Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sam » 2009-08-20 23:32:24

Den förfärlige snömannen skrev:
Det är väl inte omöjligt att du har fel, och jag har inte heller träffat opteron (men jag kanske borde göra det?). Men vad är det som får dig att tro det?


För min del handlar det om att jag vill ha alla fakta innan jag kan ta ställning och säga att så här är det. För min del får jag genom livserfarenhet och en känsla av att det fattas bitar som jag vill vet först.
För den skull vill jag poängtera att det Opteron skriver och beskriver är en sanning ur hans perspektiv.

Jag ilsknar till varje gång jag hör talas om det där jävla "du är för ung för att veta ditt eget bästa", det har jag hört många gånger... Vuxenvärlden är absurd, barn och till viss del ungdomar vet ofta bättre än vuxna.


Jag tycker att du missförstår här, kanske var jag otydlig. Men när man är äldre och tittar tillbaka så upptäcker man ofta att man kanske skulle ha gjort/handlat/valt på ett annorlunda sätt, om man hamnade i ett liknande läge igen.

Jag tivlar inte en sekund om att Opteron vet vad han vill och önskar utifrån där han befinner sig nu i livet.
Och ska också göra det han finner bäst.

Oavsett om man är barn, tonåring, eller vuxen kan man ha en vinst i att våga lyssna och använda sig av det som kan vara användbart. För min del handlar det inte om vem som har rätt eller fel, utan att hitta fungerande lösningar oavsett personens position och status i livet.

Det där de hade sagt om Pemer visar att de har en ideologisk övertygelse att aspergare ska assimileras in i NT-samhället istället för att ha en livsstil anpassad till våra personligheter. Hade de varit ute efter att hjälpa hade de tvärtom sagt att bara en aspergare kan se detta ur rätt perspektiv och välkomnat Pemers inblandning.


Det dom gör är att gå i försvar. Vilket de flesta gör när de hamnar i en pressad situation.
Vilket inte behöver innebära att de anser att Pemer har totalt fel. men att ge kredit till någon som för dem är amatör, sitter nog långt inne. Berör man, når man fram trots allt.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-20 23:32:34

opteron skrev:Hon visste inte mycket om mitt äreende men avvisade mig och mina anklagelser mot dem som att jag inte har insikt.


Ingen insikt, haha. Gökboet är ännu aktuell...

opteron skrev:Så nu gäller det DO all the way back to the bankkonto. Ett saftigt skadestånd skall krävas och vill de inte betala så får de vara berädda att ge LSS istället för LVU som det står i diskrimineringslagen att man skall ge till funktionshindrade.


Det är svårt att vinna mot myndigheter, men lycka till.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-08-20 23:38:00

De som inte tror på fallet kan gärna få kontakta min advokat ****censurerat personnamn*** på följande mejl så kan ni fråga om detta LVU-äreende stämmer eller ej, och om något av det jag skrivit är sant eller inte.

Ni kan referera mig som killen från Göteborg som har Asperger/OCD.

****censurerad mailadress ***

Jag tänker inte ge ut journalanteckningarna till allmänheten, dels för att då kommer folk till slut tro på det som står i dessa till stort sett fejkade handlingar och dels för att då skulle jag inte ha ett normalt liv om alla människor fick reda på vad som socialen skrivit för påhitt om en pojke's destruktiva liv för att de ej kan acceptera hur han valt att leva den.

Admin:

Det är inte tillåtet att lägga ut personuppgifter på detta sätt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Sam » 2009-08-20 23:40:28

opteron skrev:
Precis efter rättegången.

Jag och mina föräldrar åkte till Socialens kontor och träffade en Sockärring som var i ansvar för den andra som var på resa, hon deltog även i rättegången.

Hon visste inte mycket om mitt äreende men avvisade mig och mina anklagelser mot dem som att jag inte har insikt.

Medans mina föräldrar tog hon seriöst, mig behandlade hon typ som en efterbliven mongoloid.

Typ Awww, gubben, vi vill bara ditt bästa, och så ett litet fejk smile från sockärringens ansikte.

Det går inte att rubba på dessa myndigheter om inga andra myndigheter står bakom, de är för självsäkra och starka ensamma.

Så nu gäller det DO all the way back to the bankkonto. Ett saftigt skadestånd skall krävas och vill de inte betala så får de vara berädda att ge LSS istället för LVU som det står i diskrimineringslagen att man skall ge till funktionshindrade.


Varför finns det en soc kontakt?
Vad vill du att de ska bistå med?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav opteron » 2009-08-20 23:42:23

Sam skrev:Varför finns det en soc kontakt?


Tidigare skolskolk sedan år 2005 alltså från grundskolan.

Sam skrev:Vad vill du att de ska bistå med?


Kontaktperson och Bistånd men bara tills jag får utav försäkringskassan, detta vill de dock inte ge ut, inte ens kontaktperson de enda de vill erbjuda är LVU vård.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-20 23:44:21

Jag tycker i alla fall det låter som ett solklart rättsövergrepp. Som du snarare borde ha skadestånd för än att låsas in ytterligare trots att du är myndig och inte begått något brott.

Blir också upprörd över synen de verkar ha på aspergare ö h t. Trodde Sverige hade kommit längre än så. Eller är vi på väg mot ett totalitärt samhälle där befolkningen ska vara dresserade robotar utan egen vilja som i alla framtidsdystopier?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-08-20 23:47:02

Imorgon ringer jag och mina föräldrar till den nuvarande juristen som har hand om mitt ärende på DO.

Sedan om de vill dra det vidare till domstol har jag ingen anning om, dock om de gör det så har jag stora chanser till skadestånd och då kommer socialen garanterat att ta bort LVU:et.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-20 23:48:04

Lycka till!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav regnif » 2009-08-21 0:01:33

Jaha, nån som själv har asperger som inte borde uttala sig....-Host, host...-, jaså..
Låter inte alls som Diskriminering, inte..
((fler sådana där smileys av viss typ här))
De kan försöka stoppa medias inblandning osv, men de får då göra mkt till om de skall tvinga andra att sluta läsa sådana här trådar. Inte mig iallafall.
Det är folk som sitter inlåsta och andra som ombeds inte yttra sig, för att de har asperger. Snacka om absurt. Hur kan det vara okej?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Sam » 2009-08-21 0:11:04

Vem var det som gjorde en anmälan till soc? Skolan? polisen ?
I princip ifrågasatte de inte dig utan dina föräldrars lämplighet att ansvara för dig.

Vad gjorde du när du inte gick till skolan? Vad var det som gjorde att de tyckte att du just behövde LVU?

När fick du din diagnos? (orkar inte leta eftersvaret om du skrivit detta tidigare.)

Pluggar du fortfarande? Isf har dina föräldrar en försörjnings plikt vid vissa typer av studier upp till 20 eller 21 kommer inte ihåg vilket. Och är hemförhållanden sådana att det är olämpligt att du bor hemma fortfarande. så finns det andra lösningar än LVU. Om du inte är en fara för dig själv eller andra som det heter.

Om det är soc eller LSS som hjälper till är jag osäker på. Om du klarar av det kanske ett besök med soc och LSS och bara dig och din advokat eller annan neutral person kan vara en bättre konstellation än med dina föräldrar. Där du lättare hamnar i rollen som omyndig, som ett bihang, deras son, även om det handlar om dig och din framtid så blir du osynlig.
jag antar att dina föräldrar tog mer plats än du.

Kontaktperson kan du söka genom LSS. Skaffa dig en LSS-handläggare iaf som komplement till soc-tanten.

Jag säger som Inger, Lycka till
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Sam » 2009-08-21 0:15:57

Kontaktperson och Bistånd men bara tills jag får utav försäkringskassan,


Bara för att du har en AS- diagnos så är det inte en självklarhet att du beviljas ersättning från FK.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav opteron » 2009-08-21 0:16:53

Sam skrev:Vem var det som gjorde en anmälan till soc? Skolan? polisen ?


Tänk efter lite, vem brukar anmäla skolskolk till socialen? Polisen har inte hand om skolskolk.

Sam skrev:Vad gjorde du när du inte gick till skolan?


Satt vid datorn eller sovde och drömde om en massa roliga drömmar!

Sam skrev:När fick du din diagnos? (orkar inte leta eftersvaret om du skrivit detta tidigare.)


Juni månad.

Diagnosen fick jag reda på i slutet av maj, medans socialen fick reda på det 9 Juni.

Sam skrev:Bara för att du har en AS- diagnos så är det inte en självklarhet att du beviljas ersättning från FK.


Jag har nedsatt arbetsförmåga, så jag kommer förmodligen få en peng men den blir kanske inte den största som finns.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Sam » 2009-08-21 0:28:24

Du behöver inte vara spydig. Har du den attetyden ute i irl så förstår jag att du hämnar i lägen där de slutar att lyssna på dig, även om du har rätt. (jag vill att du ska veta att jag tror dig)

En anmälan kan komma från flera håll, även om det handlar om skolk. Men av det svar som du ger om vad du pysslade med så är svaret mer uppenbart.

Om jag ska utgå från svaret juni månad så är du nydiagnostiserad och diagnosen okänd när du fick LVU första gången.
Vem gjorde utredningen? Hur kom man fram till att du var en AS:are och behövde en utredning?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav opteron » 2009-08-21 0:31:39

Jag försökte faktiskt inte vara spydig :P Jag ville bara att du skulle tänka efter vem det oftast brukar vara som anmäler skolskolk till socialtjänst.

Det var skolkuratorn som kontaktade socialtjänsten via skolan.

Mina föräldrar ville att jag skulle genomgå en utredning så de ville ha LVU eller SOL i början för att jag skulle göra en utredning på något ställe.

Nu när jag väl fått en utredning så vägrar de dock att släppa mig.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-08-21 0:36:54

Jag tyckte inte det heller verkade spydigt, faktiskt.

Jag skolkade ett bra tag, men det var ingen som märkte av det, så det tyckte jag väl inte var spydigt sagt. Det verkar se ut så. Iaf då jag gick i skolan och vad jag vet, eftersom jag inte visste om vad som gjordes angående de andra eleverna.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav opteron » 2009-08-21 0:50:29

regnif skrev:Jag skolkade ett bra tag, men det var ingen som märkte av det, så det tyckte jag väl inte var spydigt sagt. Det verkar se ut så. Iaf då jag gick i skolan och vad jag vet, eftersom jag inte visste om vad som gjordes angående de andra eleverna.


Vissa skolor tar väl hårdare på sånt än andra :P
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-08-21 0:53:01

Ja, eller om det var nån som reagerade så var det väl inte till soc eller polisen man gick, så kände igen mig där lite, hehe.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-08-21 3:00:58

Det är ju så att du behöver ett bra och skarpt läkarintyg på nedsatt arbetsförmåga för att Försäkringskassan ska hålla med om den bedömningen och kunna betala sjukpenning eller aktivitetsersättning.

Diagnosen Asperger ger inte i sig den rätten finns automatiskt.

Det är stöd och hjälp enligt LSS du ska söka, och vad jag sett av stadsdelsförvaltningens hemsida hittills verkar det väldigt oklart vad det är för förvaltning du ska ansöka om det hos. Många gånger är det soc man ska ta det med, tyvärr... nu när förhållandet redan är som det är just dit...

Men jag tycker du ska ansöka om särskilt boende enligt LSS, kontaktperson och gärna en daglig verksamhet. Du ska även söka dig till habiliteringen för att få kontakt med arbetsterapeuter för hjälp med struktur och rutiner.

Ansvarig förvaltning är skyldig att ta emot denna ansökan och kan inte mer än ge avslag en gång för syns skull, varefter den sökandes glasklara rätt till LSS-insatserna slås fast i Länsrätten. För LSS gäller, det är bara kommunerna själva som kan obstruera och kosta förvaltningsdomstolarna lite extra tid och resurser genom att tvinga fram ett överklagande dit. De gör så eftersom de hoppas att så många som möjligt inte ska förstå eller inte orka utnyttja sin rätt att överklaga. Sådan är inställningen till den hjälp man är till för att erbjuda, och till de personer som är i behov av den.... betala skatt ska vi, men få något när man väl behöver hjälp tillbaka... nej, helst inte, om det kan undvikas... :roll:

Har kommunen väl tvingats skaka fram boende åt dig ligger det lite i deras eget intresse också att du blir beviljad aktivitetsersättning, så de slipper stå för soc.bidrag.

Jag har sett en antydning om att det aldrig ska vara lagligt att döma ut tvångsvård gentemot någon som själv frivilligt sökt vård. Måste hitta en säker källa på om det stämmer...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-21 3:01:25

Det var alltså så det började? Skolkuratorn anmälde till soc att du hade skolkat, och dina föräldrar hakade på och ville ha en kontakt med soc för att få en utredning av eventuell diagnos?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-21 10:37:21

Stödboende via soc då, antingen via LSS eller via SoL, kunde det vara nåt?

Sam> Visst kan man bli placerad och få LVU utifrån en problematik som nästan uteslutande bottnar i npf och de missförstånd, konflikter, clincher med andras förväntningar som uppstår ur det. Det vet du väl från annat ställe där du är med?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2009-08-22 5:24:43

opteron skrev:Jag är inte särskilt bra på att slåss heller och det gör det hela värre, speciellt när man blir hotad av smågrejer, så fort man stör någon så kommer de och börjar hotas och/eller slåss.

Det är bättre att lyda socialen egentligen, men jag visste inte att de hade så stor makt.
När socialen låser in dig någonstans har de också absolut ansvar för att du inte blir utsatt för våld där du är.
Du kan stämma dem efter noter för det du utsatts för.

Jag föreslår att du tar ett par exempel som det finns vittnen till att faktiskt hänt.
Kan även sätta din mobil på inspelning för extra bevis för vad som händer på stället.

Skulle inte förvåna mig om de är tvungna att betala för advokat ifall du stämmer dem :D
Fast det är inget jag vet något om, bara en gissning.
Finns ju också statlig rättshjälp, tingsrätten brukar nog veta, jag fick hjälp av dem när jag var strax över 18 en gång fast i ett annat ärende.
Senare fick jag reda på att jag tydligen har tillgång till en släktfond som tydligen är rätt rejäl som är till för studier och rättsskipande.
Den används sällan och har förvaltats sedan artonhundratalet eller så, en uppfinnare som testamenterade pengar till släkten.
Juste av honom tycker jag :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-08-22 22:33:27

opteron skrev:****censurerat personnamn*** som han heter så fint. :)

****censurerat personnamn*** ansåg att jag var aggressiv på grund av mina verbala hot, med hög röst och ansåg att jag skrämmer folk med det eller gud vet vad när jag skriker det högsta jag kan mot angripare.
Att du försvarar dig eller någon annan är aldrig ett fel.
Jag pratade som liten med en polis som sade att om tex någon stjäl ens cykel så får man göra vad som behövs för att ta den tillbaka.
Det är egentligen uppenbart men det var skönt att höra det från en polis.
Bodde i Mariefred vid den tiden och var runt 10 år.

****censurerat personnamn*** är enligt hitta.se egenföretagare, undrar om han får betalt för att göra lönanade bedömningar ungefär som försäkringskassans förtroendeläkare tydligen förlorar jobbet ifall de inte håller "rätt kvot".


Censurerad sökning på hitta.se


Nu har jag iofs bara opterons sida men att vara aspergare inte förödande, däremot kan det vara en utmärkt fördel i forskningssamanhang.
Själv har jag fördel i att om mit uppdrag för stunden tillåter kunna använda mig av ett 26 timmars dygn och samtidigt vara utvilad när jag vaknar.
Jag har nytta av det och den arbetsgivare som accepterar det får snabbare och bättre utfört arbete.
Tyvärr accepterar ganska få arbetsgivare detta ännusålänge.


Admin:

Det är inte tillåtet att lägga ut personuppgifter på detta sätt. För det tilldelas nano en tillsägelse och upprepas det kommer det att ge en varning.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav A » 2009-08-22 23:26:45

Nano, nu har du gått för långt när du lägger ut uppgifter på Forum på en enskild person såhär. Det är ingen ursäkt att det går att leta upp på hitta.se

Hela tråden har spårat ur och en del av det som skrivs är över gränsen för vad som kan ses som förtal och falsk tillvitelse.

Inte en enda som vitt och brett ondgör sig över den hemska psykologen, det maktfullkomliga Sis och deras totala inkompetens, för att inte tala om soc, har DEN BLEKASTE ANING OM vad som egentligen har hänt, händer eller ska hända. Vi har EN version, och INGEN vet hur nära den eventuella sanningen den versionen faktiskt är.

Hela tråden har blivit till ett praktexempel på kollektiv mobbning. Det är såhär det gick till när man jagade häxor .... alla VISSTE men ingen hade egentligen sett något ....

Skärp er!
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav nano » 2009-08-22 23:31:06

:(
du har faktiskt rätt, anmäler mitt inlägg.
Bra att du gjorde ditt inlägg.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in