Japanska McDonalds gör sig rolig över vita

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Japanska McDonalds gör sig rolig över vita

Inläggav Saninaé » 2009-08-20 11:28:22

En ny Japansk reklamkampanj presenterar en hamburgergalen kaukasier som ter sig minst sagt tappad bakom en vagn med sin brutna Japanska.
FRANCA, en idéel organisation som jobbar för jämlikhet för utländska boende i Japan skrev ett öppet brev om kampanjen.

Our association finds the following things problematic:

1) The character speaks broken accented Japanese (using the katakana script, one used for foreign loanwords). The impression given is that Caucasians cannot speak Japanese properly, which is simply not true for the vast numbers of non-native (and Japanese-native) foreigners in Japan.
2) The character is called "Mr. James" (again, in katakana), promoting the stereotype that foreigners must be called by their first names only (standard Japanese etiquette demands that adults be called "last name plus -san"), undoing progress we have made for equal treatment under Japanese societal rules.
3) The image used, of a clumsy sycophantic "nerd" for this Caucasian customer, is embarrassing to Caucasians who will have to live in Japan under this image.

http://consumerist.com/5340185/japanese ... foreigners
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 21:02:40, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav Alien » 2009-08-20 12:42:38

Ja, att japaner är fördomsfulla mot icke-japaner vet man ju.

Men "James" är faktiskt ett efternamn också, t ex deckarförfattarinnan P.D. James.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:02:40, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav MsTibbs » 2009-08-20 14:56:35

Hoppas de kommer någon vägen med brevet.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:02:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Zombie » 2009-08-20 15:17:22

Alien skrev:Ja, att japaner är fördomsfulla mot icke-japaner vet man ju.

Det finns starka sådana drag ja. Undrar bara på vilka sätt det har förändrats eller mjukats upp under de senaste årtiondena, för det skulle jag tro att det har.

Alien skrev:Men "James" är faktiskt ett efternamn också, t ex deckarförfattarinnan P.D. James.

Japanerna själva sätter släktnamnet först och personnamnet sedan. Vilketdera som menas med "first" och "second name" här framgår inte och jag kommer inte på något exempel med -san där jag kan luska ut vilket av namnen det är.

Är det västerlänningars personnamn som avses med "first name" här så undrar jag om det där gamla bruket kommer sig av oartighet, misstolkning av amerikaners informalitet, gammal okunnighet om att det är personnamnet eller gammal okunnighet om att det anses oartigt att kalla en västerlänning vid personnamn.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:02:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Le_inimitable » 2009-08-20 20:16:39

Zombie skrev:Det finns starka sådana drag ja. Undrar bara på vilka sätt det har förändrats eller mjukats upp under de senaste årtiondena, för det skulle jag tro att det har.

Ett exempel är att inrättningana som kallades "turkiska bad" numera heter "Soapland".
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in