Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Altus » 2009-08-20 11:32:19

Pemer skrev:Det ligger ofta lite i själva Aspergerproblematiken att ha svårt att upphäva sin stämma och hävda sin rätt, så man inte blir överkörd. Jag har själv väldigt mycket svårare med konfrontationer IRL eller ens på telefon, det är skriftligt via mail det går bra att samla ihop sig när man kan redigera länge och väl och till sist få till en sammanfattning som känns riktigt bra.

Den aspekten är den verbala NT-världen också väldigt bra på att utnyttja till att mangla oss totalt, om de får chansen. Själva har de antagligen svårare att uttrycka sig skriftligt, men vinner om de får buffla sig fram verbalt och kan köra över oss. Jag blir galen på alla sammanhang där man mailar om något och får ett svar "Ring mig så kan vi prata om det." Nej, det kan vi inte alls, liksom! :x icon


Exakt. :) :) :) Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid att folk här säger saker som jag i princip var ensam om att uppleva innan jag hamnde här. Så nu får jag (igen) en känsla av att jag verkligen har AS och att det faktiskt finns andra som mig.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav opteron » 2009-08-20 16:42:51

LVU:et fortsätter.

Allt gick bra i rättegången tills psykologen steg in och sa att jag har fått vissa utbrott och har en del agressioner.

Och tills han bokstavligen tog ett 20 minuters långt snack om Asperger Syndrom och hur trotsiga Aspergare är mot vård.

Advokaten sa att detta ser förjävligt ut, socialtjänsten har behandlingshemmet på sin sida, han tog recess alltså paus och tog mig i ett förhörsrum och sa, vi drar tillbaka överklagan om LVU för annars får du med all säkerhet 6 månader till.

Istället så har Sociala Utskottet lagt ett datum den 30 september, sedan tidigare och det hade vi tänkt sikta på.

Domstolen kan alltså döma psykiskt funktionshindrade till LVU vård, bara för att det inte är riktigt fängelse i lagens mening, utan det är "VÅRD" som de så fint kallar det..

Advokaten har jobbat med LVU förhandlingar sedan 1979 och han sa med ALL SÄKERHET så skulle jag fått 6 månader, på grund utav den jäkla psykologen och hans uttalande, dessutom säger psykologen att han haft med värre patienter än mig att göra med och därmed att om jag skulle bli försämrad att jag skulle få ett liv som dem, därför bör jag fortsätta tills jag blir perfekt på matlagning, diskning, städning, och på sociala sammanhang.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Zombie » 2009-08-20 16:57:04

Det här är ocacceptabelt. Något måste göras, och djävligt ordentligt förberett den här gången (säger jag som inte orkar delta :evil: :cry: ). :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sam » 2009-08-20 17:33:33

opteron jag känner dig inte men har följt ditt fall här inne. Något som finns som en råd tråd genom din "berättelse" är att de vill göra om dig så att du passar in i deras värld.

Så nu till min fråga. Hur mycket skulle du kunna anpassa dig för att nå målet att slippa ifrån din tvångsplacering.

Jag tror inte att man kan förändra andra, men man kan förändra förutsättningarna för sig själv och möta sin motståndaren så att de faller på eget grepp

Jag vet att det kostar massor av energi och att du skulle få gör våld på den du är, men finns det det en möjlighet att du kan leva upp till deras ideal för en begränsad tid, för att bli en fri man.

Kampen mot den här typen av felplaceringar kan man fortsätta att föra även om inte du har en huvudrollen i dramat.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-20 19:15:57

Någon nämnde bergsjöns stadsdelsförvaltning. Jag bor i GBG men jag vet inte om jag är nog juridiskt bevandrad för att hjälpa till med något. Du borde kunna begära alla handlingar som hör till rättegången och försöka få något av det mest idiotiska publicerat någonstans. Eftersom ärendet rör dig så kan du ju bryta sekretessen, om du skulle vilja. Antar jag.

Det Sam skriver om är ett dilemma. Du kan kanske bli fri genom att göra som de säger men det är ju både rätt och naturligt att göra uppror. Att ge efter misstänker jag vore extremt förnedrande för dig, det hade nog jag tyckt i den situationen i alla fall. Du verkar inte tvivla på att de har fel, det är bra. Inlåsning brukar annars kunna knäcka folk, och det är väl det de är ute efter.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2009-08-20 19:36:40

Talar vi om psykologen som inte är legitimerad och inte har laglig rätt att yttra sig nu........?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2009-08-20 19:38:33

Den förfärlige snömannen skrev:
Det Sam skriver om är ett dilemma. Du kan kanske bli fri genom att göra som de säger men det är ju både rätt och naturligt att göra uppror. Att ge efter misstänker jag vore extremt förnedrande för dig, det hade nog jag tyckt i den situationen i alla fall. Du verkar inte tvivla på att de har fel, det är bra. Inlåsning brukar annars kunna knäcka folk, och det är väl det de är ute efter.


Och vad är vinsten med att stånga sig blodig och sitta inlåst. Just nu så straffar han bara sig själv genom att förlänga sitt LVU. Om det för honom är totalt omöjligt att "lära sig" det de vill iaf hjälpligt så är läget en anning annorlunda.

Jag ser det inte som att ge upp utan att ta tillbaka det som är rätt för en, även om man ibland är tvungen att avvika från det som är en själv. Kalla det metodval. Det handlar om att använda sig av sin motståndare och hitta dess akilleshäl Deras svagaste punkt är = nyckeln till frihet. (om man nu har en möjlighet/kompetensen att utåt sett fungera efter mallen för en tid)

Däremot är inte kampen slut för att förhindra den här typen av förvaring eller makeover får sker i framtiden.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Sam » 2009-08-20 19:43:53

Jag skulle känna mig mer kränkt att bli berövad min frihet, än att "lura" dem till att tro att de har segrat. (I krig och kärlek är allt tillåtet)
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-20 19:56:34

Jag menade inte att det var fel att anpassa sig av pragmatiska skäl men det är ett dilemma eftersom anpassning är extremt förnedrande. Tänk på att han är tonåring, då är vuxen auktoritet något oerhört förnedrande även i ganska milda fall. Men det är klart att det mest rationella är att låtsas lyda dem för att komma loss ur vårdapparatens klor.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:46:54, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Zombie » 2009-08-20 20:10:12

Det där är faktiskt individuellt. Jag kan inte säga något om Opteron, men själv skulle gärna klara det som vuxen, Sam. Skulle jag ändå mot förmodan lyckas så tror jag ändå min självaktning skulle ta mera stryk för längre tid framåt än det var värt.

Klart är att det är moraliskt och humanitärt omöjligt att lägga ner kampen. Frågan är hur och av vilka den ska drivas (och bekostas). Klart är också att den frågan är svår.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:59, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-08-20 20:21:41

Hoppas Opteron kommer in med fler svar så vi får veta lite mer snart, så det framgår om det är rena rättegångsfel med i bilden eller vad det var för psykolog som gafflade nu idag. Oavsett vem så var det ju fortfarande ingen med adekvata kunskaper om Asperger i alla fall.

Försöker hålla igen med kraftuttryck... och det känns inte alls bra att hålla dem inom mig... :roll:


:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:59, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-08-20 20:42:11

Detta är så konstigt så jag kan inte förstå att det verkligen händer. Låsa in någon på sådana grunder. *virrar på huvudet*

Lås in den skitstövel som stal min cykel! Där har vi någon som verkligen gjort stor skada. Samhället är fullt av folk som verkligen skulle behöva låsas in. Men man väljer att låsa in en tonåring för att h*n har Aspergers syndrom. Du är ju så vitt jag kan utläsa en helt vanlig aspergare och tonåring opteron.

Jag är 42 och fortfarande tycker jag att disk är pest. Långa perioder har jag använt engångsartiklar i köket för att minimera disken. (Jag är tack och lov för gammal för LVU.) Eftersom jag enligt läkarutlåtande har drag av pedanteri (sedan när är det en diagnos?) så står jag inte ut med att ha disk ståendes.

Kommunen har för övrigt skänkt mig en diskmaskin men köket är omodernt och inte förberett plus att det saknar lämpligt utrymme så den har inte kunnat komma på plats. Det borde bli billigare för kommunen att ge dig ett boende där det finns diskmaskin. Inlåsning tror jag inte är en bra metod annat än i akuta nödfall.

Bra av advokaten att vara försiktig iaf, det är dumt att göra saken värre. Finns det ingen möjlighet för dig att komma till något annat ställe? De kanske skulle göra en annan bedömning där?

Det verkar konstigt om bara personal på hemmet får uttala sig oemotsagda, någon utomstående borde också göra en bedömning. Har man inte rätt till det?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:46:59, redigerad totalt 2 gånger.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-08-20 20:47:11

Pemer skrev:
Försöker hålla igen med kraftuttryck... och det känns inte alls bra att hålla dem inom mig... :roll:


:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:


Här är en till så vi kan vara såinih.. förb.. ihop.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:46:59, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-08-20 20:58:47

serpentin skrev:Det verkar konstigt om bara personal på hemmet får uttala sig oemotsagda, någon utomstående borde också göra en bedömning. Har man inte rätt till det?

Ja, det är ju just det... de är ju jäviga så in i helvete!

Och är det nu fortfarande den olegitimerade idioten som har suttit och yttrat sig så är det rättegångsfel.

Rättsröta, rättsröta, rättsröta.... :twisted:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2009-08-20 21:56:23

Pemer skrev:Talar vi om psykologen som inte är legitimerad och inte har laglig rätt att yttra sig nu........?


Det var han psykologen från censurerat behandlingshemmets namn.

****censurerat personnamn***som han heter så fint. :)

****censurerat personnamn*** ansåg att jag var aggressiv på grund av mina verbala hot, med hög röst och ansåg att jag skrämmer folk med det eller gud vet vad när jag skriker det högsta jag kan mot angripare.

Och han anser inte att jag är villig att ta emot hjälp, och att jag fokuserade på att ta kontakt med tidningarna istället för min behandling.
Mina föräldrar vittnade om att jag inte hade knivhotat dem eller slagit dem vilket har stått på papperna.

Vid början av länsrättegången så kom man fram till att jag inte är kriminell.

Jag, min advokat och föräldrarna begärde LSS insatser, Kontaktperson 1 timme om dagen för hjälp till sociala arenor utanför hemmet, och daglig verksamhet.

Sedan kom ****censurerat personnamn*** in och sa att jag får aggressiva och hotfulla utbrott ibland när jag känner mig obekväm i situationer som t.ex när andra ungdomar på behandlingshemmet (censurerat namnet) behandlar mig som skit, länsrätten brydde sig inte då det finns massor av folk som är aggressiva men som inte har LVU socialen från Bergsjön och behandlingshemmet (censurerat namnet) behövde något mer konkret bad de om.

Det frågan handlade om var om jag var villig att ta hjälp på frivillig väg eller inte, inte om jag är psykiskt sjuk eller är kriminell eller har någon form av aggression.

****censurerat personnamn*** påstodde då att jag vägrade arbeta med nya människor och att det var ett problem och att jag därmed inte skulle tacka Ja till 1 timmes kontaktperson med fysiska aktiviteter på frivillig väg.

Så vi kom fram till i länsrätten att jag behöver en kontaktperson med fysisk aktivitet 1 timme om dagen.

Så nu försöker jag övertala chefen på instutionen att jag kommer få pröva detta med fysisk aktivitet 1 timme om dagen med olika personer då John anser att jag inte klarar av att arbeta med många individer.

Sedan så kommer jag säga att vi skiter i ****censurerat personnamn*** schema om:

Att vakna 07:00
Annat vardagligt sociopat-norm schema.
Lägga sig vid 22:00

osv osv, men detta kommer nog att ordna sig då chefen är betydligt snällare än denna psykopatiska psykologen.

Det roliga var att både länsrätten och advokaten och mina föräldrar ansåg att Anders brev var väldigt fint skrivet, medans psykologen och socialtjänsten ansåg att Anders inte har insikt i sin problematik då han själv har Asperger och inte bör utala sig då han inte kan se det ur deras exemplariska världsbild.

Admin:

Det är inte tillåtet att lägga ut personuppgifter på detta sätt. För det tilldelas opteron en tillsägelse och upprepas det kommer det att ge en varning.

Har censurerat även behandlingshemmets namn på opterons begäran.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2009-08-20 22:06:18

Aha! Detta är alltså rent rättegångsfel!!!

Nu jävlar, fy fan vad jag ska njuta av de mått och steg vi nu ska vidta...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2009-08-20 22:09:13

Jag är nu hos mina föräldrar på permission till måndag,

Socialtjänsten har sagt att de inte tänker låta mig bo hos föräldrarna men säger att OM jag hittar en egen lägenhet och ansöker om LSS och bistånd från försäkringskassan så kan de "kanske" släppa taget om LVU men bara kanske säger de.

Men tills jag hittat egen lägenhet skall jag bo där på den jäkla instutionen xD

Problemet är att ingen hyresvärd i hela sverige kommer att ge en arbetslös person en lägenhet oavsett om personen riskerar att få 6 månaders LVU gång på gång bara om denne inte får en lägenhet.

Jag och föräldrarna söker just nu efter en på deras namn som de kan föra över till mitt om de hittar.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Sam » 2009-08-20 22:17:03

Vad står det i det utlåtandet som ligger till grund för Opteron LVU placering. Är det någon som har läst utlåtandet?

Tyvärr så tror jag inte att orsaken/grunden är så enkel som det diskuteras om i tråden att det bara handlar om ett AS beteende.

Som någon skrev så är Opteron ung och han gör sina tolkningar utifrån sina livserfarenheter och upplevelser och väljer hur han vill och ser sin sanningen av situationen utifrån dessa. Vilket också är hans sanning. Men dock inge total sanning för i en tvist finns det alltid minst en part till. Hans tolkning behöver inte vara osant, men det är bara en del av en helhet.

Vilket gör att det för mig iaf blir omöjlighet, att döma ut alla andra inblandade bara rätt av.

Frågan är om det bara är hans AS som finns med i bilden och ligger till grund för att LVU:a honom och förlänga det.

Vad är målet med att förlänga hans LVU?
Vad är det de vill skydda Opteron mot?
varför agerar inte hans advokat mer medvetet, kallar in oberoende AS- kompetens?

Även om psykologen inte är legitimerad psykolog så har han examen. Så han/hon har nog rätt att göra sina uttalanden under sin PTP. Vem är psykologens handledare under dennes PTP? Har fallet diskuterats med denne?


Oavsett orsaken så är det klart olyckligt att sätt en kille/tjej med AS på ett LVU-hem och att det saknas kunskap om AST och dessutom insyn i deras verksamhet saknas
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav regnif » 2009-08-20 22:19:07

Skall inte heller säga vad jag tycker om att låsa in folk pga. det.
*skulle kunna sitta här och rabbla fram massor i en halvtimme*
Ja, nån annan måste också kunna få säga nåt i detta..undrar också vad det står angående sådana rättigheter. Och hur väl man kan få igenom sådant..
Jag undrar hur det går med det här? Behöver inte stressa fram nåt svar, är bara nyfiken.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Alien » 2009-08-20 22:20:19

opteron skrev:Och han anser inte att jag är villig att ta emot hjälp, och att jag fokuserade på att ta kontakt med tidningarna istället för min behandling.
Mina föräldrar vittnade om att jag inte hade knivhotat dem eller slagit dem vilket har stått på papperna.

Tycker det låter som om psykologen vill straffa dig för att du tagit kontakt med medierna, i stället för att vara snäll och lydig.

opteron skrev:Jag, min advokat och föräldrarna begärde LSS insatser, Kontaktperson 1 timme om dagen för hjälp till sociala arenor utanför hemmet, och daglig verksamhet.

Det frågan handlade om var om jag var villig att ta hjälp på frivillig väg eller inte, inte om jag är psykiskt sjuk eller är krimnell eller har någon form av aggression.

John påstodde då att jag vägrade arbeta med nya människor och att det var ett problem och att jag därmed inte skulle tacka Ja till 1 timmes kontaktperson med fysiska aktiviteter på frivillig väg.

Så vi kom fram till i länsrätten att jag behöver en kontaktperson med fysisk aktivitet 1 timme om dagen.

Så nu försöker jag övertala chefen på instutionen att jag kommer få pröva detta med fysisk aktivitet 1 timme om dagen med olika personer då John anser att jag inte klarar av att arbeta med många individer.

Det kan väl inte vara obligatoriskt att man ska kunna "arbeta med många individer" när man har AS.

opteron skrev: Det roliga var att både länsrätten och advokaten och mina föräldrar ansåg att Anders brev var väldigt fint skrivet, medans psykologen och socialtjänsten ansåg att Anders inte har insikt i sin problematik då han själv har Asperger och inte bör utala sig då han inte kan se det ur deras exemplariska världsbild.

Om man som aspergare inte förstår en NT, så är det aspergarens fel. Om en NT inte förstår aspergaren, så är det fortfarande aspergarens fel. :evil:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Sam » 2009-08-20 22:24:41

Börja med att sök LSS och de insater du behöver. idag är du myndig och kan söka själv som vuxen.
Genom LSS kan du få hjälp till ett boende, även om det kanske tar tid och inte alltid blir ett drömboende.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-20 22:48:39

Sam skrev:Vad står det i det utlåtandet som ligger till grund för Opteron LVU placering. Är det någon som har läst utlåtandet?

Tyvärr så tror jag inte att orsaken/grunden är så enkel som det diskuteras om i tråden att det bara handlar om ett AS beteende.


Det är väl inte omöjligt att du har fel, och jag har inte heller träffat opteron (men jag kanske borde göra det?). Men vad är det som får dig att tro det?

Jag ilsknar till varje gång jag hör talas om det där jävla "du är för ung för att veta ditt eget bästa", det har jag hört många gånger... Vuxenvärlden är absurd, barn och till viss del ungdomar vet ofta bättre än vuxna.

Det där de hade sagt om Pemer visar att de har en ideologisk övertygelse att aspergare ska assimileras in i NT-samhället istället för att ha en livsstil anpassad till våra personligheter. Hade de varit ute efter att hjälpa hade de tvärtom sagt att bara en aspergare kan se detta ur rätt perspektiv och välkomnat Pemers inblandning.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-08-20 23:15:20

Precis efter rättegången.

Jag och mina föräldrar åkte till Socialens kontor och träffade en Sockärring som var i ansvar för den andra som var på resa, hon deltog även i rättegången.

Hon visste inte mycket om mitt äreende men avvisade mig och mina anklagelser mot dem som att jag inte har insikt.

Medans mina föräldrar tog hon seriöst, mig behandlade hon typ som en efterbliven mongoloid.

Typ Awww, gubben, vi vill bara ditt bästa, och så ett litet fejk smile från sockärringens ansikte.

Det går inte att rubba på dessa myndigheter om inga andra myndigheter står bakom, de är för självsäkra och starka ensamma.

Så nu gäller det DO all the way back to the bankkonto. Ett saftigt skadestånd skall krävas och vill de inte betala så får de vara berädda att ge LSS istället för LVU som det står i diskrimineringslagen att man skall ge till funktionshindrade.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-08-20 23:23:10

Hehe..samma har jag erfarit. Ens föräldrar vet ALLT, själv vet man tydligen noll och känner också likadant. Sånt där blir jag galen av. :twisted: :evil:
Lite för självsäkra kanske..?

Oj, jag skulle inte skriva nåt, men..iallafall.
Även om ingen tror på det jag säger, men kanske kan vara bra för nån annan som läser.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in