Tomatisterapi?
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Kvasir skrev:Just krossade tomater har jag inte tänkt på, men tomat-is är ju en uppenbar tolkning, och det för ju tankarna till kyld tomatjuice eller liknande (...)
Ja, det eller en väldigt, väldigt äckelvidrig norsk glass.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Blir det åldersgräns på det här också, angående vem som får delta? Jag tror nästan det. Är mer eller mindre beredd på massa regler.
.
Åldersgräns på vad?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Blir det åldersgräns på det här också, angående vem som får delta? Jag tror nästan det. Är mer eller mindre beredd på massa regler.
Jag antar att det blir en huvuduppdelning i enlighet med hur vården är uppbyggd, d.v.s. vid 18 år får man gå till vuxensjukvården. Men sedan beror det väl på vilka av alla de tillstånd och problem som Kvasir nämner som kommer att behandlas. Åldern spelar ju in, som man kan läsa i Ingers och Kvasirs genomgång. Min mor skulle nog inte kunna få ut samma sak som mig under en Tomatisbehandling, eftersom jag tack vare min ålder har ett större frekvensspann än henne. Hörselproblem ändras också över åren, av samma anledning. Min mormor kunde t.ex. inte använda sin hörapparat när hörseln försämrades, eftersom ljudet som förstärktes till stor del filtrerades bort genom hennes dåliga hörselorgan och lämnade kvar de mest skärande ljuden.
Jag tror att du skall skriva ett e-brev eller liknande till en Tomatisterapeut och fråga om hur behandlingen läggs upp och om det finns ålderskrav och liknande.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
Tänker om de har sån där åldersgräns igen, där man inte får delta om man är över 21 eller över 25 och sådant. Har redan hört om olika insatser man inte får delta i, om man är över den gränsen nånstans.
Jag kan aldrig skicka nåt bra mail till folk jag inte känner tror jag. Verkar formulera mig helt fel så jag vet inte. De tror nog att jag är ett troll så jag låter bli. Man måste väl blanda in försäkringskassan och andra såna saker för att få göra nåt åt saker i sitt liv, jag orkar inte. Jag orkar inte blanda in massa olika.
Jag kan aldrig skicka nåt bra mail till folk jag inte känner tror jag. Verkar formulera mig helt fel så jag vet inte. De tror nog att jag är ett troll så jag låter bli. Man måste väl blanda in försäkringskassan och andra såna saker för att få göra nåt åt saker i sitt liv, jag orkar inte. Jag orkar inte blanda in massa olika.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Tänker om de har sån där åldersgräns igen, där man inte får delta om man är över 21 eller över 25 och sådant. Har redan hört om olika insatser man inte får delta i, om man är över den gränsen nånstans.
Menar du åldergräns för Tomatisterapi? Övervägande delen är rent kommersiell verksamhet, och de har inga åldergränser. Möjligen någon gräns nedåt på ett år eller två. Jag var kring 40 när jag gick där.
Så finns det förstås några landsting som har börjat använda det också och där är det, såvitt jag vet, ännu bara inom BUP det används.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:regnif skrev:Tänker om de har sån där åldersgräns igen, där man inte får delta om man är över 21 eller över 25 och sådant. Har redan hört om olika insatser man inte får delta i, om man är över den gränsen nånstans.
Menar du åldergräns för Tomatisterapi? Övervägande delen är rent kommersiell verksamhet, och de har inga åldergränser. Möjligen någon gräns nedåt på ett år eller två. Jag var kring 40 när jag gick där.
Så finns det förstås några landsting som har börjat använda det också och där är det, såvitt jag vet, ännu bara inom BUP det används.
Ja, jag menar Tomatisterapi. Inte för att jag riktigt hunnit få hum om hur det funkar, men har läst väldigt snabbt här, bara. Jaha, finns det vuxen-BUP då? Om man kan vara i den åldern när man börjar där.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Ja, jag menar Tomatisterapi. Inte för att jag riktigt hunnit få hum om hur det funkar, men har läst väldigt snabbt här, bara. Jaha, finns det vuxen-BUP då? Om man kan vara i den åldern när man börjar där.
Nej, BUP är per definition avsett för barn och ungdomar.
Den svenska sjukvården har länge varit betydligt mera skeptisk till Tomatismetoden är t.ex. den franska och tyska vården, så det är först de senaste åren som sjukvården alls har intresserat sig för den. Det var BUP i Strömstad som testade metoden i en treårsstudie på barn med ADHD och liknande problem och kom fram till att metoden var tillräckligt bra för att rekommedera den som ett komplement till den vanliga vården i sådana fall. Efter den studien följde några andra landsting efter och bestämde sig för att testa metoden, men var och i vilken omfattning den vanliga sjukvården tillämpar den i dagsläget vet jag inte. För oss vuxna är det nog fortfarande de kommersiella aktörerna som gäller.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:40, redigerad totalt 1 gång.
´regnif skrev:regnif skrev:Tänker om de har sån där åldersgräns igen, där man inte får delta om man är över 21 eller över 25 och sådant. Har redan hört om olika insatser man inte får delta i, om man är över den gränsen nånstans.
Jaha, finns det vuxen-BUP då?
Det är vanliga psykiatrin det. Om nu frågan var en riktig fråga o inte retorisk o jag är för trött för att ha missat det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:03:40, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Orkar inte tänka på vad skillnaden heter.
Habiliteringen är inget som accepterar sådan här terapi då?
Men nu när jag frågar är det väl också en förolämpande mening jag skriver så jag vet inte vad jag borde göra.
Man blir alltid tagen som nån som vill illa.
Habiliteringen är inget som accepterar sådan här terapi då?
Men nu när jag frågar är det väl också en förolämpande mening jag skriver så jag vet inte vad jag borde göra.
Man blir alltid tagen som nån som vill illa.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 11:03:40, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Nu blev jag väldigt nyfiken. Har funderat på Tomatis men inte haft råd. Men om man kan få bidrag av landstinget så kanske det kan vara en idé.
Tomatis kan minska stress och lär vara bra vid ADHD.
Hälsningar
Lilla Gumman
Nu blev jag väldigt nyfiken. Har funderat på Tomatis men inte haft råd. Men om man kan få bidrag av landstinget så kanske det kan vara en idé.
Tomatis kan minska stress och lär vara bra vid ADHD.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:03:40, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
http://www.stressmottagningen.nu/rappor ... g_2004.pdf
Hittade den här undersökningen. Kanske står det skrivet om den redan men jag har inte orkat läsa allt just nu men det låter intressant det jag läst.
Har själv noterat att när jag lyssnar på ljudbok så kan jag utföra fysiska handlingar bättre än utan ljudbok i öronen!
Hittade den här undersökningen. Kanske står det skrivet om den redan men jag har inte orkat läsa allt just nu men det låter intressant det jag läst.
Har själv noterat att när jag lyssnar på ljudbok så kan jag utföra fysiska handlingar bättre än utan ljudbok i öronen!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 11:03:40, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tomatisterapi?
nitro2k01 skrev:Nu börjar det bli dags att knoppa av biologitråden lite grann. Kvasir pratade om sk "Tomatisterapi".
Vad är detta för något? Vad är dina erfarenheter av det? (Frågan gäller så klart även andra som har kommit i kontakt med terapin) Finns det några tuider kring det?
Jag är en av de första i hela sverige med AS som får prova. Jag kan säga att jag blir mindre stressad, mindre aspig, jag tycker jag funkar bättre socialt. Jag mår väldigt gott av Tomatisehandling som består av att jag två timmar om dan lyssnar på specialfiltrerad Mozart, Geregoriansk Sång samt valser av Strauss. Dessutom gör man skattningar av bla sömn m.m. Jag har fått mer koncentration. JAg får göra 30 h gratis pga att jag känner CEO:n för tomatis i sverige. Jag rekommenderar tomatis till aspies. Vill nån veta mer kan man PM:a mig.
JAg vill hänvisa till http://www.tomatis.se för mer information.
Återgå till Aspergare och vården