Önskemål angående maten (Flottsundssträffen)
120 inlägg
• Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liebert skrev:Då flera har angivit att fisk men inte kött eller fågel går för sig är det inte orimligt att göra det här bytet. Dessutom har många gäster efterfrågat mat av enklare husmanskostskaraktär.
Ja visst, gärna fisk. Det är normal hederlig mat, men just rimmad lax är verkligen specialanrättning. Det är som att servera surströmming typ, något som bara vissa gillar.
Rimmad lax är knappast någon "enkel husmanskost", kan jag ju upplysa om. Det är däremot kyckling i högsta grad.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:46:01, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Liebert skrev:Då flera har angivit att fisk men inte kött eller fågel går för sig är det inte orimligt att göra det här bytet. Dessutom har många gäster efterfrågat mat av enklare husmanskostskaraktär.
Ja visst, gärna fisk. Det är normal hederlig mat, men just rimmad lax är verkligen specialanrättning. Det är som att servera surströmming typ, något som bara vissa gillar.
Rimmad lax är knappast någon "enkel husmanskost", kan jag ju upplysa om. Det är däremot kyckling i högsta grad.
Rimmad lax är nog väldigt mycket mera husmanskost än vad kyckling är. I alla fall om man man menar husmanskost i traditionell bemärkelse, och inte modern "husmanskost" i betydelsen pizza och kebab. Lax har i stort sett alltid varit vanlig mat i Sverige. Går man långt tillbaka så fanns det lagar om att man inte fick servera tjänstefolket lax mera än fem dagar i veckan. Numera är förstås laxen delvis utfiskad och dyrare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:01, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Heliora skrev:Liebert skrev:Kycklingen byts ut mot rimmad lax med potatis och hovmästarsås
Varför byta ut normal hederlig kyckling mot något som bara några få äter?? *chockerad*
Skall man bli tvungen att ta med sig egen mat för att det skall serveras konstig specialmat på stället?? Och detta har man betalat 400 kr för?!
Jag hade föredragit kokt eller stekt/halstrad lax. Rimmad är för salt.
Kycklingen var den mat jag tyckte verkade mest intressant så jag tycker också det är tråkigt att den blev utbytt. Men jag hoppas pepparsteken är ok och inte för svårtuggad. I så fall får jag ta med egen mat till min dotter. Hon är bara två år och föredrar/är van vid vanlig husmanskost och mer barnvänliga rätter.
Jag är beredd på att åtminstone smaka lite av varje av maten även om det innebär risk för lindriga överkänslighetsreaktioner.
(När det gäller avgiften på 400 kr så täcker den lokalhyra och aktiviteter också.)
Jag skulle också föredra halstrad eller kokt lax, eller bara rökt om det måste vara kallskuret. Varför måste det krånglas till när det kan vara så enkelt? Får gärna finnas kyckling och köttbullar också så man kan välja.
Hovmästarsås tål jag inte heller. Får väl ta med egen sås då...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:46:01, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom Inger inte heller...
Jag ville inte krångla mer; MEN om det är så att man kan få slippa äta rå fisk och såndär ättikdrypande sås så skulle jag anmält mig till maten. Blir det en ätbar lax med gräddfilssås eller annat milt till så efteranmäler jag mig gärna.
Flottsbros kök och jag är inte överens om ngnting, tyvärr.
Flottsbros kök och jag är inte överens om ngnting, tyvärr.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:46:01, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Jag gillar rimmad lax. Däremot tycker jag hovmästarsåsen är för söt. Men att åstadkomma ett par skålar med ren gräddfil, majonnäs resp creme fraiche för dem som föredrar det är säkert inte alls omöjligt. En knippa dill vid sidan om för dem som vill ha det kan säkert också vara möjligt.
Men för den som inte vill ha just detta finns det en del annat att välja på så "rå fisk och såndär ättikdrypande sås" är det ingen som är utlämnad åt att äta.
Kan alla äta minst en rätt på buffén är det ok. Kan de flesta äta minst två av dem är det bättre. Ju fler som kan äta det mesta är önskvärt.
Men för den som inte vill ha just detta finns det en del annat att välja på så "rå fisk och såndär ättikdrypande sås" är det ingen som är utlämnad åt att äta.
Kan alla äta minst en rätt på buffén är det ok. Kan de flesta äta minst två av dem är det bättre. Ju fler som kan äta det mesta är önskvärt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:46:01, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:Jag gillar rimmad lax. Däremot tycker jag hovmästarsåsen är för söt. Men att åstadkomma ett par skålar med ren gräddfil, majonnäs resp creme fraiche för dem som föredrar det är säkert inte alls omöjligt. En knippa dill vid sidan om för dem som vill ha det kan säkert också vara möjligt.
Jag skulle också föredra naturell creme fraiche framför hovmästarsås.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:01, redigerad totalt 1 gång.
Gimme Pampers somebody! Kinkig juh.
Titti, tyvärr är det så illa att bara vatten och bröd passade mig på menyn:( Fisk gillar jag men tänkte inte på att folk äter rå fisk då jag inte gör det själv. Hade det blivit en god tillagad lax, hade jag kunnat fått ihop en måltid av buffén.
Förstår att du inte orkat läsa mina fängslande inlägg i ämnet i tråden:) Men som det ser ut nu så kommer jag bara för att umgås, ej för att äta.
Förstår att du inte orkat läsa mina fängslande inlägg i ämnet i tråden:) Men som det ser ut nu så kommer jag bara för att umgås, ej för att äta.
- mondo beyondo
Liebert skrev:Vi kan beställa halstrad lax istället om de flesta föredrar det eller tycker frågan är egal.
Halstrad skulle vara helt okej för mig! Hoppas fler tycker det samma, så man slipper den råa. Jag är inte kräsen annars när det gäller fisk, äter gärna fisk i olika former. Men just rå fisk klarar jag inte av.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:46:01, redigerad totalt 1 gång.
Halstrad lax är ju tillagad... i en minut.
Nu ska jag inte skriva mer i denhär tråden, blir trött på mig själv:)
- mondo beyondo
Liebert skrev:Vi kan beställa halstrad lax istället om de flesta föredrar det eller tycker frågan är egal.
För mig betyder halstrad lax att man klämmer fast den i ett halster och steker den mycket snabbt över glöd på stranden i stort sett direkt man dragit upp den ur vattnet.
Jag misstänker att det inte är det som avses. Vad är den annars? Stekt? Direkt från att den är rå eller gravad först? I vilket fall är såväl rökt som gravad otroligt mycket godare. Stekt lax är vardagsmat, åtminstone hos oss...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:46:06, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo skrev:Halstrad lax är ju tillagad... i en minut.
Det räcker med kort tillagning för att laxen ska bli tillagad men fortfarande saftig. Steker man den länge så blir den torr och knappt ätlig. Hög värme och kort tillagning = saftig, smakrik, faller lätt isär och är inte rå inuti. Rå lax kan man knappt dela med en bordskniv.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:För mig betyder halstrad lax att man klämmer fast den i ett halster och steker den mycket snabbt över glöd på stranden i stort sett direkt man dragit upp den ur vattnet.
Jag misstänker att det inte är det som avses. Vad är den annars? Stekt? Direkt från att den är rå eller gravad först? I vilket fall är såväl rökt som gravad otroligt mycket godare. Stekt lax är vardagsmat, åtminstone hos oss...
Lax äter vi minst en gång i veckan men det är gott. Man kan halstra på grilljärn på spisen också. Iofs finns det grillar på Flottsbro så varför inte?
Den tillagas rå, inte gravad.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
En snabb koll på nätet visar att rimmad lax kan betyda lite allt möjligt. Fast i grunden är det varianter på gravad lax. Ofta är det mera socker än salt, men det förekommer också recept med enbart salt. Det förekommer också recept där man utgår från rökt lax, liksom recept där man halstrar laxen efter att ha rimmat den. I stort sett kan man nog alltså se det som varianter på gravad lax, oftast, men inte alltid, sötare än sådan. Vad just Flottsbro menar med rimmad lax vet nog ingen av oss för ögonblicket.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Lax äter vi minst en gång i veckan men det är gott. Man kan halstra på grilljärn på spisen också. Iofs finns det grillar på Flottsbro så varför inte?
Den tillagas rå, inte gravad.
Vi äter också lax ofta och det är gott. Men det är roligare att när vi nu faktiskt får restaurangmat från ett kök där jag slipper laga maten själv (och slipper diska...) få något annat än det vi äter till vardags.
Jag håller på lax men inte varken kokt eller stekt utan något annat. Bara inte för mycket socker, så är jag nöjd.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:Stekt lax är vardagsmat, åtminstone hos oss...
Var det inte det vi skulle ha då, husmanskost?
mondo beyondo skrev:Halstrad lax är ju tillagad... i en minut.
Det är snabbt tillagat, men det är inte rått .
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Titti skrev:Stekt lax är vardagsmat, åtminstone hos oss...
Var det inte det vi skulle ha då, husmanskost?
Frågan är vad som är husmanskost? Vad är vardagsmat? För vem?
Jag vill äta god tillagad mat där det går att identifiera vad som är vad och därutöver har jag en del speciella krav på dieten av medicinska skäl. Jag vill inte äta mat jag lika gärna kan laga till i mitt eget kök när jag äter vardagsmiddag med barnen (som för övrigt gillar både gravad och rökt lax men den är så dyr att det inte blir så ofta).
Betalar vi dyrt för en buffé vill jag inte äta stekt lax och köttbullar men jag accepterar naturligtvis att det finns mat jag inte uppskattar. Alltför vardagsbetonat vill i alla fall inte jag ha det - det skall finnas annat också.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:Frågan är vad som är husmanskost?
Jo, det är en intressant fråga. För mig är iallafall rimmad och gravad lax lite mer exklusivare mat än husman. Och eftersom Liebert sade att vi skulle sikta in oss på husmanskost så blev jag förvånad över valet av rimmad lax.
Och egentligen håller jag med dig i sak. När jag väl går ut på restaurang vill jag gärna äta lite finare. Förutom just rå fisk. Jag gillar inte husmanskost så mycket egentligen - köttbullar, pannbiff, falukorv uähh - men just när det gäller fisk så föredrar jag "husmansfisk" (så kanske man kalla det )
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
Jag alltid älskat rökt lax, ända sedan jag var barn. Och inlagd sill har jag också ätit sedan barnsben. Däremot har det en bra bit upp i vuxen ålder tagit stopp vid gravad lax, för den är ju rå! Att inlagd sill också är rå, och att rökt lax egentligen inte heller är tillagad, det hade aldrig fallit mig in. Numera äter jag även gravad lax med god aptit. Likaså äter jag numera även sushi. Jag kan dock, utifrån min egen erfarenhet, förstå om somliga drar sig för vissa sorters fiskrätter, som t.ex. gravad och rimmad lax. Tänk dock på att många saker som är vanliga inte är tillagade, t.ex. inlagd sill, rökt smörgåspålägg (som ofta inte ens är rökt numera utan smaksatt med rök och i övrigt preparerat på okänt sätt).