtminstone har vett att inte kalla KBT utan just "Beteende modifikation (Lovaas)" (särskrivet och allt):
www-botaautism-se-t11642-24.html
www-botaautism-se-t11642-24.html
Dra parallell eller inte, men jag tycker det är väl värt det om någon kan bli hjälpt av vad man själv upplevt/sett
Mina upplevelser kan alltså aldrig hjälpa andra. Vet inte varför det är fel att komma med sånt om nån annan kanske kan hjälpas utav det på något sätt. Det behöver ju inte gå likadant till för att det kan ge nåt?
Men jag kan nog aldrig ge nåt. Ja, se bort från vad jag skrivit.
Mina upplevelser kan alltså aldrig hjälpa andra. Vet inte varför det är fel att komma med sånt om nån annan kanske kan hjälpas utav det på något sätt. Det behöver ju inte gå likadant till för att det kan ge nåt?
Men jag kan nog aldrig ge nåt. Ja, se bort från vad jag skrivit.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:09:47, redigerad totalt 1 gång.
Jag skrev "dra parallell rakt av", regnif. Med det menade jag att göra det på ett korkat sätt, som att påstå att det är såhär i fall B därför att det var så i fall A utan att tänka så mycket längre (eller på allt man inte vet om fall B).
Jag menade inte att dela med sig av sina egna erfarenheter och reflexioner som man tycker kan vara relevanta. Det tycker jag för min del är bland det mest givande man kan göra. Och det tycker jag du gör bra. Nojar du på något jag skriver kan du nog lugnt utgå ifrån att det är ett missförstånd.
Jag menade inte att dela med sig av sina egna erfarenheter och reflexioner som man tycker kan vara relevanta. Det tycker jag för min del är bland det mest givande man kan göra. Och det tycker jag du gör bra. Nojar du på något jag skriver kan du nog lugnt utgå ifrån att det är ett missförstånd.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:47, redigerad totalt 1 gång.
Ok.
Jaha, jag trodde jag kanske var rakt av. Skrev ju lite bara sådär, ganska impulsivt eller så. Kan vara bra på att skriva tex här på impuls, tänkte det är ganska rakt av, så.
Det är nog många missförstånd i mitt liv ändå, så. Mådde redan innan lite dåligt, så det är inte du, så.
Blir väl i annan tråd det.
Jaha, jag trodde jag kanske var rakt av. Skrev ju lite bara sådär, ganska impulsivt eller så. Kan vara bra på att skriva tex här på impuls, tänkte det är ganska rakt av, så.
Det är nog många missförstånd i mitt liv ändå, så. Mådde redan innan lite dåligt, så det är inte du, så.
Blir väl i annan tråd det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:09:47, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Barn och föräldraskap