Skillnaden mellan XP och Vista

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-08-19 18:12:13

Ja, jag är extremt missnöjd med Vista också. Men den här nyköpta burken sitter ju med det förinstallerat, och jag har inget XP att lägga in...

Ta bara mailen, med nya IE 8 fanns inget Outlook Express utan ett extremt buggigt "Windows Mail" som kraschade och hade sig hela tiden. Skaffa Outlook Express i stället handlade ju om att installera IE 6 och få det på köpet och det gick ju inte när man redan satt med en nyare version inne.

"Stora" Outlook ingick ju i Office-paketet som skulle kosta flera tusen till att licensiera om man ville ha det, så det vill jag f-n inte. Har laddat ner OpenOffice i stället, och även lagt in Word 97 sedan, då OpenOfficeWrite eller vad det hette lade in en oherrans massa helt andra tabblägen och liknande i min stora Word-fil jag jobbar regelbundet med.

Som Firefox-surfare laddade jag i stället ner deras Thunderbird. Men det gick ju inte att importera mina gamla mail i det. Ingen funktion för att ha ett enstaka mail öppet och välja "kopiera/flytta till..." någon av mapparna i programmet.

Det funkade däremot med IncrediMail. Men det är ju så jäkla mycket runtomkring-bjäfs i detta. Har någon ett bättre alternativ att rekommendera?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav carl » 2009-08-19 18:12:59

Ensamflickan skrev:
carl skrev:
Ensamflickan skrev:Vad är det egentligen för skillnad mellan XP och Vista? Jag har aldrig haft XP, och blir bara förvirrad när jag tvingas använda en sån dator. Jag verkar vara den enda som är nöjd med Vista... :?

Estetiskt och till viss del användarmässigt tycker jag att vista ser finare ut.
Men av det lilla jag använt vista så slukade det fruktansvärt mycket minne om man ska spela spel och såna roliga grejer.

Hur kan det komma sig att du aldrig använt xp?? :shock:

Jag gick direkt från Windows 98 till Vista, utan att passera XP... ;) (Datorn fungerade ju, så det dröjde länge innan jag såg nåt behov av att köpa ny dator... Tills jag fattade att det var nödvändigt för att kunna få in musik i en mp3-spelare, och kunna bränna skivor...)

Jag har aldrig ägnat mig åt spel, förutom de som finns på datorn, typ patiens och minorna...

Min "burk" har 2 gb "vad-det-nu-heter-för-minne" och 2 processorer på "hur-mycket-de-nu är"... Om det nu säger nåt... (Den är 2 år gammal, och ansågs vara bland de bästa i den prisklass jag hade råd med... (7 eller 8 tusen, minns inte säkert...))

Det är ju så man ska göra.. Det finns ingen anledning att köpa mer än man behöver.
Eftersom jag inte kan kallas välbärgad så har jag väl försökt knåpa ihop de bästa lösningarna som går för det lilla man har.
En komplett duglig dator med skärm som klarar det mesta utom highend grejer är lätt att få för 4-5000.
Fast helt klart får man vad man betalar för. Det är därför det är så bra med 3 års garanti i sverige... :wink:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Miche » 2009-08-19 18:30:34

Pemer skrev:Ja, jag är extremt missnöjd med Vista också. Men den här nyköpta burken sitter ju med det förinstallerat, och jag har inget XP att lägga in...

Tough luck...

Pemer skrev:Ta bara mailen, med nya IE 8 fanns inget Outlook Express utan ett extremt buggigt "Windows Mail" som kraschade och hade sig hela tiden. Skaffa Outlook Express i stället handlade ju om att installera IE 6 och få det på köpet och det gick ju inte när man redan satt med en nyare version inne.

Själv kör jag numera Thunderbird på ett USB-minne (med U3) så jag kan ta med den till olika datorer eftersom jag ofta sitter på andra ställen...

Pemer skrev:"Stora" Outlook ingick ju i Office-paketet som skulle kosta flera tusen till att licensiera om man ville ha det, så det vill jag f-n inte. Har laddat ner OpenOffice i stället, och även lagt in Word 97 sedan, då OpenOfficeWrite eller vad det hette lade in en oherrans massa helt andra tabblägen och liknande i min stora Word-fil jag jobbar regelbundet med.

Hmmm... Du kanske importerade den i ett dumt format... RTF borde kanske funkat bäst...

Pemer skrev:Som Firefox-surfare laddade jag i stället ner deras Thunderbird. Men det gick ju inte att importera mina gamla mail i det. Ingen funktion för att ha ett enstaka mail öppet och välja "kopiera/flytta till..." någon av mapparna i programmet.

Att flytta ett mail är ju bara att dra det till rätt mapp. Annars finns det i menyn under Message både Copy och Move! Importera finns under Tools!

Pemer skrev:Det funkade däremot med IncrediMail. Men det är ju så jäkla mycket runtomkring-bjäfs i detta. Har någon ett bättre alternativ att rekommendera?

Håller med om IncrediMail, kul en stund sen blir det bara jobbigt. Det som många rekommenderar är Eudora som dessutom är gratis.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 18:33:32

Pemer skrev:Som Firefox-surfare laddade jag i stället ner deras Thunderbird. Men det gick ju inte att importera mina gamla mail i det. Ingen funktion för att ha ett enstaka mail öppet och välja "kopiera/flytta till..." någon av mapparna i programmet.

Jag sparade alla e-brev som filer, lade dem i en mapp och importerade sedan breven i Thunderbird genom drag-och-släpp. Fast det var i TB 2.0.0.*. Nu testar jag TB 3.0b*
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav lar66 » 2009-08-19 20:46:04

Pemer skrev:Ta bara mailen, med nya IE 8 fanns inget Outlook Express utan ett extremt buggigt "Windows Mail" som kraschade och hade sig hela tiden. Skaffa Outlook Express i stället handlade ju om att installera IE 6 och få det på köpet och det gick ju inte när man redan satt med en nyare version inne.
...
Som Firefox-surfare laddade jag i stället ner deras Thunderbird. Men det gick ju inte att importera mina gamla mail i det. Ingen funktion för att ha ett enstaka mail öppet och välja "kopiera/flytta till..." någon av mapparna i programmet.

Det funkade däremot med IncrediMail. Men det är ju så jäkla mycket runtomkring-bjäfs i detta. Har någon ett bättre alternativ att rekommendera?
Jag skulle förslå dig att testa Evolution. Se ex http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_%28software%29. Det verkar ha de flesta av Outlooks finesser.

Själv använder jag inga mailprogram längre pga för många datorer att underhålla. Kör gmail, alt. spray-mail och Guerillamail när jag vill vara anonym.
lar66

Anslöt: 2007-02-10

Återgå till IT-forum

Logga in