Om LVU och HVB, Särskilda ungdomshem och SiS-institutioner
77 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Vad jag förstår finns det både kommuner som gör som alfapetsmamma och Miche kan vittna om och sådana som gör som Kikarn och weasley skriver. Om inte rentav samma kommun under olika perioder eller ibland bara med olika handläggare?
I vilket fall som helst är det nog inte särskilt fruktbart att föra ställningskrig om vilket sätt det bara är på. Det enda raka i det här fallet vore väl då om någon orkade luska reda på hur det kan tänkas ligga till i den här kommunen.
I vilket fall som helst är det nog inte särskilt fruktbart att föra ställningskrig om vilket sätt det bara är på. Det enda raka i det här fallet vore väl då om någon orkade luska reda på hur det kan tänkas ligga till i den här kommunen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Det är lika illa om en familj hamnar under ekonomisk press och behöver tillfällig hjälp av soc för att klara av situationen, finns det några som helst tillgångar får man ingen hjälp, gör dig av med tillgångarna först (ex sälj en ägd lägenhet/villa med en låg boendekostnad och hamna i en hyressituation med en hög boendekostnad) så går gladeligen soc in med ekonomiskt bistånd (som i fallet med den ägda bostaden, kan skena). De ger hellre tusenlappar i månaden i bistånd för lång tid, än ett kort billigt bidrag som löser en tillfällig akut situation som blir billigt för soc!
Inte för att föra tråden på avvägar men just den principen har slagit mig som nästan kriminellt korkad och kortsiktig. Även om det är regeringen som beslutat om den.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Jo minsann. Och den sortens problem borde det inte vara omöjligt att kalkylera in i lagen.
Annars glömde jag nämna nyss att man får hålla i minnet att också behandlingsföretagen säkert varierar i standard från rena bedragare till rätt (rentav riktigt?) bra.
Vilket det skulle förvåna mig om ens alla bättre kommuner hade nödvändig koll på...
Annars glömde jag nämna nyss att man får hålla i minnet att också behandlingsföretagen säkert varierar i standard från rena bedragare till rätt (rentav riktigt?) bra.
Vilket det skulle förvåna mig om ens alla bättre kommuner hade nödvändig koll på...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Jag menar att vi egentligen inte kan veta något alls om opterons situation EGENTLIGEN; allt vi kan göra är att anta att det förhåller sej på något vis på det sätt som opteron redogör för..
Där håller jag med dig.
weasley skrev:
Att det skulle vara någon nationell konspiration från kommunernas sida (något det gjorts vaga hintar om tidigare i tråden) att konsekvent sätta avvikande barn på LVU har jag mycket svårt att tro. Kommuner är väldigt kostnadsmedvetna när det gäller utgifter de själva kan styra, såsom att bestämma över insatser via socialmyndigheten.
Men inte här. Eller snarare så här, nån konspiration tror jag inte på, men däremot tror eller vet jag att socialtjänsten gärna missar att huvudvärk kan bero på allt från väderomslag till hjärntumör, dvs i det här fallet t ex att ett beteende skulle kunna bero på npf och då ska tolkas/behandlas utifrån ett annat perspektiv än att det är dysfunktion i familjen och botas genom placering hos andra vuxna eller på institution för kriminella.
Vidare är det inte ovanligt att huvudvärk botas genom halshuggning... Som att LVUa när nån motsätter sig "vård" och beter sig på ett sätt som är obegripligt då man saknar kunskap om t ex AS.
Skriver dåligt nu, men ville försöka bemöta ditt inlägg, än en gång utifrån nåt jag sett alltför mycket av både i verkligheten och i litteratur och på forum där problemet avhandlas.
Och så undrar jag, Weasley, VET du att det är som du säger, eller förefaller det dig "bara" konstigt att det kunde vara som jag och Miche säger? Om du inte "tror" oss så fråga A, hon vet också...
Och vi är tyvärr många som vet att det tyvärr stämmer alltför bra, och att det bland annat beror på okunskap om t ex hur npf yttrar sig och att t ex det som ser ut som en dålig relation mellan barn och förälder kan vara nåt så enkelt som ett väldigt aspigt sätt att uttrycka sig sinsemellan..
DET känns ju som nåt som många här borde kunna förstå?
Socialtjänstens personal är tyvärr ofta inte alls annorlunda när det gäller majoritetsnormer än folk på en arbetsplats, i skolan, på FK eller vilken instans du vill.
Okunskapen, trångsyntheten, oförmånga och oviljan att förstå saker utifrån annat sin snäva horisont är utbredd, tro mig.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:09:40, redigerad totalt 2 gånger.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Zombie skrev:
Särskilt knivigt blir det när folk i kommunen/kommunalpolitiker är samma som är styrelseledamöter i det bolag som driver just ett sånt behandlingshem.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:09:40, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:weasley skrev:Att det skulle vara någon nationell konspiration från kommunernas sida (något det gjorts vaga hintar om tidigare i tråden) att konsekvent sätta avvikande barn på LVU har jag mycket svårt att tro. Kommuner är väldigt kostnadsmedvetna när det gäller utgifter de själva kan styra, såsom att bestämma över insatser via socialmyndigheten.
Men inte här. Eller snarare så här, nån konspiration tror jag inte på, men däremot tror eller vet jag att socialtjänsten gärna missar att huvudvärk kan bero på allt från väderomslag till hjärntumör, dvs i det här fallet t ex att ett beteende skulle kunna bero på npf och då ska tolkas/behandlas utifrån ett annat perspektiv än att det är dysfunktion i familjen och botas genom placering hos andra vuxna eller på institution för kriminella.
Vidare är det inte ovanligt att huvudvärk botas genom halshuggning... Som att LVUa när nån motsätter sig "vård" och beter sig på ett sätt som är obegripligt då man saknar kunskap om t ex AS.
Det är säkerligen så att det i en del fall brustit i soc-kontorens uppföljning av utsatta familjers situation. Jag exemplifierade med två horribla och ganska "färska" fall. Bristerna finns alltså åt båda hållen - ibland ingrips det för lite och ibland ingrips det för mycket. Bägge sätten är beklagliga och drabbar allra främst barnen man säger sej vilja skydda. Jag tycker att det är en otrolig sorglig historia varje gång sådant händer.
Men, min poäng var (och där verkar vi ju hålla med varandra), att oavsett soc-kontorets behandling av enskilda fall så är det ingen medveten satsning från "högre ort" att byta ut [mängden övriga och billigare tjänster] mot [LVU].
Att en del missuppfattningar pga NPF-relaterade besvär uppkommit är säkert förekommande. I opterons fall var uppenbarligen hemkommunen såpass påläst att de såg till att arrangera en neuropsykiatrusk utredning medan opteron står under LVU. Detta anser jag är en mycket positiv detalj som visar att soc-kontoret i hemkommunen tydligen har kännedom om NPF-problematikens existens.
Varför opteron sitter under LVU vet jag dock inget om och kan inte uttala mej säkert, ens med de uppgifter som framkommit hittills. Värt att notera är att diagnosen bara är en vecka gammal och att några större insatser inte kan förväntas hända MED EN GÅNG! opteron har ett mycket elegant språk trots sin låga ålder (17, snart 18) men vi andra vet inte vad som förtigs i den här historien, vi känner inte till hela bakgrunden till detta beslut.
alfapetsmamma skrev:Och så undrar jag, Weasley, VET du att det är som du säger, eller förefaller det dig "bara" konstigt att det kunde vara som jag och Miche säger? Om du inte "tror" oss så fråga A, hon vet också...
Jag vet att LVU är det i särklass dyraste alternativen som står soc till buds. Jag vet också att väldigt många kommuner måste tänka på utgifterna så incitamenten för att använda de billigare alternativen torde vara stora. Jag vet också att VISSA personer som på ett eller annat sätt drabbas av LVU kan vara totalt oförstående inför det trots att det för en utomstående är tämligen uppenbart.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:09:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Jag vet att LVU är det i särklass dyraste alternativen som står soc till buds. Jag vet också att väldigt många kommuner måste tänka på utgifterna så incitamenten för att använda de billigare alternativen torde vara stora. Jag vet också att VISSA personer som på ett eller annat sätt drabbas av LVU kan vara totalt oförstående inför det trots att det för en utomstående är tämligen uppenbart.
Det är dyrare att sterilisera någon än att låta bli att sterilisera någon, men det bekymrade aldrig myndigheterna. Varför tycker du att det är så osannolikt att det finns en "konspiration" för att utrota alla avvikande beteenden idag när det bevisligen funnits tidigare?
Det finns fler exempel i samhället på att myndigheterna föredrar dyra tvångsåtgärder framför billiga och humana åtgärder av ren princip. Kriminalpolitiken till exempel.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Jag vill förtydliga.
Det är helt suveränt att det kommer en fram en debatt om vilken form av institutioner man väljer att placera personer med aspergers på, och att man inte kan blanda hur som helst när det gäller målgrupper!
Jag VET att detta är en tanke som behövs, och jag är övertygad om att vi behöver fler instanser som är kunniga på området. Det är dags att man slutar att blanda människor med olika typer av svårigheter hur som helst, och att lär sig se ett värde i att inte blanda målgrupper med så olika behov, även om många av svårigheterna för den okunnige kan te sig tämligen lika.
Det är milsvid i skillnad på behov av struktur, bemötande, motivationsarbete etc, etc, etc, mellan grupperna. Med lite tur och vidare debatt så kanske det här kan komma handläggare, behandlare, instanser, sis, och socialnämnder till kännedom?
Det är helt suveränt att det kommer en fram en debatt om vilken form av institutioner man väljer att placera personer med aspergers på, och att man inte kan blanda hur som helst när det gäller målgrupper!
Jag VET att detta är en tanke som behövs, och jag är övertygad om att vi behöver fler instanser som är kunniga på området. Det är dags att man slutar att blanda människor med olika typer av svårigheter hur som helst, och att lär sig se ett värde i att inte blanda målgrupper med så olika behov, även om många av svårigheterna för den okunnige kan te sig tämligen lika.
Det är milsvid i skillnad på behov av struktur, bemötande, motivationsarbete etc, etc, etc, mellan grupperna. Med lite tur och vidare debatt så kanske det här kan komma handläggare, behandlare, instanser, sis, och socialnämnder till kännedom?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:serpentin skrev:Frustrerande. Kan de ha sin verksamhet helt utan insyn och tillsyn?
Nej, de har antagligen en tillsynsmyndighet som kontrollerar dem. Ring eller skriv till Socialdepartementet, varunder SIS sorterar, och fråga.
När jag talade med Socialstyrelsen, enheten för funktionshindersfrågor, så sas det mig att man fick vända sig direkt till SiS eller till högre politiker. Det enda de kunde ta hand om i dagsläget var strikt medicinska frågor. Jag har även frågat via ombud. Så uppgifterna är inte tagna från nån blogg eller kvällspressen.
http://www.socialstyrelsen.se/Om_Sos/or ... Enheter/H/
Sen att det antagligen finns nån man kunde vända sig till, det är nåt annat. Det jag skrev tidigare vara bara att varken Länstyrelsen som kollar HVB-hem och liknande eller Socialstyrelsen har hand om det här samt att man sagt mig att SiS själva kollar sin verksamhet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Lakrits skrev:serpentin skrev:Frustrerande. Kan de ha sin verksamhet helt utan insyn och tillsyn?
Nej, de har antagligen en tillsynsmyndighet som kontrollerar dem. Ring eller skriv till Socialdepartementet, varunder SIS sorterar, och fråga.
När jag talade med Socialstyrelsen, enheten för funktionshindersfrågor, så sas det mig att man fick vända sig direkt till SiS eller till högre politiker.
Det var det jag menade med Socialdepartementet (som inte är en styrelse, till skillnad mot Socialstyrelsen, som inte är ett departement, eller hur det nu var ).
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:A skrev:Sis är än så länge sin egen tillsynsmyndighet
Det kommer att ändras.
Snarast, hoppas jag. En juridiskt vidrig omständighet som rimligtvis är lätt att ställa tillrätta.
Socialstyrelsen ska få ansvaret över alltihop, inte bara det rent medicinska, men jag minns inte när det var tänkt att ske.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Tja, kontroll och tillsyn i all ära, men när samma personer sitter omväxlande på socialtjänst och omväxlande på HVB-hem eller länsstyrelser så kan man inte heller räkna med att tillsynen fungerar. Enligt min uppfattning så leder anmälningar till länsstyrelsen sällan till något.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Lakrits skrev:A skrev:Sis är än så länge sin egen tillsynsmyndighet
Det kommer att ändras.
Snarast, hoppas jag. En juridiskt vidrig omständighet som rimligtvis är lätt att ställa tillrätta.
Socialstyrelsen ska få ansvaret över alltihop, inte bara det rent medicinska, men jag minns inte när det var tänkt att ske.
Hoppas att de klarar det.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
regnif, jag tycker din signatur är osmaklig, eller rent av kränkande. Hur tänker du när du nedvärderar personer med CP-skador på det viset?
Ska vi vända på det?
Har jag som CP-skadad egen åsikt/tanke, och krävs det isåfall advokat för eventuell respekt? Kanske dregglande små asperger-ungar utan egna känslor behöver just det.
Inte så trevligt väl?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Tycker också det låter som att de vill straffa opteron för att ha klagat på det han är missnöjd med...
-------------------------------------------------------------
Öh, får man inte kalla sig själv cp, eller?
Jag vet redan att en del i samhället tycker att cp:s borde slängas in i nån j*la cell och mobbas sönder och hatas i all evighet eller nåt (jag vet då inte hur man tolkar tex. ungdomar som skriker efter en...har aldrig bett om deras "åsikter" heller. jag vet inte hur man tolkar dem och deras intentioner, alltså = lite cp), därför kallar jag mig gärna det, om det är det som är problemet. Whatever. Jag vet att det ses som muppigt, mongo, etc, så jag kallar mig hellre det då. Får man inte kalla sig själv för det? Aspergers ligger ju nånstans åt det hållet om man jämför med NT tex..? Man har massor med d**ekter
Me nu är det väl kontroversiellt eller vad det heter att kalla sig själv för sånt nu också.
Nej, nu sade jag för mkt igen.
Men det är som en del säger, det här forumet verkar vara bra för att bråka med varandra på.
I did it again.
Edit: För en del NTs ÄR Aspergers och CP samma j-a sak. Mongo, mupp, idiot, LÅGBEGÅVAD LITEN...Tänkte bara visa dem vad jag tyckte, guttpaj. Men jag vet redan att de flesta tycker att jag är osmaklig, no big difference anymore...
Bara för att jag mötte på några häromdagen som såg ut att kanske gå på mig eller nåt, jag vet då inte vad de ville ha sagt. Såna som är bäst i skolan, är man ful etc. så står man utanför och blir mobbad och får stå ut med det. "jobba mot mobbning", mm, visst. Hoppas de tar till sig det såsom jag menade. Ok, ännu en gång.
-------------------------------------------------------------
Öh, får man inte kalla sig själv cp, eller?
Jag vet redan att en del i samhället tycker att cp:s borde slängas in i nån j*la cell och mobbas sönder och hatas i all evighet eller nåt (jag vet då inte hur man tolkar tex. ungdomar som skriker efter en...har aldrig bett om deras "åsikter" heller. jag vet inte hur man tolkar dem och deras intentioner, alltså = lite cp), därför kallar jag mig gärna det, om det är det som är problemet. Whatever. Jag vet att det ses som muppigt, mongo, etc, så jag kallar mig hellre det då. Får man inte kalla sig själv för det? Aspergers ligger ju nånstans åt det hållet om man jämför med NT tex..? Man har massor med d**ekter
Me nu är det väl kontroversiellt eller vad det heter att kalla sig själv för sånt nu också.
Nej, nu sade jag för mkt igen.
Men det är som en del säger, det här forumet verkar vara bra för att bråka med varandra på.
I did it again.
Edit: För en del NTs ÄR Aspergers och CP samma j-a sak. Mongo, mupp, idiot, LÅGBEGÅVAD LITEN...Tänkte bara visa dem vad jag tyckte, guttpaj. Men jag vet redan att de flesta tycker att jag är osmaklig, no big difference anymore...
Bara för att jag mötte på några häromdagen som såg ut att kanske gå på mig eller nåt, jag vet då inte vad de ville ha sagt. Såna som är bäst i skolan, är man ful etc. så står man utanför och blir mobbad och får stå ut med det. "jobba mot mobbning", mm, visst. Hoppas de tar till sig det såsom jag menade. Ok, ännu en gång.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Det var en motreaktion till att några vill se våld som svar, som motsvarar deras syn på 'respekt'.
Whatever.
Jag är heller aldrig något i sådanas ögon, speciellt om jag inte står i stor grupp med människor, då kanske jag duger för dem.
Trött på att behöva förklara jämt.
Även fast jag är säker på att jag inte kommer att tas på allvar, så har det varit hela mitt liv och så fortsätter det också.
Jag vet att det här inte kommer att godtas så det är nog ingen skillnad.
Whatever.
Jag är heller aldrig något i sådanas ögon, speciellt om jag inte står i stor grupp med människor, då kanske jag duger för dem.
Trött på att behöva förklara jämt.
Även fast jag är säker på att jag inte kommer att tas på allvar, så har det varit hela mitt liv och så fortsätter det också.
Jag vet att det här inte kommer att godtas så det är nog ingen skillnad.
Jag förstod vad du menade med din signatur, regnif.
Och jag tycker du ska skriva här. Du skriver litet otydligt ibland, en del missförstår, men förstår man så ser man att mycket är bra, mänskligt känt och värt att tänka på.
Det där tilltalet som till en förståndshandikappad säger faktiskt en del. Jag har också stött på det.
Sam, jag blir också förbryllad över hur illa det här verkar vara. Men jag tror inte det är många av oss som för den skull sväljer någons version okritiskt här. Vi var inne på det förut i tråden när Kikarn sa samma sak som du. Ska man skriva något alls på nätet måste man värdera sina källor på omdöme och god tro till en del, och jag finner i den här frågan inte tillräckligt med öppningar för någon felinformation så allvarlig att till exempel myndigheternas yttranden och handlingar blir rimliga.
Och jag tycker du ska skriva här. Du skriver litet otydligt ibland, en del missförstår, men förstår man så ser man att mycket är bra, mänskligt känt och värt att tänka på.
Det där tilltalet som till en förståndshandikappad säger faktiskt en del. Jag har också stött på det.
Sam, jag blir också förbryllad över hur illa det här verkar vara. Men jag tror inte det är många av oss som för den skull sväljer någons version okritiskt här. Vi var inne på det förut i tråden när Kikarn sa samma sak som du. Ska man skriva något alls på nätet måste man värdera sina källor på omdöme och god tro till en del, och jag finner i den här frågan inte tillräckligt med öppningar för någon felinformation så allvarlig att till exempel myndigheternas yttranden och handlingar blir rimliga.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 2 gånger.
(Nu råkade jag klanta bort citeringen)
Zombie:
Men om de redan vet att man kanske är otydlig ibland, varför kallar de saker och ting osmakliga innan de ens frågat en? Jaja. Vet inte hur jag skall förklara riktigt förutom att jag blir trött på att använda samma fras om igen, alltså att jag är allmänt trött.
Zombie:
Men om de redan vet att man kanske är otydlig ibland, varför kallar de saker och ting osmakliga innan de ens frågat en? Jaja. Vet inte hur jag skall förklara riktigt förutom att jag blir trött på att använda samma fras om igen, alltså att jag är allmänt trött.
Ja, varför? För att de tror att de förstår och slutar tänka där.
Jag gör också ofta så. Jag är också ofta otydlig, i tal och skrift. Försöker lära mig så gott jag kan och hinner.
Men dels kan man bara vad man kan och hinner; dels är det svårt när folk råkar trycka på gamla smärtpunkter som illvilliga eller oförstående människor har märkt en med förut, och när man har råkat ut för det på samma sätt en gång för mycket så surnar man till. Jag vet det jag också.
Jag gör också ofta så. Jag är också ofta otydlig, i tal och skrift. Försöker lära mig så gott jag kan och hinner.
Men dels kan man bara vad man kan och hinner; dels är det svårt när folk råkar trycka på gamla smärtpunkter som illvilliga eller oförstående människor har märkt en med förut, och när man har råkat ut för det på samma sätt en gång för mycket så surnar man till. Jag vet det jag också.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Eller är vi på väg mot ett totalitärt samhälle där befolkningen ska vara dresserade robotar utan egen vilja som i alla framtidsdystopier?
Ja. Att det ännu finns de som frågar sig den frågan Vi får hoppas att det är brave new world snarare än 1984.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Den förfärlige snömannen skrev:Inger skrev:Eller är vi på väg mot ett totalitärt samhälle där befolkningen ska vara dresserade robotar utan egen vilja som i alla framtidsdystopier?
Ja. Att det ännu finns de som frågar sig den frågan Vi får hoppas att det är brave new world snarare än 1984.
Pga orgierna?
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Barn och föräldraskap