Vilken mobiltelefon har bäst mottagning?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilken mobiltelefon har bäst mottagning?
Jag behöver skriva av mig lite först, innan jag kommer till frågan.
Jag har lidit i nästan 1,5 år, helt i onödan... Det enda jag ville ha var en ny mobiltelefon, som hade en bra kalenderfunktion med möjlighet att lägga in massor med påminnelselarm.
Istället för att gå till nån affär och kolla vad som fanns, och vad det kostade, så var jag så dum att jag nappade på ett erbjudande från Telenor, när jag satt i ett köpcentrum och hade tråkigt, när jag väntade på en som skulle komma om en halvtimme... Enda sittplatsen var precis bredvid där två killar stod och raggade kunder. Först brydde jag mig inte om dem, förutom att jag gärna velat prata bort en stund med dem för jag var så uttråkad. Men de såg inte mig, där jag bara satt på en bänk precis bredvid dem, istället jobbade de febrilt på att stoppa alla stressade personer som gick förbi, och inte hade tid att stanna...
En stannade och pratade med dem, och då hörde jag dem säga, "men du får en telefon." Då spetsade jag öronen, och när de efter en lång stund till fortfarande inte brytt sig om mig, gick jag fram till dem, och frågade vad det var för en telefon, och abonnemangsvillkor, osv... Allt lät ju bra, så jag slog till. Tänkte att jag kunde väl lika gärna ringa med dem, som med Comviq, som jag haft innan...
Men det har aldrig fungerat bra, så jävla dålig täckning, att det inte gått att prata på många ställen. Då bodde jag ju långt ute på landet, på ett behandlingshem, och tänkte att det blir säkert bättre när jag flyttar. När jag bodde en bit utanför Boden så fungerade det konstigt nog bra i min lägenhet, och inne i stan. Så då var det mesta frid och fröjd.
Men sen jag flyttade tillbaka till Stockholm har det varit "rena helvetet". Jag kan inte ringa hemifrån. Ljudet bara hackar, och man hör ingenting, och samtalet bryts. Det spelar ingen roll om jag står precis vid fönstret. Och jag var häromdan hemma hos en, och satt på hennes inglasade balkong, 1 tr. upp, och det var lika dåligt där.
Efter att ha blivit mer och mer förbannad ju längre tiden gått, blev jag nu så arg, så jag gick och tecknade ett nytt abonnemang hos Telia, för de sägs ska ha det bästa nätet. En som var hemma hos mig och hade Telia, hade full täckning. Samtidigt bröt jag avtalet med Telenor 8 månader i förväg, och måste betala 800:- för det, om jag inte kan få hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden att åtminstone få dem att kompromissa för att få ner det till hälften...
Så kommer jag hem, glad i hågen, för nu ska jag minsann kunna ringa hemifrån - och fick en chock när jag upptäckte att det var precis lika dålig täckning/mottagning med deras simkort i mobilen! Det var alltså inte täckningen det var fel på, det var telefonjävlen (Samsung J 200), som jag bytte mobiloperatör för att få, från en som jag var nöjd med, och egentligen inte alls ville byta, och som jag var tvungen att binda mig på 2 år för...
När jag jämför med min gamla mobil, som inte hade några finesser alls, så är det nästan fulltäckning med båda simkorten. Av 4 staplar pendlar de mellan 3 och 4. Men i den telefon jag fick från Telenor, pendlar båda mellan 1 och 3, av 6 möjliga...
Jag kunde ju lika gärna köpt en ny telefon för 1,5 år sen, för nu kommer jag ju i alla fall att behöva köpa en ny telefon, + de 800:- jag måste betala till Telenor... *Arg på mig själv för min egen dumhet*
Nu till frågan: Jag vill alltså ha en mobiltelefon med bra mottagning, och jag vill ha en bra kalender där man kan lägga in påminnelser, och helst flera andra larm, typ väckarklocka, men flera, som man kan ställa in återkommande på olika tider kanske varje dag, eller vissa dagar i veckan.
Kan nån rekommendera nån modell som är bra?
Visst är det bekvämt att ha både kamera och mp3-spelare i mobilen, men det är inte värt det, om det är på bekostnad av sämre mottagning...
Jag har lidit i nästan 1,5 år, helt i onödan... Det enda jag ville ha var en ny mobiltelefon, som hade en bra kalenderfunktion med möjlighet att lägga in massor med påminnelselarm.
Istället för att gå till nån affär och kolla vad som fanns, och vad det kostade, så var jag så dum att jag nappade på ett erbjudande från Telenor, när jag satt i ett köpcentrum och hade tråkigt, när jag väntade på en som skulle komma om en halvtimme... Enda sittplatsen var precis bredvid där två killar stod och raggade kunder. Först brydde jag mig inte om dem, förutom att jag gärna velat prata bort en stund med dem för jag var så uttråkad. Men de såg inte mig, där jag bara satt på en bänk precis bredvid dem, istället jobbade de febrilt på att stoppa alla stressade personer som gick förbi, och inte hade tid att stanna...
En stannade och pratade med dem, och då hörde jag dem säga, "men du får en telefon." Då spetsade jag öronen, och när de efter en lång stund till fortfarande inte brytt sig om mig, gick jag fram till dem, och frågade vad det var för en telefon, och abonnemangsvillkor, osv... Allt lät ju bra, så jag slog till. Tänkte att jag kunde väl lika gärna ringa med dem, som med Comviq, som jag haft innan...
Men det har aldrig fungerat bra, så jävla dålig täckning, att det inte gått att prata på många ställen. Då bodde jag ju långt ute på landet, på ett behandlingshem, och tänkte att det blir säkert bättre när jag flyttar. När jag bodde en bit utanför Boden så fungerade det konstigt nog bra i min lägenhet, och inne i stan. Så då var det mesta frid och fröjd.
Men sen jag flyttade tillbaka till Stockholm har det varit "rena helvetet". Jag kan inte ringa hemifrån. Ljudet bara hackar, och man hör ingenting, och samtalet bryts. Det spelar ingen roll om jag står precis vid fönstret. Och jag var häromdan hemma hos en, och satt på hennes inglasade balkong, 1 tr. upp, och det var lika dåligt där.
Efter att ha blivit mer och mer förbannad ju längre tiden gått, blev jag nu så arg, så jag gick och tecknade ett nytt abonnemang hos Telia, för de sägs ska ha det bästa nätet. En som var hemma hos mig och hade Telia, hade full täckning. Samtidigt bröt jag avtalet med Telenor 8 månader i förväg, och måste betala 800:- för det, om jag inte kan få hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden att åtminstone få dem att kompromissa för att få ner det till hälften...
Så kommer jag hem, glad i hågen, för nu ska jag minsann kunna ringa hemifrån - och fick en chock när jag upptäckte att det var precis lika dålig täckning/mottagning med deras simkort i mobilen! Det var alltså inte täckningen det var fel på, det var telefonjävlen (Samsung J 200), som jag bytte mobiloperatör för att få, från en som jag var nöjd med, och egentligen inte alls ville byta, och som jag var tvungen att binda mig på 2 år för...
När jag jämför med min gamla mobil, som inte hade några finesser alls, så är det nästan fulltäckning med båda simkorten. Av 4 staplar pendlar de mellan 3 och 4. Men i den telefon jag fick från Telenor, pendlar båda mellan 1 och 3, av 6 möjliga...
Jag kunde ju lika gärna köpt en ny telefon för 1,5 år sen, för nu kommer jag ju i alla fall att behöva köpa en ny telefon, + de 800:- jag måste betala till Telenor... *Arg på mig själv för min egen dumhet*
Nu till frågan: Jag vill alltså ha en mobiltelefon med bra mottagning, och jag vill ha en bra kalender där man kan lägga in påminnelser, och helst flera andra larm, typ väckarklocka, men flera, som man kan ställa in återkommande på olika tider kanske varje dag, eller vissa dagar i veckan.
Kan nån rekommendera nån modell som är bra?
Visst är det bekvämt att ha både kamera och mp3-spelare i mobilen, men det är inte värt det, om det är på bekostnad av sämre mottagning...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:01:49, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Vet du om du bor i någon slags radioskugga (eller vad det heter när det gäller teletrafiksignaler)? Ingen idé att köpa en telefon till om förbättringen blir marginell. Jag talar av egen och generande erfarenhet. Min första och min andra telefon köptes när jag bodde i ett gammalt kvinnostormshus med metertjocka väggar. Efter att jag hade köpt telefon nummer två ("den har den bästa antennen i branchen" enligt säljaren och Råd&Rön) kom en KTH-kompis dit och berättade att "här kan man ju inte få mottagning", vilket visade sig stämma för alla i huset utom den som bodde på hörnet längst upp.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 21:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:Vet du om du bor i någon slags radioskugga (eller vad det heter när det gäller teletrafiksignaler)? Ingen idé att köpa en telefon till om förbättringen blir marginell. Jag talar av egen och generande erfarenhet. Min första och min andra telefon köptes när jag bodde i ett gammalt kvinnostormshus med metertjocka väggar. Efter att jag hade köpt telefon nummer två ("den har den bästa antennen i branchen" enligt säljaren och Råd&Rön) kom en KTH-kompis dit och berättade att "här kan man ju inte få mottagning", vilket visade sig stämma för alla i huset utom den som bodde på hörnet längst upp.
Jag bor för tillfället i en liten trästuga, väldigt nära stan, och det finns en del halvhöga (2 våningar) hus runtomkring... Men eftersom jag redan sett beviset på att det funkar med en bättre telefon, eftersom en person som var hemma hos mig, och hade Telia, hade full teckning. Och som jag skrev (som alla kanske inte orkat läsa...), min gamla telefon, som jag mest saknar kalenderfunktion på, visar ju på bra mottagning... Och det funkade ju inte heller (med Telenor) på balkongen (inglasad) 1 tr upp i ett annat bostadsområde...
- Ensamflickan
- Inaktiv
Jag har sett mobiler av samma modell med samma operatör ha olika mottagning på samma plats...
Jag tror det är nästan omöjligt att garantera att en modell har bättre täckning än en annan, men det man ska tänka på är att de flesta mobiler idag har en riktad antenn som är riktad bakåt, dvs bort från örat så att strålningen inte ska gå in i huvudet, så mottagningen kan variera väldigt mycket beroende på hur du håller telefonen och var mobilmasterna finns.
Innan du bestämmer operatör bör du kontrollera täckningskartor för de olika operatörerna, kontrollera var det finns sändare för de olika operatörerna som täcker de platser där du primärt vill kunna ringa ifrån.
För att hitta en mobil som har de funktioner du behöver kan jag rekommendera tillverkarnas hemsidor där du kan ta reda på vilka funktioner som finns. De funktioner som du beskrivit finns i Nokia 3110 Classic, men den tillverkas inte längre... Den var både billig och har många bra funktioner...
När det gäller uppsägning av avtal kan du gå till konsumentvägledaren i kommunen och hävda att din mobil inte fungerar hemifrån där du i huvudsak använder den, de borde kunna hjälpa dig att bli av med avtalet till en lägre kostnad.
Mitt sista råd, skriv aldrig kontrakt med en gatusäljare, det är en massa regler som saknas för den typen av försäljning som annars finns i butik respektive hemförsäljning. Jag känner ingen som inte blivit missnöjd vid en sådan affär, oavsett om det gällt mobiltelefoni eller något annat.
Jag tror det är nästan omöjligt att garantera att en modell har bättre täckning än en annan, men det man ska tänka på är att de flesta mobiler idag har en riktad antenn som är riktad bakåt, dvs bort från örat så att strålningen inte ska gå in i huvudet, så mottagningen kan variera väldigt mycket beroende på hur du håller telefonen och var mobilmasterna finns.
Innan du bestämmer operatör bör du kontrollera täckningskartor för de olika operatörerna, kontrollera var det finns sändare för de olika operatörerna som täcker de platser där du primärt vill kunna ringa ifrån.
För att hitta en mobil som har de funktioner du behöver kan jag rekommendera tillverkarnas hemsidor där du kan ta reda på vilka funktioner som finns. De funktioner som du beskrivit finns i Nokia 3110 Classic, men den tillverkas inte längre... Den var både billig och har många bra funktioner...
När det gäller uppsägning av avtal kan du gå till konsumentvägledaren i kommunen och hävda att din mobil inte fungerar hemifrån där du i huvudsak använder den, de borde kunna hjälpa dig att bli av med avtalet till en lägre kostnad.
Mitt sista råd, skriv aldrig kontrakt med en gatusäljare, det är en massa regler som saknas för den typen av försäljning som annars finns i butik respektive hemförsäljning. Jag känner ingen som inte blivit missnöjd vid en sådan affär, oavsett om det gällt mobiltelefoni eller något annat.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Hade jag bara haft några kompisar jag kunnat bjuda hem, så skulle jag bett några, med olika mobiltelefoner, och olika mobiloperatörer, kommit hem till mig och testat, att flytta över simkorten och se vad som funkat... Jag tänkte på det innan, men jag har ju inga kompisar... Jävla skit med att ha AS, att man inte lyckas fixa kompisbiten... Man klarar sig inte ensam, man behöver andra för hjälp och råd...
Jag får väl gå tillbaka till Teliabutiken i morgon, och fråga vad jag ska göra... Jag sa det innan jag gick därifrån, att "är det inte bra täckning med det här, så kommer jag tillbaka och klagar..."
Undrar just om det går att bryta avtalet med Telia, och återuppta abonnemanget hos Telenor?
(Fast det kampanjpris jag fick hos Telia, som bara gäller 2 dagar till, var bra: En fast avgift på 29:- i månaden, och samtalskostnad på 29 öre/minut till alla nät... Men med de 800:- jag måste betala till Telenor, så har jag ju ändå förlorat på det, jämfört med om jag skulle vänta i 8 månader, och då tvingats ta ett dyrare abonnemang... De ändrar ju abonnemangsvillkoren hela tiden...)
Eller bara fråga dem på Telia vilken mobiltelefon de rekommenderar, och fråga om jag får köpa på öppet köp, och testa hemma att det säkert funkar...
Jävla skit, som om jag inte har tillräckligt med skulder redan, ska man bli tvungen att slänga ut mellan ett och två tusen till, på en jävla telefon också...
Eller också är det väl min ADHD som gör att jag ibland blir så jävla impulsiv, att jag inte kan tänka klart...
Jag vill bara gråta, jag orkar inte med allt krångel, som om jag inte har nog med bekymmer ändå...
En granne var precis och ringde på för att fråga en sak. Jag skyndade mig att fråga vad han hade för mobiltelefon och mobiloperatör. Han hade Telia, och en Motorola-mobil, och jag såg på staplarna att det bara var halvbra täckning. Men han sa att Nokia var bäst, så jag får väl köpa på en sån...
Jag får väl gå tillbaka till Teliabutiken i morgon, och fråga vad jag ska göra... Jag sa det innan jag gick därifrån, att "är det inte bra täckning med det här, så kommer jag tillbaka och klagar..."
Undrar just om det går att bryta avtalet med Telia, och återuppta abonnemanget hos Telenor?
(Fast det kampanjpris jag fick hos Telia, som bara gäller 2 dagar till, var bra: En fast avgift på 29:- i månaden, och samtalskostnad på 29 öre/minut till alla nät... Men med de 800:- jag måste betala till Telenor, så har jag ju ändå förlorat på det, jämfört med om jag skulle vänta i 8 månader, och då tvingats ta ett dyrare abonnemang... De ändrar ju abonnemangsvillkoren hela tiden...)
Eller bara fråga dem på Telia vilken mobiltelefon de rekommenderar, och fråga om jag får köpa på öppet köp, och testa hemma att det säkert funkar...
Jävla skit, som om jag inte har tillräckligt med skulder redan, ska man bli tvungen att slänga ut mellan ett och två tusen till, på en jävla telefon också...
Eller också är det väl min ADHD som gör att jag ibland blir så jävla impulsiv, att jag inte kan tänka klart...
Jag vill bara gråta, jag orkar inte med allt krångel, som om jag inte har nog med bekymmer ändå...
En granne var precis och ringde på för att fråga en sak. Jag skyndade mig att fråga vad han hade för mobiltelefon och mobiloperatör. Han hade Telia, och en Motorola-mobil, och jag såg på staplarna att det bara var halvbra täckning. Men han sa att Nokia var bäst, så jag får väl köpa på en sån...
- Ensamflickan
- Inaktiv
När de påstår att man måste skynda sig, så är det ofta något skumt. Har säkert inte med din täckning att göra, bara något jag stör mig på.Fast det kampanjpris jag fick hos Telia, som bara gäller 2 dagar till
Jag hade dålig täckning förr där jag bor , efter att jag tappade bort mobben och bytte till Telia så blev det genast mycket bättre.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev: De funktioner som du beskrivit finns i Nokia 3110 Classic, men den tillverkas inte längre... Den var både billig och har många bra funktioner...
Jag ägde en Nokia 3110 för flera år sedan. Om det var en Classic minns jag inte. Men den var snygg och smidig.
Om jag bara kunde komma på var den tog vägen.....
Du kan hålla tummarna, Ensamflickan, att jag hittar den...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:01:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Så här ser Nokia 3110 Classic ut:
[img]http://www.moresales.com.my/catalog/image/bghzhqmm.jpg[/img]
En dålig bild på gamla Nokia 3110
[EDIT]
Upptäckte just att 3110 Classic fortfarande finns i Nokias sortiment, men den har utgått ur Telias sortiment...
[/EDIT]
[img]http://www.moresales.com.my/catalog/image/bghzhqmm.jpg[/img]
En dålig bild på gamla Nokia 3110
[EDIT]
Upptäckte just att 3110 Classic fortfarande finns i Nokias sortiment, men den har utgått ur Telias sortiment...
[/EDIT]
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:01:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag hade den gamla mörkgröna. Den vet jag att jag inte har kvar Sorry, Ensamflickan...
Ha! Den är ännu äldre än jag trodde. Jag såg framför mig en något senare, lite mindre modell (utan tjock utstickande antenn!) när det började komma ljusare modeller.
Men den gamla var nog min allra första mobil, en jobbmobil för övrigt . Minns att den låg väldigt skönt i handen och hade så där härligt "sträv" yta!
*nostalgisk*
Ha! Den är ännu äldre än jag trodde. Jag såg framför mig en något senare, lite mindre modell (utan tjock utstickande antenn!) när det började komma ljusare modeller.
Men den gamla var nog min allra första mobil, en jobbmobil för övrigt . Minns att den låg väldigt skönt i handen och hade så där härligt "sträv" yta!
*nostalgisk*
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:01:52, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag har hört flera personer säga att ju fler finesser, typ kamera, mp3-spelare osv, en mobil har, desto sämre mottagning, men nu har jag frågat i 2 butiker, och båda sa att det är en myt. Är det nån som vet hur det förhåller sig? Erfarenheter av olika mobilmodeller...
Jag kan bara jämföra de 2 jag har. En ursimpel Sagem, utan några som helst finesser, inte 3G, men den har bra mottagning, och funkar även hos mig. Medan min Samsung, med alla möjliga finesser, trots 3G, inte funkar hos mig...
Jag blev tipsad i en butik om Nokia 3120 Classic (billigaste 3G-mobilen), men när jag tittade på den på en interaktiv sida på Internet, så verkade inte kalenderfunktionen så bra.
Nästa i prisklass, som i alla fall verkade ha en bra kalender, även om det var en massa annat överflödigt också, var Nokia 6120 Classic. Nån som har nån erfarenhet av den?
Jag kan bara jämföra de 2 jag har. En ursimpel Sagem, utan några som helst finesser, inte 3G, men den har bra mottagning, och funkar även hos mig. Medan min Samsung, med alla möjliga finesser, trots 3G, inte funkar hos mig...
Jag blev tipsad i en butik om Nokia 3120 Classic (billigaste 3G-mobilen), men när jag tittade på den på en interaktiv sida på Internet, så verkade inte kalenderfunktionen så bra.
Nästa i prisklass, som i alla fall verkade ha en bra kalender, även om det var en massa annat överflödigt också, var Nokia 6120 Classic. Nån som har nån erfarenhet av den?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:01:52, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
Ensamflickan skrev:Jag har hört flera personer säga att ju fler finesser, typ kamera, mp3-spelare osv, en mobil har, desto sämre mottagning, men nu har jag frågat i 2 butiker, och båda sa att det är en myt. Är det nån som vet hur det förhåller sig? Erfarenheter av olika mobilmodeller...
?
Finns knappast nåt direkt samband mellan antalet finesser och mottagningskvalitet. Däremot kan det ju vara så att vissa tillverkare snålar in på kompenentkvalitet och väljer sämre komponenenter och istället lägger kostnaderna på fler funktioner vilket kan leda till sämre mottagning.
Samsung upplever jag som en tillverkare som klämmer in mycket mer ellr mindre onödiga funktioner till ett lägre pris.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 21:01:52, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan skrev:Jag har hört flera personer säga att ju fler finesser, typ kamera, mp3-spelare osv, en mobil har, desto sämre mottagning, men nu har jag frågat i 2 butiker, och båda sa att det är en myt. Är det nån som vet hur det förhåller sig? Erfarenheter av olika mobilmodeller...
Jag har ägt flera avancerade "smartphones" - alla Sony Ericsson: P800, P900, P990, P1i och senast X1. (den sista är tyvärr för dyr för mig att äga att jag nu måste gå tillbaka till P1:an.... ). Vad gäller mottagningen så har jag aldrig märkt några brister med någon av dem. Bor i storstadsområde.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Det beror på var antennen hamnar. T.ex Nokia 7900 Prism har sin antenn i nederkanten så handen var nästan alltid över antennen, vilket leder till sämre mottagning. Om Nokia hade tänkt en gång till på den modellen tror jag de hade bytt plats på kameran och antennen.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
Det fick bli en Nokia 1661. (399:- på Clas Ohlson) Den har i alla fall bra mottagning, även hemma hos mig...
Men jag vågade inte sätta på knapplåset, för det stod inte i bruksanvisningen hur man gör för att låsa upp den... Nån som vet?
Jag ringde konsumentvägledaren, men han som jag pratade med där sa, att det inte var nåt jag kunde göra, om Telenor kräver att jag ska betala för resten av bindningstiden. Allmänna Reklamationnämnden tar sig inte an tvister under 1000:-
Men jag vågade inte sätta på knapplåset, för det stod inte i bruksanvisningen hur man gör för att låsa upp den... Nån som vet?
Jag ringde konsumentvägledaren, men han som jag pratade med där sa, att det inte var nåt jag kunde göra, om Telenor kräver att jag ska betala för resten av bindningstiden. Allmänna Reklamationnämnden tar sig inte an tvister under 1000:-
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
Denna verkar rätt bra tycker jag. Jag vill inte veta vad det kostar att ringa med den.
http://www.satphone.co.uk/networks/iridium/portable_equipment9555.shtml
http://www.satphone.co.uk/networks/iridium/portable_equipment9555.shtml
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Knapplåset låser du upp med att trycka på Meny sedan * (vilket står i displayen så fort du trycker en knapp och knapplåset är aktiverat)!
Nu har jag inte lyckats lista ut vilken som är Meny (knappen längst upp till vänster eller möjligen mitten på stora navigeringsknappen), men det vet säkert du redan!
Lite synd att den bara har plats för 10 noteringar i kalendern...
Nu har jag inte lyckats lista ut vilken som är Meny (knappen längst upp till vänster eller möjligen mitten på stora navigeringsknappen), men det vet säkert du redan!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Knapplåset låser du upp med att trycka på Meny sedan * (vilket står i displayen så fort du trycker en knapp och knapplåset är aktiverat)!
Jag fick hjälp med knapplåset, men tack ändå...
Finns det bara plats för 10 påminnelser? Det var inte mycket... Jag är inte så nöjd med kalendern, men vad kan man begära av en så billig telefon... (Men av det jag såg på Nokias hemsida, verkade inte kalendern i de dyrare telefonerna vara så bra heller...) I Samsung-mobilen var kalendern verkligen bra, lättöverskådlig, och man kunde lägga in att en påminnelse skulle upprepas tex vissa dagar i veckan, osv. Jag kommer definitivt att fortsätta använda den mobilen också, för de andra funktionerna. Synd att den har så dålig mottagning att jag inte kan ringa med den hemifrån, för jag tycker verkligen om den...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
Telefoner med högre SAR-värde har oftast bättre mottagning. SAR-värdet är strålningen. Butiker som tex Phone House har tabeller där man kan jämföra SAR. Tabellerna verkar inte finnas på deras hemsida utan bara i butikerna och i deras reklamutskick.
På prisjämförelsesidan Kelkoo kan du filtrera ut mobiler efter SAR-klassificering.
De riktigt lågstrålande telefonerna har kassare täckning enligt dem.
Så du får antingen grilla hjärnan eller ha mottagning.
Om du bor i trähus som består av timmerstockar så kan det störa ganska rejält oavsett telefon, har jag hört.
Jag bor i hus med timmerstomme men det är allmänns kass mottagning även ute så jag kan inte bekräfta eller förneka det utifrån egen erfarenhet.
På prisjämförelsesidan Kelkoo kan du filtrera ut mobiler efter SAR-klassificering.
Om du bor i trähus som består av timmerstockar så kan det störa ganska rejält oavsett telefon, har jag hört.
Jag bor i hus med timmerstomme men det är allmänns kass mottagning även ute så jag kan inte bekräfta eller förneka det utifrån egen erfarenhet.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Mördarsnigel skrev:Tabellerna verkar inte finnas på deras hemsida utan bara i butikerna och i deras reklamutskick.
Här finns en tabell!
[url=http://www.mobilsmog.se/2009/01/sar-vrdet-r-en-bluff.html]Här är lite funderingar över värdenas riktighet...
Här finns en informativ text om mobilstrålning. Jag har inte läst den, men det som är bra att veta är att strålningens styrka minskar med kvadraten på avståndet, så är man orolig för strålningen så håll telefonen en bit från örat (eller använd handsfree) så minskar strålningen rejält.
Mördarsnigel skrev:Telefoner med högre SAR-värde har oftast bättre mottagning. SAR-värdet är strålningen. Butiker som tex Phone House har tabeller där man kan jämföra SAR. Tabellerna verkar inte finnas på deras hemsida utan bara i butikerna och i deras reklamutskick.
Miche skrev:Mördarsnigel skrev:Tabellerna verkar inte finnas på deras hemsida utan bara i butikerna och i deras reklamutskick.
Här finns en tabell!
[url=http://www.mobilsmog.se/2009/01/sar-vrdet-r-en-bluff.html]Här är lite funderingar över värdenas riktighet...
Här finns en informativ text om mobilstrålning. Jag har inte läst den, men det som är bra att veta är att strålningens styrka minskar med kvadraten på avståndet, så är man orolig för strålningen så håll telefonen en bit från örat (eller använd handsfree) så minskar strålningen rejält.
Ingen av mina telefoner finns med i listan över sar-värdena, men efter att ha läst i bruksanvisningarna hittade jag följande information om sar-värdena.
Samsung SGH-J200 skrev:Det högsta SAR-värdet för denna telefonmodell är 0,716 W/kg.
Nokia 1661 skrev:Det högsta SAR-värdet enligt ICNIRP:s riktlinjer för användning av enheten är 1,38 W/kg.
Sagem MY X2-2 skrev:[...] den högsta SAR-gränsen för denna apparat då den testades mot örat var 0,68 W/kg.
Är det här de SAR-värden som syftades på i tabellen?
Det konstiga är att Sagem-telefonen har (mycket) bättre mottagning än Samsungen (fast inte lika bra som Nokian)...
Kan man utgå från den tabellen, och välja ut en telefon som har ett SAR-värde på minst 1,38, och vara säker på att den fungerar hemma hos mig? (Jag använder alltid handsfree, så jag är inte rädd för strålningen.)
Avger de lika mycket strålning när de är i standby-läge, som när man ringer med dem?
I länken som Miche gav, stod det att SAR-värdena på många modeller var betydligt högre än vad som angavs...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:01:53, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie skrev:Avger de lika mycket strålning när de är i standby-läge, som när man ringer med dem?
Nej, men strålningen (även i standby) påverkas av mottagningsförhållanden, har du bra mottagning så går strålningen ner. Vid standby så har telefonen lite kommunikation bara för att systemet ska veta var den befinner sig, men så fort du påbörjar ett samtal ökar strålningen från den.